handdator

Visa fullständig version : Kraften tar slut under träning.


Hasse-B
2005-04-12, 10:25
Har tränat till och från under ca 7 år och nu kommit igång ordentligt med styrketränandet igen, men har fått ett problem.

Efter ca 30-40 minuter tar krafterna helt slut och om jag fortsätter blir jag illamående och yr. Har ätit innan som jag brukar (ca 2 timmar) och druckit vatten både innan och under passet. Ganska frustrerande när man äntligen har fått tillbaka träningssuget men inte kan träna som man vill. Detta har hänt de senaste två gångerna.

Några tips eller idéer?
Är 23 år, man, äter inga kosttillskott eller liknande, tränar 2-3 ggr/vecka.

King Grub
2005-04-12, 10:28
Hur mycket och vad äter du totalt under dagen, lite mer exakt?

jwzrd
2005-04-12, 10:30
Ät mer mat, ät den regelbundet och konsekvent varje dag. Du kör helt enkelt slut på energi 30-40 minuter genom passet. Har du sen precis börjat träna igen efter ett längre upphåll så räcker din kondition förmodligen inte längre än så heller, kör inte skiten ur dig själv då utan gå hem då. Ett steg i taget gäller hårt i början.

Hasse-B
2005-04-12, 10:41
Hur mycket och vad äter du totalt under dagen, lite mer exakt?

Äter oftast pasta med kyckling eller något annat till som huvudmål, inte alltför stor koll på kosten i övrigt.

Grejen är att det har räckt tidigare men har även tappat några pannor, kan det ha med det att göra kanske? Vad bör man äta innan då så jag orkar?

King Grub
2005-04-12, 10:42
Huvudmål? Ett mål? :) Du bör äta ungefär var tredje timme eller så.

Hasse-B
2005-04-12, 10:49
Huvudmål? Ett mål? :) Du bör äta ungefär var tredje timme eller så.

Jo, jag vet, men det slarvas det med tyvärr, jag tänkte bara på att målet innan passet var viktigast. Kan man äta något under passet för att fylla på lite? Banan kanske?

(Skapligt snabba svar!)

King Grub
2005-04-12, 10:53
Jo, jag vet, men det slarvas det med tyvärr, jag tänkte bara på att målet innan passet var viktigast. Kan man äta något under passet för att fylla på lite? Banan kanske?

(Skapligt snabba svar!)

Det är snarare det du ätit efter förra passet och dagen innan som du använder som bränsle. Det tar tid för kolhydraterna att lagras in som muskelglykogen.

Visst kan du trycka i dig någon eller några bananer innan passet och se hur det känns.

Än viktigare är dock att du fyller på rejält efter passen, när dina muskler är som mest mottagliga och glykogeninlagringen går som snabbast. Det är sedan den energin du kommer att använda under nästa pass.