handdator

Visa fullständig version : Knäböj med träplanka under hälarna?


Mr A
2005-04-11, 21:28
Jag har i stort sett precis börjat med knäböj. Jag har kört böj i smith-maskin och under utförandet har jag haft en träplanka under hälarna. Är det viktigt att ha något under hälarna när man kör böj eller kan man köra med fötterna plant på golvet? Läste någonstans att endast de med mycket mjuka vrister kan träna utan en upphöjning under hälarna. Och när man kör böj i smith, bör man då stå med benen lite framför stången? Hoppas någon kunnig kan hjälpa mig med detta!Tack på förhand!

the_PL_man
2005-04-11, 21:49
Släng bort plankan & kliv ur smithmaskinen!
Sluta tro på alla myter, och leta upp en klubb i din närhet där man praktiserar styrkelyft och tyngdlyftning. Då kan du få lära dig en hel del!


Så här skall en böj se ut:
http://esbjrnharaldsson.net/media/Klipp_Olof_Wiklund_400.wmv

/the_PL_man


Jag har i stort sett precis börjat med knäböj. Jag har kört böj i smith-maskin och under utförandet har jag haft en träplanka under hälarna. Är det viktigt att ha något under hälarna när man kör böj eller kan man köra med fötterna plant på golvet? Läste någonstans att endast de med mycket mjuka vrister kan träna utan en upphöjning under hälarna. Och när man kör böj i smith, bör man då stå med benen lite framför stången? Hoppas någon kunnig kan hjälpa mig med detta!Tack på förhand!

emmzan
2005-04-12, 06:28
Jag har i stort sett precis börjat med knäböj. Jag har kört böj i smith-maskin och under utförandet har jag haft en träplanka under hälarna. Är det viktigt att ha något under hälarna när man kör böj eller kan man köra med fötterna plant på golvet? Läste någonstans att endast de med mycket mjuka vrister kan träna utan en upphöjning under hälarna. Och när man kör böj i smith, bör man då stå med benen lite framför stången? Hoppas någon kunnig kan hjälpa mig med detta!Tack på förhand!

Om du behöver en planka el ej beror på hur rörlig du är från början. Man kan mycket väl använda en planka under en period i början, och sänka upphöjningen successivt, allteftersom man blir rörligare genom t.ex stretching.