handdator

Visa fullständig version : Vilka nyexaminerade får bra pengar?


Suhain
2005-04-10, 20:58
Vad är det man måste plugga för att kunna komma igång riktigt bra som nyexaminerad, och få bra lön?

Jorgen
2005-04-10, 21:11
Hur mycket är en bra lön?

//Jörgen

Allan
2005-04-10, 21:11
Byggnadsarbetare tjänar hyfsat med pengar redan som artonåringar. Men du kanske menade högskola?

allan

Cilia
2005-04-10, 21:19
Vad är det man måste plugga för att kunna komma igång riktigt bra som nyexaminerad, och få bra lön?
Men vad är det som är viktigt med att tjäna bra precis när du kommer ut? Är det inte mer intressant hur löneutvecklingen ser ut under karriären?

Allan har rätt i att många hantverksyrken har en relativt bra ingångslön men sen stangerar den ganska snart medan för andra yrken pågår det en konstant löneutveckling med möjligheter till befodran. Det är för mig mer intressant.

Suhain
2005-04-10, 21:19
Hur mycket är en bra lön?

//Jörgen

Över 25.000

Mighty
2005-04-10, 21:22
De nyutexade som får över 25 000 kr/mån som ingångslön får det inte enbart pga sin utbildning utan i så fall baserat på extrajobb eller annat meriterande de sysslat med.

mvda
2005-04-10, 21:22
kör på dubbelutbildning som jag gör :thumbup:

Suhain
2005-04-10, 21:23
Men vad är det som är viktigt med att tjäna bra precis när du kommer ut? Är det inte mer intressant hur löneutvecklingen ser ut under karriären?

Allan har rätt i att många hantverksyrken har en relativt bra ingångslön men sen stangerar den ganska snart medan för andra yrken pågår det en konstant löneutveckling med möjligheter till befodran. Det är för mig mer intressant.
Sant, väldigt sant :thumbup:

Suhain
2005-04-10, 21:24
kör på dubbelutbildning som jag gör :thumbup:

Hur kör man då? Och vad för utbildningar kör du?

mvda
2005-04-10, 21:25
industriell ekonomi på 5 år vilket gör mig till civilingenjör och sen läser jag till ytterligare 1 år så blir jag civilekonom också

Cilia
2005-04-10, 21:26
Hur kör man då? Och vad för utbildningar kör du?
en vanlig kombination är civilingengör och en ekonomexamen.

Men om man är smart satsar man på en ovanlig kombination för då är man ensam på marknaden men antingen måste man ha koll på vad man ska jobba med eller ha ett intresse som sedan visar sig ge utdelning.

Allan
2005-04-10, 21:27
Allan har rätt i att många hantverksyrken har en relativt bra ingångslön men sen stangerar den ganska snart medan för andra yrken pågår det en konstant löneutveckling med möjligheter till befodran. Det är för mig mer intressant.

Och rätt vad det är så värderar man andra saker högre än att hela tiden jaga högre lön. Jag hade kunnat tjäna massor med stålar i Norge en gång på världen men ville inte vara från familjen. Jag har kompisar som värderar ledig tid - och då menar jag ledig tid; man lägger av att jobba 1530 och sen tänker mna inte på jobbet innan 0630 nästa dag.
Att skapa nåt med sina händer har även det en inneboende charm. Men det betyder ju inte att man skulle jobba för vilken skitlön som helst.

allan

mvda
2005-04-10, 21:29
en vanlig kombination är civilingengör och en ekonomexamen.

Men om man är smart satsar man på en ovanlig kombination för då är man ensam på marknaden men antingen måste man ha koll på vad man ska jobba med eller ha ett intresse som sedan visar sig ge utdelning.

vanlig?? inte alls många som har dubbelutbildning överhuvudtaget och jag kan lova dig att med denna har du en fin potential att komma långt!

