handdator

Visa fullständig version : Optimala ätardagar


-xR-
2005-04-11, 21:20
Hej!

Jag har läst artikeln på http://www.halso.info/75.html och tyckte det verkade vettigt. Nu tänkte jag kör första ätardagen på en månad och vill gärna ha lite tips på god mat bestående av mycket kolhydrater men inte allt för mycket fett.

Exempel kan ju vara mackor med vitt bröd och godis i begränsade mängder (fruktos). Har även tankarna på gott potatismos med mera :)

Kom med förslag...

:eating:

Fors
2005-04-11, 21:22
Pannkakor med sylt! Rostat bröd, våfflor är de saker jag trånar mest efter. De passar bra in på en kolhydratfylldag.

KIRE
2005-04-11, 21:47
Mannagryn med varmt vatten och lite vassle.

Det blir O P T I M A L T

skaparn
2005-04-11, 22:23
Ska den verkligen vara optimal så varför hålla på med sådana livsmedel som vitt bröd och godis? Optimalt vore väl att vräka på en extra skopa från de kvalitativa kolhydratkällorna såsom fullkornspasta/ris, grovt bröd, frukt och grönt etc?

Inte för att jag försöker mästra, men du frågade ju efter en optimal ätardag, då ryms inget tjafs.

King Grub
2005-04-12, 05:16
Ska den verkligen vara optimal så varför hålla på med sådana livsmedel som vitt bröd och godis? Optimalt vore väl att vräka på en extra skopa från de kvalitativa kolhydratkällorna såsom fullkornspasta/ris, grovt bröd, frukt och grönt etc?

Inte för att jag försöker mästra, men du frågade ju efter en optimal ätardag, då ryms inget tjafs.

Med en optimal ätardag kanske han menar att stimulera leptinnivåerna "optimalt", inte tillföra maximalt med näring. Det är inte samma sak.

skaparn
2005-04-12, 06:00
Med en optimal ätardag kanske han menar att stimulera leptinnivåerna "optimalt", inte tillföra maximalt med näring. Det är inte samma sak.

Ok, så det krävs alltså aningen snabbare kolhydrater för att stimulera dessa? Det är väl iofs fortfarande förenligt med näringsrik mat iofs, såsom potatismos.

-xR-
2005-04-12, 07:23
Tack för tipsen blir nog en del gott till helgen.

I och med att jag klarat mig hittills utan skitmat så känner jag inget behov av att släppa "allt" och äta massvis med onyttigheter och jag tror knappast 10000kcal kan vara bra för kroppen.

Alcazara
2005-04-12, 08:17
Denna tråd är aktuell för mig med, och jag skulle vilja veta
i vilka produkter mer exakt finns glukos och sukros?

King Grub
2005-04-12, 08:41
Druvsocker=glukos.

Obs att sackaros skulle undvikas i största möjliga utsträckning. 100 gram ansåg McDonald vara max, men det är ingen nackdel om intaget är lägre. Fruktos = :nono: och sackaros är 50/50 glukos/fruktos.

-xR-
2005-04-12, 08:59
Vad innehåller godis ifall det är 25% fruktos, eller är det 50% där med?

King Grub
2005-04-12, 09:00
Titta på innehållsförteckningen. Olika sorter - olika mängder sackaros.

Alcazara
2005-04-12, 11:20
Druvsocker=glukos.

Obs att sackaros skulle undvikas i största möjliga utsträckning. 100 gram ansåg McDonald vara max, men det är ingen nackdel om intaget är lägre. Fruktos = :nono: och sackaros är 50/50 glukos/fruktos.


Okej!
:) Då är det bara att ladda

Johan_P
2005-04-12, 14:46
Druvsocker=glukos.

Obs att sackaros skulle undvikas i största möjliga utsträckning. 100 gram ansåg McDonald vara max, men det är ingen nackdel om intaget är lägre. Fruktos = :nono: och sackaros är 50/50 glukos/fruktos.

Så fruktos är fruktsocker?

King Grub
2005-04-12, 15:16
Ja.

CroCop
2005-04-13, 17:16
Godis med första ingrediens: Glykos,Stärkelsesirap,socker,gelatin, osv osv. Hur är det med det? borde va rätt okej att äta va? gott är det ju iaf :D

KP_
2005-04-16, 00:45
Är inne på sista timmen på ätardagen och hade tänkt börja morogndagen med en promenad innan frukost, men är det så smart? Har ju nu under hela dagen fyllt på glykogen nivåerna med extra mycket kolhydrater och kommer därför troligen ha mer energi och tryck till morgondagens träning. Men om jag går en morgon promenad innan, försvinner inte all extra energi då som jag har tryckt i mig idag?

Lite funderingar bara!

King Grub
2005-04-16, 05:27
Hur långt du måste gå för att tömma glykogendepåerna eller påverka styrketräningen märkbart vete sjutton. Långt.

KP_
2005-04-16, 10:41
Hur långt du måste gå för att tömma glykogendepåerna eller påverka styrketräningen märkbart vete sjutton. Långt.

:thumbup:

Var nästan det jag misstänkte ;)