handdator

Visa fullständig version : Vilodag


Patrik N
2005-04-13, 10:17
Har läst de flesta trådarna om vad man ska äta på vilodagarna och har dragit som slutsats att man ska äta som vanligt (träningsdag). Men då kommer man till dilemmat att man måste ligga på ytterligare kaloriminus denna dag. Eftersom man rör sig inte mycket denna dag, annars skulle det inte kallats för "vilodag"? MEN man _SKA_äta rikligt med kolhydrater inför kommande dag och man _SKA_ äta rikligt med protein för det är på denna dag man reparerar nedbruten muskelmassa och självklart ~1g/kg fett. Allt detta + ett mindre energiintag. Det går ju inte? Hur gör "proffsen"? Slänger dem in en miniätardag på +400kcal? Ja jag står iaf här som ett stort frågetecken :)

Tacksam för utförliga svar :)

//Patrik

King Grub
2005-04-13, 12:09
Drar du bort drinken (drinkarna) kring träning brukar det bli rätt bra. Är det något du kan dra ner på är det kolhydratintaget: förhoppningsvis skötte du efterträningsmålen efter förra passet och lagrade in glykogen där så du inte behöver använda vilodagen till någon uppladdning.

Scratch89
2005-04-13, 13:10
Men om vi säger såhär:
Måndag-torsdag kör jag endast konditionsträning med viktminskning som syfte. Efter tar jag gainer av något slag för att jag inte ska bli katabol.
Sedan trycker jag i mig kolhydrater på fredagen, tränar ett pass, har ätardag på lördag, då jag också tränar, sedan på söndag träning igen.
3 dagar i veckan endast, men då koncentrerad runt ätardagen (lördag). Då borde jag ju få i mig tillräckligt med mat både för at orka lyfta tungt samt reparera och faktiskt "växa" under diet?
Vad tror du grub?