handdator

Visa fullständig version : Festa mera!


KIRE
2005-04-11, 19:54
Ni som dricker en del alkohol kanske kan ha behållning av att läsa detta. Ni som inte dricker kanske ska överväga att börja :)

Association between dietary factors and plasma adiponectin concentrations in men1,2,3
Tobias Pischon, Cynthia J Girman, Nader Rifai, Gokhan S Hotamisligil and Eric B Rimm

1 From the Departments of Nutrition and Epidemiology, Harvard School of Public Health, Boston, MA (TP, GSH, and EBR); the Channing Laboratory, Harvard Medical School and Brigham & Women’s Hospital, Boston, MA (EBR); the Department of Laboratory Medicine, Children’s Hospital and the Department of Pathology, Harvard Medical School, Boston, MA (NR); the Department of Epidemiology, German Institute of Human Nutrition, Potsdam-Rehbruecke, Germany (TP); and the Department of Epidemiology, Merck Research Laboratories, West Point, PA (CJG).

Background: Adiponectin, an adipocyte-derived peptide, improves insulin sensitivity, has antiinflammatory and antiatherogenic effects, and is associated with a lower risk of ischemic heart disease (IHD) and type 2 diabetes. However, little is known about dietary predictors of plasma adiponectin concentrations in humans.

Objective: Our objective was to examine cross-sectionally the association between dietary factors and plasma adiponectin in men.

Design: Our study included 532 male participants of the Health Professionals Follow-Up Study who were selected as control subjects for an investigation of biological predictors of IHD. Diet, lifestyle, and anthropometric data were assessed by questionnaires.

Results: After multivariable adjustment, adiponectin was significantly inversely related to glycemic load (–1.3 mg/L per 1-SD increase; P = 0.02) and tended to be positively associated with total fat intake (0.7 mg/L per 0.5% of energy from fat instead of carbohydrates; P = 0.06). We also found a significant nonlinear association between plasma adiponectin concentrations and alcohol intake (P for quadratic trend = 0.01). Thus, whereas nondrinkers had mean plasma adiponectin concentrations of 16.48 mg/L, those who consumed 0.1–4.9, 5.0–14.9, 15.0–29.9, or ≥30 g alcohol/d had mean concentrations of 16.79 (P = 0.77 compared with nondrinkers), 18.97 (P = 0.02), 19.11 (P = 0.01), and 18.39 (P = 0.10) mg/L, respectively.

Conclusions: Moderate alcohol intake is associated with higher adiponectin concentrations, whereas a carbohydrate-rich diet with a high glycemic load is associated with lower adiponectin concentrations in men with no history of cardiovascular disease. Although the strength of these associations was modest, our observations highlight the hypothesis that dietary factors may modulate plasma adiponectin concentrations—a potential mediator related to a reduced IHD risk.

raQblad
2005-04-11, 20:05
Öhm, inte för att vara jobbig men...du skulle inte kunna sammanfatta det där på svenska?

KIRE
2005-04-11, 20:12
Öhm, inte för att vara jobbig men...du skulle inte kunna sammanfatta det där på svenska?

Sup dig full och få bättre insulinkänslighet :bow:

nordland
2005-04-11, 20:19
det är därför man känner sig så "fylld" och hård dagen efter, när man börjat käka normalt igen...

Tänk själv, du super som en gris och käkar skitdåligt = nollning..
Dagen efter så börjar du trycka i dig mat igen. Vad händer? Kroppen suger upp all tänkbar näring och du får toktryck som resultat...

davv3
2005-04-11, 21:53
det är därför man känner sig så "fylld" och hård dagen efter, när man börjat käka normalt igen...

Tänk själv, du super som en gris och käkar skitdåligt = nollning..
Dagen efter så börjar du trycka i dig mat igen. Vad händer? Kroppen suger upp all tänkbar näring och du får toktryck som resultat...

jag börjar känna mig mer fylld och hård dagen efter, innan jag ätit något, redan på morgonen, det har jag lagt märke till flera gånger.

zanzi
2005-04-11, 22:50
Sup dig full och få bättre insulinkänslighet :bow:

Inte för att va sån men "Moderate alcohol intake" ;)
Sen vad jag frågar mig själv är om det finns nått annat sätt att få högre insulinkänslighet men så man slipper alkoholens negativa effekter men visst, orkar man inte med ett HIIT pass eller liknande så kan man väll "supa" sig full och få samma effekter :D

KIRE
2005-04-11, 22:56
Inte för att va sån men "Moderate alcohol intake" ;)
Sen vad jag frågar mig själv är om det finns nått annat sätt att få högre insulinkänslighet men så man slipper alkoholens negativa effekter men visst, orkar man inte med ett HIIT pass eller liknande så kan man väll "supa" sig full och få samma effekter :D

Konditionsträna mycket och håll ner kolhydratmängden du äter över dygnet. Och ta alltid en obligatorisk kvällsgrogg(på funlight såklart) så blir insulinkänsligheten super :thumbup:

Smail
2005-04-12, 10:08
"Thus, whereas nondrinkers had mean plasma adiponectin concentrations of 16.48 mg/L, those who consumed 0.1–4.9, 5.0–14.9, 15.0–29.9, or ≥30 g alcohol/d had mean concentrations of 16.79 (P = 0.77 compared with nondrinkers)"


Inte för att vara sån men den skillnad du påpekar är inte statistiskt bevisad. p=0,77. För att en sådan slutsats skall kunna dras får inte signifikansnivån överstiga 0,05.

zanzi
2005-04-12, 10:16
Konditionsträna mycket och håll ner kolhydratmängden du äter över dygnet. Och ta alltid en obligatorisk kvällsgrogg(på funlight såklart) så blir insulinkänsligheten super :thumbup:

Kvällsgrogg blandat med funlight... måste jag prova på :D:D

HenrY
2005-04-12, 10:40
Ja då har ja ju iaf en fördel med att gå på morgondagens studentfest!:)
Kommer inte supa direkt, men ska dricka litegranna iaf. Första alkoholen påååå.... 10 månader blir det! *popcorn*

Dogge
2005-04-12, 13:28
Leta reda på ett gammalt ex (80-tal) av effektiv bodybuilding så rekomenderas upp till 1 flaska vin då och då under diet......

Detta har dock försvunnit i senare upplagor..... inte politiskt korrekt????

mangemani
2005-04-12, 14:05
om man nu super sej redlös som man tydligen skulle göra,vem har då aptiten att börja tok äta dagen efter....finns ju nått som heter bakfylla.

Edan
2005-04-12, 16:47
om man nu super sej redlös som man tydligen skulle göra,vem har då aptiten att börja tok äta dagen efter....finns ju nått som heter bakfylla.
Man får alltid i sig en flötig pizza på bakfyllan oavsett hur bakfull man är :hbang:

kroy
2005-04-12, 22:23
Man får alltid i sig en flötig pizza på bakfyllan oavsett hur bakfull man är :hbang:

du kanske, men knappast alla.. lyckost :cryout:

me= *spy* *spy*