handdator

Visa fullständig version : Ang. Benpress och Knäböj.


Erik__
2005-04-10, 23:28
Jag förstår som inte hur det hänger ihop, dom som böjer liknande eller mindre än mig, tar LÄTT rukigt mkt mer än mig i benpress, förstår inte hur det hänger ihop bara, har jag klenare ben då eller, för det borde ju inte vara så mkt teknik som kan skilja i benpress jämfört med böjen, kommer fundera mig tokig på det här :S

lite schizo tråd men jag funderar bara hur det ligger till att vissa tar så ruskigt mycket mer i benpress:S

(testat med alla möjliga fotsättningar och grejjer i benpressen)

fothermucker
2005-04-10, 23:55
Är det samma benpressmaskin vi talar om? Benpressar kan variera ganska mycket i "tunghet".

JAM
2005-04-10, 23:55
Klart att det är mer teknik att böja! Dessutom involverar du fler muskler än vid benpress. Ryggen t ex.

Arne Persson
2005-04-11, 08:38
Det är två helt olika övningar. I liggande benpress har du ju kroppen fälld i höftleden samt att din egen kroppsvikt är inte involverad samt du behöver knappast tänka på någon balans samt att vinkeln på slädens rörelse på benpressen tar bort en avsevärd del av vikten osv. I knäböj är det helt det motsatta.

Wicked
2005-04-11, 09:12
Beror självklart på hur djupt du eller den andre personen går också. Nuddar knäna bröstet eller är det 10 cm rörelsebana? ;)

// Wicked