handdator

Visa fullständig version : Mer vila = mer muskler???


krilleh
2005-04-09, 01:40
Läst lite i olika trådar och ni säger att man ska inte styrketräna varje dag för musklerna måste vila och återhämta sig och det är när man vilar som dom blir större och starkare osv osv... Låter rimligt ifs men min fråga är nu :

blir man starkare och större om man går "bara" 2-3 ggr i veckan på gym än om man går 4-5 ggr i veckan? Själv går ja 4 ggr i veckan men skulle va intressangt och se! Och tycker ni man ska lägga in en vecka typ var tredje månad när man bara vilar för att musklerna ska "bygga" upp sig?! min kompis gick däremot på gym nu efter 2 veckors vila och han säger att hans biceps har blivit större och han känner sig inte svagare än innan! Men det lär ju handla ganska mkt om kosten och sömnen kan ja tänka mig!

FrOst84
2005-04-09, 07:16
Dina muskler växer inte av att vila, de växer av mat i kombination med vila.

mini_Arnold
2005-04-09, 07:20
Nu ska proffset leka häftig(jag då)
Det är bra med vilovecka lite då och då, om och när du känner för det själv.
Du tappar inget under den viloveckan.
Jag har bara kommit tillbaks ännu starkare, både fysiskt och psykiskt, efter en vilovecka.

Shadow Warrior
2005-04-09, 07:27
Läst lite i olika trådar och ni säger att man ska inte styrketräna varje dag för musklerna måste vila och återhämta sig och det är när man vilar som dom blir större och starkare osv osv... Låter rimligt ifs men min fråga är nu :

blir man starkare och större om man går "bara" 2-3 ggr i veckan på gym än om man går 4-5 ggr i veckan? Själv går ja 4 ggr i veckan men skulle va intressangt och se! Och tycker ni man ska lägga in en vecka typ var tredje månad när man bara vilar för att musklerna ska "bygga" upp sig?! min kompis gick däremot på gym nu efter 2 veckors vila och han säger att hans biceps har blivit större och han känner sig inte svagare än innan! Men det lär ju handla ganska mkt om kosten och sömnen kan ja tänka mig!

Det är troligt att du växer och ökar bättre med tre pass, ja, fem pass i veckan är i princip alltid overkill.

Yankeee
2005-04-09, 07:29
Det är troligt att du växer och ökar bättre med tre pass, ja, fem pass i veckan är i princip alltid overkill.

Beror ju på hur man splittar. 3-split fem gånger i veckan är garanterat overkill. Medans 5-split inte är något problem.

Shadow Warrior
2005-04-09, 07:34
Beror ju på hur man splittar. 3-split fem gånger i veckan är garanterat overkill. Medans 5-split inte är något problem.

Jupp men nu syftade jag på 3pass tresplit osv.

Att dela upp kroppen på fem pass tycker jag verkar väldigt onödigt och CNS borde få svårt att återhämta sej. Samma med axlarna som lätt kan bli slitna av för mycket träning.

Popeye
2005-04-09, 07:48
Om du lyckas eller inte med tre pass i veckan beror till stor del på om du hittar ett program du gillar.

Jag har experimenterat med 2-5 träningsdagar i veckan och jag tror inte att det var sämre än någonting annat med 3-split.
Men!!! Jag gillar inte splitten man får lov att göra för att få en 3-split, jag har alltid gillat 4-split. Så för min del är det en psykologisk grej, jag har helt enkelt trevligare på träningen när jag splittar kroppen på 4 pass. Låter kanske knäppt men så är det.

Du kan lungt köra en 3-split, förmodligen kommer du att få bättre resultat dessutom.

Iofs, det är ju lite av en 3+1 split jg kör just nu? Nåja... skit samma prova 3-splitten och se om du gillar det.

Gripper 200 LB
2005-04-09, 12:00
Jag tillhörde den kategorin av styrketränande personer som i min ungdom tränade upp till fem dagar i veckan och med en egenhändig analys såhär efteråt så ser jag tydligt att jag var ständigt övertränad vilket i sig är katabolt. Efter att ha tränat totalt felaktigt i tre års tid så lade jag om mitt träningsschema och tränade istället tre dagar i veckan och betydligt kortare träningstid vilket resulterade i en markant ökning av både styrka och massa. Jag vet många som tränar tre dagar i veckan och får mycket bra resultat av detta så jag kan nog rekommendera dig att testa på det. Dessutom är det ytterligare en fördel att träna färre dagar i veckan och det är psykiskt, om man tränar fyra till fem dagar i veckan så kommer man att förr eller senare att falla i en psykisk svacka vilket innebär att du kommer att tappa träningsmotivationen och kanske till och med tycka att det är riktigt trist att gå till gymmet, man tvingar sig dit och träningen som var ett intresse blir istället till ett tvång vilket har sina negativa konsekvenser.

Det viktiga är inte hur många dagar du tränar det viktiga är hur kvalitativ din träning är och hur din kost ser ut, med optimal kost, rejält med vila och med mindre men kvalitativ och intensiv träning så kommer du att kunna uppnå betydligt bättre resultat än vad du gör idag (troligtvis i alla fall, det är ju individuellt dock).

Brattström
2005-04-09, 12:06
Sa ju det Lillebror ;)




EDIT: för er som inte klurar ut det så är jag kompisen^^

Beast
2005-04-09, 12:20
Vad är det för skitsnack att 5 dagar skulle vara kass?

Ulf A Big
2005-04-09, 12:50
Vad är det för skitsnack att 5 dagar skulle vara kass?

Hur ser ditt femdagars program ut? Det kan säkert förklara din undran.

Jag tillhörde okså den kategorin av styrketränande personer som i min ungdom tränade upp till fem-sju dagar i veckan och med en egenhändig analys såhär efteråt så ser jag tydligt att jag var ständigt övertränad vilket i sig är katabolt. Efter att ha tränat totalt felaktigt i tre års tid så lade jag om mitt träningsschema och tränade istället fyra dagar under en 8 dgrs period och betydligt kortare träningstid vilket resulterade i en markant ökning av både styrka och massa.

krilleh
2005-04-09, 13:30
Jag tillhörde den kategorin av styrketränande personer som i min ungdom tränade upp till fem dagar i veckan och med en egenhändig analys såhär efteråt så ser jag tydligt att jag var ständigt övertränad vilket i sig är katabolt. Efter att ha tränat totalt felaktigt i tre års tid så lade jag om mitt träningsschema och tränade istället tre dagar i veckan och betydligt kortare träningstid vilket resulterade i en markant ökning av både styrka och massa. Jag vet många som tränar tre dagar i veckan och får mycket bra resultat av detta så jag kan nog rekommendera dig att testa på det. Dessutom är det ytterligare en fördel att träna färre dagar i veckan och det är psykiskt, om man tränar fyra till fem dagar i veckan så kommer man att förr eller senare att falla i en psykisk svacka vilket innebär att du kommer att tappa träningsmotivationen och kanske till och med tycka att det är riktigt trist att gå till gymmet, man tvingar sig dit och träningen som var ett intresse blir istället till ett tvång vilket har sina negativa konsekvenser.

Det viktiga är inte hur många dagar du tränar det viktiga är hur kvalitativ din träning är och hur din kost ser ut, med optimal kost, rejält med vila och med mindre men kvalitativ och intensiv träning så kommer du att kunna uppnå betydligt bättre resultat än vad du gör idag (troligtvis i alla fall, det är ju individuellt dock).


Psyikiskt sett kmr ja aldrig må dåligt och INte vilja gå på gym! har alltid motivation och har för mkt fritid nu när ja inte går i skolan fram till sommarn att gymma 4 ggr i veckan ca 1 och 1/2 varje pass! Men ja undrar mer hur de ser fysiskt sett.. Om de blir nå bättre än om man kör 3 ggr i veckan liksom :D

Gripper 200 LB
2005-04-09, 14:45
Hur ser ditt femdagars program ut? Det kan säkert förklara din undran.

Jag tillhörde okså den kategorin av styrketränande personer som i min ungdom tränade upp till fem-sju dagar i veckan och med en egenhändig analys såhär efteråt så ser jag tydligt att jag var ständigt övertränad vilket i sig är katabolt. Efter att ha tränat totalt felaktigt i tre års tid så lade jag om mitt träningsschema och tränade istället fyra dagar under en 8 dgrs period och betydligt kortare träningstid vilket resulterade i en markant ökning av både styrka och massa.

Hehe inte så nyanserat kanske, du har nästan skrivit precis samma sak som jag skrev med undantag för några ord.

Gripper 200 LB
2005-04-09, 14:48
Psyikiskt sett kmr ja aldrig må dåligt och INte vilja gå på gym! har alltid motivation och har för mkt fritid nu när ja inte går i skolan fram till sommarn att gymma 4 ggr i veckan ca 1 och 1/2 varje pass! Men ja undrar mer hur de ser fysiskt sett.. Om de blir nå bättre än om man kör 3 ggr i veckan liksom :D


Psykiskt sätt kan du aldrig må dåligt, nä men det är å andra sidan individuellt som jag tidigare skrev, majoriteten av dom jag har tränat ihop med eller bara pratat med tycker att tre dagar är optimalt för deras tillväxt och styrkeökning. Vissa har dock bättre återhämningsförmåga än andra och kan därmed träna oftare och hårdare.

Sedan beror det på hur du tränar, ditt upplägg, hur länge du har tränat osv.

Ulf A Big
2005-04-09, 14:51
Hehe inte så nyanserat kanske, du har nästan skrivit precis samma sak som jag skrev med undantag för några ord.
Ja, det var inte många ord jag behövde ändra för att passa in på mig själv. Klippa ut och klistra in tycker jag är ett effektivt sätt att recycla ord på.

Gripper 200 LB
2005-04-09, 15:02
Ja, det var inte många ord jag behövde ändra för att passa in på mig själv. Klippa ut och klistra in tycker jag är ett effektivt sätt att recycla ord på.

Då är vi väldigt lika erfarenhetsmässigt inom styrketräningen, tror att det är många som har gjort misstaget att träna för ofta och för länge i början i tron på att kvantitet är vägen till framgång vilket inte alltid stämmer.

Man ångrar sig idag över att man tränade så mycket i början och att man till följd av detta var konstant övertränad, hade man haft den kunskap man besitter idag så hade man varit betydligt starkare och grövre. Tyvärr kan man inte ändra på det förflutna så man får istället glädja sig över att man tillslut bröt dom gamla vanorna och vågade experimentera mera och särskilt med att sänka träningstimmarna betydligt till förmån för vila och återhämtning.

Beast
2005-04-09, 15:06
Hur ser ditt femdagars program ut? Det kan säkert förklara din undran.

Jag tillhörde okså den kategorin av styrketränande personer som i min ungdom tränade upp till fem-sju dagar i veckan och med en egenhändig analys såhär efteråt så ser jag tydligt att jag var ständigt övertränad vilket i sig är katabolt. Efter att ha tränat totalt felaktigt i tre års tid så lade jag om mitt träningsschema och tränade istället fyra dagar under en 8 dgrs period och betydligt kortare träningstid vilket resulterade i en markant ökning av både styrka och massa.

Jag är inte direkt en noob heller för den delen så jag vet nog vad jag pysslar med och vad min kropp svarar på. Alla kroppar är olika men jag tycker det är roligt på detta forumet för hälften av alla som klankar ner på antingen 3pass/vecka eller 5 har knappt kört det.

Diana
2005-04-09, 17:49
gripper200 de där verkar stämma in på många(inkl mej ;) ) de e så lätt att säga, när man följer sitt 5 dagarsschema att man får bra resultat, o de får man säkert oxå, MEN ja kan nästan säga 100% att skulle man prova 3 dagars så skulle man öka ännu bättre :thumbup: :)

jesse
2005-04-09, 18:14
De går inte o säga att de är bättre för alla att träna 3 gånger i veckan istället för 5. Har man bra gener för styrketräning så kan de ofta vara effektivare med 4-5 gånger i veckan.
Själv har jag provat på båda varianterna o jag föredrar 3 gånger i veckan. Men de beror på att jag har svårt o lägga på mig massa och när jag tränar 5 gånger i veckan måste jag då också få i mig mera energi.
Eftersom jag har svårt o få i mig så mycket som krävs så går jag ofta ner lite i vikt när jag tränar 5 gånger i veckan även fast jag äter 8 mål per dag.

Fördelen med att dela upp kroppen på fem pass i veckan är att du får kortare pass och kan fokusera på mindre antal muskelgrupper per gång. De blir därför lättare o träna hårt o intensivt.

Så man ska självklart prova sig fram till vad man själv tycker funkar bäst, alla är vi ju olika som Beast skrev.

Diana
2005-04-09, 18:48
Riiight! de va just därför ja va noooga me att smyga in ett elegant litet "nästan" i meningen ;)

hobbitar
2005-04-09, 18:54
Jag har slutat att träna helt och hållet och jag växer som ett as!

Så visst, det är bra med vila, mycket vila....

aliquis
2005-04-09, 19:18
Beror ju på hur man splittar. 3-split fem gånger i veckan är garanterat overkill. Medans 5-split inte är något problem.
Jag har kört 3-split med 18-24 set/pass och 5-dagar/vecka (3-1) nu ett tag, det e slitsamt, sugen på att köra 2-1.

aliquis
2005-04-09, 19:19
Men!!! Jag gillar inte splitten man får lov att göra för att få en 3-split
rygg o biceps
bröst, axlar o triceps
ben o mage

jesse
2005-04-09, 20:30
Riiight! de va just därför ja va noooga me att smyga in ett elegant litet "nästan" i meningen ;)

:) , men nu svarade jag iofs inte bara på ditt utan rent generellt.

stahlberg
2005-04-09, 21:10
Jag är på hobbitars linje : det är VILAN som gör att du växer.

Jag tränade ganska hårt (med NÅGORLUNDA resultat) 1976-87. Nu har jag vilat från träning sedan 1987, SNART ska jag väl börja växa.

Hade en adept som tränade oftare. Konstigt nog ökade kroppsvikten till 164 kg.

MUSKLERNA växer när man vilar, FETTET när man tränar - där har vi (kanske) sanningen.

Diana
2005-04-09, 21:20
heheh lördakväll på kolozzeum :D

aliquis>ja vet inte ifall de e ja eeller du som missförstått nu men de ja mener me 3 dagars e altså kroppen uppdelad på tre dagar= tre träningsdagar i veckan bara,,ehh hoppas de e så ni andra mener me tre-split oxå annars kan ni igga mitt inlägg en bit ovan :) bortförklaring: trött ;)

Allan
2005-04-09, 22:42
Periodvis kan man träna jättemycket - under andra perioder får man träna mindre. Men det är inte så att man med automatik växer mer för att man tränar mindre. Riktigt så enkelt är det inte.


allan

stahlberg
2005-04-09, 22:51
Det är bra att Allan orkar vara seriös i alla sammanhang.

Den som frågar om man blir större och/eller starkare med träning 2-3 ggr/vecka än med träning 4-5 ggr/vecka är säkert också seriös.

Men jag tvivlar på att någon toppbodybuider, -styrkelyftare eller -tyngdlyftare (eller NÅGON toppidrottsman i NÅGON SOM HELST gren) blivit stor och stark genom att träna 2-3 ggr/vecka.

Detta måste väl frågeställaren själv inse omk han använder den lilla ärtan under håret?

Grahn
2005-04-09, 23:34
oooo

mer vila => mer muskler
ingen träning alls => Kålman
?
:D

Bempers
2005-04-10, 00:33
Jag kör...

Måndag: axlar och triceps
Onsdag: Bröst och biceps
Fredag:rygg och ben

Dessutom så kör jag magen i slutet av varje pass.Tycker det här funkar rätt bra för mig,varje träningspass brukar vara drygt en timma.Nån som har några synpunkter?tycker det här verkar funka kanon för mig,ibland kan jag köra nån muskelgrupp två gånger i veckan om jag känner att det behövs.Ökar bra/höjjer vikterna varje vecka så det verkar funka för mig *flex*

Shadow Warrior
2005-04-10, 08:03
Jag kör...

Måndag: axlar och triceps
Onsdag: Bröst och biceps
Fredag:rygg och ben

Dessutom så kör jag magen i slutet av varje pass.Tycker det här funkar rätt bra för mig,varje träningspass brukar vara drygt en timma.Nån som har några synpunkter?tycker det här verkar funka kanon för mig,ibland kan jag köra nån muskelgrupp två gånger i veckan om jag känner att det behövs.Ökar bra/höjjer vikterna varje vecka så det verkar funka för mig *flex*

Jag blir alltid fundersam över hur folk kan träna så läbge... en timmer för axlar och triceps? 35min skulle jag köra det på. Med detta i åtanke så handlar det ju inte bara om frekvens, volym och intensitet per set utan den totala intensiteten med (duarationen).

Granpa
2005-04-10, 09:47
Just nu har jag delat upp kroppen på 7 pass på en vecka. D.v.s en muskelgrupp per dag. Nu är det nog många som höjer på ögonbrynen och tänker: "Vafaen, helt åt helsike upplagt schema!". Då jag ser över schemat ibland så kan jag också tänka: "Det här kan ju inte vara bra". Men faktiskt så fungerar det skitbra! Jag har har kört såhär ett tag nu och det känns bra. Hade ett schema i sommras som var på 6pass i veckan och även då gick träningen bättre än någonsin. Det märks främst viktmässigt tycker jag. Då jag inte kört dessa scheman så har jag kört 4-split.

Trots de många passen så känner jag mig inte trött och hängig eller övertränad. Snarare motsatsen skulle jag vilja påstå.

Dock tror jag inte att detta schema skall köras under längre perioder. Det är nog mer dåligt än bra :)

Ulf A Big
2005-04-11, 11:10
Just nu har jag delat upp kroppen på 7 pass på en vecka. D.v.s en muskelgrupp per dag. Nu är det nog många som höjer på ögonbrynen och tänker: "Vafaen, helt åt helsike upplagt schema!". Då jag ser över schemat ibland så kan jag också tänka: "Det här kan ju inte vara bra". Men faktiskt så fungerar det skitbra! Jag har har kört såhär ett tag nu och det känns bra. Hade ett schema i sommras som var på 6pass i veckan och även då gick träningen bättre än någonsin. Det märks främst viktmässigt tycker jag. Då jag inte kört dessa scheman så har jag kört 4-split.

Trots de många passen så känner jag mig inte trött och hängig eller övertränad. Snarare motsatsen skulle jag vilja påstå.

Dock tror jag inte att detta schema skall köras under längre perioder. Det är nog mer dåligt än bra :)

Det är inget fel om du delar upp passen på så vis det enda som är problemet är att du uppbokad alla dagar i veckan och om du missar ett pass är det svårt att ta igen det.

Diana
2005-04-11, 15:02
de e klart har man en viss bestämd mängd set man ska göra för varje muskelgrupp spelar de ju ingen roll ifall man delar upp de på 6 eller 3 dar -påfrestningen på kroppen blir väl den samma skulle ja trooo? *flex* ,, men skruven på de hela e ju att de flesta, när de väl är på gymmet, e där längre än de planerat, de KÄNNS ju inte direkt motiverat att dra hem ifall man inte e iaf liite slut ;)så träningen kan nog lätt smyga upp i volym om man går oftare-DÄRFÖR tror ja, tjänar nog de flesta på att gå 3 istället för 6ggr,, har för mej ja läste oxå att de finns hormonfördelar att hämta av att vila hela dagar istället för att köra små pass varje dag :) o de uppenbara psykiska skälet att man lätt kan tappa sitt sociala liv om man e uppbokad varje kväll, men de påverkar väl vissa mer än andra antar ja.

Edan
2005-04-11, 16:16
Tränar alltid 4 - 5 split varje vecka..funkar kanon skulle inte kunna tänka mig att träna 3split hur effektiv är styrkan om du tränar bröst triceps axlar...den avslutande muskeln kan du kanske träna med 75 % effektivitet vilket enligt mig är bortkastat pass..och motivationen blir bara större desto mer man får träna :hbang:

Popeye
2005-04-11, 16:54
Jag kör...

Måndag: axlar och triceps
Onsdag: Bröst och biceps
Fredag:rygg och ben

Dessutom så kör jag magen i slutet av varje pass.Tycker det här funkar rätt bra för mig,varje träningspass brukar vara drygt en timma.Nån som har några synpunkter?tycker det här verkar funka kanon för mig,ibland kan jag köra nån muskelgrupp två gånger i veckan om jag känner att det behövs.Ökar bra/höjjer vikterna varje vecka så det verkar funka för mig *flex*

Inte för att jag vill vara hemsk eller så... men vilket discobygge.
Ben är tungt och viktigt. Rygg är tungt och viktigt, bra mycket viktigare än bröst ur ett hälsoperspektiv.
Hade jag fler dagar på en vecka hade jag kört ett extra ryggpass. ;)

Allan
2005-04-11, 17:22
Jag vill nog trots allt påminna om vad Stahlberg skrev. Inte fanken har någon blivit stor och stark och vältränad på lågvolymträning. Man kan säkert bli i hyfsad form av det, men jag undrar om det är det bänkpressambitionisterna är ute efter. De vill bli grova. Och det blir man inte på "lite" träning.
Visst, det finns gott om folk som gör reklam för lågvolymträning idag, men alla de som fått några resultat att tala om har faktiskt rejäla perioder med mycket träning bakom sig. Oavsett om de idag påstår att de var konstant övertränade under den tiden så är det trots allt den bakgrund de har (och nu avser jag inte bara de som yttrat sig i tråden). De gjorde säkerligen rejäla muskulära ökningar under den tiden också.
Man kan inte förvänta sig bra resultat med tramsträning.

allan

Diana
2005-04-11, 18:29
Allan! varför kan inte du o alla andra av de grovaste köttbitarna här på kolo ENAS bakom en o samma träningsfilosofi? *grr27* :D you lead and we will follow?okey? *flex*

Snake
2005-04-11, 19:21
Jag vill nog trots allt påminna om vad Stahlberg skrev. Inte fanken har någon blivit stor och stark och vältränad på lågvolymträning. Man kan säkert bli i hyfsad form av det, men jag undrar om det är det bänkpressambitionisterna är ute efter. De vill bli grova. Och det blir man inte på "lite" träning.
Visst, det finns gott om folk som gör reklam för lågvolymträning idag, men alla de som fått några resultat att tala om har faktiskt rejäla perioder med mycket träning bakom sig. Oavsett om de idag påstår att de var konstant övertränade under den tiden så är det trots allt den bakgrund de har (och nu avser jag inte bara de som yttrat sig i tråden). De gjorde säkerligen rejäla muskulära ökningar under den tiden också.
Man kan inte förvänta sig bra resultat med tramsträning.

allan

Du promotar ju hela tiden för att man klarar sig bra med träningsprogramen som finns i "best of"-delen, de 2 första åren (ca). Men hur ska man veta när man är mogen att på allvar köra stenhårt då ? Och gå upp till 5+ dagar i veckan, och träna hårt?

Nu säger jag inte att man inte kan träna hårt 3 ggr i veckan, men vad är din definition på "tramsträning" då?

Allan
2005-04-11, 20:33
Du promotar ju hela tiden för att man klarar sig bra med träningsprogramen som finns i "best of"-delen, de 2 första åren (ca). Men hur ska man veta när man är mogen att på allvar köra stenhårt då ? Och gå upp till 5+ dagar i veckan, och träna hårt?

Nu säger jag inte att man inte kan träna hårt 3 ggr i veckan, men vad är din definition på "tramsträning" då?

Jag ska faktiskt svara rejält på det där, men det kommer att ta lite tid att producera den texten. Hoppas du kan hålla dig!


allan

Snake
2005-04-11, 21:41
Jag ska faktiskt svara rejält på det där, men det kommer att ta lite tid att producera den texten. Hoppas du kan hålla dig!


allan

Javisst, den som väntar på........

the_PL_man
2005-04-11, 21:57
Allt handlar om arbetskapacitet(och återhämtningskapacitet).

Hur länge du tränat, din ålder, hur du vilar (aktiv/passiv), vad du äter etc.

Man kan över tid träna upp sin kapacitet att tåla större mängder träning (och kunna tillgodogöra sig den), men sen handlar det också om att alla pass inte skall vara maxtunga, utan en del kan vara avsedda för signalträning(explosivtet), andra avsedda för att komplementsträna en svag länk osv.

Det finns mkt att skriva om detta, och mycket att läsa.....

Bland det viktigaste åste ändå vara att lära sig att se tecknen för att man är på väg att bli övertränad, och att då ha modet att förändra sin träning (dvs inte vara så viktkåt).

Både AG, Olof Wiklund, Stahlberg, Nitrometan och Allan kan utveckla detta vidare mkt bättre än jag.

/the_PL_man

Bempers
2005-04-11, 22:43
Jag blir alltid fundersam över hur folk kan träna så läbge... en timmer för axlar och triceps? 35min skulle jag köra det på. Med detta i åtanke så handlar det ju inte bara om frekvens, volym och intensitet per set utan den totala intensiteten med (duarationen).

Måste stanna tills bussen kommer för jag känner inte för att driva runt på stan då är jag hellre i gymmet och pumpar!!Nån sa att det är världens discobygge och det kan jag ta ;)
Skulle nog köra 4-split om jag inte var tvungen att åka buss för det måste ju matcha med busstidstabellerna.Hur skulle ni lägga mitt schema om ni var jag och hade 3 tillfällen i veckan?Vardagar går det ju bra att träna alla dagar om man vill egentligen,men det känns bäst för mig om det får gå en dag mellan träningspassen.Så komigen nu och ge mig tips jag vill växa! *flex*

Gripper 200 LB
2005-04-11, 23:53
Alltså nu har det gått till en gräns där tråden endast handlar om två sidor, den ena förespråkar att man ska träna femhundra gånger i veckan och den andra sida som tycker att man ska glida omkring på gymmet två dagar i veckan liggandes på bänken och pilla navelludd, eller hur var det nu!

Bara för att man tränar tre dagar så behöver det inte betyda att träningen handlar om lågvolymsträning, fisa sittandes på någon nautilusmaskin och sedan gå hem efter tjugo minuter, trams om någon ens trodde att det handlade om gymglidning!
Jag som då är en förespråkare av tredagarsprincipen förespråkar också HÅRD träning under dom tre passen som gäller. Träningstiden är för min del strax över en timme och då är det högintensitet med tunga vikter som gäller och med basövningar i spetsen. Jag använder mig av superset, triset och även gigaset så det är knappast någon mesträning det är frågan om. Att träna triset mellan marklyft, Farmers Walk och rycksquat ett antal gånger knäcker många tro mig och inte för att tala om hur du känner dig dagen efter i axlarna, benen och ryggen.

Konstigt att jag dessutom har läst en del amerikanska styrkelyftarblaskor genom tiderna och sett en hel del styrkelyftare träna tre dagar i veckan för att undvika överträning. Men visst ska man träna med lättare vikter under längre tider och därutöver inte ta ut sig i varje set så kan man givetvis träna även fyra eller fem dagar i veckan.

Många hör att OL-lyftare tränar ofta, fem till sex dagar i veckan (då menar jag elitlyftare) det beror till stora delar på att tyngdlyftarna sällan träna den excentriska fasen som är den mest muskulärt utmattande fasen, man lyfter upp vikten explosivt och slänger sedan ned den på golvet för att återupprepa övningen. Därutöver så tränar tyngdlyftarna mycket teknik vilket innebär att dom tränar teknik med väldigt lätta vikter och därmed inte tar ut sig speciellt mycket. För det tredje så är det sällan man ser speciellt muskulärt grova tyngdlyftare ens på elitnivå, visst finns det en skara som har väldigt välutvecklade muskler men långt ifrån alla.

Sedan måste jag bara kommentera Allans utlägg angående oss som har tränat fem till sex dagar i veckan tidigare, att det skulle vara den grunden som gör att vi idag svara ypperligt bra på att träna tre dagar i veckan och det frågosätter jag starkt, i alla fall i mitt fall. Visst gjorde jag snabba framsteg dom första månaderna med att träna fem-sex dagar i veckan men jag hade å andra sidan fått bra resultat dom första månaderna oavsett vilket träningsprogram jag än hade följt eftersom totala nybörjare inom styrketräningen alltid gör snabba framsteg i början hur felaktigt man än tränar, äter och vilar. Jag hade den absolut sämsta muskeltillväxt under dom tre åren som jag tränade så ofta, jag tilldrog mig mer hudbristningar än muskelmassa och mina styrkeresultat stagnerade snabbt efter det första halvåret sedan pendlade jag bara fram och tillbaka mellan samma styrkeresultat i två och ett halvt år. Efter tre år så hade jag ett uppehåll på fem veckor innan träningen återupptogs men med ett helt nytt träningsschema och med reducerade antal träningsdagar, jag upptäckte till min fasa att jag hade tappat massor med styrka bara av att hålla uppe i fem veckor och det tyder på att den grund jag hade tränat upp under dom tre första åren var lika instabil som ett höghus skulle ha varit om det var byggt på en grund ståendes i kvicksand.

Idag kan jag hålla uppe från träningen i över ett halvår och sedan ändå komma tillbaka och träna på 80-95 % av dom vikterna som jag tidigare tränat på vilket tyder på en klart stabilare uppbyggnad av muskulaturen.

Jag skulle kunna skriva ännu mer i ämnet men är på tok för trött och jag antar att det ändå kommer att förnekas av sexdagarsfanatikerna.

OBS: Jag förespråkar tredagarsträning men jag säger inte att fyra-fem eller sexdagarsträning skulle vara dåligt för alla, det finns dom som gör kanonresultat av att träna så och det finns dom som gör lika bra resultat att träna färre dagar, sedan gäller det bara att inse att det är individuella faktorer som styr detta och att alla fungerar olika, sedan är det åter kvalité och inte kvantitet som är det väsentliga i styrketräningen.

Popeye
2005-04-12, 05:21
Problemet med 3-split för mig är att det alltid känns som att det är ngn muskelgrupp som nedprioriteras.

Shadow Warrior
2005-04-12, 06:40
Måste stanna tills bussen kommer för jag känner inte för att driva runt på stan då är jag hellre i gymmet och pumpar!!Nån sa att det är världens discobygge och det kan jag ta ;)
Skulle nog köra 4-split om jag inte var tvungen att åka buss för det måste ju matcha med busstidstabellerna.Hur skulle ni lägga mitt schema om ni var jag och hade 3 tillfällen i veckan?Vardagar går det ju bra att träna alla dagar om man vill egentligen,men det känns bäst för mig om det får gå en dag mellan träningspassen.Så komigen nu och ge mig tips jag vill växa! *flex*

4-split tycker jag känns jävligt korrekt, speciellt dorians split:

Bröst & Biceps
Ben & Vader

Axlar & Traps
Rygg

Det är nog det splittet jag kört mest hitills under det åren jag tränat.

