handdator

Visa fullständig version : Vad käkar man efter ett pass innan läggdags?


der_rickard
2005-04-12, 22:58
Vad ska man trycka i sig efter ett väldigt sent träningspass? I mitt fall handlar det om en dryg timmes konditionsträning, sen hem o stretcha o duscha o sova. Vad ska jag prioritera? En gainer eller kasein?

Leon
2005-04-12, 23:17
kesella med funligtsaft i,gjorde jag i varje fall!

der_rickard
2005-04-12, 23:23
kesella med funligtsaft i,gjorde jag i varje fall!

Borde man inte se till att lagra in lite glykogen, dvs äta snabba kolhydrater även fast det blir precis innan man lägger sig o sover? Om jag har förstått det rätt så lagras näst intill ingenting in som fett efter träning...

Leon
2005-04-12, 23:37
Borde man inte se till att lagra in lite glykogen, dvs äta snabba kolhydrater även fast det blir precis innan man lägger sig o sover? Om jag har förstått det rätt så lagras näst intill ingenting in som fett efter träning...
Men det är ju av betydelse hur sent!

Fors
2005-04-13, 05:36
Jag hade för det första ndvikit att träna allt för sent, om det var möjligt.

Om jag dock måste träna sent, hade jag ätit som vanligt efter passet. Protein/malto-drink, följt av en vanlig måltid.

King Grub
2005-04-13, 05:41
Vad ska man trycka i sig efter ett väldigt sent träningspass? I mitt fall handlar det om en dryg timmes konditionsträning, sen hem o stretcha o duscha o sova. Vad ska jag prioritera? En gainer eller kasein?

Rejält med en kombination av snabba och medelsnabba kolhydrater i matform plus vanlig proteinrik mat.

King Grub
2005-04-13, 05:42
Men det är ju av betydelse hur sent!

Det är knappt av betydelse alls. Det är aktiviteten innan som är av betydelse, inte vad klockans visare pekar på. Utesluter man kolhydrater bara för att klockan pekar på en hög siffra och man tränat hårt innan gör man sig själv en rejäl björntjänst.

SteelPulse
2011-08-29, 19:29
Rejält med en kombination av snabba och medelsnabba kolhydrater i matform plus vanlig proteinrik mat.Inser att tråden är gammal, men är det helfel att efter ett träningspass, som slutar runt 21-tiden, nöja med en fet gainer och precis innan läggdags (23-tiden) ta ett sista mellanmål med yogurt och myssli? Alltså min fråga är, måste det vara ett stort intag av "riktiga" kolhydrater efter träning och innan sömn, eller funkar snabba kolisar lika bra vid bulk? Rejäl middag har förstås intagits innan träningspasset.

StarkaUlf
2011-08-29, 19:46
Inser att tråden är gammal, men är det helfel att efter ett träningspass, som slutar runt 21-tiden, nöja med en fet gainer och precis innan läggdags (23-tiden) ta ett sista mellanmål med yogurt och myssli? Alltså min fråga är, måste det vara ett stort intag av "riktiga" kolhydrater efter träning och innan sömn, eller funkar snabba kolisar lika bra vid bulk? Rejäl middag har förstås intagits innan träningspasset.

Jag personligen skulle ha försökt att få i mig middagen efter träningspasset.
Alltså byt plats på mellanmålet och middagen.

SteelPulse
2011-08-29, 19:50
Ok, det blir tyvärr svårt. Jag tolkar ditt svar som att långsamma kolhydrater är viktiga för ev. återhämtning under natten?

Edit: förresten jag ska inte vara omöjlig, det går visst att byta plats, eller rentav spara största delen av middagen till senare, jag vill ju gärna äta med resten av familjen och samtidigt inte träna utan nåt o maggen.

King Grub
2011-08-29, 20:13
Müsli är väl utmärkt. Jag vet inte vad som inte är "riktigt" med det.

SteelPulse
2011-08-29, 20:49
Müsli är väl utmärkt. Jag vet inte vad som inte är "riktigt" med det.Ja men då så, jag kan varva det med havregrynsgröt.

Måste läsa lite om de långsamma kolhydraternas funktion efter träning, jag fokuserar lätt på de snabba efter träningen.

Eddie Vedder
2011-08-29, 20:51
Ja men då så, jag kan varva det med havregrynsgröt.

Måste läsa lite om de långsamma kolhydraternas funktion efter träning, jag fokuserar lätt på de snabba efter träningen.

Funktionen är ju densamma. Bara snabbheten som skiljer.

King Grub
2011-08-29, 20:51
Müsli ger nog inte speciellt snabba kolhydrater heller, särskilt inte som en del av en måltid med fil/yoghurt.

SteelPulse
2011-08-29, 21:22
Funktionen är ju densamma. Bara snabbheten som skiljer.Jag kanske uttrycker mig lite luddigt eftersom jag inte har nån som helst aning om vad jag pratar om :D Men vad skulle i så fall vara nackdelen med bara ta en gainer som kvällsmål efter träningen, förutom att vissa tycker det är synd att äta pulver istället för mat, jag tycker själv det är rätt bekvämt?

Sorry om jag verkar lite trög, detta kanske är det mest grundläggande i dessa sammanhang. Jag vet ju iof vad som händer om man trycker ett par snickers istället för middag, jag blir skakig och illamående efter nån timme, men det är inget jag känt av på kvällarna innan läggdags, tycker man sover underbart efter bullar eller gainer.

SteelPulse
2011-08-29, 21:53
Lite lustigt, hittade ett inlägg på ett annat forum, skrivet av en Vedder, som jag tror är svaret på min fråga:
Insulinkänslighet är kroppens förmåga att reglera sin insulininsöndring som svar på en måltid. För en tränad person är insulinkänsligheten god, särskilt direkt i samband med fysisk aktivitet.

Det handlar alltså om i vilken grad bukspottkörteln hos en individ insöndrar en viss mängd insulin efter en måltid jämfört med en annan. Insöndras inte mer insulin än vad som behövs för att sänka blodsockernivån och transportera näringsämnen ut i cellerna så har man en bra insulinkänslighet, är den dålig så blir insulinsvaret alldeles för högt och blodsockret sjunker för lågt, fettinlagringen blir mer potent o.s.v. Lider man av insulinresistens är man på god väg att utveckla diabetes typ 2.

Crocker
2011-08-29, 21:58
En gainer efter träning är nog inte onödigt/farligt utan förmodligen bra om du tränar så sent.

SteelPulse
2011-08-29, 22:08
En gainer efter träning är nog inte onödigt/farligt utan förmodligen bra om du tränar så sent.Nä, efterträningsgainern i sig oroar jag mig inte så mycket för, men jag tycker den kan leda till viss mättnad som i sin tur leder till att jag avstår från annan, kanske mer, viktig föda.

Tar jag ingen gainer är jag rejält hungrig en timme efter träning, är dock inte speciellt sugen på mat alls direkt efter passet, vilket talar för gainer. Svårt det här, vad har jag gett mig in på..*rolleyes*

inter
2011-08-30, 07:18
Igår kväll, klockan 20.00 (efter träningen), käkade jag en ugnspannkaka gjord på 500 g mjölk, 2 ägg och 200 mjöl. Några teskedar socker på det. Det var riktigt gott, så det är ett varmt tips.

vicarious
2011-08-30, 07:39
Nä, efterträningsgainern i sig oroar jag mig inte så mycket för, men jag tycker den kan leda till viss mättnad som i sin tur leder till att jag avstår från annan, kanske mer, viktig föda.

Det är ju ingen direkt skillnad på "gainer" och vanlig "viktig föda". Kolhydrat som kolhydrat, protein som protein.


Tar jag ingen gainer är jag rejält hungrig en timme efter träning, är dock inte speciellt sugen på mat alls direkt efter passet, vilket talar för gainer. Svårt det här, vad har jag gett mig in på..*rolleyes*

Vad tränar du för nåt? Hur länge dröjer det innan du ska träna samma muskler igen? Dygnets totala kaloribalans och proteinintag lär vara av störst betydelse.

SteelPulse
2011-08-30, 07:44
Vicarious, det är styrketräning träning och jah tränar alltid på kvällen och varannan dag. Dvs en split på två.

Eddie Vedder
2011-08-30, 07:44
Sorry om jag verkar lite trög, detta kanske är det mest grundläggande i dessa sammanhang. Jag vet ju iof vad som händer om man trycker ett par snickers istället för middag, jag blir skakig och illamående efter nån timme, men det är inget jag känt av på kvällarna innan läggdags, tycker man sover underbart efter bullar eller gainer.

Gainer kanske är för lite energi för vad du behöver och proteinet (vassle) minskar inte proteinnedbrytningen.

vicarious
2011-08-30, 07:46
Vicarious, det är styrketräning träning och jah tränar alltid på kvällen och varannan dag. Dvs en split på två.

Ok. Då är det nog en bra idé att försöka fylla på med något mer än en gainer efter träningen, något proteinrikt så du står dig till frukost.

SteelPulse
2011-08-30, 10:08
Tack för alla svar!