handdator

Visa fullständig version : Lära sig mer om aktier, fonder m.m.


Pingen
2005-04-10, 16:46
Skulle vilja läre mig mer om aktier och fonder och annat som kretsar kring dessa ämnen.

Finns det några bra sidor eller böcker man kan lära sig mer i?

Flaggan
2005-04-10, 16:53
http://taz.vv.sebank.se/cgi-bin/pts3/pow/wcp/index.asp

Jag har precis börja lära mig om fonder. Följer ett antal fonder varje dag. Nästan som ett ballt spel.

Flaggan
2005-04-10, 16:55
Du kan annars ta o ringa deras nät support det hjälper en väldigt bra.. Annars är det bara att boka en tid hos din bank eller SEB. Så kan de hjälpa dig med ett och annat.

Pingen
2005-04-10, 17:04
Det där ser ju bra ut.
Skall kika närmare på det.

Tack för hjälpen.

Flaggan
2005-04-10, 17:17
Jag har lite fond tips inom SEB, jag har sattsat en del på Sverige Småbolag. Ser ritktigt bra ut. Stabilt och hygglit snabb fram gång. Sen lekar jag lite nu med Latinamerika fond som är tillvissdel väldigt riskabel ,men snabba uppgångar kan ge fördelar.. gälller bara att omplacera innnan de sjunker. Älskar sånt här,men som sagt. Aktier ger mer utdelning än vad fonder gör,så vill du sätta dig in i detta och vara aktiv aktie spanare så rekommenderar jag dig att leka runt lite med aktier. Testa lite med några tusen, köp sälj osv under en veckas tid. Så kanske du har skrammlat ihop en hacka.

Det är lite som poker, man måste våga förlora för att vinna.

vxcv
2005-04-10, 17:48
http://www.privataaffarer.se/bors/aktieskola/

TommyBoy
2005-04-10, 17:48
Att testa aktiehandel med bara några tusenlappar är ingen bra idé. För att kunna köpa och sälja måste du handla i hela aktieposter. Antalet i dessa kan variera och likaså priset. För Ericsson är väl en post 1000 st vilket ger en minimiinsats om c:a 20.000:-. Detta varierar men en post i ett bolag kostar någonstans runt 15-20.000:-

Du kan lägga köp o säljordrar i delposter men det krävs att din mäklare samlar ihop de kunder som vill göra detsamma till samma pris för att affären ska genomföras. Ofta får du köpa dyrare och sälja billigare på detta vis.

Jag handlade en del för 5-6 år sedan, som mest en 2-300 avslut per år. Numer blir det långsiktiga placeringar. Tjänade som mest 170.000:- på en dag, men spelet är högt. Förlorade säkerligen 50.000:- om dagen i inledningen av aktieraset 2000.

Pingen
2005-04-10, 18:20
Det kan inte kännas gött.
Gick det inte att sälja eller hoppades du på bättre tider? Måste iofs vart en del pengar i spel.

TommyBoy
2005-04-10, 18:39
Det kan inte kännas gött.
Gick det inte att sälja eller hoppades du på bättre tider? Måste iofs vart en del pengar i spel.

Jag tjänade en del pengar och förlorade en del. Men jag tillät mig aldrig se det som förlorade pengar, jag hade ju aldrig pengarna i handen.

Jag drog mig ur och köpte igen då börsen låg i botten och tjänade således tillbaka en hel del. Köpte en fin bil, startade ett företag utan att låna en krona och har nu en bra ekonomisk grund så jag gråter inte.

Tack för omtanken förresten!

Pingen
2005-04-10, 18:43
Det låter ju trevligt.

Är själv i sitsen, precis muckat, bor hemma med sjuk mor, är arbetslös och har allmänt kass ekonomi. Visserligen köper jag och säljer beg. datordelar men det blir inte många hundra extra i månaden.

Skall plugga vidare i ämnet och gör väl förmodligen någon investering så småningom.
Det är onekligen väldigt intressant.

Flaggan
2005-04-10, 18:47
Det låter ju trevligt.

Är själv i sitsen, precis muckat, bor hemma med sjuk mor, är arbetslös och har allmänt kass ekonomi. Visserligen köper jag och säljer beg. datordelar men det blir inte många hundra extra i månaden.

Skall plugga vidare i ämnet och gör väl förmodligen någon investering så småningom.
Det är onekligen väldigt intressant.


Berätta gärna hur det går för dig. Sitter faktiskt i samma sits med inget jobb o sjuk morsa.

The_RobRoy
2005-04-10, 20:05
Många lockas av aktier för att tjäna lätta snabba pengar, men det är verkligen inte lätt, om man inte lägger väldigt mycket tid på det är det mer som chansningar, iallafall kortsiktigt.

Jag tycker det är bättre att överlåta sina besparingar det till kunniga personer som har det som jobb. Problemet är väl bara att hitta vilka fondförvaltare som är kunniga. Tror dock att jag hittat dom nu.

ODIN heter dom, väldigt kompetenta förvaltare
kolla in: här (http://www.odinfonder.se)

Annars kan jag rekomendera AKTIE-SM för nybörjare att öva upp sig på sina aktie köp.

rQx
2005-04-10, 20:09
Jag har 300 Ericsson aktier... Hade inte mer pengar vid tillfället när jag köpte och det ångrar man nu... Köpte precis innan nyemissionen (stort stavfel) 150 st.. Då låg dom i ca 9.7 =)

Pingen
2005-04-10, 21:41
Först och främst aktie-sm och i viss mån även fonder för att få en inblick i det hela. Det är så många nya namn, uttryck och saker som jag känner jag måste få koll på innan.
Därefter kanske börja med aktier. Eftersom jag inte har någon stabil ekonomisk grund känns dessa som till en början realistiska alternativ.