Cilia
2005-04-10, 21:30
Och rätt vad det är så värderar man andra saker högre än att hela tiden jaga högre lön. Jag hade kunnat tjäna massor med stålar i Norge en gång på världen men ville inte vara från familjen. Jag har kompisar som värderar ledig tid - och då menar jag ledig tid; man lägger av att jobba 1530 och sen tänker mna inte på jobbet innan 0630 nästa dag.
Att skapa nåt med sina händer har även det en inneboende charm. Men det betyder ju inte att man skulle jobba för vilken skitlön som helst.

allan
Jag håller med men nu var han ute efter att tjäna pengar.
Själv har jag aldrig jagat jobb efter lönen då skulle jag ha blivit mäklare istället för arbeta med det jag gör nu efter min ekonomexamen men jag tycker jag har lyckats bra ändå därför att jag gillar det jag gör och då blir man duktig. Fast jag värderar ändå ledig tid högt.

Fast jag kan inte helt koppla bort jobbet när jag går hem. Ibland kan jag bli avundsjuk på dom som kan det

Cilia
2005-04-10, 21:31
vanlig?? inte alls många som har dubbelutbildning överhuvudtaget och jag kan lova dig att med denna har du en fin potential att komma långt!
Jag har ett gäng kompisar som har det så det beror väl på...

TommyBoy
2005-04-10, 21:31
Flygledare tjänar bra efter examen. Är inte utbildningen betald också? Luftfartsverket lär veta mer

Allan
2005-04-10, 21:32
Fast jag kan inte helt koppla bort jobbet när jag går hem. Ibland kan jag bli avundsjuk på dom som kan det

Jag har haft det så. Vill inte ha det så. Har inte betalt för att ligga vaken hemma och våndas över vad jag ska göra dan efter. Eller för att släpa hem papper och laptops och skit och låta det gå ut över familjen. Aldrig.
Sånt ska man ha myyyycket extrabetalt för!

allan

mvda
2005-04-10, 21:34
Jag har ett gäng kompisar som har det så det beror väl på...

det är ju inte så konstigt om du är i slutfasen på din ekonomiutbildning. Vid den tidpunkten är ju det mesta (5 år) för en som mig redan avklarat så det borde finnas fler i min sitts som är inne på slurtspurten tillsammans med en som dig. Men försök du hitta siffrorna på hur många som tar examen och sen kollar på hur många av dessa som tar dubbel examen så tror jag du får fram en hyfsat låg siffra.

saken är ju att du behöver första läsa en civilingenjörutbildning som innehåller en mängd ekonomikurser för att kunna korta ner den totala utbildningstiden. Blir ju lite jobbigt om man måste plugga 4+4 år eller något i den stillen.

Mighty
2005-04-10, 21:50
Att samla många universitetspoäng på div. utbildningar är absolut ingen garanti för hög lön. Många arbetsgivare tänker tvärtom och ser flera utbildningar som ett tecken på obeslutsamhet och att inget genuint intresse finns.

Det är stor skillnad på att plugga på universitet och förvärvsarbete. Det man tror när man pluggar behöver inte stämma sen när det är dags att arbeta "på riktigt".

Mitt råd är att plugga till det man vill jobba med. Är man intresserad av det man jobbar med brukar man bli duktig på det, vilket i sin tur leder till högre lön. Detta tillsammans med ett jobb man trivs med ser jag som en bra kombination :)

z_bumbi
2005-04-10, 21:57
De nyutexade som får över 25 000 kr/mån som ingångslön får det inte enbart pga sin utbildning utan i så fall baserat på extrajobb eller annat meriterande de sysslat med.

Veterinär?
Läkare?
Styr- och reglermekaniker? (Treårigt gymnasium...)

Nitrometan
2005-04-10, 22:02
vanlig?? inte alls många som har dubbelutbildning överhuvudtaget och jag kan lova dig att med denna har du en fin potential att komma långt!
Jag känner fyra med kombinationen civ.ing./civ.ek. - helt ovanligt kan det inte vara.

