handdator

Visa fullständig version : Kommentarer på mina bröd -not brön!


annaerix
2005-04-10, 20:11
Japp, vill alltså ha en kommentar på innehållet i mitt bröd jag håller på att baka.

Lantbrödsvetemjöl--> av fya sädesslag
vetekli
krossat linfrö
rågsikt
dinkelmjöl
2 mtsk rapsolja
vatten
25g jäst
salt

ingen koll på hur mycket jag tog av allt mjöl och skit. lite på känn bara :D

hangatyr
2005-04-11, 09:34
blev det gott?

Sverker
2005-04-11, 18:06
Du laddar brödet med en massa olika mjöl fulla av nyttigheter och fibrer...men har med rågsikt ?
Rågsikt är princip som vetemjöl och med sämre bakförmåga.

Har du prövat att skålla vanligt rågmjöl och ha i degen ?

Annars kan du värma vatten till 50 - 60 grader och hälla över rågmjölet. Forma till en deg. Låt degen stå under en duk några dagar tills den luktar syrligt. Vips har du en bra surdeg till ditt bröd.

bubbe
2005-04-11, 18:20
Du laddar brödet med en massa olika mjöl fulla av nyttigheter och fibrer...men har med rågsikt ?
Rågsikt är princip som vetemjöl och med sämre bakförmåga.

Har du prövat att skålla vanligt rågmjöl och ha i degen ?

Annars kan du värma vatten till 50 - 60 grader och hälla över rågmjölet. Forma till en deg. Låt degen stå under en duk några dagar tills den luktar syrligt. Vips har du en bra surdeg till ditt bröd.

aha, är det så enkelt att göra surdeg, har liksom aldrig studerat surdegsrecepten. Bakning är iofs inte mitt toppämne....

annaerix
2005-04-11, 18:41
blev det gott?
Det blev väldigt väldigt gott faktiskt!!

annaerix
2005-04-11, 18:43
Du laddar brödet med en massa olika mjöl fulla av nyttigheter och fibrer...men har med rågsikt ?
Rågsikt är princip som vetemjöl och med sämre bakförmåga.

Har du prövat att skålla vanligt rågmjöl och ha i degen ?

Annars kan du värma vatten till 50 - 60 grader och hälla över rågmjölet. Forma till en deg. Låt degen stå under en duk några dagar tills den luktar syrligt. Vips har du en bra surdeg till ditt bröd.


Brödet blev väldigt gott faktiskt. Och saftigt! Jag lät degen jäsa under natten innan jag körde in det i ugnen...

Skall prova surdegsprincipen nån dag! Tack för tipset förresten! :thumbup: