handdator

Visa fullständig version : Hantel press problem


Lantz
2005-04-09, 21:16
Hej,
får ont i ryggen när jag kör hantel press. Till ex, jag kör 3 sets på 8 reps med 18 kg hantlar och klarar inte av alla reps i sista settet för att jag får som en spänning emellan mina axlar ( emellan mina skulderblad ). Blir inte trött i axlarna, har repat på över 25 kg men ryggen blir "trött" när jag bara ligger på 18. Vet nån vad detta är och hur jag skulle kunna bota det?
Tack ska ni ha
Mvh
Lantz

Shadow Warrior
2005-04-09, 21:20
Lösningen är att stå upp när du pressar över huvudet.

abjorn
2005-04-09, 21:23
Lösningen är att stå upp när du pressar över huvudet.

Att stå upp löser inte alla problem. Själv får jag mer ont av att stå än sittandes med ryggstöd.

Shadow Warrior
2005-04-09, 21:27
Att stå upp löser inte alla problem. Själv får jag mer ont av att stå än sittandes med ryggstöd.

Själv får jag alltid ont när jag sitter :D

Att står upp och pressa är för övrigt väldigt naturligt och funktionellt... till skilldnad fårn att sitta.

Lantz
2005-04-09, 21:35
Ok så ni får oxå ont...vad beror detta på? svag rygg eller?

abjorn
2005-04-09, 21:36
Jag har inte ont på samma ställe, utan mer runt supraspinatus trakten. Fäster ju ett par muskler mellan skuldrorna, så kan vara lite vad som helst ;)

Timme
2005-04-10, 08:40
Prova att pressa ihop skulder bladen så mycket som möjligt, som man ska göra i bänkpress. Funkar utmärkt för mig *flex*

/Timme

Lantz
2005-04-10, 09:43
tack ska ni ha!
Mvh
Lantz

mvda
2005-04-10, 09:52
Kan det inte ha att göra med att du svankar när du kör övningen? I så fall kan du prova sätta upp benen på en pall framför så du tvingar ryggen att inte svanka.

Shadow Warrior
2005-04-10, 09:55
Kan det inte ha att göra med att du svankar när du kör övningen? I så fall kan du prova sätta upp benen på en pall framför så du tvingar ryggen att inte svanka.

Givetvis beror det på det... men ska man sitta så ska man väl dra nytta av den extra kraften man kan generera... eller kör utan stöd för mer bättre isolation...

Men jag föredrar att stå vilket som ;)

mvda
2005-04-10, 10:02
Givetvis beror det på det... men ska man sitta så ska man väl dra nytta av den extra kraften man kan generera... eller kör utan stöd för mer bättre isolation...

I första hand ska man väl ändå se till att övningen utförs någorlunda korrekt och definitivt se till att man inte får ont av utförandet.

Shadow Warrior
2005-04-10, 10:11
I första hand ska man väl ändå se till att övningen utförs någorlunda korrekt och definitivt se till att man inte får ont av utförandet.

Man ska inte utföra övningar som inte passar än själv och ens syfte.

Stående press bygger mer styrka, det känns bättre OCH DET ÄR MER HARDCORE!! :thumbup:

Fatalist
2005-04-10, 12:52
Ok så ni får oxå ont...vad beror detta på? svag rygg eller?

Japp. Jag brukar få träningsvärk i övre rygg av militärpressar och dips med tunga vikter. Lösning? Kör på till du blivit starkare och kör mycket roddar :thumbup: