handdator

Visa fullständig version : Gröt till träning?


hobbitar
2005-04-12, 09:50
Oftast när jag tränar tidigt på morgonen brukar jag bara äta en stor tallrik med fullkornsgröt direkt innan träningen, räcker det?

Efter träningen tar jag en gainer sen lunch osv.....

Thony
2005-04-12, 09:51
Oftast när jag tränar tidigt på morgonen brukar jag bara äta en stor tallrik med fullkornsgröt direkt innan träningen, räcker det?

Efter träningen tar jag en gainer sen lunch osv.....


hur är en stor ? Är det bara gröt ? inget mer ? mjölk ? extra protte ? frukt ?

King Grub
2005-04-12, 09:54
Kolhydraterna i gröten kommer inte hinna lagras in som glykogen utan kommer bara att agera blodsockerstabilisatorer. Inget fel med det, men det är i huvudsak det du åt dagen innan som kommer att vara bränslet du tränar på. Någon form av protein till gröten, åtminstone mjölk, bör du få i dig.

hobbitar
2005-04-12, 10:02
Kolhydraterna i gröten kommer inte hinna lagras in som glykogen utan kommer bara att agera blodsockerstabilisatorer. Inget fel med det, men det är i huvudsak det du åt dagen innan som kommer att vara bränslet du tränar på. Någon form av protein till gröten, åtminstone mjölk, bör du få i dig.

Ok, så det kanske är bättre om jag äter vanlig gröt istället för fullkorn då? Jag har mjölk och socker på gröten.

En stor tallrik är en överfylld normal djup tallrik med gröt =)

King Grub
2005-04-12, 10:21
Vad menar du med fullkornsgröt? Fiberberikade havregryn? Det spelar ingen större roll om du väljer standardgryn eller fiberberikade.

hobbitar
2005-04-12, 11:00
Vad menar du med fullkornsgröt? Fiberberikade havregryn? Det spelar ingen större roll om du väljer standardgryn eller fiberberikade.

Ja fiberberikade från AXA. Så om jag väljer vanliga havregryn så får jag ingen användning av dom heller till passet?

King Grub
2005-04-12, 11:02
Ingen speciell skillnad. Visst är det bara bra att äta innan passet (styrketräning på tom mage och med blodsockret på fastenivå och inga aminosyror i omlopp är värdelöst), men det är, som sagt, det du åt efter förra passet och/eller dagen innan som kommer att vara den huvudsakliga energikällan.

Mac
2005-04-13, 06:52
[/QUOTE]En stor tallrik är en överfylld normal djup tallrik med gröt =)[/QUOTE]

hur många dl gryn häller du upp?