handdator

Visa fullständig version : Mannagrynsgröt


Tys0n
2005-04-12, 15:20
Tja!

ha börjat deffen nu inför sommaren... Men har en fråga.
Managrynsgröt.. är helt frälst i det. Är det lungt om man käkar det till frukost och ibland mellanmål? Kom inte och säg havregryn e bättre för det vet jag men det smakar *kissass* .


Tack för mig

King Grub
2005-04-12, 15:23
Mjölkens fetthalt bestämmer du ju själv; mjölk är det inget fel på.

Mannagryn är näringsfattiga och raffinerade; vetekornet är skalat, putsat och rensat så dom flesta näringsämnen är puts väck.

Grahamsgryn heter fullkornsvarianten, där en större del av näringsämnena är kvar.

Inte för att vete är det mest näringsrika sädeslaget till att börja med heller.

Tys0n
2005-04-12, 15:30
Kör med lätt mjölk nu.. Så om man tar 5 dl mjölk + grynen då , det är ingen fata för deffen? äter självklart mer men var bara osäker på just mannagrynen

King Grub
2005-04-12, 15:34
Vad menar du med fara för deffen? Mannagryn är inte direkt nyttigt, men du kan inte lägga på dig fett på ett energiunderskott, och du blir inte fet av något enskilt livsmedel. Att det finns livsmedel som ger dig bättre resultat är rätt säkert, men det lär ju inte vara mannagryn som stjälper en diet, om du inte lever på det.

Tys0n
2005-04-12, 15:49
menade så klart om det var nyttigt eller inte. Så man ska helst undvika mannagryn om det går?

King Grub
2005-04-12, 16:03
Om energimängden från mannagryn blir för stor så du inte får i dig tillräckligt av vettiga livsmedel. Näringsbrist pga mannagrynsgröt lär ju dock vara rätt sällsynt. ;) Men det beror ju på hur seriös du är och hur din kost ser ut i övrigt. Ju mer seriös du är desto mindre plats har du för sådant som inte är optimalt. Samma sak ju hårdare diet du håller: desto mindre energi du har att spela med, desto viktigare blir det att den energin ger sådant som gör nytta. Nu är ju inte mannagryn skräp på något sätt, men det finns, som du vet, nyttigare och bättre alternativ. Det är upp till dig. Det kommer inte att rasera din deff på något sätt, men det finns bättre.

Alla mål man äter behöver ju inte vara helt perfekta.

Rockhard
2005-04-12, 17:32
Mannagrynsgröt är så jäkla gott. Får alltid det när jag kommer hem till mamma för jag kan inte laga det :)

Pudzianovski
2005-04-12, 17:38
Mannagrynsgröt är så jäkla gott. Får alltid det när jag kommer hem till mamma för jag kan inte laga det :)

Det är verkligen en av de mest komplicerade rätter att tillaga.

brolinho
2005-04-12, 17:45
Det är verkligen en av de mest komplicerade rätter att tillaga.

Instämmer !

:rolleyes:

Jolene
2005-04-12, 19:43
Är ni seriösa? Svårt? Vad är det som är så svårt med att laga mannagrynsgröt?

King Grub
2005-04-12, 19:44
Man måste ju både sätta på plattan och röra i kastrullen för att det inte skall bränna vid...

Fors
2005-04-12, 20:02
Är ni seriösa? Svårt? Vad är det som är så svårt med att laga mannagrynsgröt?

Kan du inte säga hur man gör då, om det är så lätt? Lätt att vara duktig på Internet annars...

Lizzie
2005-04-12, 20:03
Grahamsgryn heter fullkornsvarianten, där en större del av näringsämnena är kvar.



Jag älskar oxå mannagrynsgröt, men jag testade grahamsgrynen. Var lite skeptisk först - men de var jättegoda!!
Testa dom!!

Om man ska prata GI, vad har en portion mannagryn (med lättmjölk) jämnfört med en port.grahamsgröt?

King Grub
2005-04-12, 20:11
Jag älskar oxå mannagrynsgröt, men jag testade grahamsgrynen. Var lite skeptisk först - men de var jättegoda!!
Testa dom!!

Om man ska prata GI, vad har en portion mannagryn (med lättmjölk) jämnfört med en port.grahamsgröt?

Mannagrynsgröt har lågt GI, men det är mjölken som åstadkommer det, inte grynen.

Jolene
2005-04-13, 13:27
Kan du inte säga hur man gör då, om det är så lätt? Lätt att vara duktig på Internet annars...
Är det svårt att läsa på förpackningen?

Häll 2 1/4 dl mjölk i en kastrull, gärna teflon.
Sätt på plattan, låt mjölken NÄSTAN koka upp.
Häll i 2 msk mannagryn långsamt och rör om med en visp samtidigt.
Häll även i saltet.
Fortsätt att röra med vispen ända tills gröten kokat upp, sänk temperaturen eller stäng av plattan och låt gröten vila en stund innan du häller upp den i tallriken och äter den tillsammans med valfritt tillbehör med en sked.
Svårt?
:thefinger

perva
2005-04-13, 19:33
Är ni seriösa? Svårt? Vad är det som är så svårt med att laga mannagrynsgröt?

Undrar om dom kanske kanske var sarkastiska..?

Jolene
2005-04-16, 09:51
Aha, då kanske folk får lära sig att använda smileys. (För vad är dom annars till för?). Jävla puckon! :D

Rockhard
2005-04-16, 12:35
Är ni seriösa? Svårt? Vad är det som är så svårt med att laga mannagrynsgröt?

Kanske inte så svårt men jag vet inte hur man gör det bara. Har aldrig lärt mig receptet.

Fast iofs är det ju mycket svårare än havregrynsgröt, lätt att bränna när det är mjölk i...