En av mina lumparpolare däremot satsade på en ovanlig kombination civ.ing. inom teknisk fysik + jur. kand. - sen läste han filosofi och började undervisa i matte på KTH.

Nitrometan
2005-04-10, 22:05
det är ju inte så konstigt om du är i slutfasen på din ekonomiutbildning. Vid den tidpunkten är ju det mesta (5 år) för en som mig redan avklarat så det borde finnas fler i min sitts som är inne på slurtspurten tillsammans med en som dig. Men försök du hitta siffrorna på hur många som tar examen och sen kollar på hur många av dessa som tar dubbel examen så tror jag du får fram en hyfsat låg siffra.

saken är ju att du behöver första läsa en civilingenjörutbildning som innehåller en mängd ekonomikurser för att kunna korta ner den totala utbildningstiden. Blir ju lite jobbigt om man måste plugga 4+4 år eller något i den stillen.
En av de jag känner med denna kombination läste utbildningarna parallellt i Göteborg. Han var alltså inskriven på båda linjerna och tog dessutom examen efter 7 terminer.

Solros
2005-04-10, 22:14
Bli hantverkare! Då behöver du knappt jobba överhuvudtaget och tjäna bra med pengar! "Jobbet" går mest ut på att sitta och dricka kaffe, sedan om någon kommer och tittar till dig så kan du göra något litet, litet, typ slå in en spik. Sedan sätter du dig lugnt ner igen och drar ut på dina timmar, sen rätt vad det är har klockan blivit tre, och du kan gå hem!

Dumleman
2005-04-10, 22:18
Vill du tjäna fett me deg så bli politiker, speciellt EU-politiker, det finns tydligen ingen gräns för hur grisigt hög lön de får ha :). När du har jobbat en liten stund så kan du säga upp dig och du kommer fortfarande få ut full lön tills du börja jobba med något annat.

Megatuttarna
2005-04-10, 22:24
Vill du tjäna fett me deg så bli politiker, speciellt EU-politiker, det finns tydligen ingen gräns för hur grisigt hög lön de får ha :). När du har jobbat en liten stund så kan du säga upp dig och du kommer fortfarande få ut full lön tills du börja jobba med något annat.

Jag pratade med en - i dagsläget - domare som hade varit och jobbat nere i Bryssel ett par år. Han hade ungefär 150 tusen i månaden. Med en sån lön kan jag tänka mig jobba ett par år då man inte har någonting annat i huvudet än jobbet. Sedan lägger man av och har en mindre summa som man kan disponera för att leva gott parallellt med ett bekvämt jobb.

Det skönaste jobbet är ju onekligen det jobbet som ger en möjligheten att leva sitt liv som man själv behagar.

Högsta ingångslönen hittar du för övrigt som nybliven HHS-student med jobb i London. :D

Dk1ng
2005-04-10, 22:49
Högsta ingångslönen hittar du för övrigt som nybliven HHS-student med jobb i London.

Ingångslönerna är dock inte så imponerande som många tror, åtminstone inte i förhållande till levnadskostnaderna i London samt arbetstimmarna som excel-slav...
Standard inom investment banking är £35 000 om året och en bonus på £5-20 000 samt arbetsveckor på 60-100 timmar beroende på vilken fas av ett projekt eller dyl. man är i.

Däremot kan branschen erbjuda en exeptionell löneutveckling OM man är duktig och hänger sig kvar några år. Dock är det rätt få som orkar mer än något eller några få år innan de byter jobb, flyttar hem eller får gå.

Mvh

Sparrisen
2005-04-10, 23:36
Jag känner en snubbe som pluggade 2 år civilingenjör, 2 år tandläkare och nu inne på sitt tredje år som läkare... :)

Instinkt
2005-04-11, 00:17
Visst finns det yrken som har 25k+ i ingångslön för nyutexaminerade MEN dessa är så få att de är undantaget som bekräftar regeln.

Ingångslöner är inget man ska stirra sig blind på, det är löneutvecklingen som betyder allt. Ingenjörer t.ex. har inget som helst lönetak i Sverige även om dessa har en rätt oansenlig ingångslön.

Förövrigt så undrar jag om det är en god idé att välja ett yrke utefter endast lön. Man ska trivas med det resten av sitt liv också. Jag har en gammal bekant som tidigare var kock på en av stans restauranger som har en stjärna i guide rogue. Han blev less på det efter ett par år och är nu hantverkare, kastade bort en mycket förmånlig karriär för det.

Jense
2005-04-11, 04:25
Och rätt vad det är så värderar man andra saker högre än att hela tiden jaga högre lön. Jag hade kunnat tjäna massor med stålar i Norge en gång på världen men ville inte vara från familjen. Jag har kompisar som värderar ledig tid - och då menar jag ledig tid; man lägger av att jobba 1530 och sen tänker mna inte på jobbet innan 0630 nästa dag.
Att skapa nåt med sina händer har även det en inneboende charm. Men det betyder ju inte att man skulle jobba för vilken skitlön som helst.

allan


så sant som det va sagt, speciellt med skapandet

Lillgrabben
2005-04-11, 05:45
Bli hantverkare! Då behöver du knappt jobba överhuvudtaget och tjäna bra med pengar! "Jobbet" går mest ut på att sitta och dricka kaffe, sedan om någon kommer och tittar till dig så kan du göra något litet, litet, typ slå in en spik. Sedan sätter du dig lugnt ner igen och drar ut på dina timmar, sen rätt vad det är har klockan blivit tre, och du kan gå hem!


Jag förmodar att du är ironisk? I sådana fall kan du lätt belysa din ironi genom att lägga till en smiley i ditt meddelande. Alltså exempelvis en sån här; :thumbup:

I annat fall så kanske du kan prova på ngt hantverkarjobb.

Cilia
2005-04-11, 06:37
det är ju inte så konstigt om du är i slutfasen på din ekonomiutbildning.
Slutfasen var för ett gäng år sedan.
Jag har både lyckats avsluta den och göra karriär *skrattar*
Jag är en gammal kärring *w*


Allan - Jag håller med. Men jag har nog tyvärr betalt för det men det är mindre på det här jobbet än det jag hade sist. Då jobbade jag väldigt väldigt mycket. Sen tycker jag att det är rolig och jag gillade verkligen jobbet men det gick ut över mitt privatliv. Man lär så länge man lever kan man väl konstatera.

Gabber
2005-04-11, 06:40
jag gjorde misstaget att läsa IT och bli sysAdmin. Fick jobba med det i 3-4 år och sedan sket sig allt. Nu försöker jag plugga till ekonom och det är inte helt lätt att göra själv och speciellt om man är tekniker. Men dagsläget erbjuder inga IT jobb och jag har gett upp skiten. All utbildning för ingen resultat alls.

Så välj inte fel utbildning och sitt hela livet och gråt efteråt. Inte för att jag gör det men det är kämpigt att skola om sig för att få jobb näör man redan har en utbildning.

Nu har jag sökt Civilekonomlinjen och hoppas komma in, den är på distans då jag har heltidsjobb och jobbar med ekonomi. Kommer jag in så kommer mitt privatliv att ta slut.

Läser idag 1 år ekonomiutbildning distans och det är bara halva kvar.

Efter den är klar så har jag: 2 år på KTH inom Elektroteknik/ekonomi, 2 år KY utbildning inom Nätverk/Säkerhet, 1 år IT kurser, 1 år ekonomikurser + ett par cert inom IT. Och om jag fixar civilekonomutbildningen till jag är 30-32 år gammal så ser jag inte något annat än ett välbetalt jobb.

Eller vad säger ni? har idag 21000 :-

Hur fel utbildning man än väljer så kommer man ju få jobb någon gång men det är för djävligt att se alla civilingenjörer och dataexperter som går och jobbar i lager. Av 30 från min dataklass så har jag jobb, min polare och 5 andra.

Min polare har hamnat i nått lager för 17000 i månaden och de andra jobbar på mack eller biltvätt just nu.

High1ander
2005-04-11, 06:45
Eller så satsar man på film i USA som mig, måste väl inte förklara närmare vad regissörer och skådisar tjänar (bara statistjobb ger 750$ om dagen, även om det bara är för 2 timmar).
Men det är en hååååååååååååård värld...

Cilia
2005-04-11, 06:50
jag gjorde misstaget att läsa IT och bli sysAdmin. Fick jobba med det i 3-4 år och sedan sket sig allt. Nu försöker jag plugga till ekonom och det är inte helt lätt att göra själv och speciellt om man är tekniker. Men dagsläget erbjuder inga IT jobb och jag har gett upp skiten. All utbildning för ingen resultat alls.

Så välj inte fel utbildning och sitt hela livet och gråt efteråt. Inte för att jag gör det men det är kämpigt att skola om sig för att få jobb näör man redan har en utbildning.

Nu har jag sökt Civilekonomlinjen och hoppas komma in, den är på distans då jag har heltidsjobb och jobbar med ekonomi. Kommer jag in så kommer mitt privatliv att ta slut.

Läser idag 1 år ekonomiutbildning distans och det är bara halva kvar.

Efter den är klar så har jag: 2 år på KTH inom Elektroteknik/ekonomi, 2 år KY utbildning inom Nätverk/Säkerhet, 1 år IT kurser, 1 år ekonomikurser + ett par cert inom IT. Och om jag fixar civilekonomutbildningen till jag är 30-32 år gammal så ser jag inte något annat än ett välbetalt jobb.

Eller vad säger ni? har idag 21000 :-

Hur fel utbildning man än väljer så kommer man ju få jobb någon gång men det är för djävligt att se alla civilingenjörer och dataexperter som går och jobbar i lager. Av 30 från min dataklass så har jag jobb, min polare och 5 andra.

Min polare har hamnat i nått lager för 17000 i månaden och de andra jobbar på mack eller biltvätt just nu.
säg inte det, det börjar lätta på IT-marknaden och jag tror din kombination av utbildningar kan vara oerhört attraktiv. Det blir lätt så att tekniker och teknologer kör över ekonomer för att dom sitter på fakta kunskapen och att man då inte gör det bästa investeringarna. Jag blev uppraggad av en headhunter för några år sedan som ville att jag skulle arbeta som ekonom/IT-ansvarig för att just säkerställa att det blev optimalt. Jag tackade nej eftersom jag inte ansåg mig ha kompetens inom just IT-området.

Min erfarenhet är att man oftast har nytta av all erfarenhet man har skaffat sig på ett sätt eller ett annat. Så ha tålamod

Cilia
2005-04-11, 06:51
Eller så satsar man på film i USA som mig, måste väl inte förklara närmare vad regissörer och skådisar tjänar (bara statistjobb ger 750$ om dagen, även om det bara är för 2 timmar).
Men det är en hååååååååååååård värld...
lycka till, själv har jag kommit fram till vad jag inte vill jobba med och det ena är säljare och det andra är att agera så för mig vore ditt jobb en mardröm. Men för dom som gillar det är det säkert en fantastisk upplevelse.

aidee
2005-04-11, 07:54
Jag har sökt civ. ing IT nu till hösten och kan inte påstå att jag tror stenhårt på det, men jag tänkte att det kan va bra o börja med o känns nåt annat rätt nästa år hoppar jag av och börjar om.

Efter mycket grubblande kände jag att det bästa nog ändå är ett jobb man är intresserad av, sen kan man väl försöka göra karriär inom det.

hasse36
2005-04-11, 08:19
Arbetsmarknaden för tekniker kommer om 3-5 år inte att se ut som den gör i dag. Jag utbildade mig till dataingenjör för ett antal år sedan (under boomen) och det var konkurrens om de drygt 100 platserna på högskolan. Dessutom antogs ca 6o till elektroingenjörslinjen, ett gäng till byggnadsingenjörslinjen plus ytterligare ett antal till linjer jag inte minns namnet på. Totalt ca 300.

Jag springer då och då på mina gamla lärare på stan och de vittnar om en fullständig katastrof. Man har samlat samtliga ingenjörsstudenter i en klass på ca 20 st. Och det är inte, som man skulle kunna tro, de riktigt duktiga och motiverade som läser där.

Att lärarna och institutionerna har klarat sig beror uteslutande på magisterutbildningarna, dvs de 3 terminer som man kan läsa efter grundutbildningen på 6 terminer.

Och vilka läser då där? Jo, nästan uteslutande utländska studenter som inte kommer in i USA efter 9/11. Hur många av dessa tänker stanna i Sverige? Ja, det var en retorisk fråga. Tänk på att de räknas med i statistiken.

Om du påbörjar en ingenjörsutbildning hösten 2006 så tar du examen 2009 och du får garanterat jobb med 25kkr + inflation.

Cinna
2005-04-11, 08:30
vanlig?? inte alls många som har dubbelutbildning överhuvudtaget och jag kan lova dig att med denna har du en fin potential att komma långt!

Å jo !!!

Så som arbetsmarknaden ser ut idag för nyexade akademiker har det blivit mycket vanligt med dubbla examnen. Ofta är det just lite längre utbildningar som civilingengör/jur kand som kombineras med exempelvis ekonomistuder.

För ett par år sedan var en dubbel examen något speciellt. Självfallet är det fortfarande något som gör att man sticker ut, men inte alls lika mycket som förrut.

Cinna
2005-04-11, 08:43
saken är ju att du behöver första läsa en civilingenjörutbildning som innehåller en mängd ekonomikurser för att kunna korta ner den totala utbildningstiden. Blir ju lite jobbigt om man måste plugga 4+4 år eller något i den stillen.

Om du tillgodoräknar dig kurser från en linje till en annan behöver det inte alls ta så lång tid. Vill du lägga på t ex en fil kand i någonting räcker det med att läsa 60 p exra vilket tar 1,5 år (om du inte läser dubbelt). En fil mag kräver 80 p vilket tar 2 år.

Vanligt är dessutom att folk läser dubbelt. Själv plockade jag en jur kand + en fil mag på 6 år ... å då stressade jag inte :D

Ang lönen garanterar en dubbel utbildning inte en bra ingångslön. För mina utbildningar brukar dessa oftast ligga runt 20 - 22 000 kr. Men som sagts ovan, varför stirra sig blid på ingångslösen. Det är väll ändå den framtida löneutveckligen som är intressant ???

-AG-
2005-04-11, 08:57
Jag skulle nog välja nåt annat än ekonomi om jag skulle börja mina studier nu, om man nu absolut inte är jätteintresserad och inte kan tänka sig nåt annat. Dock så varerar det över landet och vilket inrikting man har.

http://www.jusek.se/templates/JusekNews.aspx?id=3756
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=28102&a=358299
http://afi3.ams.se/afi3_portal/PortalHandler.asp?chFrameCenterHexURL=687474703A2F 2F616669332E616D732E73652F79726B656E2F

Cilia
2005-04-11, 09:04
Jag skulle satsa på ekonomi igen.
En "bransch" där det inom några år kommer att finnas massor av jobb inom är kommunalekonomi men även andra ekonomitjänster inom den offentliga sektorn.
Idag besitter många 40-talister ekonomichefsjobben inom den här sektorn och går som sagt i pension. Det kommer alltså att finnas goda möjligheter att göra karriär om man är duktig. Hittills har det inte varit så attraktivt som ekonom att jobba inom den sektorn varför det finns utrymme men nu börjar man öppna ögonen för den. Särskilt som prioriteringar för vad man vill ha ut av arbetet håller på att förändras.

-AG-
2005-04-11, 09:24
Jo, det är nog så att det ser hyfsat bra ut på en 4-7 års sikt, så för en som startar sin utbildning nu så kan det kanske vara bra förutsättningar för jobb vid examen. Sen ackumuleras det ju utbildade ekonomer en tid om inte jobben finns för tillfället. De som är i färd med att avsluta utbildningen kan ju utnyttja tiden till att skaffa sig internationella erfarenheter i väntan på att arbetsmarknaden ser bättre ut här hemma.

Gabber
2005-04-11, 09:32
jag vet inte säkert hur det blir om 5 år men om man tar mig som exempel som har IT utbildning och som nu skaffar sig ekonomiutbildning samt jobbar med ekonomi så tror jag på en ljus framtid. men att söka jobb som Tekniker IDAG är hopplöst.

Mindek
2005-04-11, 09:33
Men som sagts ovan, varför stirra sig blid på ingångslösen. Det är väll ändå den framtida löneutveckligen som är intressant ???


Ett tips som jag hör hela tiden nu är i alla fall att inte ta en för låg ingångslön eftersom det tydligen förföljer folk i resten av deras karriär...

Cinna
2005-04-11, 09:38
Ett tips som jag hör hela tiden nu är i alla fall att inte ta en för låg ingångslön eftersom det tydligen förföljer folk i resten av deras karriär...

Tror jag är ett mycket bra tips. Att gå in för lågt kan absolut ligga en till last senare i karriären ... men att välja utbildning efter ingångslön tror jag är lite tokigt. Någon tusenlapp hit eller tid gör förhoppningsvis inte så mycket i slutändan.

JJ
2005-04-11, 09:38
Ett tips som jag hör hela tiden nu är i alla fall att inte ta en för låg ingångslön eftersom det tydligen förföljer folk i resten av deras karriär...

Inte om man byter jobb vilket är ett snabbt sätt att få upp lönen.

Mindek
2005-04-11, 09:42
Den här artikeln kan väl vara OnT i den här tråden kanske...

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=401363&previousRenderType=6

Mindek
2005-04-11, 09:45
Tror jag är ett mycket bra tips. Att gå in för lågt kan absolut ligga en till last senare i karriären ... men att välja utbildning efter ingångslön tror jag är lite tokigt. Någon tusenlapp hit eller tid gör förhoppningsvis inte så mycket i slutändan.


Dessutom beror ju ingångslönen inte bara på vilken utbildning man har. Har hört om folk med industriell ekonomi som huvudutbildning som börjat jobba nu med allt mellan 20k och 40k i månaden.

Solros
2005-04-11, 16:42
Jag förmodar att du är ironisk? I sådana fall kan du lätt belysa din ironi genom att lägga till en smiley i ditt meddelande. Alltså exempelvis en sån här; :thumbup:

I annat fall så kanske du kan prova på ngt hantverkarjobb.

Inte alls! Har bekanta som varit tvungna att ta ledigt för att sitta hemma och övervaka så att deras hantverkare fick något gjort, (timanställda självklart).

En elektriker berättade förövrigt om hur hans dag såg ut:
Åka hem till någon kärring där strömmen inte fungerade, konstaterar att det är proppen som behöver bytas, säger sig inte ha sakerna med sig, sätter sig i bilen i 50 minuter och dricker kaffe, går in och petar lite i olika uttag, installerar en jordfelsbrytare och byter proppen. Allt till den nätta kostnaden av 4000:-

FÖ så har de idag fortfarande inte hänt ett skit i min lägenhet, får ringa till deras kontor imorgon och fråga vafan dom sysslar med... Idioter.

jakke
2005-04-11, 17:02
jag vet inte säkert hur det blir om 5 år men om man tar mig som exempel som har IT utbildning och som nu skaffar sig ekonomiutbildning samt jobbar med ekonomi så tror jag på en ljus framtid. men att söka jobb som Tekniker IDAG är hopplöst.
jasså? Jag har en kompis som kommer gå direkt från skolan till jobb och han har läst 2år KY som Admin.. Han har fler i samma klass som kommer göra det.

Allan
2005-04-11, 17:14
Inte alls! Har bekanta som varit tvungna att ta ledigt för att sitta hemma och övervaka så att deras hantverkare fick något gjort, (timanställda självklart).



Tar man in svartjobbare får man skylla sig själv. Dra inte all över en kam.

allan

Action
2005-04-11, 17:57
Tar man in svartjobbare får man skylla sig själv. Dra inte all över en kam.

allan

Man bör däremot kontakta flertalet hantverkare för att få en offert på ett arbete. Det skiljer många tusenlappar mellan de olika. Vissa (läs många) känns inte ett dugg seriösa när man ser vilka hutlösa prisförslag de kommer med.

Jag har ingen tilltro till hantverkare i dagsläget, men har haft turen att genom bekanta fått tag i en som gett ett rimligt pris för total ombyggnad av badrum.

Solros
2005-04-11, 18:02
Tar man in svartjobbare får man skylla sig själv. Dra inte all över en kam.

allan


Självklart finns det bra hantverkare.
Kan man inte jobba per timme om man jobbar vitt?

Jag har ingen tilltro till hantverkare i dagsläget

Instämmer.

Dumleman
2005-04-11, 18:19
Men dagsläget erbjuder inga IT jobb och jag har gett upp skiten. All utbildning för ingen resultat alls.
Så Dagens Industri har fel liksom många av mina lärare som arbetar med diverse stora IT företag? Alla säger de samma sak, det kommer uppstå kompetensbrist (främst inom JAVAprogrammering) om 1-3 år.

http://www.di.se/Nyheter/?page=%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fstat%3d0%26A rticleID%3d2005%5c03%5c15%5c136954%26SectionId%3dE ttan%26menusection%3dStartsidan%3bHuvudnyheter

Jorgen
2005-04-11, 18:19
Är det ett Stockholmsfenomen eller?

Eller är jag som vanligt för naiv, trots att jag är i branchen? Jag har inte träffat på så många rötägg nämligen.

//Jörgen

Cilia
2005-04-11, 19:10
Är det ett Stockholmsfenomen eller?

Eller är jag som vanligt för naiv, trots att jag är i branchen? Jag har inte träffat på så många rötägg nämligen.

//Jörgen
Troligtvis kanske ett Stockholmsfenomen. Jag hade ett h*v*te när jag byggde om. Fick guida dom varje steg dom tog och värst var rörmockaren. Det gick inte att få en rekomendation på en vettig rörmockare alla jag känner har haft problem och bara skakar på huvudet. Därutöver är allt omöjligt. Nej det där går nog inte att göra får man höra. Men visst gick det och blev riktigt bra. Konstig attityd och inte särskilt angelägna om att göra ett bra jobb. Fick avsluta med att ta in några polacker och helt plötsligt gick det inte bara undan utan det blev dessutom bra gjort.

Bjorne
2005-04-11, 19:12
jasså? Jag har en kompis som kommer gå direkt från skolan till jobb och han har läst 2år KY som Admin.. Han har fler i samma klass som kommer göra det.Får du en yrkesutbildning är det en helt annan femma. De flesta som går KY eller pluggar en yrkesutbildning får jobb direkt, men ner sidan är ju att man låser sig till ett område.

jakke
2005-04-11, 19:29
Får du en yrkesutbildning är det en helt annan femma. De flesta som går KY eller pluggar en yrkesutbildning får jobb direkt, men ner sidan är ju att man låser sig till ett område.
Det var ju en sådan Gabber hade gått?

reaper
2005-04-11, 20:01
Jag går en utbildning i Jönköping som tidigare varit KY men som nu är högskoleutbildning. Det bästa av två världar enligt mig då vi får en mer yrkesinriktad utbildning med praktik mm men ändå högskolepoäng så man lätt kan komplettera med en ingenjörsutbildning om man vill det. Sen får man bara hoppas att man har flyt med jobbsökandet :)