handdator

Visa fullständig version : Brist


__thastrom__
2005-04-10, 19:30
vad händer om man får brist, D.V.S att man äter för lite, tex fett?

King Grub
2005-04-10, 19:34
Om du menar just fett, så: hudproblem, hårproblem, håravfall, utebliven menstruation, trötthet, sämre hormonbalans, sämre fettförbränning, nedsatt immunförsvar, t ex.

__thastrom__
2005-04-10, 19:35
okej... när det gäll kolhydrater och protein då?

JAM
2005-04-10, 23:19
okej... när det gäll kolhydrater och protein då?
Google är din vän.

Proteinbrist:viktförluster, dåligt tillväxt, försämrad antikroppsbildning, trötthet.
Svår brist kan ge kwashiorkor med uppsvälld mage, ödem, apati och muskelförtvining.
Svår brist i kombination med energibrist kan ge marasm med diarré, apati och mycket kraftig avmagring.Kolhydratbrist:Brist ger bls förstoppning, tarmfickor, tarmficksinflammation, hemorrojder, fetma.

Rockhard
2005-04-11, 12:07
Om du menar just fett, så: hudproblem, hårproblem, håravfall, utebliven menstruation, trötthet, sämre hormonbalans, sämre fettförbränning, nedsatt immunförsvar, t ex.

Hur lite ska man äta då? Jag äter 50-60 gram nu det är ju lite mindre än rekommenderat men jag vill äta sånt som mättar istället.

King Grub
2005-04-11, 12:18
Inte under några villkor bör man gå under 10-15 E% fett. För bästa resultat i kroppsbyggningssyfte kan 15-20 E% rekommenderas.

"we suggest that the bodybuilding diet has a moderate level of fat; ~15–20% of total energy intake with some saturated dietary fat"

Sports Med 2004; 34 (5): 317-327

Att gå för lågt i fettintag kan inverka menligt på testosteronnivåerna och därmed och muskeluppbyggnaden.

Lizzie
2005-04-11, 13:21
Hur lite ska man äta då? Jag äter 50-60 gram nu det är ju lite mindre än rekommenderat men jag vill äta sånt som mättar istället.

Fett och protein är ju det som mättar mest!!
Man måste få i sig fett för att kroppen vågar förbränna fett. Det är ju det nyttiga fettet vi pratar om då, som tex olivolja, nötter, frön och fet fisk.

aliquis
2005-04-11, 13:38
Fett och protein är ju det som mättar mest!!
Man måste få i sig fett för att kroppen vågar förbränna fett. Det är ju det nyttiga fettet vi pratar om då, som tex olivolja, nötter, frön och fet fisk.
stenålderstrams igen?

Fett mättar sämst just när man äter det, men bättre på längre sikt. Jag själv upplever det dock som jag blir mätt snabbare om jag har med lite fett i maten, men det är nog för att smaken blir bättre.

50g olivolja lär inte mätta lika bra som 600g potatis.

Inte heller 100g jordnötter mot säg 250-300g bröd eller knappt 200g pasta.

zirak
2005-04-11, 14:14
stenålderstrams igen?

Är det stenålderstrams för att det står nötter? frön ingår inte i stenålderstrams *grr27*

hallar
2005-04-11, 14:51
Att äta fett är bra för man har kunnat visa att ett ökat intag av fett höjer dina testovärden i blodet. Särskilt intag utav mättat fett, fast detta bör man ändå undvika för att det kan leda till cardiovaskulära sjukdomar aka åderförkalkning.

Mycket kolhydrater är även bra att äta då det ger en mycket energi till att träna.

När man då dietar hamnar man i en intressekonflikt. Proteinintaget vill man hålla högt för studier har visat att detta motverkar muskelförlust under deffen. Kolhydrater bör man även hålla högt då man orkar träna tungt. Då man måste minska sitt energiintag måste man skära ned på något och då blir det fettet som får ryka. Som KG skriver så är 15-20 E% en bra nivå att ligga på, även om det resulterar i ändrad hormonbalans.

Här har du mer fakta:
http://www.cc.jyu.fi/~jjhulmi/Macronutrient%20Considerations%20for%20the%20Sport %20of%20Bodybuilding.pdf

Lizzie
2005-04-11, 14:57
stenålderstrams igen?

...blir mätt snabbare om jag har med lite fett i maten, men det är nog för att smaken blir bättre.

Inte heller 100g jordnötter mot säg 250-300g bröd eller knappt 200g pasta.

Blir du mättare för maten smakar bättre?? Märkligt.
Stenålderstrams? Vad fick du det ifrån?
Och varför denna tråkiga attityd? Kan och vet du allt eller?

Callister
2005-04-11, 21:44
Rätt trångsynt att förhandskritisera sådär, du jämförde ju dessutom något, hmm, oreleventa (?) livsmedel där..