handdator

Visa fullständig version : Bra bröstpass?


chopper
2005-04-11, 11:41
Jag har kört några bröstpass och tycker att bänkpress är så hima trist.
Mina pass ser ut som följer:

Pec-deck: 4 set (6-12 reps)
Flyes: 4 set (6-12 reps)
Bänkpress 4 set (6-12 reps)

Min fråga är om jag kan ta bort bänkpress och lägga dit Hantelpress eller bänkpress i maskin istället? Visst kan jag göra det, men ger det lika bra resultat tror ni?

Dessutom, ska jag köra 3 övningar alá 4 set eller 4 övningar alá 4 set?
Jag kör vader samma pass också, 12 set.

Tackar, kan ni bara svara på en fråga så är det också okej.

King Grub
2005-04-11, 11:45
Att inleda passen med föruttröttningsövningar brukar anses kontraproduktivt och innebära mindre överbelastad muskulatur, och därmed också sämre förutsättningar för styrke- och muskeltillväxt, jämfört med att inleda med basövningar.

Personligen tycker jag både hantelpressar och Smithpressar är bättre muskelbyggande övningar än bänkpress.

nottis
2005-04-11, 11:47
Jag tycker att 5 set plana bänkpressar och 5 set plana/lutande hantelpressar räcker alldeles utmärkt som bröstpass!

chopper
2005-04-11, 12:03
Att inleda passen med föruttröttningsövningar brukar anses kontraproduktivt och innebära mindre överbelastad muskulatur, och därmed också sämre förutsättningar för styrke- och muskeltillväxt, jämfört med att inleda med basövningar.

Personligen tycker jag både hantelpressar och Smithpressar är bättre muskelbyggande övningar än bänkpress.

Så jag ska inleda med hantelpressar eller smithpressar för att sen ta pec-deck och flyes? Eller är inte hantelpressar och smithpressar basövningar?
Är det bara bänkpress som är en bröst-bas-övning?

Rockhard
2005-04-11, 12:11
Så jag ska inleda med hantelpressar eller smithpressar för att sen ta pec-deck och flyes? Eller är inte hantelpressar och smithpressar basövningar?
Är det bara bänkpress som är en bröst-bas-övning?

De flesta pressövningar kan väl ses som basövningar. Däremot är "flye-rörelsen" ganska isolerad till bröstmuskulaturen.

Officer
2005-04-11, 12:25
Grub:
Angående Smith/hantelpress.
När jag kör t ex smithbänk i början av passet 4-5 set så är det i princip omöjligt för mig att sedan köra hantelpress efter det och verkligen ta ut brösten utan att axlarna får göra massa arbete (skuldrorna ihop/fram med brösten såklart), är det pga övergången mellan smith(maskin) till fria vikter (hantlar) ? Jag har testat i oändligt många pass att försöka få det att funka men det går liksom inte, även fast jag sänker vikten rejält i hantelpress. Om jag däremot börjar med hantlar så funkar det alldeles utmärkt med kontakten men som sagt, går inte riktigt köra båda på samma pass för mig.

Har du eller någon annan upplevt liknande?

Jompi
2005-04-11, 15:22
Fyy för smithen:nono:

Fettecke
2005-04-11, 15:32
Jag håller på och provar runt lite nu på bröstpasset, sämst var att ha flys som första övning, det var lika bra att gå hem efter det kändes det som...

Hantelpress/bänk funkar bäst att börja med, inte direkt någon utröttande övning om man inte kör 4+ set på den..., med heavy-ass vikter (80% av max)

Mina exakta uträkningar enligt min kropp är följande:
1. Sned Hantelpress
2. Rak bänkpress
3 Flys
4 Cablecross

Jag fokuserar på övre delen av bröstet nu, pga att den delen ligger efter lite grann jämnfört med mittenpartiet...

ibland byter jag plats på nr. 3 och nr. 4

Tycker detta funkar stabilt, prova?

abjorn
2005-04-11, 15:43
Smithen är underbar för incline pressar. Får enormt bra kontakt.

Danneman
2005-04-11, 15:48
Kan inte köra den för min axel tyvärr. Älskade den innan.... suck

AnimalGen
2005-04-11, 15:54
Smithen är underbar för incline pressar. Får enormt bra kontakt.
Tycker likadant, är den enda övningen jag kan köra i SM utan att det går åt helvete.

Fettecke
2005-04-11, 16:07
Nu är jag kanske lite borta, men jag har en bild av en smithmaskin framför mig i huvudet, en skivstång med ramstöd, så man inte kan tappa balansen osv på den?
tänker jag på samma som som det är?

länk till kanske nått relativt ang. abjorn´s inlägg:
http://www.nordicgym.se/traningsguiden/nov.asp

Vastrix
2005-04-11, 16:40
Nu är jag kanske lite borta, men jag har en bild av en smithmaskin framför mig i huvudet, en skivstång med ramstöd, så man inte kan tappa balansen osv på den?
tänker jag på samma som som det är?

Det var en bra beskrivning på smithen!


länk till kanske nått relativt ang. abjorn´s inlägg:
http://www.nordicgym.se/traningsguiden/nov.asp

På den sidan står det att man INTE skall böja handleden. Det var väll det Arne P proklamerade för att man skulle göra i en tråd nyligen?

Edit: en länk... http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=41202&highlight=Handleder

Jompi
2005-04-11, 16:41
Hantelpress/bänk funkar bäst att börja med, inte direkt någon utröttande övning om man inte kör 4+ set på den..., med heavy-ass vikter (80% av max)


Dessa övningar är ju mest uttröttnande.

Grejen är ju att du uppnär med viktbelastning i dom istället, inte att dom tröttar mer/mindre.

PUMPISH
2005-04-11, 21:50
Dessa övningar är ju mest uttröttnande.

Grejen är ju att du uppnär med viktbelastning i dom istället, inte att dom tröttar mer/mindre.

när jag ser ett par brutala bröst så tänker jag på bänkpress *flex*