handdator

Visa fullständig version : Vanligt druvsocker=finnar


Kimptt
2005-04-09, 23:20
Jag har ett jätteproblem.
När jag blandar mina proteindrinkar så tar jag 1 portion whey-80 innan träning+0.5 dl druvsocker. Sen tar jag en likadan precis efter träningen.
Men Jag har en känsla av att allt det där druvsockret gör att jag får fler finnar. Jag HATAR finnar.
Någon som vet någon bra sätt att få bort dessa jobbiga röda prickar?. Jag menar jag är ändå 18 år.

Tack på förhand

Pez
2005-04-09, 23:30
Jag har ett jätteproblem.
När jag blandar mina proteindrinkar så tar jag 1 portion whey-80 innan träning+0.5 dl druvsocker. Sen tar jag en likadan precis efter träningen.
Men Jag har en känsla av att allt det där druvsockret gör att jag får fler finnar. Jag HATAR finnar.
Någon som vet någon bra sätt att få bort dessa jobbiga röda prickar?. Jag menar jag är ändå 18 år.

Tack på förhand

Menar du att du inte borde få finnar för att du är hela 18 år gammal eller vad?

Grahn
2005-04-09, 23:36
Heh vid 18 växer du fortfarande, du får nog dras med dem ett tag till.

Druvsockrets påverkan är nog minimal.

pellepedal
2005-04-10, 11:45
Styrketräningen har nog större inverkan än vad druvsockret har.

perva
2005-04-10, 13:21
Varför skulle man få finnar av druvsocker? oO

King Grub
2005-04-10, 13:22
Varför skulle man få finnar av druvsocker? oO

Det finns inget som säger att man får det.

Wicked
2005-04-10, 13:38
Finns det något som säger att man inte får det? :booty:

King Grub
2005-04-10, 14:20
Finns det något som säger att man inte får det? :booty:

Vetenskapen.

Wicked
2005-04-10, 18:12
Grub om jag nu ska vara allvarlig, finns det någon studie som visar att socker och finnar hör ihop. Ioförsig vet jag att finnar är ett tonårsproblem, men finns det något som visar på att ett ökat sockerintag bidrar till mer finnar?
(Med socker menar jag alltså enkla sockerarter, dvs mono- och disackarider och likande (även aspartam och andra sötningsmedel))

// Wicked

King Grub
2005-04-10, 18:19
Nej, det finns inget bevisat generalla samband mellan intag av vissa livsmedel och akne, utan det är i sådana fall inviduella undantag, och att socker i sig är boven är inte troligt. Det är i sådana fall de hormonella svaren av ett överdrivet sockerintag, men inte heller detta borde vara relevant om sockerintaget hålls kring träning.

johnnytex
2005-04-10, 19:34
Nej, det finns inget bevisat generalla samband mellan intag av vissa livsmedel och akne, utan det är i sådana fall inviduella undantag, och att socker i sig är boven är inte troligt.

Det måste vara världens största vetenskapsbluff. Blir nästan arg när jag läser sånt här. Det finns mycket myter kring akne och det anser jag vara en. Du har säkerligen rätt att det inte finns några vetenskapliga studier som visar detta. Men det finns hur mycket empiriskdata på detta som helst.

Har själv haft stora problem akne i flera år. Och jag har och har haft kontakt med många andra i samma sits. Och alla "drabbade" är överens om att det finns klara samband mellan livsmedel och akne. Stort insulingsvar triggar oxå talgproduktionen i huden, vilket leder till fetare hy och fler tilltäppta porer, dvs mer akne.

Många märker, därmed sagt inte alla, stor skillnad då de skippar mål med skyhögt GI och mkt mättat fett. Jag har själv märkt skillnaden. Och nä, det är inte så att vi testat det under en period och då råkade det infalla med annorlunda hormonbalans i kroppen som ändå gjort att vi fått mindre finnar. Jag har haft det under flera år och testat det mesta. Och jag vet många andra som gjort samma sak. Jag tycker det finns ett klart samband mellan livsmedel och akne. För den "normal-akne-drabbade-tonåringen" kanske det inte märks någon skillnad men har man problem så är det verkligen värt att begrunda.

Kimptt
2005-04-11, 14:29
Det måste vara världens största vetenskapsbluff. Blir nästan arg när jag läser sånt här. Det finns mycket myter kring akne och det anser jag vara en. Du har säkerligen rätt att det inte finns några vetenskapliga studier som visar detta. Men det finns hur mycket empiriskdata på detta som helst.

Har själv haft stora problem akne i flera år. Och jag har och har haft kontakt med många andra i samma sits. Och alla "drabbade" är överens om att det finns klara samband mellan livsmedel och akne. Stort insulingsvar triggar oxå talgproduktionen i huden, vilket leder till fetare hy och fler tilltäppta porer, dvs mer akne.

Många märker, därmed sagt inte alla, stor skillnad då de skippar mål med skyhögt GI och mkt mättat fett. Jag har själv märkt skillnaden. Och nä, det är inte så att vi testat det under en period och då råkade det infalla med annorlunda hormonbalans i kroppen som ändå gjort att vi fått mindre finnar. Jag har haft det under flera år och testat det mesta. Och jag vet många andra som gjort samma sak. Jag tycker det finns ett klart samband mellan livsmedel och akne. För den "normal-akne-drabbade-tonåringen" kanske det inte märks någon skillnad men har man problem så är det verkligen värt att begrunda.

Ok. Jag måste säga att jag också ser klart samband mellan livsmedel och akne. Men druvsockret som jag har till träning är ju ändå ett måste. Men jag skippar godis och socker i kaffet nu för tiden.
Men finns det nån medecin eller salva som man kan ta för att få bort/minska finnarna?

King Grub
2005-04-11, 14:30
[QUOTE=KimpaMen druvsockret som jag har till träning är ju ändå ett måste.[/QUOTE]

Det är det ju inte; maltodextrin är bättre och är inte socker.

Kimptt
2005-04-11, 14:32
[QUOTE=KimpaMen druvsockret som jag har till träning är ju ändå ett måste.

Det är det ju inte; maltodextrin är bättre och är inte socker.[/QUOTE]


ok. Det är (dextropour) jag använder men jag trodde det hette maltodextrin och druvsocker?!

King Grub
2005-04-11, 14:34
Dextropur är druvsocker. Maltodextrin har inget med druvsocker att göra. Maltodextrin är inte socker utan delvis hydrolyserad stärkelse. Snabbare glykogeninlagring, smakar inte sött, och kräver mycket mindre vatten för att lösningen skall bli isoton.

Kimptt
2005-04-11, 14:41
Dextropur är druvsocker. Maltodextrin har inget med druvsocker att göra. Maltodextrin är inte socker utan delvis hydrolyserad stärkelse. Snabbare glykogeninlagring, smakar inte sött, och kräver mycket mindre vatten för att lösningen skall bli isoton.

Ok. Maltodextrin är alltså bättre för träning än vad druvsockret är?
Isf har jag gjort fel på 2 burkar whey-80 :-o
Hur stor är skillnaden och var får jag tag på maltodextrin?
Hur mycket maltodextrin ska jag isf ta till en portion whey-80 ?
Är det lagom att ta en portion whey-80 innan och en efter träning?

(Ps! Jag ska beställa från er snart)

johnnytex
2005-04-11, 15:46
Ok. Jag måste säga att jag också ser klart samband mellan livsmedel och akne. Men druvsockret som jag har till träning är ju ändå ett måste. Men jag skippar godis och socker i kaffet nu för tiden.
Men finns det nån medecin eller salva som man kan ta för att få bort/minska finnarna?

Ja, det finns mycket man kan använda sig av i kampen mot akne. Det första brukar vara att helt enkelt sköta kost och rengörning av huden. Detta innebär INTE att du ska tvätta dig 500ggr om dagen i ansiktet eller var du nu har dina finnar. Använd mild tvål, dvs lågt ph, morgon och kväll, inte mer, det räcker gott och väl.

Ser man ingen förbättring med detta så går man vidare på de icke-receptbelagda preparaten de har på apoteket. Visserlige fungerar dessa oftast endast på mild akne. Efter detta bör du besöka läkare om du anser dig vara besvärad av din akne. Då kan du få receptbelagd medicin. Det brukar röra sig om Dalacin, som har anitbiotisk verkan, sedan är det antibiotika i form an någon tetracyklin, efter det Roaccutan.

Inget av ovanstående receptbelagda preparat är väl dirket någon hälsokur direkt, men har man problem med aknen så tycker jag iaf det var värt det.

Kimptt
2005-04-11, 15:51
Ok. Acne är inget jätteproblem för mig. Men jag har endel som sagt.
Jag undrar nu om jag ska byta ut druvsockret som jag nu har i mina drinkar mot maltodextrin eftersom endel säger att det inte ger finnar. Druvsocker och socker har jag märkt avseevärt att jag får finnar av. Maltodextrin ger alltså inga finnar?

johnnytex
2005-04-11, 15:53
Ok. Acne är inget jätteproblem för mig. Men jag har endel som sagt.
Jag undrar nu om jag ska byta ut druvsockret som jag nu har i mina drinkar mot maltodextrin eftersom endel säger att det inte ger finnar. Druvsocker och socker har jag märkt avseevärt att jag får finnar av. Maltodextrin ger alltså inga finnar?

Problemet är väl den "peak" av insulinutsöndring man får av druvsocktret och samma gäller ju Maltodextrin, så det borde inte vara någon skillnad :confused: