handdator

Visa fullständig version : Frågor angående träning och kost... [nybörjarvarning]


replay
2005-04-09, 21:15
Tjena! Om detta är fel-postat så säg bara till, hittade inte riktigt rätt kategori.
Är ny här på forumet och till gym-världen men har ändå läst på mig här på forumet dom senaste dagarna. Jag har ändå en del frågor angående min träning och min kost. Jag siktar att till sommaren kunna urskilja bröst, arm och magmuskel eftersom det är dessa muskler jag tycker syns för lite. Jag är inte direkt fet men anser mig själv ändå lite överviktig. Jag är 16 år och väger 77 kilo och är 1.77 lång. Jag har nu gymmat i 1½ år rätt oseriöst men på dom senaste månaderna börjat fördela gymdagarna på olika muskler. Jag har även fotbollsträningar tre dagar i veckan och oftast en match. Såhär ser veckan ut...
Måndag: Gymmar ben, joggar till träningen tränar 1½ timma joggar hem. (Gym-delen denna dag har dock gått bort många ggr p.g.a andra aktiviteter)
Tisdag: Vila
Onsdag: Armar och rygg. joggar till träningen tränar 1½ timma joggar hem.
Torsdag: Vila
Fredag: Bröst och mage. joggar till träning, tränar 1½ timma joggar hem.
Lördag: Vila eller ev. match
Söndag: Vila eller ev. match
Vi kör väldigt ofta fys på träningarna, nästan bara kondition inte mycket styrka plus att jag brukar jogga dom 100 meter som det är till gymmet och tillbaks. Jag brukar även gå till skolan 10 min varje dag. Jag har aldrig använt gainers eller keratin, men äter sunt. Käkar väl ungefär 3-4 ggr per dag.
Frukost: Grovt bröd med leverpastej eller smör och ost. Filmjölk med all-bran flingor plus skivad banan eller russin.
Lunch: Vad skolan serverar :S
Efter skolan: Antingen pasta med köttbullar eller fil med all-bran
Middag: Följer i stort sett tallriksmodellen.

Så nu till mina frågor för att se resultat på min gymmning:
1. Så som jag förstått det är det väldigt viktigt med gainers. Ska jag satsa på att börja ta en efter varenda gympass och en på morgonen? Behövs det några fler under dagen? Ska jag ta dom även ifall jag inte gymmar den dagen?
Så som jag förstått det ska Whey-80 eller Whey-100 vara bra, värt att satsa på? Hur mycket, om något, kreatin kommer jag behöva?

2. Är det bra att ta gymmet och träningen på samma dag eller ska jag börja sprida ut det? Är min fördelning av övningar bra? D.v.s mage och bröst osv. eller ska jag ändra det?

3. Är det väldigt viktigt att tänka på det jag äter? Nu äter jag nästan aldrig skräpmat och tänker mycket på vad jag äter. Kan en sån sak som att jag dricker ett stort glas oboy till frukost spela in mycket?

Oj, blev en del frågor
Tycker det är konstigt att jag inte ser mycket resultat trots att jag gymmat så länge. Aja, undrar i stort sett hur jag ska få kroppen "man vill ha", vill inte ha sjuka muskler men ändå så man ser rutorna och bröstmusklerna.

Undrar jag mer så editar jag väl
Tack på förhand!

TommyBoy
2005-04-09, 21:29
Nej, gainers är inte viktigt. Inte det minsta.
Det som är viktigt är ditt näringsintag. Vare sig det kommer från kyckling, ris, eller gainers.
Har du en tendens till att inte kunna äta tillräckligt kan du komplettera med gainers om det känns lättare att få i dig näringen den vägen.

likadant är det med proteinpulver. Är din kost relativt proteinfattig kan det vara idé att komplettera med ett dylikt.

Sammanfattat hjälper gainers eller proteintillskott inte ett skit såtillvida du inte äter undermåligt.

Att separera ditt gymmande från din övriga träning är däremot viktigt. Du ska vara utvilad och ha ätit ordentligt innan ditt gympass. Likaså bör du vila och äta efteråt. Detta gäller för övrigt all träning.

replay
2005-04-10, 21:23
Så att gymma och köra fotobll smama dag är inte att rekommendera? För jag gymmar ju innan jag tränar fotboll/kondition. Ska jag istället dela upp så att jag bara gör en aktivitet per dag?