handdator

Visa fullständig version : Högskole/universitetsutbildning?


martin86
2005-04-10, 19:11
Jag undrar om någon har erfarenheter av utbildning rörande näringslära och träning? Själv är jag mycket intresserad av att studer detta, och undrar om någon vet utbildningar som kan rekommenderas?

Ame
2005-04-10, 19:17
En träningskompis till mig läser på något biologi program(tror det är Bio-mekanik, här i halmstad) och de läser mycket om muskler o.dyl. och hur människokroppen fungerar. Så leta upp ett universitet/högskola som har det programmet(eller liknande) och kolla upp hur mycket man kan skräddarsy sin utbildning.

martin86
2005-04-10, 19:37
En träningskompis till mig läser på något biologi program(tror det är Bio-mekanik, här i halmstad) och de läser mycket om muskler o.dyl. och hur människokroppen fungerar. Så leta upp ett universitet/högskola som har det programmet(eller liknande) och kolla upp hur mycket man kan skräddarsy sin utbildning.

Okej, tack för tipset!

Nån som har mer tips? :)

obesogen
2005-04-10, 20:19
Okej, tack för tipset!

Nån som har mer tips? :)

Sjukgymnastprogrammet! Går där själv och kan verkliga rekommendera det.

Niclaaas
2005-04-11, 21:00
jag läser i uppsala till kostekonom. kommer läsa näringslära A,B,C,D + en termin företagsekonomi och tre valfria terminer. är iofs bara inne på min andra termin men hittills är det helt OK

Sverker
2005-04-12, 06:06
Har svårt att tänka mig att utbildningarna på universiteten belyser det som vi på Kolozzeum vill veta. Hur man "optimerar" kosten för maximal prestation.

Oavsett vilken utbildning/inriktning man väljer så gäller det att vända och vrida på det som föreläsaren säger, läsa så mycket som möjligt vid sidan om, ta upp enskilda frågor efter föreläsningarna och utnyttja föreläsarna maximalt.




...inom rimliga gränser givetvis...

martin86
2005-04-12, 08:52
Tack för alla tips hittills! Kom gärna med fler om ni har!

-xR-
2005-04-12, 09:08
Hur ser arbetsmarknaden ut för sjukgymnaster? Det är ju trots allt någorlunda svårt att ta sig in på utbildningen (19.25, Göteborgs Universitet).

Niclaaas
2005-04-12, 09:24
Tack för alla tips hittills! Kom gärna med fler om ni har!

dietist. jag läser i samma byggnad som dietister, tror de har ganska liknande utbildning men mindre valbara kurser och mycket klinisk näringslära. praktikplats ingår även i utbildningen

Didde
2005-04-19, 17:44
Vad är skillnaden på Dietist, Kostrådgivare och Näringsfysiolog då?
Läser just nu till syrra, men tycker att det är för lite "matnyttigt" i den utbildningen. Vill gärna läsa lite mer inom nutrition.

Bor i sthlm, läste på Su hemsida, eftersom man kan läsa till näringsfysiolog där. Men har inte läst något naturvetenskapligt på högskolenivå så verkar inte gå att läsa några extrakurser där.

Sett att S.A.F.E. har utbildning till kostrådgivare...är det onödingt att läsa en sådan kurs eller?

har ni tips så lyssnar jag gärna.

Thomas

William
2005-04-19, 18:13
Nån som har mer tips? :)

Som det redan nämnts så finns ju Nutritionslinjen vid SU och den är rätt heltäckande. Mycket kemi och molekylärbiologi i början men det ger en bra grund för förståelsen av själva näringsfysiologin och de omkringliggande ämnena senare i utbildningen. Inom vissa områden går man in rätt djupt så det gäller att man verkligen har intrsesset, annars kan det stundtals vara rätt belastande.

Dock en bra och rolig utbildning överlag.

/William

Börje H
2005-04-19, 18:15
Sjukgymnast eller idrottspedagog. Komplettera med kost & idrott, kostvetenskap, idrottsmedicin, styrketräning (finns som 5 p kurs i Umeå).
Har själv gått sjukgymnast och kost & idrott (båda i Umeå). Du skall vara medveten om att sjukgymnastutbildningen är mycket mer än att läsa om muskler och träning. Akupunktur, ortopedi, basal kroppskännedom, strokerehab, habilitering mm.