handdator

Visa fullständig version : skillnader mellan kön


ugly_kid
2005-04-10, 17:38
Håller på med ett skolarbete om idrott, och främst om skillnaden mellan män och kvinnor, och då är det inte varför män är bättre. det ska vara typ skillnader i lön, vem som får bäst träningstider i en klubb och bäst tränare samt hut mycket tidningar skriver om män och kvinnor.
Har några frågor som jag hoppas nån kan hjälpa mig med.
När det gäller tex fotboll och andra lagidrotter så kollar ju flest folk på herrar Men när det gäller friidrott och andra individuella idrotter så är det mer lika.
Nån som har ett bra svar på varför det är så?

Trance
2005-04-10, 17:42
Håller på med ett skolarbete om idrott, och främst om skillnaden mellan män och kvinnor, och då är det inte varför män är bättre. det ska vara typ skillnader i lön, vem som får bäst träningstider i en klubb och bäst tränare samt hut mycket tidningar skriver om män och kvinnor.
Har några frågor som jag hoppas nån kan hjälpa mig med.
När det gäller tex fotboll och andra lagidrotter så kollar ju flest folk på herrar Men när det gäller friidrott och andra individuella idrotter så är det mer lika.
Nån som har ett bra svar på varför det är så?

Min första tanke är att t.ex. damfotboll är så extremt dålig. Om du tar vilket manligt fotbollslag med 18 åriga killar som helst så vinner de över damlandslaget lätt. Men att hoppa 2 meter som kajsa är det få som är ens nära.

ugly_kid
2005-04-10, 17:45
Min första tanke är att t.ex. damfotboll är så extremt dålig. Om du tar vilket manligt fotbollslag med 18 åriga killar som helst så vinner de över damlandslaget lätt. Men att hoppa 2 meter som kajsa är det få som är ens nära.

Ja det är ungefär samma sak som jag kommit på, folk vill se bra fotboll, men när det gäller killar som tränar och tävlar i höjdhopp så är det väl rätt vanligt att man är en bit över 2m.

Nån som har nåt annat förslag?

mini
2005-04-10, 17:47
Hm, inget litet arbeta du gett dig in på... Finns många som forskar hela livet på detta, och inga svar är huggna i sten.
Muskelmassa och styrka är ju ett svar som kan appliceras på viss idrott. Tradition och förväntningar (aka könsroller, typ) ett annat. Sponsorer.

Edit: tänkte på att det ju faktiskt finns sporter där män och kvinnor tävlar mot varann på samma villkor. Ridsport är den jag vet på rak arm. Någon form av skytte var könsneutralt till för något tiotal år sedan, vet dock inte vilken.

Trance
2005-04-10, 17:47
Ja det är ungefär samma sak som jag kommit på, folk vill se bra fotboll, men när det gäller killar som tränar och tävlar i höjdhopp så är det väl rätt vanligt att man är en bit över 2m.

Nån som har nåt annat förslag?

Ja men vilken svensson som helst är inte över 2 meter, men många killar har spelat fotboll och de vet också hur dåliga de är.(jämförelsevis)

Ame
2005-04-10, 17:54
Jag har inte hållt på så mycket med lagidrotter men har tränat friidrott i över 7 år och kan väl säga att enligt mina erfarenheter så är friidrott mer jämställt mellan könen än vad lagidrotter verkar vara.
Några skäl kan väl vara att killar och tjejer tränar tillsammans i friidrott(har aldrig hört om en klubb som delar upp könen) vilket bidrar till att den tränare man får är mer relaterat till åldern, och att det är de äldre som får bäst tränare.
Sedan kan man ju ofta köra flera grupper samtidigt på träningarna, vilket ju kan vara svårt för t.ex. ishockey. Så därför blir det ofast inga problem med bra/dåliga träningstider.
Sedan så är ju alltid friidrottstävlingar för båda könen, så om man vill se männen så kommer man att få se kvinnorna tävla varesig man vill eller inte(visst man kan ju blunda, men när man ändå är där så tittar man nog). Därmed ökar nog intresset för damerna automatiskt.

Finns mycket mer att skriva om detta ämne men dethär får räcka.

Ame
2005-04-10, 17:58
Min första tanke är att t.ex. damfotboll är så extremt dålig. Om du tar vilket manligt fotbollslag med 18 åriga killar som helst så vinner de över damlandslaget lätt. Men att hoppa 2 meter som kajsa är det få som är ens nära.

Men så är det ju inom friidrott också. Det är klart att det finns en och annan tjej som kan mäta sig med de flesta killar så är det rent generellt en väldigt stor skillnad mellan damer och herrar.
kolla här: Bästa-lista (http://www.friidrott.se/rs/arsbasta/9/arsbasta_m.html)

ugly_kid
2005-04-10, 18:01
Ja men vilken svensson som helst är inte över 2 meter, men många killar har spelat fotboll och de vet också hur dåliga de är.(jämförelsevis)

ja men plockar man in 11 svenssons från gatan så spöar dom inte heller danlaget i fotboll

Trance
2005-04-10, 18:07
ja men plockar man in 11 svenssons från gatan så spöar dom inte heller danlaget i fotboll

Plockar du in 11 unga killar så kan de nog slåss rätt bra i allsvenskan.

Tror det var malmös damlag(som var med i champions leauge) som fick storstryk av ett gäng 14- eller 15-åringar. De flesta killar ha spelat lite fotboll och därför känns det inte så imponerande att se damlag. Men som sagt, hoppa 2 meter är väääldigt få som kan.

Wiiking
2005-04-10, 18:15
ja men plockar man in 11 svenssons från gatan så spöar dom inte heller danlaget i fotboll

Ta ett av de bättre Pojkar 15 år så vinner de antagligen.

Jag tror att den stora skillnaden ligger i hur man som tittare uppfattar sporten.
När Kajsa hoppar höjd ser jag som lekman ingen större skillnad i om ribban ligger på 2m eller på 2.4m. Det blir lika spännande oberoende av höjden.
Samma sak gäller exempelvis Anja i slalombacken eller Marion Jones på 100m.

Om jag däremot tittar på fotboll eller damhockey så blir skillnaden genast markant. Det går åt helsike för trögt för att det ska bli intressant. Då går jag hellre och tittar på vilka manliga tonåringar som helst där det är mer fart. Skräckexemplet var nog när damhockeyn blev OS-gren för första gången och tv sände matchen Sverige-Kina. Någon så dålig hockey får man leta länge efter. Det har dock blivit bättre med åren.

Ame
2005-04-10, 18:15
Plockar du in 11 unga killar så kan de nog slåss rätt bra i allsvenskan.

Tror det var malmös damlag(som var med i champions leauge) som fick storstryk av ett gäng 14- eller 15-åringar. De flesta killar ha spelat lite fotboll och därför känns det inte så imponerande att se damlag. Men som sagt, hoppa 2 meter är väääldigt få som kan.

Men du måste ju se det propotionerligt(var det rätt stavat?), det är mååånga fler som spelar/spelat fotboll än höjdhopp.

Utdrag från sverige statistiken P17.
Jag tror att samtliga skulle kunna kvala in till OS i höjdhopp för damer.

Höjd
2.03 Niclas Liedberg 88 Hammarby Göteborg 26.2
2.00 Linus Karlsson 88 Falun Bollnäs 5.2
1.96 Daniel Lennartsson 88 Södra Vi Göteborg 26.2
1.96 Oscar Adolfsson 88 Orient Göteborg 26.2
1.96 Mattias Green 88 Trelleborg Göteborg 26.2
1.95 Erik Jakobsson 88 Brattås Karlstad 20.2
1.95 William Svärd 89 Lerum Göteborg 6.2
1.93 Oskar Persson 88 Ullevi Göteborg 5.3
1.93 Oskar Åhberg 89 Solna Stockholm/G 15.2
1.93 Daniel Falk 88 Lerum Lerum 22.1
1.91 Conrad Öster 88 Södra Sandby Malmö 30.1
1.91 Markus Nilsson 89 Malmö Malmö 30.1
1.90 David Kallebäck 89 Varberg Göteborg 26.2
1.90 Jakob Thorwaldsson 88 Heby Eskilstuna 6.1
1.90 Jonathan Gustafsson 88 Kalmar Karlskrona 15.1
1.90 Josua Gustafsson 88 Ullevi Göteborg 26.2
1.90 Erik Thorstensson 89 Spårvägen Nyköping 2.2
1.88 Johan Andersson 89 Väsby Karlstad 30.1
1.88 Hans Lämås 88 IF Göta Västerås 23.1
1.87 Philip Frifelt-Lundqvist 89 Halmstad Malmö 22.1
1.87 Emil Svensson 89 Växjö Karlskrona 19.2
1.87 Erik Olsson 89 Bore Karlstad 12.2

Jolene
2005-04-10, 18:22
På tal om det där med fotbollen, att folk hellre vill se bra fotboll och därför föredrar herrfotbollen framför damfotbollen. allsvenskan har jämfört med de internationella ligorna inte mycket att komma med, då de senare håller avsevärt högre klass. Då borde väl folk inte kolla på allsvensk fotboll utan även på premier league, serie A, la liga.... Drar man det längre borde väl folk inte kolla på annat än os/vm-fotbollen (för där borde fotbollen hålla högst klass)?

sunkan
2005-04-10, 18:26
Rysslands damlandslag i hockey spelade ju träningsmatch mot Linköpings 88:or tro jag det var, dom spelade oavgjort :D

Ame
2005-04-10, 18:28
Att väldigt få(finns det någon?) kvinnor lever på att spela fotboll är ju ytterliggare en anledning till varför kvalitén är lägre.

Fatalist
2005-04-10, 18:28
På tal om det där med fotbollen, att folk hellre vill se bra fotboll och därför föredrar herrfotbollen framför damfotbollen. allsvenskan har jämfört med de internationella ligorna inte mycket att komma med, då de senare håller avsevärt högre klass. Då borde väl folk inte kolla på allsvensk fotboll utan även på premier league, serie A, la liga.... Drar man det längre borde väl folk inte kolla på annat än os/vm-fotbollen (för där borde fotbollen hålla högst klass)?

Jo fast det gör ju folk, men det är även då killfotboll som gäller.

Spiffy
2005-04-10, 18:29
Det här med Damfotboll. De är ju verkligen riktigt usla på att spela. Vilket gör att det händer lite intressant på planen. Skulle jag välja på att se en match i allsvenskan, dam eller herr så hade jag valt damfotbollen alla dagar i veckan.

Någon som såg dam hockeyn nu i dagarna. Om man jämför det mot damfotbollen. Var inte de otroligt mycket bättre?
Jag tyckte de spelade riktigt bra, och har svårt att tänka mig samma åldersgrupp killar som vinner i fotboll över damerna skulle vinna över damkronorna.

Spiffy
2005-04-10, 18:31
På tal om det där med fotbollen, att folk hellre vill se bra fotboll och därför föredrar herrfotbollen framför damfotbollen. allsvenskan har jämfört med de internationella ligorna inte mycket att komma med, då de senare håller avsevärt högre klass. Då borde väl folk inte kolla på allsvensk fotboll utan även på premier league, serie A, la liga.... Drar man det längre borde väl folk inte kolla på annat än os/vm-fotbollen (för där borde fotbollen hålla högst klass)?

Det stämmer rätt bra på mig faktiskt.

ugly_kid
2005-04-10, 18:33
På tal om det där med fotbollen, att folk hellre vill se bra fotboll och därför föredrar herrfotbollen framför damfotbollen. allsvenskan har jämfört med de internationella ligorna inte mycket att komma med, då de senare håller avsevärt högre klass. Då borde väl folk inte kolla på allsvensk fotboll utan även på premier league, serie A, la liga.... Drar man det längre borde väl folk inte kolla på annat än os/vm-fotbollen (för där borde fotbollen hålla högst klass)?

men folk kollar nog heldre på premier league, serie A, la liga är allsvenskt, och sen är det ju lite för att man vill se svsnskt som man kommar på allsvenskan, OS/VM fotboll spelas ju inte så ofta, hade det varit OS final i fotboll samtidigt som en premier league, serie A, la liga match så kollar nog domflesta på OS/VM, men eftersom det bara är var 4de år så måste ju fotbollsintresserade kolla på nåt annat också, kan ju inte kolla på inspelade VM finaler varge kväll

Metal_boy_
2005-04-10, 20:26
Tycker att det är rätt kul med damfotboll, men det skulle vara roligare om dom kunde köra på 9 mana-plan, för jag brukar somna i chipsskålen när dom ska springa från ena sidan till den andra.

Karl_alfred
2005-04-10, 20:29
Kollade på hockey igår, det var 3kronors damer som spelade såg ut som någon årgång under pojkarnas tv-puck :D Har dessutom tränat med en från damlandslaget som junior och hon var väll medel bland juniorerna :laugh:

Allan
2005-04-10, 21:23
Damidrotten går framåt och det faktiska gapet emllan män och kvinnor minskar år efter år, i samtliga idrotter. Numer är det inte helt otroligt att kvinnor tävlar mot männen på lika villkor i olika idrotter, eller att vissa enstaka tjejer faktiskt platsar i olika herrlag. Det kommer dessutom att minska ytterligare.
Det är oerhört pundigt att jämföra tjejer med killar som i KA.s exempel ovan. Vi kunde låta dig ha tränat med några från Kanadas herrjuniorlag och lyssnat på vad de hade haft att säga om dig sen. Det ÄR olika idrotter. Vi jämför inte våra TV-puckare med NHL-lag heller.

Damidrott är generellt sett illa behandlad i Sveriges kommuner, men ofta värst på de orter som har goda herrlag. Där får precis allt vika ner sig för att herrlaget ska få plats, tid och förutsättningar.

allan

Karl_alfred
2005-04-10, 22:09
Damidrotten går framåt och det faktiska gapet emllan män och kvinnor minskar år efter år, i samtliga idrotter. Numer är det inte helt otroligt att kvinnor tävlar mot männen på lika villkor i olika idrotter, eller att vissa enstaka tjejer faktiskt platsar i olika herrlag. Det kommer dessutom att minska ytterligare.
Det är oerhört pundigt att jämföra tjejer med killar som i KA.s exempel ovan. Vi kunde låta dig ha tränat med några från Kanadas herrjuniorlag och lyssnat på vad de hade haft att säga om dig sen. Det ÄR olika idrotter. Vi jämför inte våra TV-puckare med NHL-lag heller.

Damidrott är generellt sett illa behandlad i Sveriges kommuner, men ofta värst på de orter som har goda herrlag. Där får precis allt vika ner sig för att herrlaget ska få plats, tid och förutsättningar.

allan
Att jag som enskild individ inte platsar i Kanadas juniorer är väll en sak, men nu var det ett exempel på hur landslagsnivån var. Det snackas ju om att hon Kim vill spela med herrar, men verkar inte fullt medveten om hur stor skillnaden är.