handdator

Visa fullständig version : Korrigera för mycket vitpeppar i köttfärssås?


Pellefant
2005-04-08, 19:00
Hejsan,

Finns det något knep för att korrigera om man råkat hälla i för mycket vitpeppar i köttfärssåsen? (Förutom att göra större sats såklart).

Tjejkompis lagade just mat till hela familjen o hon fick höra detta om pepparen hela tiden....tänkte ge henne tips om det händer igen. :)

EDIT: Fick just höra att hon råkade överkoka spagettin rejält också. :D

EDIT2: Fick även nu höra att brorsan inte fick ner maten pga all peppar så han åkte o köpte en kebab istället. :laugh:

King Grub
2005-04-08, 19:34
Tänk så termogen måltiden blir. ;)

abjorn
2005-04-08, 19:38
Din tjejkompis är precis som min syster. Kan inte laga mat för 5 öre. Inget salt, ingen peppar men en jävla massa PIFFI i allt.

jakke
2005-04-08, 19:41
När man värmer maten igen tycker jag man tappar mycket smak.
Tur det finns fler än jag som tappar kontrollen totalt när mat ska lagas

Doctor Snuggles
2005-04-08, 19:48
För mycket vitpeppar vet jag inte, men för mycket salt brukar ett par råa potatisar avhjälpa (skall förstås tas upp när de legat i en stund).

Lizzie
2005-04-09, 21:08
Har man tagit för mycket salt eller det blivit för starkt är ju ett gammalt husmors knep att hålla i lite socker. Jag äter helst inte socker i maten - så det får hetta hellre!! ;)

MacLeod
2005-04-13, 00:08
Socker i maten är ju ett jävla bra knep som få svenska förstår sig på.
Man kan ju även använda sötningsmedel. I just en köttfärssås så framhäver det tomatsmaken. Jag hade personligen haft i mer tomatpure o basilika, samt eventuellt lite mjölk. Satsen blir ju lite större, men det är ju oundvikligt.

Cilia
2005-04-13, 16:22
Socker i maten är ju ett jävla bra knep som få svenska förstår sig på.
Man kan ju även använda sötningsmedel. I just en köttfärssås så framhäver det tomatsmaken. Jag hade personligen haft i mer tomatpure o basilika, samt eventuellt lite mjölk. Satsen blir ju lite större, men det är ju oundvikligt.
socker i mat som innehåller tomat är ett bra knep för att få fram smaken och det behöver inte vara så mycket. Men använda socker just för att ta bort för mycket salt är totalt fel och det blir bara sämre av det hela.

Nils
2005-04-14, 13:30
Allmänna rådet för att göra rätter mjukare är ju att hälla i grädde. Funkar här med.
Men i detta fall så handlar det ju mest om konstiga anhöriga. Om man har problem med att äta en rätt pga för mycket vitpeppar så betyder det ju att man också missar en hel värld av goda chillirätter så då tycker jag att det är på tiden att vänja sig vid att kunna äta lite starkare mat. Det går rätt snabbt och sedan kan man känna alla dessa goda smaker istället för att bli hindrad av smärta från den retning som dessa kryddor också ofta ger ovana gommar.

Tomten
2005-04-14, 15:50
Allmänna rådet för att göra rätter mjukare är ju att hälla i grädde. Funkar här med.
Men i detta fall så handlar det ju mest om konstiga anhöriga. Om man har problem med att äta en rätt pga för mycket vitpeppar så betyder det ju att man också missar en hel värld av goda chillirätter så då tycker jag att det är på tiden att vänja sig vid att kunna äta lite starkare mat. Det går rätt snabbt och sedan kan man känna alla dessa goda smaker istället för att bli hindrad av smärta från den retning som dessa kryddor också ofta ger ovana gommar.

Vitpeppar är ju inte så stark däremot så blir maten inte god om man använder för mycket, då vitpeppar har en lite speciell smak. :|

Nils
2005-04-18, 17:43
Vitpeppar är ju inte så stark däremot så blir maten inte god om man använder för mycket, då vitpeppar har en lite speciell smak. :|
Med tanke på vad trådskaparen skrev så tror jag ändå att det var styrkan som var problemet.

aidee
2005-04-21, 14:51
Japp det normala för att göra smaker rundare är att hälla i nån form av fett. Jag brukar ha i lite extra fraiche typ. O det om sockret så räcker det typ med en nypa.

Testa med lite socker när ni steker potatis t ex. O det om potatisen så är det rätt vettigt att dryga ut med lite riven kokt potatis även om det inte blivit för starkt, funkar i allt möjligt.