handdator

Visa fullständig version : Rehabilitering efter korsbandsskada??


joschen87
2005-04-09, 20:19
Jag skulle behhöva hjälp med att få fram bra övningar som kan hjälpa en kompis att komma tillbaka efter en korsbandsskada. Han har opererats och behöver hjälp med rehaben... Nån som har några tips på övningar??
:eating: :eating: :whipped:

Börje H
2005-04-10, 12:44
Jag skulle behhöva hjälp med att få fram bra övningar som kan hjälpa en kompis att komma tillbaka efter en korsbandsskada. Han har opererats och behöver hjälp med rehaben... Nån som har några tips på övningar??
:eating: :eating: :whipped:

-Om han är opererad borde han väl ha fått direktiv av läkare och/eller sjukgymnast eller?
-Hur länge sedan opererades han?
-Typ av op? Fått nytt korsband eller bara konstaterats att det är av mha artroskopi?

Generellt gäller det att i början av rehabiliteringsperioden endast köra träning för att behålla ledrörligheten och hålla igång cirkulationen. Vartefter det ev nya korsbandet blir mer stabilt kan cykling och lättare belastningsövningar påbörjas. Man bör vara lite försiktig med sk open-chain rörelser, exempelvis benspark & bencurle, där leden mestadels belastas av musklerna på ena sidan så att säga. Close-chain rörelser, ex pressar av olika slag, innebär att leden stabiliseras av muskulära komponenter från flera sidor och är därför att föredra. Allt beror på typ av op samt hur länge sedan den genomfördes...

Mvh Börje

perva
2005-04-13, 13:02
Jag skulle behhöva hjälp med att få fram bra övningar som kan hjälpa en kompis att komma tillbaka efter en korsbandsskada. Han har opererats och behöver hjälp med rehaben... Nån som har några tips på övningar??
:eating: :eating: :whipped:

Öh.. Jag har opererats för korsbandsskada för 2.5månader sen och jag går till sjukgymnasten regelbundet. Får ju övningar som man ska göra av honom/henne. Borde din kompis också få?

Arne Persson
2005-04-13, 17:34
Liggande Benpress, Liggande Benpress och Liggande Benpress!!!!! Den klart bästa övningen vid korsbandsskador.:bow: :bow: :bow: Vid smärta, placera bara fötterna något högre upp på plattan.

Åse Columbus
2005-04-13, 22:00
Liggande Benpress, Liggande Benpress och Liggande Benpress!!!!! Den klart bästa övningen vid korsbandsskador.:bow: :bow: :bow: Vid smärta, placera bara fötterna något högre upp på plattan.

jepps..så sant så sant.....liggande benpress *yourock*