handdator

Visa fullständig version : Träna Erector Spinae utan att träna Hamstring?


Bjorne
2005-04-09, 12:13
Som rubriken lyder, finns det någon övning för ländryggen som inte blandar in Hamstring? Försöker köra två-dagars split nu två gånger vecka, men ryggdagen är redan fullspäckad så jag hinner inte med hamstring också...


Just nu tränas hamstring fyra gånger i veckan :p

abjorn
2005-04-09, 12:19
Finns väl nån sån där extension maskin som skulle kunna gå att använda.

Jorgen
2005-04-09, 12:30
Typ en sånhär. http://www.nordicgym.se/produkter/s_serien/visa_prod.asp?id=280

//Jörgen

Bjorne
2005-04-09, 12:48
Ah, sån maskin har vi på vårat gym, körde den förut, men tycker den känns lite farlig för ryggen, dessutom är viktmagasinet inte tillräckligt. Något mer alternativ måste det finns?

AFanatic
2005-04-09, 12:58
Kronlyft aka halva marklyft aka partiella mark

Jorgen
2005-04-09, 13:05
Ah, sån maskin har vi på vårat gym, körde den förut, men tycker den känns lite farlig för ryggen, dessutom är viktmagasinet inte tillräckligt. Något mer alternativ måste det finns?
Den är inte alls farlig för ryggen.
Häng på mer vikter då eller kör full rörelse om du inte redan gör det.

//Jörgen

Baan
2005-04-09, 13:15
vanliga marklyft tar väl inte så mycket på baksidan? har aldrig kännt ens k av kontakt när jag kört vanliga marklyft i baksida ben, stelbenta är ju en annan sak men vanliga marklyft är ju lugnt. Böj på benen ordentligt bara..

Bjorne
2005-04-09, 13:25
Kronlyft aka halva marklyft aka partiella mark
Dvs att man har skivstången upphöjd? Säker på att det inte tar på hamstring?
Den är inte alls farlig för ryggen.
Häng på mer vikter då eller kör full rörelse om du inte redan gör det.

//JörgenJag kör så djupt jag kan, och sedan fullt sträck bakåt. Vet inte riktigt hur jag ska få på mer vikt, vi har inget verktyg för det på vårat gym, testat att slänga på två tio kilos "silverhantlar" dock blir det fortfarande inte tillräckligt med motstånd, ifall man inte vill köra 10+ reps.

vanliga marklyft tar väl inte så mycket på baksidan? har aldrig kännt ens k av kontakt när jag kört vanliga marklyft i baksida ben, stelbenta är ju en annan sak men vanliga marklyft är ju lugnt. Böj på benen ordentligt bara..Testa att träna hamstring dagen efter, så ska du se att du känner av det.

AFanatic
2005-04-09, 13:32
Dvs att man har skivstången upphöjd? Säker på att det inte tar på hamstring?

Ja i knähöjd. Med tanke på att knäna/benen är böjda så involveras inte hamstrings i hög grad. Jag känner inget i hams efteråt inte ens 1-2 dagar efter..Vet ju inte hur du kör men.. :D

Johnny
2005-04-09, 13:35
Det är svårt att träna ländrygg isolerat, vet inte om jag vågar säga omöjligt, men inte lätt iaf. Sätet, hamstrings och ländryggen gör alla en extention i höften, så tränar man en så kommer nog de andra med vare sig man vill eller ej. I mer eller mindre utsträckning beroende på vilken övning man kör.

Åse Columbus
2005-04-09, 16:28
Ryggresningar med knäna böjda = hamstrings urkopplade...sen e de bara att se till att man har höftkanten i underlaget så träffar man erectus superbt...håll i 10 kg eller mer hatel för extra vikt om du känner för det..

knäna behöver inte vara mycket böjda ...inte raka bara ...åk ner en smula på underlaget så hamnar höften rätt samtidigt som knäna böjs en aning.

Åse

drkrupp
2005-04-09, 16:55
Dvs att man har skivstången upphöjd? Säker på att det inte tar på hamstring?.

Just kronlyft (nåja, jag pallar upp tre viktskivor) är det enda som jag får träningsvärk i hamstring av.

Matte_Maiden
2005-04-09, 17:36
Det viktiga är väl att du rullar ryggen och inte hjälper till "underkropp-överkropp"-sträckaren (som är både röv och hamstring va?), skulle i alla fall jag säga.

bubbe
2005-04-09, 18:41
Just kronlyft (nåja, jag pallar upp tre viktskivor) är det enda som jag får träningsvärk i hamstring av.

anser nog samma sak, just i slutet som jag känner hamstrings som mest, som ett eget bevis på detta så fick jag en sträckning i hamstring i slutfasen av ett tungt marklyft.

Mehdi
2005-04-09, 21:39
Ryggresningar med knäna böjda = hamstrings urkopplade...sen e de bara att se till att man har höftkanten i underlaget så träffar man erectus superbt...håll i 10 kg eller mer hatel för extra vikt om du känner för det..

knäna behöver inte vara mycket böjda ...inte raka bara ...åk ner en smula på underlaget så hamnar höften rätt samtidigt som knäna böjs en aning.

Åse


Åse Columbus bidrag är en av dem bättre. Att fixera / lockera bäckenet så att det inte rör sig i kombination med att böja på knäna så kan man inte misslyckas med att träna erectorn.