handdator

Visa fullständig version : Går det att äta godis?


Tulork
2005-04-10, 16:10
Går det att äta lite godis varje dag och fortfarande rasa i vikt utan att det har något Jättenegativ effekt. Jag vet självklart att sålänge jag har ett kaloriunderskott så går jag ner, men hur är det med godis igentligen?

hobbitar
2005-04-10, 16:13
Går det att äta lite godis varje dag och fortfarande rasa i vikt utan att det har något Jättenegativ effekt. Jag vet självklart att sålänge jag har ett kaloriunderskott så går jag ner, men hur är det med godis igentligen?

jo det går. men ät i så fall precis efter att du tränat!

Tulork
2005-04-10, 16:16
Annars, vad händer då? Sämre fettförbränning under dagen kanske??

Tulork
2005-04-10, 16:20
Sen en annan sak me som händer med mig när jag äter gods. Jag Blir SÅ Jävla Mätt, det behöver inte alls vara så mkt.. Vad beror det på?

skeletron
2005-04-10, 16:29
En teori är att magen säger ifrån

King Grub
2005-04-10, 16:30
Visst kan du äta godis varje dag och gå ner i vikt, men kom ihåg att godiset i sådana fall tar energiplats som hade kunnat utgöras av något som du hade haft nytta av, i stället för tomma sockerkalorier.

Thony
2005-04-10, 16:30
men varför skall du äta godis varje dag ? vad har det för syfte ? i så fall tycker ja du skall trycka i dig det direkt efter ett pass..

Tulork
2005-04-10, 16:33
men varför skall du äta godis varje dag ? vad har det för syfte ? i så fall tycker ja du skall trycka i dig det direkt efter ett pass..

Nej asså missupfatta mig inte. Jag vill bara veta möjligheterna, jag äter inte Alls ofta godis utan är mest intresserad av dess effekt *popcorn*

King Grub
2005-04-10, 16:34
Det har ingen "effekt" på det sättet. Det är kolhydrat i form av socker, om du menar gelé- eller skumgodis. Det ger dig energi utan att tillföra näring.

Tulork
2005-04-10, 16:44
Det har ingen "effekt" på det sättet. Det är kolhydrat i form av socker, om du menar gelé- eller skumgodis. Det ger dig energi utan att tillföra näring.

nja jag tänkte mer på choklad och kexchoklad

King Grub
2005-04-10, 16:45
Mörk choklad är bra. Kaloririkt, men inte onyttigt.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=39605&highlight=choklad

Johan
2005-04-10, 18:55
Jag brukar äta nån liten godisbit ibland när jag blir sugen, bara för att jag dietar så har ajg inte motivationen att inte äta onyttiga saker, i alla fall inte just nu.
Det är ju ändå så lite kalorier det handlar om, och jag går ju ändå ner i vikt så..

Men det är ju upp till än själv hur strängt man vill äta.

Fors
2005-04-10, 19:04
Jag hade också tagit någon godisbit då och då om jag mått bra av det. Men det gör jag inte - det ger mig ingenting. Ska jag uppskatta onyttigheter måste de komma i ofantliga mängder. Jag vill ha munnen full av lösgodis och äta tills jag blir mätt.

Hoffa
2005-04-10, 19:17
En sak som jag tänkte på när det gäller bra och dålig mat om man ser till blodsocker och insulin höjning.

Om två personer äter 300 kcal över sin +-0 gräns och ingen av dom styrketränar men den ena äter mest icke näringsrika snabba kolhydrater, lite protein, mycket mättat fett medans den andra äter bara långsamma kolhydrater och aningen moderat, mycket protein och endast omättat fett. Kort sagt äter den förstnämnde förkastligt och den sistnämnde perfekt ur fettförbränningssynpunkt och muskeluppbyggnad så att säga.

Både skapar dock ett överskott på 300 kcal, kommer båda att lagra in lika mycket av det energi överskottet som fett? Båda skapar ett överskott på 300 kcal med den termogena effekten inräknad.

Frågan är alltså att om insulin nivåerna under dagen inverkar på om överskottet lagras som fett eller muskler? Det jag undrar är om man kan lagra in ett överskott i musklerna även fast man inte styrketränar för att man har låga nivåer av insulin i kroppen som gör att kroppen inte signalerar fettinlagring?

För man säger ju förkortat att bra insulinkänslighet och mat som utsöndrar lite insulin gör att mindre energi hamnar i fettdepåerna och mer i musklerna. Dock ska man väl komma ihåg att just mycket insulin just skapar inlagring i musklerna eftersom det är just det man vill ha efter träning.

Jag vill någonstans förstå när kroppen bestämmer sig för att lagra in energi i någon reserv i kroppen, vad som gör att det blir muskler eller fett? Om kroppen upptäcker att den måste ta hand om ett energi överskott men det för tillfället är mycket insulin i ombana och ingen styrketräning har skett på länge så blir det fett?

Men när bildas det nytt muskelprotein? Eftersom kroppen kanske inte vet att det kommer skapas ett energi överskott när man äter sin mat och drink efter styrketräningen så bildar den inget nytt muskelprotein då men sen när några fler timmar har gått och man äter mera mat men inte har ansträngt musklerna nyligen så kanske man kommer på energi överskott och då lagrar ju kroppen det som fett istället? Eller bildas det nytt muskelprotein efter styrketräningen men den bryts ned igen om man inte ligger på energi överskott? Eller lagrar man inte ett energi överskott om man har styrketränat tidigare på dagen eller dagen innan?

Långdraget men hoppas ni förstår frågorna? :thumbup:

King Grub
2005-04-10, 20:02
Protein har många funktioner i kroppen; bilda kontraktila muskelproteiner, transportera olika substanser, som t ex lipoproteiner för att förmedla triglycerider, bilda nära nog all enzymer i kroppen som reglerar allehanda fysiologiska processe, bilda hormoner, neurotransmittorer eller neuropeptider, bilda antikroppar, buffra sura och basiska substanser för att upprätthålla optimalt PH, utöva osmotiskt tryck för att upprätthålla vätskebalans, bistå med energi till Krebscykeln, åstadkomma rörelse när strukturella muskelproteiner använder energi för att kontrahera.

Vad gäller formande av specifika proteiner, som strukturella proteiner som muskelvävnad och funktionella proteiner som enzymer, skaffar kroppens celler aminosyror från blodet, varvid den genetiska apparaturen i cellnukleus styr syntesen av proteiner specifika för just den individuella cellens behov.

Träning är en synnerligen potent stimulator av proteinsyntes, och kan förhöja proteinsyntesen upp till 48 timmar efter passet, förutsatt att tillräckligt med aminosyror finns att tillgå.

Direkt efter träning är kroppen i katabolt tillstånd. För att nybildning av muskelprotein skall kunna ske, måste aminosyror transporteras in i celler, där dom kan användas för att reparera och återuppbygga muskelprotein. Aktivering av proteinsyntesen genom tillförsel av aminosyror är som mest effektiv direkt efter träning, och insulinsvaret vid tillförsel av kolhydrat vid det tillfället ökar proteinsyntesen och ökar aminosyreupptaget i muskelcellen. Kombinationen av kolhydrat + protein efter träning kan stimuler proteinsyntes med upp till 400% eller mer jämfört med basnivå. Uteblir tillförsel av kolhydrat och protein uteblir också proteinsyntes i princip helt och man förblir i katabolt tillstånd.

Utan stimulerande belastning förändras inte den totala proteinbalansen dramatiskt.

Hoffa
2005-04-10, 20:31
Intressant! :thumbup:

1.

Eftersom proteinsyntesen är förhöjd i 48 timmar i bästa fall betyder det att kroppen kan bilda nytt muskelprotein från energi som intas efter dom 4 närmsta timmarna efter träning? Eller kan bara nytt muskelprotein bildas den närmsta tiden efter träning?

2.

Det är ju också så att allt protein man äter blir långt ifrån nytt muskelprotein som du skrev. Vad är det som har störst inverkan på proteinets egenskap att skapa nytt muskelprotein? Och vad påverkar förhållandet mellan skapandet av nytt muskelprotein och andra uppgifter och funktioner som protein har?

Tack! ;)

King Grub
2005-04-10, 20:51
Det är bara den närmaste tiden efter träningspasset som proteinsyntesen är så dramatiskt stimulerad.

Vad är det som har störst inverkan på proteinets egenskap att skapa nytt muskelprotein?

Träningen, utan tvekan.

Och vad påverkar förhållandet mellan skapandet av nytt muskelprotein och andra uppgifter och funktioner som protein har?

Inte alls. Det finns protein "över" för alla andra processer. Äter man för lite protein för att tillgodose maximal träningsstimulerad proteinsyntes är det inte direkt dom livsnödvändiga processerna som blir lidande, utan då är det muskeltillväxten som uteblir. Samtidigt finns det inget som tyder på att 3 gram protein per kilo kroppsvikt och dygn eller sådana megadoser på något sätt är nödvändigt. Träning gör dessutom att kroppen utnyttjad proteinet effektivare.

King Grub
2005-04-10, 21:06
Under 2-timmarsperioden följande träning krävs maximalt (vikt i kg * 0.260 mg/kg/h) protein för att stimulera maximalt anabolt gensvar, dvs 40 g protein dessa 2 timmar för en 80-kilosperson. Tar man 20 gram i timmen, med början direkt efter träning, blir det 20+20+20 = tillräckligt för den störste.

"it appears that only modest amounts of dietary amino acids would be needed to achieve maximal stimulation of the muscle anabolic processes i.e. for adults of average weight, 55-75 kg × 0.260 mg/kg/h × 2 h, or of the order of 30-40 g of protein."

J Physiol. 2003 Oct 1;552(Pt 1):315-24. Epub 2003 Aug 8, Human muscle protein synthesis is modulated by extracellular, not intramuscular amino acid availability: a dose-response study, Bohe J, Low A, Wolfe RR, Rennie MJ.

Edit: nu har tråden inte mycket med godis att göra längre...

raZmus
2005-04-10, 21:59
Verkligen jätteintressant Grub! Det är sånt här jag vill läsa. Som ganska mycket nybörjare på det här med näringslära vill jag läsa just sånt här. Visst är t ex Näringslära för högskolan bra, men för mig som inte har så bra kunskaper i den grundläggande biokemin gör det att jag inte fattar riktigt allt.

Är verkligen sugen på att lära mig mer. Finns det någon bra bok som introducerar mig till den biokemi jag bör kunna för att förstå mig på Näringslära för högskolan till fullo?

(Ångrar lite att jag inte läste Kemi B på gymnasiet ;), kanske det är just den kursen som fattas.)

Sverker
2005-04-11, 05:58
Det är ju också så att allt protein man äter blir långt ifrån nytt muskelprotein som du skrev. Vad är det som har störst inverkan på proteinets egenskap att skapa nytt muskelprotein? Och vad påverkar förhållandet mellan skapandet av nytt muskelprotein och andra uppgifter och funktioner som protein har?

Tack! ;)

Det är en enorm proteinsyntes i kroppen varje dag.
Varje dygn bryter kroppen ned 300 - 400 g protein och bygger sedan upp 300 - 400 g protein, varje dygn ! Har vi " tur " bryts 400 g ned och det byggs upp 405 g ;)

Omsättningen av muskelfibrillerna, det protein som spänner muskeln är låg. Men det sker hela tiden en nybildning av proteiner i immunförsvaret, alla tarmceller lever ett tufft liv på några få dygn så där är nybidningen stor av nytt cellprotein, bukspottkörteln utsöndrar stora mängder matspjälkningsenzymer som hjälper oss att ta upp födan,hud, hår och naglar växer hela tiden osv.

Proteinsyntesen av muskelprotein är mycket liten i jämnförelse.

King Grub
2005-04-11, 06:04
Är verkligen sugen på att lära mig mer. Finns det någon bra bok som introducerar mig till den biokemi jag bör kunna för att förstå mig på Näringslära för högskolan till fullo?

Gymnasielitteraturen för Naturlinjen. På gymnasienivå har jag dock inte någon koll på vilken litteratur som används.

raZmus
2005-04-11, 06:06
Gymnasielitteraturen för Naturlinjen. På gymnasienivå har jag dock inte någon koll på vilken litteratur som används.

Som jag misstänkte då, varför skulle jag gå Natur - Datateknisk *grr27* :D

Sverker
2005-04-11, 06:12
Som jag misstänkte då, varför skulle jag gå Natur - Datateknisk *grr27* :D

Nu kapar jag tråden fullständigt :D
Jag läste Natur, variant data...1983. Vi satt vid terminaler och arbetade mot ett tröskverk ner i källaren. Programerade i Basic gjorde vi också, och sparade programen på riktiga floppy :D
Vad är det värt idag ? Men kemin minns jag.

raZmus
2005-04-11, 06:17
Nu kapar jag tråden fullständigt :D
Jag läste Natur, variant data...1983. Vi satt vid terminaler och arbetade mot ett tröskverk ner i källaren. Programerade i Basic gjorde vi också, och sparade programen på riktiga floppy :D
Vad är det värt idag ? Men kemin minns jag.
Jag läste Kemi A, men där var biokemin utelämnad. Variant Data redan '83, tidigt. Vi var tvungna att gå till herr rektor och utforma vårt eget program för att få vår vilja igenom, och detta var alltså '98-'01. Dom höll senare ändå inte allt de lovade. Men lika glad (nästan) jag för det.

Hoffa
2005-04-11, 17:41
Tar man 20 gram i timmen, med början direkt efter träning, blir det 20+20+20 = tillräckligt för den störste.


Så 25 g vassle i efterträningsdrinken + 25 g vassle med 0.8-1.2 g/kg snabba kolhydrater en halvtimma senare + 25 g vassle med 0.8 g/kg snabba kolhydrater en halvtimma senare är ALLT protein man behöver efter ett 60-70 mins styrketräningspass? Näringsfönstret är ju öppet i ca 3-4 timmar även fast musklerna blir insulinresistenta efter 2 timmar (och därmed så får man ta medelsnabba/långsamma kolhydrater och protein) så finns det ju ingen anledning varför man inte kan lasta in 0.8-1.2 g/kg kolhydrater och 0.2 g/kg protein tills man når 3-4 timmar när man ändå har tränat istället för att lägga den energin senare på kvällen eller innan träningen?

Har ju diskuterat det här ett antal gånger men tänkte på det igen när du sa att 20+20+20 = tillräckligt även för den störste, alltså att mera protein är "overkill" även fast man säger att 3-4 timmar efter så kan man lasta in kolhydrater och protein?

Det är en enorm proteinsyntes i kroppen varje dag.
Varje dygn bryter kroppen ned 300 - 400 g protein och bygger sedan upp 300 - 400 g protein, varje dygn ! Har vi " tur " bryts 400 g ned och det byggs upp 405 g ;)

Omsättningen av muskelfibrillerna, det protein som spänner muskeln är låg. Men det sker hela tiden en nybildning av proteiner i immunförsvaret, alla tarmceller lever ett tufft liv på några få dygn så där är nybidningen stor av nytt cellprotein, bukspottkörteln utsöndrar stora mängder matspjälkningsenzymer som hjälper oss att ta upp födan,hud, hår och naglar växer hela tiden osv.

Proteinsyntesen av muskelprotein är mycket liten i jämnförelse.

Otroligt vilken precisionsarbete kroppen utför att den verkligen kan bryta ned lika mycket som den bygger upp igen, det är ju inget man märker av även fast det pågår hela tiden. Men om man hela tiden ser till att vara i ett anabolt tillstånd med täta måltider och mycket aminosyror i blodomloppet och undvika blodsocker "dippar" så kortisol och glukagon inte börjar utsöndras för mycket så bör man ju kunna bilda mer än vad det bryts ned?
Det är ju iofs det som alla bodybuilders gör eller hur... ;)

Men det förvånar mig att man kan behålla så mycket muskler vid deff som man faktiskt gör när man ändå förlorar mycket fett. Nedbrytning av muskelprotein går ju hand i hand med nedbrytning av triglycerider och för att hålla proteinbalansen så nära +-0 som möjligt under deff så måste man ligga nära +-0 gränsen för fettinlagring också. Ja mycket spekulerande.

Tack ändå!

Edit: Som sagt inte mycket godis här inte... :D

King Grub
2005-04-11, 17:45
Så 25 g vassle i efterträningsdrinken + 25 g vassle med 0.8-1.2 g/kg snabba kolhydrater en halvtimma senare + 25 g vassle med 0.8 g/kg snabba kolhydrater en halvtimma senare är ALLT protein man behöver efter ett 60-70 mins styrketräningspass?

Jag tyckte jag skrev "dessa 2 timmar".

De 40 grammen som nämns för en 80-kilosperson "räcker" då för maximal anabol stimulans i två timmar, och att sprida ut 60 gram i stället över dom två timmarna känns tryggt.

Därmed inte sagt att du inte kan eller bör äta något mer protein efter dom två timmarna.

Hoffa
2005-04-11, 18:08
Jag tyckte jag skrev "dessa 2 timmar".

De 40 grammen som nämns för en 80-kilosperson "räcker" då för maximal anabol stimulans i två timmar, och att sprida ut 60 gram i stället över dom två timmarna känns tryggt.

Därmed inte sagt att du inte kan eller bör äta något mer protein efter dom två timmarna.

