handdator

Visa fullständig version : Varför blir magen uppsvälld?


fffffffff
2005-04-11, 20:54
Igår åt jag:

10.00=2 mackor och en skål musli med filmjölk
11.00=tränade lite lätt fotboll
13.45=äter kött,potatis och en halv macka, dricker 1 stort glas cola light
16.00=äter yogurtglass (ena kulan är fett&sockerfri den andra fettfri)
16.30= dricker en 50 cl flaska mini mer
18.30=äter 2 hg godis+3 mackor och ett stort glas mjölk
På kvällen vid 21.00 är min mage helt platt och dagen efter på morognen likaså

Idag:
07.00=2 mackor och en tallrik filmjölk med musli
12.00=ris,kött,lite morot och ett glas mjölk
16.15=äter 2 mackor och 1 tallrik filmjölk med musli=magen blir uppsvälld
18.15 till 19.30=träning
20.15= 1 tallrik filmjölk med musli, 1 vitt bröd och 1 stort glas cola light=magen blir uppsvälld som en gravid

Nu 22.00 har det visserligen minskat lite men varför blev jag så uppsvälld? De skulle kunna vara det vita brödet jag åt nu på kvällen men min mage hade varit ganska uppsvälld utan de där vita brödet ändå känner jag....Det finns också andra tillfällen då min mage blir väldigt uppsvälld, någon som vet vad som kan vara problemet?

King Grub
2005-04-11, 20:56
Jäkla massa mjölkprodukter där! :) Laktosintolerans?

fffffffff
2005-04-12, 07:28
Jag tror inte det eftersom jag många andra dagar har druckit mycket mjölk men magen varit platt ändå...Jag fattar inte varför den blev så uppsvälld igår efter 1 tallrik filmjölk med musli, jag brukar alltid äta det..Magen är fortfarande lite uppsvullen nu på morgonen =S....

John M
2005-04-12, 08:05
Enligt Paulun så är ju ca 90%, av dom vuxna, i viss form laktosintoleranta.

Lizzie
2005-04-12, 08:25
Du kanske inte tål gluten? (musli är det säkert gluten i)
Det är ju inte bara mjölksockret man kan reagera över, många reagerar över mjölkproteinet istället. Testa en glutenfrikost/alt. laktosfrikost några månader - det kanske hjälper.

90%?? Är inte det lite att överdriva?

Mac
2005-04-12, 08:39
du kanske äter mycket fibrer (musli) och samtidigt dricker för lite vatten?
Jag själv blir lite dålig i magen av råa gryn....magen blir bättre om jag kokar dem till gröt!

Tänk bara på att dricka mycket!

mini_Arnold
2005-04-12, 09:05
jag äter rätt rutinerat mån-fre men vissa dagar latar jag mig o köper hamburgerkött med pulvermos, o det är nåt i den som gör så magen sväller.
Inte nog med att jag blir gasig utan magen är riktigt stor.

Är det pulvermos? För mycket/lite vatten ?

Sverker
2005-04-12, 14:24
Enligt Paulun så är ju ca 90%, av dom vuxna, i viss form laktosintoleranta.


Låter som någon avlägsen ö på södra halvklotet :confused:

Skulle vara intressant och veta vad "i viss form laktosintoleranta" betyder ?

För mig är man tolerant ifall man utan besvär klarar att dricka 3 dl mjölk 2 - 3 gg per dag.
Vem som helst kan ju få besvär av 3 liter mjölk eller ett halv packet messmör.

Mehdi
2005-04-12, 14:45
Fick lära mig i högstadiet att laktas-produktionen sjönk om man inte höll igång den regelbundet (läs: få i sig laktos hela tiden). Det är kanske det Paulun syftar på då många vuxnas konsumtion avtar med åldern.

En annan intressant sak är topp 5 konsumentländerna utav mjölk har högst antal benskörhet i världen medans de 5 lägsta konsumentländerna har minst antal benskörhet.

MvH M - Svartskalle med för låg laktasproduktion *grr27*

jwzrd
2005-04-12, 15:01
Jag klassar mig själv som intolerant. Jag kan knappt dricka något "ren" mjölk. Däremot funkar rätt mycket ost, keso är helt omöjligt.

Sverker
2005-04-12, 15:45
Fick lära mig i högstadiet att laktas-produktionen sjönk om man inte höll igång den regelbundet (läs: få i sig laktos hela tiden). Det är kanske det Paulun syftar på då många vuxnas konsumtion avtar med åldern.



Låter som en perfekt optimering. Om man vänder på det.


Laktasproduktionen balanserar av laktosintaget.



Finns en viss ironi i det jag skriver. Kan inte låta bli att reagera varje gång någon direkt eller indirekt angriper ett bra livsmedel som mjölk *grr27*

subliminal
2005-04-12, 15:47
Låter som någon avlägsen ö på södra halvklotet :confused:

Skulle vara intressant och veta vad "i viss form laktosintoleranta" betyder ?

För mig är man tolerant ifall man utan besvär klarar att dricka 3 dl mjölk 2 - 3 gg per dag.
Vem som helst kan ju få besvär av 3 liter mjölk eller ett halv packet messmör.

Paulun skriver lite om det här: http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=391

"Antagligen beror den negativa uppfattningen om mjölk på att de flesta av jordens invånare faktiskt inte tål denna dryck. Den vanligaste orsaken till intolerans är en oförmåga att bryta ner sockret i mjölken, laktosen. Det beror på att man saknar enzymet laktas, vilket behövs vid spjälkningen. Barn kan bryta ner mjölksocker men när en person blir äldre och vuxen försvinner ofta den förmågan.. I vissa länder, t ex Sverige och Norge, är befolkningen ovanlig eftersom många individer, även som vuxna, har förmågan att spjälka mjölksockret."


Edit: Mer, http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=394


Huruvida det stämmer vet jag inte.

John M
2005-04-12, 15:49
Låter som någon avlägsen ö på södra halvklotet :confused:

Skulle vara intressant och veta vad "i viss form laktosintoleranta" betyder ?

För mig är man tolerant ifall man utan besvär klarar att dricka 3 dl mjölk 2 - 3 gg per dag.
Vem som helst kan ju få besvär av 3 liter mjölk eller ett halv packet messmör.

Ok, jag kanske skrev lite missvisande, han menade på att 90% av dom vuxna inte kan bryta ner mjölksockret, alltså laktosen, och det är väl det som menas med laktosintolerans? :)

Doktorn
2005-04-12, 16:29
Låter som någon avlägsen ö på södra halvklotet

eller norra, typ Island ;)

stefannn
2005-04-12, 16:44
Jag klassar mig själv som intolerant. Jag kan knappt dricka något "ren" mjölk. Däremot funkar rätt mycket ost, keso är helt omöjligt.

laktosen i osten blir väl spjälkad eller uppäten när den lagras (av nån bakterie) har jag för mig

Sverker
2005-04-12, 17:29
Först vill jag bara be om ursäkt ifall någon ser mitt tidigare inlägg var riktat mot Mehdi. Det är det inte alls utan min ironi riktar sig mot alla dem som angriper mjölk.



Mjölksyrabakterier som tillsätts i ost, filmjölk, Keso, youghert etc jäser laktosen till mjölksyra.
I filmjölk är ungefär hälften av laktosen omvandlad till mjölksyra.

Desto äldre osten är desto mer har mjölksyrabakterierna förbrukat laktosen. Ost som är riktigt lagrad, 12 månader eller mer, är all laktos förbrukad och är nästan alltid säker mat för laktosintoleranta.

Därimellan finns alla halter och mängder.

smalisen
2005-04-12, 17:47
Jäkla massa mjölkprodukter där! :) Laktosintolerans?

Jag kanske har missat något, men är det inte så att mjölksockret (laktosen) omvandlas till mjölksyra i yoghurt och filmjölk?

Sverker
2005-04-12, 19:07
Jag kanske har missat något, men är det inte så att mjölksockret (laktosen) omvandlas till mjölksyra i yoghurt och filmjölk?

Detta skrev jag:

Mjölksyrabakterier som tillsätts i ost, filmjölk, Keso, youghert etc jäser laktosen till mjölksyra.

Mehdi
2005-04-13, 12:22
HeHe jag tog inte illa upp på något sätt, förstod ironin. Argumentet många 'svenssons' använder för mjölkkonsumptionen är upptaget av calcium. Men faktum är att vi inte tar upp mycket alls från mjölken. Det var de enda ja ville ha sagt.

:thumbup: