handdator

Visa fullständig version : En liten Schema fråga..


rQx
2005-04-13, 12:29
Hej.

Jag delat upp ryggen och axlarna i två olika pass...

Rygg pass 1: Mark, Latsdrag, Sittande Rodd
Rygg pass 2: Skivstångsrodd, hantelrodd

Axlar pass 1: Hantellyft åt sidan, Farmåtlutande hantellyft
Axlar pass 2: Axelpress, hantellyft framåt

Kör allting 3*6... Problemet jag har nu är att jag tränar Rygg pass 2 och Axelpass 1 på måndagar vid 19.00 och Rygg1 och axlar2 på onsdagar kl ~14.30... Är detta för lite vila för musklerna?? Ett enkelt sätt att åtgärda det på är ju rygg en dag och axlar på en men jag vill testa att splitta dem.. Så vad säger ni?

titanic
2005-04-13, 13:15
Alla tycker ju olika men jag tycker att du ska bara träna ett rygg pass och ett axelpass(gärna kombinerat med triceps) i veckan. Ät hårt och träna rätt så kommer du att bli ett stor som ett hus...eller nästan..

Kämpa! :hbang:

Sheogorath
2005-04-13, 14:30
Om du ska splitta rygg och splitta axlar bör du noga tänka igenom vilka övningar du lägger var. Alla ryggövningar tar förhållandevis lika på ryggen, med undantag för chins och strika latsdrag, som inte tar på korsryggen, och marklyft som inte tar på latsen i någon nämnvärd utsträckning. Trapsen, rhomboiderna, lats, baksida axlar m.fl. muskler involveras annars i de flesta ryggövningar. Men, tonvikten vid olika typer av drag läggs på olika musklergrupper, och det är här uttrymme finns för en vettig splitt för dem som vill göra så. Adduktionsrörelser i axeln ("vertikala drag"), dvs chins, pull-ups och latsdrag tar förhållandevis mycket på lats; retraktionsrörelser i axeln (ett specialfall av adduktion som utföres vid rodd) samt mark förhållandevis mycket på djupt liggande muskler och alla muskler som stabiliserar ryggraden. Baksida axlar involveras också nämnvärt mycket mer vid retraktion än vid adduktion. En vettig slitt ser ut så här, enligt moi:

Ryggdag 1 (måndag för mig):
Rodd
Baksida axlar
Mark
(här kör jag också baksida lår, nack/hals och grepp)

Ryggdag 2 (torsdag för mig):
Chins
Latsdrag
(här kör jag också biceps och underarmscurlar)

Främre axlar involveras mest vid rena pressövningar för bröst, varför övningar för dessa (dvs axelpressar; annat är inte lönt att lägga möda på i min mening) bör ligga på bröstdagen om man i övrigt vill köra enligt filosofin med maximal återhämtning. Yttre axlar passar därför också bra att lägga på bröstpasset då dessa involveras mycket vid axelpressar. Bröstpasset skulle då se ut så här:

Bröstpass (tisdag för mig):
Bröst
Främre axlar
Yttre axlar
(här kör jag också triceps)

Då har du dessutom fått med din "axelsplitt" på ett vettigt sätt.

Ps. Och för att vi ska undvika onödigt hackande, så säger vi än en gång, för att förtydliga: JA!, ungefär samma muskler involveras vid chins och rodd, men tonvikten läggs något olika vid de olika typerna av drag, tillräckligt olika för att en splitt ska kunna fungera tillfredsställande sett till återhämtningen.

rQx
2005-04-13, 15:49
Tack för ett givande inlägg, får tänka igenom mitt schema =)