Just det, det är "dessa 2 timmar" som "proteinsyntesen är så dramatiskt stimulerad" därav valde du dom två timmarna.

King Grub
2005-04-11, 18:12
Jag "valde" inget; forskningen pekar på att 40 g protein över en tvåtimmarsperiod efter träning stimulerar maximal anabol respons för en 80-kilosindivid. :)

Hoffa
2005-04-11, 18:33
Jag "valde" inget; forskningen pekar på att 40 g protein över en tvåtimmarsperiod efter träning stimulerar maximal anabol respons för en 80-kilosindivid. :)

Då kan man dra slutsatsen att kolhydrater + protein 3-4 timmar efter träning stimulerar mer anabol respons än 7-8 timmar efter träning? Eller är den anabola responsen 3-4 timmar efter träning likvärdig med den anabola respons man har när man inte har tränat?

King Grub
2005-04-11, 19:19
CHO+EAA stimulerar proteinsyntes lika mycket 1 h som 3 h efter träning.

"The response to the amino acid-carbohydrate drink produced similar anabolic responses at 1 and 3 h. Muscle protein breakdown did not change in response to the drink. We conclude that essential amino acids with carbohydrates stimulate muscle protein anabolism by increasing muscle protein synthesis when ingested 1 or 3 h after resistance exercise."

J Appl Physiol. 2000 Feb;88(2):386-92.

Det går att fortsätta stimulera proteinsyntes genom att tillföra små, regelbundna doser med aminosyror.

"These findings demonstrated
a plateau in muscle protein synthesis with increasing delivery
of amino acids, implying that consumption of larger protein
meals would stimulate muscle protein synthesis only up to a point.
Protein consumed over and above a level that stimulates protein
synthesis would result in only increased urea production. Presumably,
the same relation would hold true for the postexercise period.
The metabolic “machinery” responsible for muscle anabolism
within skeletal muscle does, however, have the capacity to respond
to repeated doses (3 to 6 g) of amino acids given only hours
apart."

Protein Requirements and Supplementation in
Strength Sports, Stuart M. Phillips, Nutrition 2004;20:689–695,.

Hur länge och hur mycket proteinsyntesen är förhöjd är säkert individuellt och inte helt klarlagt, men det akuta anabola gensvaret på protein+belastningsträning jämfört med vila går att överföra på ett 24-timmarsperspektiv.

"The acute anabolic response of muscle to EAA intake and exercise is additive to the response at rest and thus reflects the 24-h response."

Am J Physiol Endocrinol Metab. 2003 Jan;284(1):E76-89. Epub 2002 Sep 11. Acute response of net muscle protein balance reflects 24-h balance after exercise and amino acid ingestion.

King Grub
2005-04-12, 05:15
Att CHO+EAA stimulerar proteinsyntes lika väl en som tre timmar efter träning innbär dock inte att man kan vänta tre timmar med att tillföra CHO+EAA. Det innebär snarare att det första intaget inte minskar gensvaret av det senare. Struntar man i att tillföra CHO+EAA snabbt efter passet uteblir proteinsyntes helt.

Levenhagen och andra (Med Sci Sports Exerc. 2002 May;34(5):828-37) visade att proteinsyntesen var förhöjd med 300% när kolhydrat och protein gavs direkt efter träning, men när man väntade tre timmar, gav detta bara en förhöjd proteinsyntes med 12%.

raZmus
2005-04-12, 05:31
Jag är väl förstås bara dum, men CHO+EAA förkortar vad?

Sverker
2005-04-12, 06:10
CarboHydrates , Essential Amino Acids

raZmus
2005-04-12, 08:25
Naturlich! :D

Robban
2005-04-12, 12:24
Efter mitt styrkepass på fredag morgon hade jag verkligen soppatorsk. Åtgärd, 900g karamellkungen+90g vassle. Så visst går det... :laugh:

Hoffa
2005-04-12, 15:48
Efter mitt styrkepass på fredag morgon hade jag verkligen soppatorsk. Åtgärd, 900g karamellkungen+90g vassle. Så visst går det... :laugh:

Kul och tanka med annat än det optimalaste ibland! :eating:

Man får ju fundera på vad man tycker är godis, jag äter b la alltid 100 g Nestlé Nesquik eller Kellogs Choco-Pops den närmsta timmen efter efterträningsdrinken (50 g i halvtimman + 25 g vassle). Det är riktigt gott, speciellt när man är slut. Dessutom är det relativt optimalt, dock ej perfekt. ;)