handdator

Visa fullständig version : Seglivad myt? Att kroppen tar upp mer näring vid hunger.


Djens
2005-04-13, 13:04
Hej!

Mitt första inlägg här, men jag brukar läsa rätt mycket.
Kom att tänka på en fråga idag när en bekant till mig påstod att kroppen tar upp mer energi från maten när man är väldigt hungrig och äter.

Jag påstod att det bara var en gammal skröna och att kroppen alltid tar upp allt det man ger till den.

Några minuter efteråt, dvs nu kom jag på att jag inte visste om det var sant.
Men det känns helt klart för mig att kroppen alltid tar upp allt den kan.

Någon som vet hur det egentligen ligger till? :confused:

edit: stavfel och rubrikpill

Max
2005-04-13, 18:53
Kroppen tar i stor sett alltid upp all energi, över 90% iaf. I vissa fall binds t.ex. fett till olika saker i tarmarna och följer med ut i avföringen.

Med näringsämnen såsom kalcium och magnesium t.ex. så varierar upptaget efter hur situationen i kroppen ser ut, en låg halt i kroppen ger ett ökat upptag och vice versa.

Zakath
2005-04-14, 22:38
Det varierar. Så det är väl inte direkt en myt.

Sverker
2005-04-15, 05:48
Det varierar. Så det är väl inte direkt en myt.


Det är en myt.
Hunger är en signal som skall få oss att äta. Den påverkar inte hur effektiv matsmältningen är.


Näringsupptaget i tarmarna är beroende av på hur mycket du äter. Tillslut är det fullt överallt och matsmältningsenzymer hinner inte med. Då hamnar resten i stolen.

Djens
2005-04-15, 14:32
Okej, du verkar ha rätt bra koll på kroppen sverker, så jag litar på dig.
Tack för svar!

Zakath
2005-04-22, 14:19
Det är en myt.
Hunger är en signal som skall få oss att äta. Den påverkar inte hur effektiv matsmältningen är.


Näringsupptaget i tarmarna är beroende av på hur mycket du äter. Tillslut är det fullt överallt och matsmältningsenzymer hinner inte med. Då hamnar resten i stolen.


Men då är väl "myten" om att hunger påverkar hur maten tas upp inte TOTALT felaktig, eftersom man oftast inte är hungrig när man ätit så mycket att tarmarna inte klarar av mer, eller?