handdator

Visa fullständig version : Max-OT, bra eller dåligt?


Rocco13
2005-04-10, 15:46
Jag har tränat kanske 7-8 år men ofta kört efter eget huvud och på tips mm. Har tänkt köra lite seriösare nu och sitter och läser om lite olika träningsmetoder mm.

Jag brukar köra

Dag 1: bröst/biceps
Dag 2: ben/axlar
Dag 3: rygg/triceps
+ mage kanske 70% av gångerna.

Ofta kör jag 3 övningar på första gruppen och 2 på andra. Brukar försöka hålla passet kring 1 timme ungefär. Totalt tränar jag mellan 4-6 gånger i veckan.

Läser om Max-OT nu och funderar på att testa det en period. Vad har ni för erfarenheter/kommentarer om det träningssättet?

sunkan
2005-04-10, 15:47
Körde Max-OT i 4veckor tro jka de va men sen orkade jag int mer, det var så gudomligt tråkigt så jag pallade inte. Men det är jag det :D

Sheogorath
2005-04-10, 15:53
Min träning är upplagd rätt mycket om Max-OT. Den är faktiskt Max-OT i grunden med förändringar efter eget tycke och smak. Har alltid kört Max-OT-inspirerat, så det talar om vad jag tycker om saken.

Min träningsdagbok finns länkad nedan.

Rocco13
2005-04-10, 16:06
Problemet för mig är att jag tränar alltid själv. Inte helt lätt att köra slut på sig då enligt Max-OT teorin, orkar inte be om passning hela tiden...

Rocco13
2005-04-10, 16:10
Hittade ett exempel på träningsprogram enligt Max-OT

http://www.*******.se/html/page.asp?id=551

Om man enligt teorin ska vila 2-3 min mellan varje övning så tar ju det programmet betydligt längre än 30-40 min, speciellt om man räknar in uppvärmingen med...

GhostRider
2005-04-10, 17:46
Jag är inne på min nionde av dom totalt elva veckorna i max- ot programmet och jag tycker det fungerar mycket bra. Jag har följt programmets principer rätt så strikt och jag tycker helt klart att du ska testa det. En del övningar och scheman i programmet är lite tråkiga men jag tror ändå att det är viktigt att man följer det fullt ut. Sen kan man ju göra om lite själv och lägga in sina egna favoritövningar men personligen tycker jag det känns bättre om man kör efter programmet fullt ut och ger det en chans.
Som sagt jag tycker helt klart det är värt att testa

Bengan
2005-04-10, 17:50
Körde enligt max-ot i höstas. måste erkänna tt det var bland det bästa jag gjort!!! Det fungerar mycket bra. Grundprinciperna är bra. De flesta kör enligt dem även om det inte alltid heter max-ot Lycka till med max-ot, och man behöver inte alltid passare är väl nästan bara bänkpress och den kan du ju byta ut mot hantelpress

Sheogorath
2005-04-10, 18:08
Korrekt. Eftersom man aldrig ska göra forced reps enligt Max-OT så är passare helt onödigt i alla övningar utom bänkpress, där passaren används för att lyfta tillbaka stången när man nått failure. Det finns ingen annan övning som ingår i Max-OT-arsenalen där man kan fastna med vikten över sig, och då behövs inte heller passare.

Bjorne
2005-04-10, 19:01
I knäböj så kan det också vara skönt att ha en passare, speciellt när man kör ass to the grass, i förgår var jag riktigt nära på att inte komma upp på sista repsen och set, vad skulle man gjort då? Kasta bak stången är inte så lät som jag trodde att det skulle vara :)

Sheogorath
2005-04-10, 19:02
I knäböj så kan det också vara skönt att ha en passare, speciellt när man kör ass to the grass, i förgår var jag riktigt nära på att inte komma upp på sista repsen och set, vad skulle man gjort då? Kasta bak stången är inte så lät som jag trodde att det skulle vara :)

Man står i en böjbur. :)

sunkan
2005-04-10, 19:04
när jag körde Max-OT så körde jag bänkpress med sånadär "stop pinnar" så när jag inte orkade fler så vad det bara att släppa ner stången å kräla sig ur :D Å i knäböj så körde jag i ett powerrack så jag kunde bara släppa stången om jag ville. Så någon passare vad aldrig ett behov för mig

Bjorne
2005-04-10, 19:51
I knäböj så kan det också vara skönt att ha en passare, speciellt när man kör ass to the grass, i förgår var jag riktigt nära på att inte komma upp på sista repsen och set, vad skulle man gjort då? Kasta bak stången är inte så lät som jag trodde att det skulle vara :)Man står i en böjbur. :)Alla har inte tillgång till en power rack, ex jag. :)

sunkan
2005-04-10, 20:00
Alla har inte tillgång till en power rack, ex jag. :)

Ja om du nu måste köra knäböj så är det ju bara att släppa stången, finns ju som inge annat att göra. Du kan ju alltid stå i botten och "vila" tills du orkar lyfta upp skiten igen :D Näe men 2st bänkar måste du ju ha tillgång till, eller?

Metal_boy_
2005-04-10, 20:12
kör i smithen annars, tycker smithen är underskattad. Jag fick tex ett sjuhelvetes pump och värk när jag körde stela marklyft där i.

Bjorne
2005-04-10, 20:26
Ja om du nu måste köra knäböj så är det ju bara att släppa stången, finns ju som inge annat att göra. Du kan ju alltid stå i botten och "vila" tills du orkar lyfta upp skiten igen :D Näe men 2st bänkar måste du ju ha tillgång till, eller?Det känns lite farligt, frågan är ifall man inte går för djupt för att bänkarna inte ska slå i, med tanke på att viktskivornas diameter... Kör alltid ass to the grass och är bara 178cm... :)
kör i smithen annars, tycker smithen är underskattad. Jag fick tex ett sjuhelvetes pump och värk när jag körde stela marklyft där i.Kan inte alls köra djupt i smithen och känns inte alls lika bra jämfört med lös skivstång.

sunkan
2005-04-10, 20:33
Det känns lite farligt, frågan är ifall man inte går för djupt för att bänkarna inte ska slå i, med tanke på att viktskivornas diameter... Kör alltid ass to the grass och är bara 178cm... :)


Nu vet ju inte jag vilka vikter som finns på dit gym men om du har till gång till så kan du ju alltid lägga två 20klilos vikter på golvet och stå på dom om det inte finns risk att dom glider iväg :thumbup:

Bjorne
2005-04-10, 20:35
Nu vet ju inte jag vilka vikter som finns på dit gym men om du har till gång till så kan du ju alltid lägga två 20klilos vikter på golvet och stå på dom om det inte finns risk att dom glider iväg :thumbup:Känns inte stabilt att kliva upp på två vikter sådär när man har många kilo extra på ryggen :p

När, allt det där mecket varje jäkla benpass, känns lättare att bara bygga en power rack och ställa där inne istället då, hehe :)

sunkan
2005-04-10, 20:41
Känns inte stabilt att kliva upp på två vikter sådär när man har många kilo extra på ryggen :p

När, allt det där mecket varje jäkla benpass, känns lättare att bara bygga en power rack och ställa där inne istället då, hehe :)

du skulle inte lägga dom ovanpå varandra :em:

Bjorne
2005-04-10, 20:49
du skulle inte lägga dom ovanpå varandra :em:Det förstår jag, hade ju varit direkt livsfarligt :) Nära på att dö när jag placera två femtonkilos ovan på vartandra när jag skulle köra vader i smithen :p

Men att kliva upp på en upphöjning, baklänges, med en tung skivstång på ryggen, hmmm :MrT:

sunkan
2005-04-10, 20:52
Det förstår jag, hade ju varit direkt livsfarligt :) Nära på att dö när jag placera två femtonkilos ovan på vartandra när jag skulle köra vader i smithen :p

Men att kliva upp på en upphöjning, baklänges, med en tung skivstång på ryggen, hmmm :MrT:

hehe. Vem sa att du ska kliva upp baklänges?

Bjorne
2005-04-10, 20:56
hehe. Vem sa att du ska kliva upp baklänges?Brukar alltid backa bak från böjställningen, inte tvärtom, men okej då. Kliva ner från en upphöjning, baklänges, när man är slut i benen och samtidigt som man har en tung skivstång på ryggen, hmm :MrT:

sunkan
2005-04-10, 20:59
Brukar alltid backa bak från böjställningen, inte tvärtom, men okej då. Kliva ner från en upphöjning, baklänges, när man är slut i benen och samtidigt som man har en tung skivstång på ryggen, hmm :MrT:

aja skitsamma. Tillbaka till ämnet, bara å prova om du gillar Max-OT :thumbup:

z_bumbi
2005-04-10, 21:35
hehe. Vem sa att du ska kliva upp baklänges?

Om man går ur böjställningen bakåt så har man mycket lättare att lägga tillbaka stången efter avslutat set så det blir ett bakåtkliv för de flesta.

Bjorne: Ställ bänkarna så brett att stången och inte viktskivorna tar i bänkarna, du kan få palla upp bänkarna med viktskivor om det blir för lågt. Har gymet bara gummivikter funkar det iofs inte på lite tyngre vikter men det är ju kanske något att kolla på om det inte finns passare någon gång.

Max-OT
Har man inte kört något seriöst upplägg tidigare så funkar det, har man tränat ett tag så bör man ha sådan koll på den egna träningen att man kan fixa något som är mer anpassat efter den egna kroppen samt inte ligger så nära max hela tiden vilket sliter en del. Självklart går det att köra ett tag och se vad som händer som variation.

sunkan
2005-04-10, 21:48
Om man går ur böjställningen bakåt så har man mycket lättare att lägga tillbaka stången efter avslutat set så det blir ett bakåtkliv för de flesta.



man får ju som välja själv det går inte att göra båda sakerna.

z_bumbi
2005-04-10, 22:06
man får ju som välja själv det går inte att göra båda sakerna.

Nej men när är du mest trött och har minst kontroll på var du har stöden på ställningen?
Backar man ut så är man pigg och har syre i skallen, efter seten när man är slut så ser man stöden framför sig och kan lite lättare träffa rätt.

sunkan
2005-04-10, 22:08
Nej men när är du mest trött och har minst kontroll på var du har stöden på ställningen?
Backar man ut så är man pigg och har syre i skallen, efter seten när man är slut så ser man stöden framför sig och kan lite lättare träffa rätt.

han ville inte backa ut.

Bjorne
2005-04-11, 01:31
han ville inte backa ut.Vem vill inte backa ut?

aliquis
2005-04-11, 13:00
Korrekt. Eftersom man aldrig ska göra forced reps enligt Max-OT så är passare helt onödigt i alla övningar utom bänkpress, där passaren används för att lyfta tillbaka stången när man nått failure. Det finns ingen annan övning som ingår i Max-OT-arsenalen där man kan fastna med vikten över sig, och då behövs inte heller passare.
varför just bänk? om man nu skall köra så långt där gäller det väl exempelvis böj med.
sedan vet jag ju att det är oftare man fastnar i bänk dock ;)

Sheogorath
2005-04-11, 13:27
varför just bänk? om man nu skall köra så långt där gäller det väl exempelvis böj med.
sedan vet jag ju att det är oftare man fastnar i bänk dock ;)

Det handlar inte att man inte KAN fastna i böj, med rätt utrustning för att utföra böj, dvs en power rack eller böjbur.

hallar
2005-04-11, 13:30
Kommer själv köra i sommar utan skyddsutrustning i böj. Får se hur jag skall lösa det. Folk nämner att man skall kasta av sig stången. Hur utföres detta?

z_bumbi
2005-04-11, 13:45
Folk nämner att man skall kasta av sig stången. Hur utföres detta?

Med en tyngdlyftningsstång och gummivikter på ett lyftarpodie annars bör man ha passare.
Tryck/släpp stången bakåt, rör dig själv framåt så fort stången lämnar ryggen.

Bjorne
2005-04-11, 16:01
Kommer själv köra i sommar utan skyddsutrustning i böj. Får se hur jag skall lösa det. Folk nämner att man skall kasta av sig stången. Hur utföres detta?Med en tyngdlyftningsstång och gummivikter på ett lyftarpodie annars bör man ha passare.
Tryck/släpp stången bakåt, rör dig själv framåt så fort stången lämnar ryggen.Jag har lärt mig att detta är mycket farligt, då man lätt kan få stången på svanken eller vaderna.

Rocco13
2005-04-11, 16:19
En fråga till om Max-OT. Det står att man ska vila en grupp 5-7 dagar innan man kör den ingen, låter inte det överdrivet mycket?

Även om man kör lite tyngre och siktar på 4-6 reps så bör ju 3 dagars vila vara tillräckligt anser jag, vad säger ni?

Bjorne
2005-04-11, 16:22
En fråga till om Max-OT. Det står att man ska vila en grupp 5-7 dagar innan man kör den ingen, låter inte det överdrivet mycket?

Även om man kör lite tyngre och siktar på 4-6 reps så bör ju 3 dagars vila vara tillräckligt anser jag, vad säger ni?I och med att man kör så många basövningar med det programet, så blir det inte 5 dagarsvila :p

z_bumbi
2005-04-11, 16:31
Jag har lärt mig att detta är mycket farligt, då man lätt kan få stången på svanken eller vaderna.

Självklart bör man helst ha passare eller ett powerrack när man böjer på vikter som man tror sig kunna fastna på men har man inte det och fastnar har man inte så mycket val.
Har man inte en riktig stång, podie och gummivikter så blir man dock inte så populär på gymet om man gör det.

yeyoya
2005-04-11, 19:03
körde själv först efter eget tycke de gick bra tyckte ja men när ja testa max-ot så va de en jävla skillnad!!! hur bra som helst bara viktigt att strecha så du inte skadar dig. Och vila i 5-7 dagar är bra 3 känns lite för lite tycker ja svårt att ge absolut max nästa pass

Rocco13
2005-04-26, 14:20
Jag har börjat köra max-ot och bara hunnit med ett par pass ännu.

Men att passen skulle ta 30-40 min stämmer inte direkt då tex ett pass är biceps,triceps,underarmar och mage...ska man vila 2-3 min mellan varje set och det är runt 20 set så är det inte så svårt att lista ut att det blir mer än 30-40 min...

Men annars verkar det bra, har kört liknande träning tidigare men aldrig haft ett program på papperet att följa så det är kul som variation ;)

PyToN
2005-04-26, 15:10
Ni som kört Max-OT programet på 12 veckor, har ni ökat bra i styrka och vikt?
Vore roligt att se några exempel på era ökiningar...
Vore också roligt om ni kunde jämföra dessa ökningar med de ökningar ni gjorde innan.