handdator

Visa fullständig version : Glykogendepåer?


slowpoke
2005-04-13, 16:09
Hej igen,

Nu är det dags för mer frågor ;)

De berömda glykogendepåerna, vad är dem egentligen?

Att det ska fyllas på direkt efter träning med snabba kollisar vet jag men hur stor är egentligen effekten av en efterträningsdrink?

Är det brutal skillnad eller är det minimalt beroende på hur man "fyller på med drink efter passet"?

Måste drinken vara så "biffig", vad är det som avgör att man måste ha typ 0,8g per kilo kroppsvikt malto i sig efter träningen, blir effekten halverad om man kör 0,4g per kilo?

Som personlig referns kan jag nämna att jag köka massa mat, skräp och nyttigt, massor med kollisar etc när jag tränade innan jag började deffa, har inte märkt någon skillnad alls i passen nu med lite kollisar och inget malto i eftertröningsdrinken :confused:

Tack igen för att ni tar er tid!

King Grub
2005-04-13, 18:38
Ja, det är skillnad, både vad gäller form av intag, tajming och mängd.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=690774&postcount=94

Lizard
2005-04-13, 20:02
Vi tar det från början.
Det som driver dina muskler är ett ämne som kallas ATP - Adenosine triphosphate. Det finns tre sätt att använda och bilda ATP på; Phosfokreatin-processen, Anaerob glukolosis (Mjölksyra) och Oxidativa systemet. Phosfokreatin är som startgas, det finns tillräckligt för att rycka till vid behov, rycker du fler gånger så switchar muskeln till Anaerob glukolosis. Anaerob betyder att inte andningen är inblandad, det är alltså inte nödvändigt med syre för processen och glukolosis syftar på användningen av glykogen som bränsle som tillsammans med mjölksyra i stället för syre så kan glykogenet användas . Inom 1.26 sekunder av maximal ansträngning kommer 80% av dina musklers ATP från phosfokreatin och 20% från anaerob glukolosis. Fortgår ansträngniningen ytterligare i 2.52 sekunder så är siffrorna 50/50% mellan PC och AG (Eric Hultman & Hans Sjoholm, 1983). Fortsätter du över 6 sekunder så börjar ATP-regenereringen att avta och acidosis (det svider och brinner i muskeln) börjar allvarligt hindra arbetet. Kroppen kommer då att tvingas sänka tempo/belastning och när nivån är tillräckligt låg kickar det oxidativa systemet in. Först används det glykogen som ligger lagrat i musklerna och levern och det får regenerera ATP med hjälp av syre. Om ansträngningen fortgår och/eller belastning och tempo är adekvat (inte för fort eller hårt) så kan kroppen ta mest av sin favoritkälla - fettet. Som du kanske förstår har inte kroppen någon fast brytpunkt mellan de olika systemen utan de glider in och ur varandra alltefter behov och belastning.

Genom att äta kolhydrater i alla dess former så kommer magen att göra om dem till glukos som alltså kan lagras i levern och musklerna som energireserv vilket klargörs i tråden Grub postat. Riktvärdet för glycogenvikten i kroppen är 13-18 gram/kg. Levern tillhandahåller straxt under hundra gram och ett par vältränade ben cirkus 300 gram. De är de grammen som i huvudsak går åt när du tränar. Har du stora fettreserver att ta av under dygnets övriga timmar och din basala förbränning är förhöjd med träning så kan kroppen komma att spara glykogen och föredra fettförbränning när du inte tränar vilket kan vara anledningen till att du inte upplever så stora skillnader med glykokenöverladdning eller ej.

Nu orkar jag inte mer utan ska se klart på TV, hoppas du fick svar på dina frågor?

Lizard

slowpoke
2005-04-14, 02:12
WOW! Vilket svar :hbang:

Det mesta fick jag svar på, men inte hur stor skillnaden är mellan t ex så gott som tömda depåer och maxfyllda sådana?

Dessutom intresserade fettförbrännings biten mig stort, kan du utveckla det? Menar du att om jag inte fyller på så som jag skall med kollisar efter träning så bränns mer fett under själva styrkepasset? Hoppas på svar på denna fråga! :)

Tack!

slowpoke
2005-04-14, 02:15
Ja, det är skillnad, både vad gäller form av intag, tajming och mängd.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=690774&postcount=94

Läste igenom hela inlägget, är inne på ABC sidan nu också, men förstod inte riktigt allt, är verkligen avancerad engelska på dessa sidor :(

Kan du "dummie" förklara lite snabbt och kort för mig, gärna skillnaden mellan tömda och fyllda depåer och hur stor skillnaden blir/är ett hårt styrkepass? Att det blir ett cirka förstår jag självklart! Har ju som sagt fett som dräller, kanske räcker?

Tack :)

WHITEFOLKS
2005-04-14, 02:19
WOW! Vilket svar :hbang:

Det mesta fick jag svar på, men inte hur stor skillnaden är mellan t ex så gott som tömda depåer och maxfyllda sådana?

Dessutom intresserade fettförbrännings biten mig stort, kan du utveckla det? Menar du att om jag inte fyller på så som jag skall med kollisar efter träning så bränns mer fett under själva styrkepasset? Hoppas på svar på denna fråga! :)

Tack!

jag förstod hans inlägg som att kroppen väljer att spara på glykogenet under icketräningstid till förmån för användning av fett.

slowpoke
2005-04-14, 02:50
jag förstod hans inlägg som att kroppen väljer att spara på glykogenet under icketräningstid till förmån för användning av fett.

Hej och tack :)

OK, och det innebär exakt....? Att jag inte bränner fett för att jag är överviktig pga att mina depåer är tömda?

Suck, hoppas på svar här, blir svårt att sova nu ;)

Sverker
2005-04-14, 05:57
Hej och tack :)

OK, och det innebär exakt....? Att jag inte bränner fett för att jag är överviktig pga att mina depåer är tömda?

Suck, hoppas på svar här, blir svårt att sova nu ;)

Du bränner fett hela tiden.

Under vila är fördelningen fett och kolhydrat kanske 80 % fett och 20 % kolhydrat.
Så fort du rör på dig så ökar andelen kolhydrat dvs glykogen att förbrännas.

Vid promenader eller lätt joggning kanske fördelningen är 70 % fett och 30 % kolhydrat/glykogen. Det glykogen du förbränner är det glykogenet som finns lagrat i musklerna som arbetar. Fettet kommer antingen från lagrat fett i muskeln eller från fettdepåerna via blodet.

När pulsen ökar i träningen ökar andelen kolhydrat som förbränns och den anaeroba aktiviteten ökar. Med ökad anaerob aktivitet ökar också mängden mjölksyra i musklerna.

slowpoke
2005-04-14, 11:57
Tack Sverker!

Försöker dock fortfarande förstå och få svar på hur pass stor skillnaden på nästkommande styrkepass blir/är med efterträningsdrink vs. ingen drink? Ingen?

hasse36
2005-04-14, 12:34
Du bränner fett hela tiden.

Under vila är fördelningen fett och kolhydrat kanske 80 % fett och 20 % kolhydrat.Ja, men det förutsätter att magen är tom. Om inte så skulle det krävas att kolhydrater omvandlas till fett vilket enligt bla King Grub är ovanligt.

Sverker
2005-04-14, 14:17
Ja, men det förutsätter att magen är tom. Om inte så skulle det krävas att kolhydrater omvandlas till fett vilket enligt bla King Grub är ovanligt.


Alla de studier som är gjorda på näringsval hos arbetande muskler är gjorda på mäniskor som äter en blandad balanserad diet. Alltså att det kommer in både protein, fett och kolhydratr i en hyffsad balanserad ( amerikansk ? ) diet.

hasse36
2005-04-14, 14:44
Alla de studier som är gjorda på näringsval hos arbetande muskler är gjorda på mäniskor som äter en blandad balanserad diet. Alltså att det kommer in både protein, fett och kolhydratr i en hyffsad balanserad ( amerikansk ? ) diet.Jag får inte ekvationen att gå ihop. Ta en kostmedveten soffpotatis i energibalans och låt hans 2000 kcal fördelas på 20 E% protein, 25 E% fett och 55 E% kolhydrat.

Eftersom han befinner sig i vila hela dagarna så skulle alltså 80 % av energin komma från fett. Problemet är bara det att han inte har ätit mer än 25 E% fett.

tannat
2005-04-14, 15:15
80% från fettdepåerna.

Energi från inmundigat protein, kolhydrater, fett och alkohol kan lagras i fettdepåerna (Bilringarna)