handdator

Visa fullständig version : Bryta nacken - dör man?


skaparn
2005-04-11, 21:42
Lite enkla frågor.

Dör man när man bryter nacken?
Ja -> Varför dör man när man bryter nacken?
Nej -> Vad händer då?

Rockhard
2005-04-11, 21:44
Ibland dör man. Ibland blir man förlamad. Ibland kan man bli återställd. Typ.

Bengan
2005-04-11, 21:46
För att nervsignalernas väg helt plötslig inte finns där. Beror på var du bryter ju högre upp destå sämre

Dipshit
2005-04-11, 21:47
Lite enkla frågor.

Dör man när man bryter nacken?
Ja -> Varför dör man när man bryter nacken?
Nej -> Vad händer då?
Säkert nån som har mer vetenskapliga förklaringar..
Men du behöver inte dö för att du bryter nacken..
Kan bara vara ben som bryts.. då dör du knappast..
Sen kan du ju skada nerver o sånt o bli lam..
Sen kan du ska ännu mer grejer å dö :)

EDIT: jag är obestritt slöast på att svara..

skaparn
2005-04-11, 21:47
Ja, men vilka nervsignaler? Har inte andningen ett sorts backup-system? Vilken funktion är det som bryts exakt?

Bengan
2005-04-11, 21:51
Alla. Det finns ingen backup. Allt går via rygg raden, men för sökerhetsskull så är ju nervtrådarna till de väsentliga organen i den övre nackkotorna.
annars så är det som så att du blir förlamad från den höjd där kotan sitter

vildängel
2005-04-11, 21:52
Min kompis bröt nacken i en bilolycka, och han dog inte. Han blev inte lam heller, mirakulöst nog, men det var jävligt nära att han strök med.

Ryggmärgen som är en del av det centrala nervsystemet går ju genom kotorna, även i nacken, och det är väl antagligen den som ofta skärs av när man bryter nacken. Och med trasig ryggmärg är man nog rätt körd, är tveksam till om den går att laga igen...?

Bengan
2005-04-11, 21:54
Min kompis bröt nacken i en bilolycka, och han dog inte. Han blev inte lam heller, mirakulöst nog, men det var jävligt nära att han strök med.

Ryggmärgen som är en del av det centrala nervsystemet går ju genom kotorna, även i nacken, och det är väl antagligen den som ofta skärs av när man bryter nacken. Och med trasig ryggmärg är man nog rätt körd, är tveksam till om den går att laga igen...?
Går väl itne idag. men om man bara blir förlamad så kanske man kan fixa det i framtiden. Vem vet?

EDIT: känner att jag är jättekunnig!!! kan inte ett skit tänker bara logiskt. Är det ingen som vet?

Rockhard
2005-04-11, 22:02
Går väl itne idag. men om man bara blir förlamad så kanske man kan fixa det i framtiden. Vem vet?


Skulle vara långt i framtiden i så fall. Vad jag har förstått så är man ljusår från att kunna laga en trasig ryggmärg.

Solle
2005-04-11, 22:06
Min morfar bröt nacken i en motorcykelolycka när han var ung. Han blev helt återställd.

skaparn
2005-04-11, 22:07
Skulle vara långt i framtiden i så fall. Vad jag har förstått så är man ljusår från att kunna laga en trasig ryggmärg.

En dryg sakupplysning. Ett ljusår = 9461 miljarder kilometer.

Bengan
2005-04-11, 22:07
Skulle vara långt i framtiden i så fall. Vad jag har förstått så är man ljusår från att kunna laga en trasig ryggmärg.
Jo det förstår jag med, men vem säger att det skulle vara omöjligt? Verkar iof inte så lätt med tanke på hur det fungerar. Skulle aksnek fungerar med en vanlig koppartråd :D

obesogen
2005-04-11, 22:11
Lite enkla frågor.

Dör man när man bryter nacken?
Ja -> Varför dör man när man bryter nacken?
Nej -> Vad händer då?

Man dör om man bryter nacken över c5 för n. phrenicus urspringer mellan c3-c5 och den innerverar diaphragman som är kroppens stora andningsmuskel. Under c5 blir man förlamad men kan ändå andas.

Edit: kanske skulle förtydliga mig ytterligare. Det gäller alltså att man bryter sig så att ryggmärgen skadas, man kan bryta sig mellan c1-c2 och ändå klara av att andas om phrenicus är intakt.

Bengan
2005-04-11, 22:13
Man dör om man bryter nacken över c5 för n. phrenicus urspringer mellan c3-c5 och den innerverar diaphragman som är kroppens stora andningsmuskel. Under c5 blir man förlamad men kan ändå andas.
Någon som pluggat på. Tur att någon är vis på detta forum

Rockhard
2005-04-11, 22:15
Man dör om man bryter nacken över c5 för n. phrenicus urspringer mellan c3-c5 och den innerverar diaphragman som är kroppens stora andningsmuskel. Under c5 blir man förlamad men kan ändå andas.

Men även om man inte kan andas själv finns det ju maskiner som gör det åt en. "Stålamannen" kan ju inte andas själv tex.

obesogen
2005-04-11, 22:25
Men även om man inte kan andas själv finns det ju maskiner som gör det åt en. "Stålamannen" kan ju inte andas själv tex.

Nja, nu tror jag inte Christopher Reeve bröt nacken över c5, det är ju inte bara diaphragman som hjälper till med andningen, men det är kroppens viktigaste andningsmuskel och den klarar man sig inte utan. Sen är det jobbigt att andas om det bara är den som gör jobbet.

Edit: Nu har jag kollat upp det. Jag hade delvis fel. Christopher bröt nacken mellan c1-c2 men n. phrenicus var intakt. Ryggraden bröts på vänster sida och han hade även känsel från c4 över thorax och lite motorik i höger trapezius.
Tur i oturen kan man väll säga.

Cupofcoffee
2005-04-11, 22:32
[...] "Stålmannen" kan ju inte andas själv tex.

Nej. Men så är han död också. ;)

High1ander
2005-04-11, 23:07
Som redan nagon har sagt, sabbar man "fel" saker sa d'o'r man. Den delen som skoter det autonoma delarna i kroppen, dvs andning och andra viktiga funktioner som sker utan ens vilja, dvs autonoma saker...

Myten
2005-04-11, 23:10
Nej. Men så är han död också. ;)


Att du ens okejar nått sånt, respektlöst.

obesogen
2005-04-12, 07:07
Som redan nagon har sagt, sabbar man "fel" saker sa d'o'r man. Den delen som skoter det autonoma delarna i kroppen, dvs andning och andra viktiga funktioner som sker utan ens vilja, dvs autonoma saker...

Nu tror jag du är lite ute och cyklar...Det finns ju massor med muskler som inte är viljestyrda dvs "autonoma" som man kan klara sig utan vid en fraktur på ryggraden. Till exempel m. sphinter ani externus. Och vilken "del" av kroppen sköter det autonoma? skulle jag gärna vilja veta.

Rockhard
2005-04-12, 08:54
Nej. Men så är han död också. ;)

Aha jag hade visst missat det.

jwzrd
2005-04-12, 09:39
Det beror på vad som händer med vilken nackkota som sagt. Går märgen tvärt av vid C5 så är det adjöss och tack för fisken. Farbror min krossade C5 och C6, men blev "bara" förlamad från strax under bröstkorgen och nedåt. Delta fungerade, inte biceps tex. Han hade dock Tur(tm).

mange_
2005-04-12, 10:03
a. vertebralis kan väl också gå av om man bryter nacken.

Arne Persson
2005-04-12, 18:24
Vid en hängning utförd enligt engelskt manér så placeras knuten vid sidan underkäken. Detta innebär att Dens axis (en uppstickande "tand" som atlaskotan ligger trädd på och roterar omkring) på axis eller epistrophius, som den andra halskotan heter, knäcks. Detta innebär en ögonblicklig död till skillnad från de gamla hederliga westernhängningarna där dom ibland långsamt ströps.

Arne Persson
2005-04-12, 18:24
a. vertebralis kan väl också gå av om man bryter nacken.


Det kan hända.

obesogen
2005-04-12, 18:36
Vid en hängning utförd enligt engelskt manér så placeras knuten vid sidan underkäken. Detta innebär att Dens axis (en uppstickande "tand" som atlaskotan ligger trädd på och roterar omkring) på axis eller epistrophius, som den andra halskotan heter, knäcks. Detta innebär en ögonblicklig död till skillnad från de gamla hederliga westernhängningarna där dom ibland långsamt ströps.

Har fått lära mig att man inte ska göra CR med ext/flex av cervikalen på patienter med reumatiska åkommor då Dens axis kan åka in in ryggmärgen, med ögonblicklig död som följd...så nu vet ni det. ;)

Pudzianovski
2005-04-12, 18:38
Vid en hängning utförd enligt engelskt manér så placeras knuten vid sidan underkäken. Detta innebär att Dens axis (en uppstickande "tand" som atlaskotan ligger trädd på och roterar omkring) på axis eller epistrophius, som den andra halskotan heter, knäcks. Detta innebär en ögonblicklig död till skillnad från de gamla hederliga westernhängningarna där dom ibland långsamt ströps.

För mer info. http://www.richard.clark32.btinternet.co.uk/hanging2.html

Känsliga läsare varnas.

obesogen
2005-04-13, 20:42
a. vertebralis kan väl också gå av om man bryter nacken.

Betyder det att man dör? Jag vet att a. communis interna och a.vertebralis försörjer hjärnan med 0.7 l blod per minut men jag har ingen koll på vilken som står för mest blod och om det innebär död om man drar av a. vertebralis. Jag skulle gissa på att man blir delvis hjärndöd men någon annan kanske har koll på vad som verkligen händer?

Molotov
2005-04-13, 21:16
Nu tror jag du är lite ute och cyklar...Det finns ju massor med muskler som inte är viljestyrda dvs "autonoma" som man kan klara sig utan vid en fraktur på ryggraden. Till exempel m. sphinter ani externus. Och vilken "del" av kroppen sköter det autonoma? skulle jag gärna vilja veta.

Och nu tror jag att du är ute och cyklar.... Det är nämligen så att ani externus tillhör det somatomotoriska nervsystemet och är viljestyrt, annars skulle vi ju skita ner oss för jämnan.

obesogen
2005-04-13, 21:19
Och nu tror jag att du är ute och cyklar.... Det är nämligen så att ani externus tillhör det somatomotoriska nervsystemet och är viljestyrt, annars skulle vi ju skita ner oss för jämnan.

oops menade ani internus :em: