handdator

Visa fullständig version : ont i axeln.behöver råd

Johan86
2005-04-12, 16:22
för första gången testade jag att köra baksida axel i cable.jag tog lugna och försiktiga rörelser på lättaste vikten.höger sida gick bra.men sen vänster sida.då fick jag ont som satan i vänster axeln.speceillt när jag rör armen neråt mot startläget framför magen.

någon som har en aning om vad som hänt eller vad jag ska göra åt saken?

Fatalist
2005-04-12, 16:41
för första gången testade jag att köra baksida axel i cable.jag tog lugna och försiktiga rörelser på lättaste vikten.höger sida gick bra.men sen vänster sida.då fick jag ont som satan i vänster axeln.speceillt när jag rör armen neråt mot startläget framför magen.

någon som har en aning om vad som hänt eller vad jag ska göra åt saken?

Inte ovanligt att man får äckligt fet träningsvärk i muskler man nästan aldrig använder försa gångerna man tränar dem

MEN uteslut inte allt annat, jag bara gissar :)

Krister Göransson
2005-04-12, 17:08
Hej Johan86,
-du har med all säkerhet dragit på dig en "sträckning" i axeln pga. dålig uppvärmining och/eller för hastig/okoncerntrerad kontraktion.
Bara vila ett par tre dagar helt utan träning. Vänta med att töja till tredja dagen och sedan tar du det försiktigt med baksida-axelträningen.
/Krister

Johan86
2005-04-12, 17:27
tackar så testa detta sen återkommer jag med resultat

Johan86
2005-04-17, 18:46
jag vilade tre dagar från axelövning.sen körde jag biceps,rygg och ben.och då kändes det bra.sen 6 dagar efter "sträckningen" testade jag axlarna igen.och det var inte helt bra nu heller.ska jag söka upp en läkare eller ska jag vila mera? kan jag träna vidare andra muskelgrupper än axlarna?

Fettecke
2005-04-17, 20:34
om de inte är helt bra efter 1v så blir det en läkare. skulle jag gjort iaf, det är en vettig investering i din kropp, dumt att kasta bort din träning för att du är dumsnål.

Johan86
2005-04-22, 14:12
jag har försäkt ringa vårdcentralen men antingen så är dom på utbildning eller så har dom dumma tele tider.då undrar jag hur jag ska göra med min stackars axel.hur ska jag tänja den?jag känner lite i axeln när jag gör enkla vardagsysslor nu

Fettecke
2005-04-22, 17:57
jag har försäkt ringa vårdcentralen men antingen så är dom på utbildning eller så har dom dumma tele tider.då undrar jag hur jag ska göra med min stackars axel.hur ska jag tänja den?jag känner lite i axeln när jag gör enkla vardagsysslor nu

Köp dig en tub Zon eller Ipren eller nått sånt... det funkar väll relativt bra...
men du må snacka med en läkare eller en naprapat (stavning?)...

Johan86
2005-04-26, 19:45
så där nu har jag varit hos läkaren.det var troligen en bristning i muskeln innanför skuldran sa han.vila med styrketräningen ca 2-4 veckor *grr27* .känns mycket tråkigt. men han sa att jag kunde köra vissa övningar nu om det kändes bra bara jag fixerade armarna mot kroppen tex biceps. jaha då får man för köra grepp träning en månad frammåt :sleep:

King Grub
2005-04-26, 20:37
Lägg in lite kvalitativ benträning och konditionsträning under tiden så skall du se, att du inte tappar ett dugg.

Johan86
2005-04-26, 20:39
Lägg in lite kvalitativ benträning och konditionsträning under tiden så skall du se, att du inte tappar ett dugg.

den enda benövning jag kan köra nu är liggande lårcurl.det kan väl inte vara skadligt för axeln som man jobbar? med tanke på att armarna och axlarna rör sig en del då

vore trevligt att inte tappa en massa

King Grub
2005-04-26, 20:43
Rör sig armarna så väldigt i lårcurl gör du nog inte rätt. Åtminstone lårcurl, benspark och benpress bör du kunna få till så rörelsen inte belastar axlarna.

Johan86
2005-04-26, 20:45
sorry jag tänkte på löpningen när jag menade att armarna,axlarna rörde sig

jag har inte tillgång till benpress.och benspark har vi fast dock utan ryggstöd.detta är inte bra va?

King Grub
2005-04-26, 20:46
Det skall nog inte påverka axeln nämnvärt i alla fall.

Det finns ju andra former av konditionsträning än löpning också; motionscykel t ex borde inte behöva innebära axelpåfrestning.

Johan86
2005-05-14, 22:12
jag vilade i 3 veckor från all fysikt aktivitet med axeln.så det verkade som det släppt då.men nu har jag istället fått axelverk på framsida axeln istället.och ändå har jag inte tränat axeln på 4 veckor.kan det vara inflamation?