Nu i sommar kommer det dock bli mest tresplit som det är tänkt (rehabbar skador just nu och ska jobba som fan under sommaren)

Axlar, Trapz & Övre rygg (Mark och rodd)

Ben och Vader (och mage)

Bröst, Lats (Chins) & Armar

Anledningen att jag tänker splitta det på följande sätt är för att jag helt enkelt inte kan öka i både axel och bröst samtidigt om jag lägger dem på samma pass (vilket man offta gör i ett tresplit, det är även bra ur återhämtningsyft vilket jag alltid rekomenderar för nybörjare)

Normalt sett skulle jag lägga upp tresplittet på följande sett:

Rygg & Axlar

Ben & Vader

Bröst & Armar

Sen så skulle jag inte köra både mark och böj i ett sådant schema för då är det bättre att köra det klassiska med bröst, axlar och triceps mitt i veckan för att få i sär rygg och ben passen.

Shadow Warrior
2005-04-12, 06:44
Problemet med 3-split för mig är att det alltid känns som att det är ngn muskelgrupp som nedprioriteras.

Man kan inte fokusera på allt... försöker man göra det så misslyckas man oavsett split, det är i allafall min och flera andras erfarenhet.

Popeye
2005-04-12, 15:22
Joo, men det jag menade är att det inte är så mycket att man fokuserar så mycket som man tappar fokus på någon grupp.
Det klassiska är ju att köra bröst, triceps och axlar mitt i veckan. Varken bröst eller triceps är väl sådär jättestora muskelgrupper och man kan om man resonerar som så, köra dem på samma dag. MEN!!! Att köra tunga tricepspressar efter ett tungt bröstpass med många pressar det funkar inget vidare.
Man har då några val.
1. Färre pressar i bröstpasset. Men pressarna är ju de största massbyggarna...
2. Behåll pressövningarna och orka mindre i tricepsövningarna. Men då får jag ju inte den där braaaiga stimulin för triceps...

Pudelns kärna är väl då om tricepsen får sin rediga stimuli genom pressarna och det är helt ok att man orkar mindre vikter på de renodlade tricepsövningarna? Ökar triccarna lika bra som om man kör ett armpass på en egen dag?
Jag har inte tillräckligt med erfarenhet för att kunna avgöra den frågan. Så tills vidare kan jag bara gå på känsla och tricepsen känns bra mycket bättre tränade efter ett armpass än efter ett bröst & triceps pass.

Jag vill nu passa på att passa bollen till er veteraner som har den erfarenhet jag saknar. Vad säger ni? Kommer tricepsen att växa lika bra om man klämmer in den på bröstdagen? Känslan kan vara förvillande ibland...
Jag är definitivt beredd att prova nya varianter men det är dumt och onödigt att uppfinna hjulet två gånger.

Gripper 200 LB
2005-04-12, 16:01
Joo, men det jag menade är att det inte är så mycket att man fokuserar så mycket som man tappar fokus på någon grupp.
Det klassiska är ju att köra bröst, triceps och axlar mitt i veckan. Varken bröst eller triceps är väl sådär jättestora muskelgrupper och man kan om man resonerar som så, köra dem på samma dag. MEN!!! Att köra tunga tricepspressar efter ett tungt bröstpass med många pressar det funkar inget vidare.
Man har då några val.
1. Färre pressar i bröstpasset. Men pressarna är ju de största massbyggarna...
2. Behåll pressövningarna och orka mindre i tricepsövningarna. Men då får jag ju inte den där braaaiga stimulin för triceps...

Pudelns kärna är väl då om tricepsen får sin rediga stimuli genom pressarna och det är helt ok att man orkar mindre vikter på de renodlade tricepsövningarna? Ökar triccarna lika bra som om man kör ett armpass på en egen dag?
Jag har inte tillräckligt med erfarenhet för att kunna avgöra den frågan. Så tills vidare kan jag bara gå på känsla och tricepsen känns bra mycket bättre tränade efter ett armpass än efter ett bröst & triceps pass.

Jag vill nu passa på att passa bollen till er veteraner som har den erfarenhet jag saknar. Vad säger ni? Kommer tricepsen att växa lika bra om man klämmer in den på bröstdagen? Känslan kan vara förvillande ibland...
Jag är definitivt beredd att prova nya varianter men det är dumt och onödigt att uppfinna hjulet två gånger.

Jag har då inga problem med att göra det du beskriver, jag kan träna bröst först och sedan triceps efter tunga bröstövningar men å andra sidan så lägger jag inte tid på att träna sjuhundrafemtioelva set med pressövningar för tillexempel bröstet, jag väljer ut tre högst kvalitativa övningar för bröstet och likadant för triceps sedan är det bara att köra. Oftast tränar jag med tre uppvärmningsset och tre-fyra arbetsset per övning, detta tränas med relativt hög intensitet och med repetitionsantalet liggandes mellan 3-8 reps. Vanligtvis tränar jag superset, triset eller gigaset och då bombarderar jag flera muskelgrupper på en och samma gång under hög intensitet och det känns i kroppen kan jag lova, det känns definitivt inte som att det är någon muskelgrupp som blir understimulerad genom denna metod. Det är dock lite krävande i början innan man har fått upp flåset och innan psyket har ställt in sig på dess intensitet men när tröskeln väl är överkliven så går det lättare men oftast så känner man sig rätt så stekt efter passet och det är ju så det ska vara.

Det går dock inte att svara på din fråga rakt av eftersom att alla fungerar olika, du får väl prova på att träna bröst och triceps i samma pass under några veckors tid för att se om du tycker att du orkar göra så annars är det bara att gå tillbaka till dom gamla träningsrutinerna.

