handdator

Visa fullständig version : super gainer fuel


Doktorn
2005-04-09, 18:07
Såg en annons i tidningen för twin lab super gainer fuel, och där stod det att den innehöll komplexa långsamma kolhydrater. Har för mig att det sagts här på forumet att kolhydratdelen i den är ren maltodextrin? blev lite förvånad när jag läste annonsen

King Grub
2005-04-09, 18:16
Maltodextrin är komplexa kolhydrater. Men dom är inte långsamma. En ren felaktighet i tillverkarens text, med andra ord. Det är komplexa snabba kolhydrater.

Doktorn
2005-04-09, 21:45
jo det var jag syftade på att de sa att de var långsamma, inte komplexa.
men är det maltodextrin den innehåller? det behöver ju inte va så att de skrivit fel utan bara jag som missuppfattat att den innehåller malto...

King Grub
2005-04-10, 05:47
Det är maltodextrin, om det står så på innehållsförteckningen. Det är maltodextrinets egenskaper dom har surrat till det för sig med i produktbeskrivningen.

Sverker
2005-04-10, 06:27
Klassisk förvirring ;)

Alltså är korta sockerarter som glukos och vanligt socker ( sackaros ) snabba eftersom de inte behöver brytas ned i tarmen.
De långa sockerarterna som maltodextrin och stärkelse skulle alltså vara långsamma eftersom de först måste brytas ned i tarmen till den korta sockerarten glukos ;)

DET ÄR FEL !

Uppprepar: DET ÄR FEL.


Det som är rätt är att själva nedbrytningen av stärkelse och maltodextrin till glukos är mycket snabb i tarmen. Mycket snabbare än själva upptaget av glukosen till blodet.
Till detta kommer att stärkelse knappt bromsar magens tömning till tarmen utan snabbt kommer ut i tarmen.
De enkla sockerarterna som glukos ger en liten retning i magsäcken, drar till sig vatten från magsaften ( och indirekt från blodet ) och bromsar tömningen tills magsäcken kunnat utsöndra mer vatten.

Slutsatsen är att ren stärkelse är snabbast, därefter kommer maltodextrin som mycket lite påverkar magsäcken och långsam är glukos.

Ännu långsammare är faktiskt vanligt socker. Socker består av fruktos+glukos. Glukosen sticker ut i blodet medan fruktosen måste stanna upp i levern ett tag och omvandlas till glukos. ett steg som tar en stund.