handdator

Visa fullständig version : Dopingtestat proteintillskott?


Raisedead
2005-04-10, 23:15
Hej!

Jag va på ett antidopingsmöte förra veckan där föreläsarna uppmanade alla i laget att inte ta proteintillskott. Enligt föreläsarna är det ingen fabrikant av proteintillskott som kan garantera att produkten absolut inte kan innehålla spår av dopingklassade substanser. Stämmer det? Är det verkligen ingen fabrikant som kan garantera det? Finns det inget svensktillverkat proteintillskott (eftersom dom inte får tillverka produkter med dopingklassade substanser så borde det inte finnas spår av det heller)...??? Det skulle ju vara sketet att åka dit för doping när man bara käkar proteintillskott..!!

perva
2005-04-10, 23:18
Det jag har hört är att det kan finnas det i amerikanska kosttillskott. Har svårt att tro att det ska finnas i svenska.. Detta är dock som sagt bara någonting jag hört av någon som har hört osv. Alltså inget jag vet :)

Raisedead
2005-04-10, 23:26
Enligt dom så kan ALLA proteintillskott innehålla spår av dopingklassade ämnen.. och dom sa att något lag/förening (har för mig att det va något hockeylag) hade förbjudit sina spelare att ta proteintillskott bara för att risken fanns att dom skulle åka dit i en dopingkontroll.. Men jag antar också att svensktillverkat proteintillskott inte kan innehålla nå dopingklassat..

Frazze
2005-04-11, 00:07
Tror inte att det finns någon ostproducent, slaktare eller gurkodlare som kan bevisa att deras produkter inte innehåller dopingklassade ämnen.
Alla proteintillskott som inte är producerade på "samma ställe" som läkemedel och övrigt är riskfritt. Lika riskfritt som ost, kött och gurka i alla fall.

Doctor Snuggles
2005-04-11, 00:54
Det låter som en skröna.
För det första så skulle den proteintillverkaren riskera ett saftigt skadestånd, och eftersom Amerikas är stämningarnas förlovade sagoland, så...
Men å andra sidan har märkligare saker skett.
Om man är osäker så borde det vara en smärre fråga att fråga tillverkaren, och begära någon slags garanti, eller bevis.

King Grub
2005-04-11, 06:09
Hälsokostrådet (http://www.halsokostradet.se/default.aspx?&SelSidID=10293)

Grahn
2005-04-11, 06:24
Kan ett företag som producerar falukorv garantera att det inte finns minsta spår av valfritt dåligt ämne? Nej knappast men det är ju inte samma sak som att det finns där eller ens att det skulle vara troligt att det finns där.

Dessa föreläsare är knappast insatta utan snarare några med en agenda som de driver.

Grahn
2005-04-11, 06:25
Enligt dom så kan ALLA proteintillskott innehålla spår av dopingklassade ämnen.. och dom sa att något lag/förening (har för mig att det va något hockeylag) hade förbjudit sina spelare att ta proteintillskott bara för att risken fanns att dom skulle åka dit i en dopingkontroll.. Men jag antar också att svensktillverkat proteintillskott inte kan innehålla nå dopingklassat..

Vissa amerikanska märken tillverkas i samma maskiner som dopingklassade preparat. Detta torde ifos upphört nu då prohormoner förbjöds där nyligen.

Pdaddy
2005-04-11, 07:48
Tråkigt att inte fairings produkter finns me på den listan, men ja antar att de inte har testat dem. Krävs väll säkert att "Fairing" tex säger till å pröjsar.

JA tvivlar mycket starkt på att de finns doping prepp spårämnen i de kända favrikaten i Sverige..

M

Lasse Kongo
2005-04-11, 08:10
Jag tvivlar ja med som diddy skriver, MEN helt 100% säker kan man ej vara.

Jag testa ju ngt som hette hot stuff för en 8-9 år sen, var ju nyligen ja fick reda på att det innehöll prohormoner, hade ja inte en aning om *grr27*

Det var ju ett tag sen dock, men så jävla fult, men klart man ville prova när man sett reklamen med James Roberts och där han sa han fick så bra resultat av det haha.

Raisedead
2005-04-11, 11:03
Jag hänger på på vad du säger Frazze.. men föreläsarna verka så säkra, men då säger jag samma sak som Grahn: "Dessa föreläsare är knappast insatta utan snarare några med en agenda som de driver.". Det är nog ingen dum idé att förja ditt tips Doctor Snuggles, att kontakta tillverkaren och fråga efter garanti eller bevis.

Tack för listan Grub!

Lizard
2005-04-11, 12:18
Det där varnar de för på Bosön (senast i förra helgen) när näringsfysiologerna föreläser om näringslära.

Jag tror heller inte att du hittar anabola stereoider i bunken med vassleprotein om du köper från en välrennomerad tillverkare. Vad som kan vara värt att hålla i minnet dock är Grahns ord om orena processer, dvs att de kör pre-hormon i linjen på måndag och vitaminer på tisdag. Då kan det som sagt förekomma spårämnen eller till och med sammanblandningar.
Med den nya EU-lagstiftningen tror jag att man vill komma tillrätta med det och ställa pharmakologiska krav på producenten. Vid läkemedelstillverkning kvalitetssäkrar man systemen så att restprodukter, spårämnen och sammanblandningar är uteslutet för att få registrera produkten. I Fairings fall t ex så innebär det att Lasse måste skriva en kravspecifikation byggd på lagstiftningen och se till att den efterlevs av tillverkaren. Först då får han licensiering att sälja produkten. I alla fall hypotetiskt sett.


Lizard

EiseltUK
2005-04-11, 12:51
Proteinpulver är nog ingenstörre risk hos någon tillverkare eftersom man vanligen kör stora batcher (spär ut evenuell kontaminering) och inte i samma maskiner där eventuella pro-hormoner eller läkemedel tillverkas.

Störst risk var det väl med produkter från USA, England och Holland om jag inte minns fel från den tyska studien som gjordes på 600 produkter. Risken beror i första hand på att tillverkarna slarvar med att rengöra maskinerna. I ett land där pro-hormoner är tillåtet är det kanske inte lika viktigt att få bort eventuella rester i maskinerna.

Eiselts produkter har testats på dopningsämnen i flera år av ett IOC-ackrediterar labb. Numera ingår dopningstesterna i Hälsokostrådets produktkontroll. Vi brukar säga att vi gör allt vi kan för att förebygga och minimera risken för kontaminering men ger inga garantier eftersom det inte funkar i praktiken. Även läkemedelsbolag drar in felaktiga produkter och för en kosttillskottstillverkare kan detta givetvis också hända. Oftast är det den männskliga faktorn.

/ Henrik

Fairing
2005-04-11, 13:02
Det där varnar de för på Bosön (senast i förra helgen) när näringsfysiologerna föreläser om näringslära.

Jag tror heller inte att du hittar anabola stereoider i bunken med vassleprotein om du köper från en välrennomerad tillverkare. Vad som kan vara värt att hålla i minnet dock är Grahns ord om orena processer, dvs att de kör pre-hormon i linjen på måndag och vitaminer på tisdag. Då kan det som sagt förekomma spårämnen eller till och med sammanblandningar.
Med den nya EU-lagstiftningen tror jag att man vill komma tillrätta med det och ställa pharmakologiska krav på producenten. Vid läkemedelstillverkning kvalitetssäkrar man systemen så att restprodukter, spårämnen och sammanblandningar är uteslutet för att få registrera produkten. I Fairings fall t ex så innebär det att Lasse måste skriva en kravspecifikation byggd på lagstiftningen och se till att den efterlevs av tillverkaren. Först då får han licensiering att sälja produkten. I alla fall hypotetiskt sett.


Lizard

Fairing har sedan lång tid papper från dom företagen som tillverkar våra produkter att dom intygar att våra etiketter stämmer med innehållet samt att dom tar ansvaret och testar att inga förbjudna substanser finns i våra produkter.Varenda batch har ett sådant intyg
Precis som Henrik skriver så tror inte jag att protein kan vara en "riskprodukt"

/Lasse

vrålapa
2005-04-11, 14:26
Hur kommer det sig att Eiselt kreatin monohydrat är inte godkänt? Eller är Explod Kreatin namnet för deras monohydrat?

nordland
2005-04-11, 20:29
Jag tvivlar ja med som diddy skriver, MEN helt 100% säker kan man ej vara.

Jag testa ju ngt som hette hot stuff för en 8-9 år sen, var ju nyligen ja fick reda på att det innehöll prohormoner, hade ja inte en aning om *grr27*

Det var ju ett tag sen dock, men så jävla fult, men klart man ville prova när man sett reklamen med James Roberts och där han sa han fick så bra resultat av det haha.

Det innehöll inte prohormoner.. De var spetsat med "Oxymetholone"

z_bumbi
2005-04-11, 20:42
Det innehöll inte prohormoner.. De var spetsat med "Oxymetholone"

Var väl ett antal batchar i början som de spetsade har jag för mig, allt för att folk skulle tycka att det funkade och produkten skulle få ett bra rykte.

Det finns några fall där man stoppat i efedrin eller koffein i vissa produkter för att ge en kick, jag kommer inte på rak arm ihåg vilka produkter eller märken men det var ett bra tag sen som jag läste om det så det är förhoppningsvis inget som är aktuellt nu.

EiseltUK
2005-04-12, 11:52
Hur kommer det sig att Eiselt kreatin monohydrat är inte godkänt? Eller är Explod Kreatin namnet för deras monohydrat?

Vi kallade det tidigare Explode, numera bara Eiselt Kreatin. De tester som görs hos i Hälsokostrådets regi är långt ifrån tillräckliga men ändå betydligt bättre än ingenting.

/ Henrik

jwzrd
2005-04-12, 13:19
Det innehöll inte prohormoner.. De var spetsat med "Oxymetholone"

Snällt för kvinnor som använder den :)

BigKim
2005-04-12, 16:21
Hej!

Jag va på ett antidopingsmöte förra veckan där föreläsarna uppmanade alla i laget att inte ta proteintillskott. Enligt föreläsarna är det ingen fabrikant av proteintillskott som kan garantera att produkten absolut inte kan innehålla spår av dopingklassade substanser. Stämmer det? Är det verkligen ingen fabrikant som kan garantera det? Finns det inget svensktillverkat proteintillskott (eftersom dom inte får tillverka produkter med dopingklassade substanser så borde det inte finnas spår av det heller)...??? Det skulle ju vara sketet att åka dit för doping när man bara käkar proteintillskott..!!

Äsch, dom är bara anti.. det är den typen av personer som säger att det räcker med att äta mycke och säger att kreatin och andra kostillskott har så mycke negativa effekter som ingen vet om. Själv så litar jag på det som finns att köpa hos våra leverantörer här i Sverige bara innehåller det som står på burken.

Bigbulka
2005-04-12, 16:46
Det innehöll inte prohormoner.. De var spetsat med "Oxymetholone"
Tjo du