Bempers
2005-04-12, 21:53
Anledning till att jag kör ben och rygg på samma dag är för att om jag kör tillexempel rygg och axlar så kommer jag inte orka lika mycket då jag börjar på den andra muskelgruppen för då har jag mer mjölsyra i armarna,kör jag rygg och ben i samma så kan jag fokusera på ryggen tills jag är helt slut och sen köra ben som är i toppskick då motför om jag hade kört axlar och rygg.Vilka muskler är trapsen?

drkrupp
2005-04-13, 02:58
kör jag rygg och ben i samma så kan jag fokusera på ryggen tills jag är helt slut och sen köra ben som är i toppskick

Alltså kör du varken marklyft eller knäböj.

Doctor Snuggles
2005-04-13, 05:12
Det är bra att Allan orkar vara seriös i alla sammanhang.

Den som frågar om man blir större och/eller starkare med träning 2-3 ggr/vecka än med träning 4-5 ggr/vecka är säkert också seriös.

Men jag tvivlar på att någon toppbodybuider, -styrkelyftare eller -tyngdlyftare (eller NÅGON toppidrottsman i NÅGON SOM HELST gren) blivit stor och stark genom att träna 2-3 ggr/vecka.

Detta måste väl frågeställaren själv inse omk han använder den lilla ärtan under håret?

Eh? Finnpower t.ex? Tränar inte han 3 ggr i veckan om jag inte minns fel.
Fast nu kanske man inte direkt skall jämföra SL med någon annan idrott, där ens skicklighet/teknik o dyl spelar större roll än ren råstyrka eller ens med OL trots att den ligger närmast.
Ja, det är klart det behövs teknik för SL också, men jämförelsevis inte så mycket att man behöver nöta in den dagarna i ända.

Doctor Snuggles
2005-04-13, 05:18
Jag vill nog trots allt påminna om vad Stahlberg skrev. Inte fanken har någon blivit stor och stark och vältränad på lågvolymträning. Man kan säkert bli i hyfsad form av det, men jag undrar om det är det bänkpressambitionisterna är ute efter. De vill bli grova. Och det blir man inte på "lite" träning.
Visst, det finns gott om folk som gör reklam för lågvolymträning idag, men alla de som fått några resultat att tala om har faktiskt rejäla perioder med mycket träning bakom sig. Oavsett om de idag påstår att de var konstant övertränade under den tiden så är det trots allt den bakgrund de har (och nu avser jag inte bara de som yttrat sig i tråden). De gjorde säkerligen rejäla muskulära ökningar under den tiden också.
Man kan inte förvänta sig bra resultat med tramsträning.

allan

För att vara petig så nämnde inte Stahlberg något om volym, utan frekvens. Men volymen kanske är underförstådd.
Jag håller dock med om att när man når en viss gräns av styrkeutveckling, så blir det svårt att bygga vidare styrka med lågvolyms träning, eftersom det inte går att hålla en lika hög intensitet. CNS:en bland annat tar för mycket stryk. Volym med mindre intensitet blir en nödvändighet.
Men med det sagt så tror jag det tar ett bra tag tills man kommer till den punkten, och fram tills dess går det att göra mycket bra ökningar med mindre volym och högre frekvens t.ex.

EDIT: Det finns ju förstås bakvända exempel som du nämner, som t.ex Mentzer (som hade tränat mycket högvolym innan han blev HITs främsta språkrör), men han å andra sidan var BB, och inte SL.
Jag pratade i vanlig ordning om styrka och inte om massa i mitt inlägg.

Bempers
2005-04-13, 20:52
Alltså kör du varken marklyft eller knäböj.
Knäböj kör jag men inte marklyft,vet inte vad marklyft är?? ;)

Popeye
2005-04-13, 22:09
Hehe, vet inte vad Marklyft är.... *slap*


*innocent*

Snake
2006-02-22, 10:58
kabump

Du promotar ju hela tiden för att man klarar sig bra med träningsprogramen som finns i "best of"-delen, de 2 första åren (ca). Men hur ska man veta när man är mogen att på allvar köra stenhårt då ? Och gå upp till 5+ dagar i veckan, och träna hårt?

Jag ska faktiskt svara rejält på det där, men det kommer att ta lite tid att producera den texten. Hoppas du kan hålla dig!


allan

Om inte allan har tid/ork så kanske någon annan kan komma med ett vettigt inlägg om det där.
Har några kompisar som började träna för ett par månader sen, under den tiden så har dom bytt program 3-4 gånger och alla program har varit "grym lol omfg!!11 fan vad vi har ökat!!", nu det senaste så har dom hoppat på en 6-split. Jag har hållt mig hela tiden och inte sagt något, men vad är det eg. som är dåligt för en nybörjare att träna 5 gånger i veckan istället för 2-3 som ni rekomenderar?
Min egen teori är att kroppen svarar så pass bra på träningen i början så det är bortkastat att köra så mycket som nybörjare, men tycker man det är roligt att träna - varför ska man då inte träna och kötta som f*n?

Snake
2006-02-24, 16:12
Bump igen :/

Ingen som kan komma med ett vettigt svar, isf faller ju många teoretiker här inne som ett korthus...

tano
2006-02-25, 13:54
själv kör jag helkroppspass 5 ggr i veckan.