handdator

Visa fullständig version : Kombinationer/upplägg?


chopper
2005-04-12, 16:24
Har lite frågor som jag gärna skulle vilja ha hjälp med. Jag kör just nu 4 styrketräningspass i veckan, kör 2 dagar,sen vila 1 dag,sen 2 dagar igen. Betar av 2-3 muskelgrupper per pass, passen varar i 60-70 min och det blir ca 3-4 övningar per muskelgrupp och 4 set per muskelgrupp. Kör cardio 6 dagar i veckan men skippar cardio efter jag har tränat framsida+baksida lår oftast (ganska så smart va?)

Mina frågor är dessa:

1.
Vad är bäst att köra? 2-3 muskelgrupper per pass och sen låta dom muskelgrupperna vila i ca 5 dagar innan man kör nästa pass med dom eller att köra mindre set och övningar per muskelgrupp men 4-5 muskelgrupper per pass och låta musklerna vila i 2-3 dagar bara?

2.
Vilka muskelgrupper är bäst att kombinera generellt sätt? Jag antar att de stora muskelgrupperna som Bröst,Axlar,Rygg,Ben bör vara separerade. Alltså att man tar 1 stor muskelgrupp och 1 liten (bröst + vader) (axlar + triceps).

Men vilka ska man kombinera ihop för att kunna krama ut max ur dom? Man bör nog inte köra Bröst + Triceps på samma pass eftersom man använder båda muskelgrupperna när man kör antingen Bröst eller Triceps enbart.

Vilket upplägg rekommenderar ni ? Jag tränar: Axlar,Bröst,Rygg,Framsida Lår,Baksida Lår,Vader,Mage,Triceps,Biceps. Vilka skall jag köra på samma pass ? (om nu mitt 2-3 muskelgrupper/pass upplägg är bra?) Magen kan ju köra lite oftare.

3.
Jag brukar ibland köra en del muskelgrupper paralellt under ett pass, alltså 1 set Hantelpress (Axlar) och sen 1 set bicepscurl och sen 1 set mage. Sen kör jag så tills jag kört 4 set i Hantelpress,4 set i bicepscurl och 4 set mage. Då börja jag på 3 nya övningar och kör likadant igen.

Frågan är om det är bättre att "döda" en muskel i taget? Alltså att köra klart en muskelgrupp och sen ta nästa?

Jag antar i alla fall att det är bäst att "döda" en övning i taget? Alltså inte köra 1 set Hantelpress (Axlar) och 1 set Hantellyft åt sidan och sen 1 set "drag till hakan" för att sen börja om igen på Hantelpressarna?

Mycket frågor kanske, men hoppas ni kan ge mig rekommendationer och tips om vad som är bäst. Jag är 18 år, 183 cm, 76 kg, tränat i 3-4 år och deffar för tillfället.