handdator

Visa fullständig version : Rygg, biceps samma dag?


Jansson_84
2005-04-09, 10:31
Rygg. biceps samma dag? Tjena!
Jag undrar om det är bra eller sämre att köra rygg, biceps samma dag?
Har Max-OT schemat och då ligger de alltid på samma dag alla 3veckorna.
Vet ju att man blir helt slut i armarna men kan det inte bli för mkt tung träning för biceps eller har jag fel?

*rolleyes*

Spyder
2005-04-09, 10:35
Jag skulle förslagsvis köra triceps istället..

Thony
2005-04-09, 10:36
Jag skulle förslagsvis köra triceps istället..


för att?

Daniel Mattusch
2005-04-09, 10:38
DAG 4: RYGG-BICEPS
Markløft 2 * 8-5-3(Tung økt :4 uker på 8 rep 4 uker på 5 rep 4 uker på 3 rep)
Nedtrekk foran 2 * 10-7 (5 uker på hvert rep-antall)
Sittende roing 3 * 8-5 (5 uker på hvert rep-antall)
BicepscurL m/stang 3 * 8-5 (5 uker på hvert rep-antall)
Hammercurl 10-7 (5 uker på hvert rep-antall)


http://www.treningsforum.no/article/article.php?dir=programmer&fname=040520_4splittprogrambenkpress

Finns fler program som har rygg och biceps på samma dag, jag tycker personligen det inte är så jobbigt

Thony
2005-04-09, 10:41
DAG 4: RYGG-BICEPS
Markløft 2 * 8-5-3(Tung økt :4 uker på 8 rep 4 uker på 5 rep 4 uker på 3 rep)
Nedtrekk foran 2 * 10-7 (5 uker på hvert rep-antall)Sittende roing 3 * 8-5 (5 uker på hvert rep-antall)
BicepscurL m/stang 3 * 8-5 (5 uker på hvert rep-antall)
Hammercurl 10-7 (5 uker på hvert rep-antall)


http://www.treningsforum.no/article/article.php?dir=programmer&fname=040520_4splittprogrambenkpress

Finns fler program som har rygg och biceps på samma dag, jag tycker personligen det inte är så jobbigt


för oss som inte fattar ?

Of: varje gång ja ser dit namn (efternamna eller vad det är) tror ja det står mustach :D

Sheogorath
2005-04-09, 10:58
Rygg. biceps samma dag? Tjena!
Jag undrar om det är bra eller sämre att köra rygg, biceps samma dag?
Har Max-OT schemat och då ligger de alltid på samma dag alla 3veckorna.
Vet ju att man blir helt slut i armarna men kan det inte bli för mkt tung träning för biceps eller har jag fel?

*rolleyes*

Ryggövningar, framför allt med adduktion i axeln som exempelvis chins och latsdrag, sliter mycket hårt på m. biceps brachii och armens två andra stora böjare (m. brachialis och m. brachio-radialis). Detta är anledningen till att man ofta ser dem ligga tillsammans, särskilt i nybörjar-scheman som ska vara givande för alla människor oavsett specifika genetiska förutsättningar.

Det har helt enkelt att göra med att säkerställa att man får tillräckligt lång återhämtningstid för biceps. Kör du rygg, biceps och underarmar på samma på får dessa muskler en hel veckas vila mellan passen, medan biceps och underarmar får mycket kortare vila om du kör dem på splittat från rygg. Själv kör jag alltid biceps och underarmar på samma pass som jag kör chins och latsdrag. Visst, man är bra mycket svagare i armböjarna efter några arbetsset chins och/eller latsdrag, men att ÖKA i styrka går alldeles utmärkt och i min mening bättre om de ligger tillsammans, och det är ju ökningarna som kommer ge dig muskeltillväxt. Om du av någon anledning är intresserad av att testa din maxstyrka i biceps kan du ju testa det vid något annat tillfälle. Själv har jag inget intresse av dylikt.

MFredde
2005-04-09, 11:17
Jag kör rygg först sen bicce. Funkar kanon för mig, blir inte alls trött i biceps

TCOG
2005-04-09, 11:23
om man "klarar" av det så är det helt ok, själv så kör jag rygg ensamt eftersom jag blir helt slut....

Bigbulka
2005-04-09, 11:59
Jag kör rygg först sen bicce. Funkar kanon för mig, blir inte alls trött i biceps
Hur kör du då när du inte alls blir trött i biceps?

mini_Arnold
2005-04-09, 12:02
Hur kör du då när du inte alls blir trött i biceps?
det går men för mig är det jävligt svårt.. bara provat det med remmar och med passare. drar utan att använda biceps?
waeffa, det går

HenrY
2005-04-09, 13:56
det går men för mig är det jävligt svårt.. bara provat det med remmar och med passare. drar utan att använda biceps?
waeffa, det går

Går och går...Det är förvisso helt omöjligt att Enbart dra med ryggen, självklart kopplar man in biceps. Mer eller mindre beroende på hur bra man är att arbeta med ryggen.
Men jag kör som du gör, biceps efter ryggen. Fungerar bra, började göra så när jag ville satsa på att bygga rygg, och enbart hålla upp på biceps. Men det resulterade faktiskt i att jag även ökade biceps måttet.
Så för mig fungerar det bra! :thumbup:

nossie
2005-04-09, 14:39
Kör själv ett sådant upplägg, rätt jobbigt iofs att köra biceps när man är helt slut efter ryggen men kör bara 4-5 set så det går bra.

AnimalGen
2005-04-09, 14:50
Så länge inte biceps utvecklingen suger så kan du träna dem tillsammans.

Daniel Mattusch
2005-04-09, 15:07
för oss som inte fattar ?

Of: varje gång ja ser dit namn (efternamna eller vad det är) tror ja det står mustach :D


Japp det är mitt efternamn :cool: Tyskt efternamn, även ovanligt i Tyskland, vad jag vet så är det bara min familj som heter det i Sverige

Fatcan
2005-04-09, 15:14
Först så körde jag ryggen + biceps i samma pass, nu kör jag ryggen på torsdagar sen biceps på söndagar. På den tiden tror jag biceps har tillräckligt med tid för att återhämta sig.

Sheogorath
2005-04-09, 15:38
Så länge inte biceps utvecklingen suger så kan du träna dem tillsammans.

Det går alldeles utmärkt att öka i bicepsstyrka med ett upplägg där rygg körs tillsammans med biceps. Jag med flera har också erfarenhet av bicepsutveckling ENBART av drag, alltså helt i avsaknad av rena "bicepsövningar".

Thompah
2005-04-09, 15:56
Jag tycker mina biceps blir grymt trötta efter latsdrag / chins / rodd etc. Efter jag kört rygg så kan jag inte köra så tungt som jag vill med bicepsen och därför kör jag inte längre rygg och biceps på samma dag. *flex*

HenrY
2005-04-09, 17:32
Jag tycker mina biceps blir grymt trötta efter latsdrag / chins / rodd etc. Efter jag kört rygg så kan jag inte köra så tungt som jag vill med bicepsen och därför kör jag inte längre rygg och biceps på samma dag. *flex*

Du kanske arbetar lite väl mycket med biceps om nu dina biceps blir så trötta efter rygg träningen?

Rocco13
2005-04-10, 10:17
Jag läste för några år sedan att man aldrig skulle köra rygg/biceps och bröst/triceps samma dag. Motiveringen var att då biceps/triceps är relativt små muskelgrupper så ska man träna dom intensivt. Först uppvärmning sedan rätt tungt istället för att successivt öka i vikt och köra tungt på slutet. Med anledning av detta så ska man enligt den artikeln inte köra rygg/bröst först då man då enbart tröttat ut musklerna. Nån annan som hört/läst nått liknande? :hbang:

Sheogorath
2005-04-10, 10:41
Jag läste för några år sedan att man aldrig skulle köra rygg/biceps och bröst/triceps samma dag. Motiveringen var att då biceps/triceps är relativt små muskelgrupper så ska man träna dom intensivt. Först uppvärmning sedan rätt tungt istället för att successivt öka i vikt och köra tungt på slutet. Med anledning av detta så ska man enligt den artikeln inte köra rygg/bröst först då man då enbart tröttat ut musklerna. Nån annan som hört/läst nått liknande? :hbang:

Det låter fullständigt idiotiskt. :(

Shadow Warrior
2005-04-10, 11:01
Jag läste för några år sedan att man aldrig skulle köra rygg/biceps och bröst/triceps samma dag. Motiveringen var att då biceps/triceps är relativt små muskelgrupper så ska man träna dom intensivt. Först uppvärmning sedan rätt tungt istället för att successivt öka i vikt och köra tungt på slutet. Med anledning av detta så ska man enligt den artikeln inte köra rygg/bröst först då man då enbart tröttat ut musklerna. Nån annan som hört/läst nått liknande? :hbang:

Jag tror du blandar ihop det där... teorin handlade om att man skulle köra d små muskelgrupperna när det inta var trötta, och just extra intensivt (inte = högre volym) för att dom svarade bättre på det.

Att köra biceps innan rygg osv e alltid no no.

Rocco13
2005-04-10, 11:14
Jag tror du blandar ihop det där... teorin handlade om att man skulle köra d små muskelgrupperna när det inta var trötta, och just extra intensivt (inte = högre volym) för att dom svarade bättre på det.

Att köra biceps innan rygg osv e alltid no no.

Var ju det jag menade, att om man kör rygg/bröst först så blir ju biceps/triceps trötta och därmed tar inte biceps/triceps träningen lika bra om man har dom med i samma pass. Så jag kör alltid bröst/biceps en dag och rygg/triceps en annan dag.

Baan
2005-04-10, 11:24
biceps har ganska bra återhämtning, väldigt bra återhämtning t o m. Har nog aldrig slitit ut dom mer än att jag vart utvilad 2-3 dagar efter, när jag specifikt tränat biceps hårt. Just när biceps asssisterar så tar det max en 1-2 dagar för återhämtningen. Har provat själv att köra rygg/biceps men rent styrkemässigt var inte resultaten särskillt bra... tyckte inte man byggde särskillt bra heller så jag rekommenderar biceps för sig någon dag

Bjorne
2005-04-10, 11:38
Jag tycker mina biceps blir grymt trötta efter latsdrag / chins / rodd etc. Efter jag kört rygg så kan jag inte köra så tungt som jag vill med bicepsen och därför kör jag inte längre rygg och biceps på samma dag. *flex*Testa att köra lite bredare grepp och ifall du inte redan har det, alltid handflatorna i från dig i latsdrag och chins.

Sheogorath
2005-04-10, 11:46
Testa att köra lite bredare grepp och ifall du inte redan har det, alltid handflatorna i från dig i latsdrag och chins.

Men du, latsdrag och chins sliter rejält på biccarna ÄNDÅ. Det finns ingenting som ger mig sådan träningsvärk i biceps (korta huvud) som 50 reps chins med kroppsvikt (X antal set, förstås).

Faktumet att jag har kanske 10 kg mindre på stången i curl efter 3 set belastade chins, 2 set belastade V-chins och 2 set latsdrag talar också sitt tydliga språk.

Men poängen är ju att det inte GÖR något om man är svagare: det är ju inte den absoluta vikten på stången som avgör hur mycket muskler du kommer att bygga, utan hur fort du ÖKAR i styrka.

Bjorne
2005-04-10, 12:20
Men du, latsdrag och chins sliter rejält på biccarna ÄNDÅ. Det finns ingenting som ger mig sådan träningsvärk i biceps (korta huvud) som 50 reps chins med kroppsvikt (X antal set, förstås).

Faktumet att jag har kanske 10 kg mindre på stången i curl efter 3 set belastade chins, 2 set belastade V-chins och 2 set latsdrag talar också sitt tydliga språk.

Men poängen är ju att det inte GÖR något om man är svagare: det är ju inte den absoluta vikten på stången som avgör hur mycket muskler du kommer att bygga, utan hur fort du ÖKAR i styrka.Säger absolut inte att de två övningarna inte tar på biceps, men jag säger att det tar mer desto smalare man håller och ännu mer ifall man har handflatorna emot sig.

Sheogorath
2005-04-10, 12:24
Säger absolut inte att de två övningarna inte tar på biceps, men jag säger att det tar mer desto smalare man håller och ännu mer ifall man har handflatorna emot sig.

Ah. Då förstår vi varandra. Det är självklart helt korrekt :thumbup:!

Yip_man
2005-04-10, 16:57
Föredrar själv att inte köra tex rygg/biceps på samma dag eller för tätt. Av den anledningen att jag vill kunna jobba med så tunga vikter som möjligt på tex biceps. Kör av samma anledning inte bröst och triceps ihopa.Men som sagt där finns nog lika många tränings metoder som där finns medlemar på detta forumet. *whatever*

Fatalist
2005-04-10, 17:00
Det låter fullständigt idiotiskt. :(

Idiotiskt är det ju inte, men allt handlar ju om hur pass mycket stryk triceps tar på bröstpasset. Jag har inga problem med att köra bra dips några dagar efter bröstpasset eftersom jag har relativt starka triceps i förhållande tillbröst - för någon annan kan det ju vara tvärt om och då borde det vara en god idé att lägga tricepsträningen på samma dag som bröst för att slippa överträning.

Scheggi
2005-04-10, 17:19
Föredrar själv att inte köra tex rygg/biceps på samma dag eller för tätt. Av den anledningen att jag vill kunna jobba med så tunga vikter som möjligt på tex biceps. Kör av samma anledning inte bröst och triceps ihopa.Men som sagt där finns nog lika många tränings metoder som där finns medlemar på detta forumet. *whatever*


Asså, är ni mesiga eller? Hehe.. Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt med rygg och sen biceps på samma pass. Jag ser alla ryggövningar som övningar för biceps... och sen så kör man enbart isoleringsövningar för biceps för att döda dom lite extra. Och det är ju inte precis några mesvikter man håller på med under ryggpasset så bicepsen får en hel del stryk ändå även fast den "bara" fungerar som synergist då.

Yip_man
2005-04-10, 17:41
Asså, är ni mesiga eller? Hehe.. Jag tycker att det fungerar alldeles utmärkt med rygg och sen biceps på samma pass. Jag ser alla ryggövningar som övningar för biceps... och sen så kör man enbart isoleringsövningar för biceps för att döda dom lite extra. Och det är ju inte precis några mesvikter man håller på med under ryggpasset så bicepsen får en hel del stryk ändå även fast den "bara" fungerar som synergist då.

Du jobbar väl knappast supinerat så mycket när du tränar rygg? Snarare pronerat/semipronerat Sen som jag skrev handlar det inte om att orka utan att man kan lasta lite mer på biceps om man inte kör rygg före. Jag skulle kunna köra alla muskelgrupper en dag tex men hur optimalt är det? För en nybörjare kanske. Talar givetvis för mig själv tycker du annat är det ju upp till dig.

Mvh
Micke

Scheggi
2005-04-10, 21:27
Du jobbar väl knappast supinerat så mycket när du tränar rygg? Snarare pronerat/semipronerat Sen som jag skrev handlar det inte om att orka utan att man kan lasta lite mer på biceps om man inte kör rygg före. Jag skulle kunna köra alla muskelgrupper en dag tex men hur optimalt är det? För en nybörjare kanske. Talar givetvis för mig själv tycker du annat är det ju upp till dig.

Mvh
Micke

Ok, kan hålla med dig till en viss del. Om du vill köra hardcore med endast bicepsen så visst.. Men mina biceps blir inte alls så himla trötta efter ryggövningar, visst dom får ju stryk men är en bra bit från utmattade och jag kan lugnt köra 5 hårda set med där jag kör med samma vikter som på ett pass utan rygg (vilket JAG tycker räcker). Så jag tycker att hårda ryggövningar+isolationsövningar räcker för att bygga en muskel som inte är så stor.

P.S Se dom pronerade övningarna som hammercurls (om jag nu tänker på rätt övning) *screwy*