handdator

Visa fullständig version : benlängdsskillnad?


rolf
2005-04-08, 16:38
tjena.

jag undrade ifall skaderisken är större vid övningar som involverar benen mycket, som t.ex. knäböj och marklyft, ifall man har olika långa ben?
nu är det så att mitt högra ben är 1 cm kortare än det andra, vilket betyder att jag går lite snett. enligt hälsosystern är det ingen fara, men jag tvivlar på att hon har mycket kunskap om styrketräning.

så, vad säger ni?

sen passar jag på att posta en till fråga här på samma gång så jag slipper göra en ny tråd; har massage någon inverkan på träningsvärk?

tack!

Fatalist
2005-04-08, 16:40
Massage borde kunna korta ner träningsvärk eftersom det ökar genomblödningen, benen vågar jag inte svara nåt på :)

Å andra sidan har jag för mig att man inte ska träna de muskler man nyligen fått masserade eftersom de är slappare(?) och lätt kan skadas

rolf
2005-04-08, 16:42
aha, tack! jävlar vad snabb du var förresten :bow:

Timme
2005-04-08, 16:43
Jag känner en kille som har samma problem som du med benen. Han var tvungen att lägga i en liten sula i sina skor för undvika skada på ryggraden. Jag tycker att du ska ta och kolla upp detta för det kan inte vara bra att köra knäböj när man står snett.

rolf
2005-04-08, 16:47
saken är den att enligt läkarna är min benlängdsskillnad inte stor nog för att jag ska behöva sätta in en sula i skon. det var på tal, men de kom fram till att minimiskillnaden måste vara över 1 cm och jag hade antingen precis 1 cm eller 0,9 cm. så, om jag inte behöver en sula i vardagslivet, tror du ändå jag behöver en vid träning? :confused:

Sheogorath
2005-04-08, 16:53
saken är den att enligt läkarna är min benlängdsskillnad inte stor nog för att jag ska behöva sätta in en sula i skon. det var på tal, men de kom fram till att minimiskillnaden måste vara över 1 cm och jag hade antingen precis 1 cm eller 0,9 cm. så, om jag inte behöver en sula i vardagslivet, tror du ändå jag behöver en vid träning? :confused:

Definitivt. I övningar som stående press, vadpress, knäböj osv har du LÅNGT mycket högre belastning på ryggraden än vad du har ute i vanliga livet. Vad som händer när du har olika långa ben är att bäckenbenet blir något snedställt, vilket innebär att ryggraden kommer att kröka sig något i sidled, och du får två belastningspunkter på ryggraden där trycket blir extra stort.

Har själv har rätt stor benlängdsskillnad: 17 mm, och har naturligtvis alltid inlägg i både träningsskor och vanliga skor. Skulle aldrig belasta ryggen tungt utan inlägg. Aldrig i livet.

Pudzianovski
2005-04-08, 17:00
Definitivt. I övningar som stående press, vadpress, knäböj osv har du LÅNGT mycket högre belastning på ryggraden än vad du har ute i vanliga livet. Vad som händer när du har olika långa ben är att bäckenbenet blir något snedställt, vilket innebär att ryggraden kommer att kröka sig något i sidled, och du får två belastningspunkter på ryggraden där trycket blir extra stort.

Har själv har rätt stor benlängdsskillnad: 17 mm, och har naturligtvis alltid inlägg i både träningsskor och vanliga skor. Skulle aldrig belasta ryggen tungt utan inlägg. Aldrig i livet.

Har du pratat med ortoped?

Sheogorath
2005-04-08, 17:12
Har du pratat med ortoped?

Självklart. Gick till ortoped i lumpen. Det var dom som fixade inläggen.

rolf
2005-04-09, 12:15
aha, tack. kostade dine inlägg något förresten?

Sheogorath
2005-04-09, 12:29
aha, tack. kostade dine inlägg något förresten?

Runt 300 tror jag. Men det var ju rabatterat genom lumpen. Men vafan, kosta vad det kosta vill. Det är sådant man måste ha för att träna säkert om man har olika långa ben och inte pallar/vill operera (jäkligt komplicerat).

AFanatic
2005-04-09, 12:55
Se till att snacka med en sjukgymnast, massageterapeut etc. också. Det ortopeden gör är bara att konstatera att det finns en benlängdsskillnad. Hos många som har just detta så beror det på en låsning i höften, som i många fall i sig beror på att m. Iliopsoas är förkortad. Se alltså till att stretcha höftböjarna!

Kroppen klarar dock för det mesta att "kompensera" för skillnader <1 cm. Men känns det olustigt så fixa inlägg.

Finns en del test man kan köra för att se om musklerna vid bäckenet är förkortade. Exempelvis: Sitt rakt och lägg upp ena benet så ex. höger vrist ligger ovanpå vänster knä, gör sedan samma sak med andra benet. Ofta finns det en relativt stor skillnad i hur horisontellt man kan lägga det korsade benet. Samma sak kan man göra fast liggande på rygg och stetcha sätesmuskulaturen, genom att knäppa händerna bakom knäet och trycka mot bröstkorgen. Det känns tydligt om den ena sidan är stelare än den andra; man kommer inte lika nära bröstkorgen utan att lyfta på ländryggen. För höftböjaren - den klassiska övningen med att trycka höften framåt.

rolf
2005-04-09, 23:57
testade dina förslag, men kom fram till att det inte är någon skillnad man märker. dvs, båda benen är lika oviga.

men om du säger att skillnader under 1cm kan hanteras av kroppen så känner jag mig lite lugnare.

Shadow Warrior
2005-04-10, 08:12
Mitt ena ben är 1-2cm längre det andra, detta beror dock på att min höft är sned och ryggen därmed dragits med och blivit sned den med... jag kan lungt påstå att alla eller nästan alla problem jag haft med ryggen kommer därifrån.
Tyvärr verkar det inte finnas någon bot för problemet.

Timme
2005-04-10, 08:27
Mitt ena ben är 1-2cm längre det andra, detta beror dock på att min höft är sned och ryggen därmed dragits med och blivit sned den med... jag kan lungt påstå att alla eller nästan alla problem jag haft med ryggen kommer därifrån.
Tyvärr verkar det inte finnas någon bot för problemet.

en extra sula i din sko skulle nog ha löst problemet som Sheogorath beskrev...

Shadow Warrior
2005-04-10, 08:54
en extra sula i din sko skulle nog ha löst problemet som Sheogorath beskrev...

Tvivlar på det... benstrukturen är ju inte längre utan höften är sned....

AFanatic
2005-04-10, 10:15
testade dina förslag, men kom fram till att det inte är någon skillnad man märker. dvs, båda benen är lika oviga.

men om du säger att skillnader under 1cm kan hanteras av kroppen så känner jag mig lite lugnare.


Då kan det ju vara så att benet verkligen är kortare och att det inte handlar om ngt muskulärt.

AFanatic
2005-04-10, 10:16
Mitt ena ben är 1-2cm längre det andra, detta beror dock på att min höft är sned och ryggen därmed dragits med och blivit sned den med... jag kan lungt påstå att alla eller nästan alla problem jag haft med ryggen kommer därifrån.
Tyvärr verkar det inte finnas någon bot för problemet.


Om höften är sned...varför inte testa stretcha då? Det lär ju ta en jvla tid innan du märker skillnad, men det är ju värt ett försök. :MrT:

Shadow Warrior
2005-04-10, 10:22
Om höften är sned...varför inte testa stretcha då? Det lär ju ta en jvla tid innan du märker skillnad, men det är ju värt ett försök. :MrT:

Jo jag gör det dagligen... annars får jag ännu mer ont.

AFanatic
2005-04-10, 11:33
Jo jag gör det dagligen... annars får jag ännu mer ont.

Som jag då ungefär. :(

rolf
2005-04-11, 14:58
Då kan det ju vara så att benet verkligen är kortare och att det inte handlar om ngt muskulärt.

precis. det är själva benet som är kortare, det sade läkarna också.

rolf
2005-04-11, 20:47
edit-knappen funkar inte så jag måste göra ett nytt inlägg :confused:

tränade rygg idag. när jag marklyfte tänkte jag på vad ni sagt och lade en slags skiva (ser ut som ett liggunderlag) under det kortare benen och tänkte att det borde ju jämna ut skillnaden. logiskt och bra, va?

men nu är det så att det började göra ont i höften när jag hade plattan där, det gjorde även ont när jag tog bort plattan och fortsatte utan. jag satt ett bra tag och funderade vad i helvete jag ska göra nu, men så fortsatte jag igen, MED platta. funkade hur bra som helst.

men kan det vara så att min kropp har "vant" sig vid att ena benet ska vara kortare och därför reagerar på att jag kompenserar längden?

AFanatic
2005-04-11, 21:02
Kort svar: Ja kroppen kompenserar och ställer in sig så att säga utifrån vilka förutsättningar som erbjuds..Skulle inte förvåna mig om du kommer att få ont flera pass framöver...men förhoppningsvis så "lär kroppen om sig" till den nya benlängden.

mange_
2005-04-11, 21:15
varför säger du att illopsoas är oftast kort vid benlängsskillnader är det nåt du ofta har stött på? eller har du läst det?? (inte meningen att låta dryg ifall det lät så)

AFanatic
2005-04-11, 21:27
varför säger du att illopsoas är oftast kort vid benlängsskillnader är det nåt du ofta har stött på? eller har du läst det?? (inte meningen att låta dryg ifall det lät så)


Antar att du menar moi?

Har själv erfarenhet av det samt från vänner och lärare som är sjukgymnaster, massör för landslaget i ************, naprapat (som du själv) osv. Deras erfarenhet och inofficiella "kundstatistik" säger dom, att problem med låsningar i höften, ryggproblem osv ofta beror på förkortade muskler exempelvis m. Iliopsoas. Detta _kan_ leda till att höften blir snedställd -> benlängdsskillnad; men även sådant som dåliga knän, fötter ...you name it.

mange_
2005-04-11, 22:46
ok eftersom jag inte är färdiutbildad så har jag ju inte sån enorm kunderfarenhet än men hitills så tycker jag ofta det är tex quadratus som är kort.

AFanatic
2005-04-11, 23:08
ok eftersom jag inte är färdiutbildad så har jag ju inte sån enorm kunderfarenhet än men hitills så tycker jag ofta det är tex quadratus som är kort.


m. Iliopsoas var bara en av de muskler som kan bli förkortade. Självklart får man kolla från fall till fall

..Antar även att du menar m. Quadratus femoris och inte m. Quadratus lumborum.

Edit: eller så var det lumborum du tänkte på (haha börjar bli seg nu)...tja det beror ju på vad problemet är som sagt. ;)

mange_
2005-04-12, 09:46
det var lumborum :)

rolf
2005-04-12, 19:02
hörde av morsan idag att jag hade 2 cm kortare högerben, inte 1 cm som jag trodde. men tydligen har det vuxit bort på något sätt för jag kan idag konstatera att det knappt skiljer en centimeter.

woohoo :hbang:

Johan86
2006-08-23, 11:54
väcker liv i tråden.det är så att jag har benlängdsskilldnad.men inte så mycket.minns inte hur många mm det var.det var mindre än 10mm iaf.både naprapaten och läkaren sa att jag inte behövde fotinlägg.tycker ni att man alltid ska ha fotinlägg? när man lyfter tunga vikter.kan kroppen verkligen justera/kompensera så att det blir rätt belastning för ryggen? det är så att när jag ligger på rygg och drar upp låren mot bröstet och kramar med armarna runt benen så kommer vänsterbenet närmare bröstet.vad tyder det på?

Tolkia
2006-08-23, 12:29
Stelare på höger sida, kanske? Vilket ben är det kortare?

Johan86
2006-08-23, 12:32
Stelare på höger sida, kanske? Vilket ben är det kortare?

jag är inte helt säker men tror det är höger som är kortare.kan det stämma?

Tolkia
2006-08-23, 12:45
Jag skall akta mig för att spekulera alltför mycket, men jag har hört (obs. hört) att ett kortare ben kan ha samband med snedställningar i bäckenet p.g.a. att man är kort lite här och var (se längre upp i tråden) alt. att man har något slags stelhet/låsning i sacroiliacaleden. En sådan längdskillnad borde m.a.o. (om det är så, alltså) kunna påverkas med typ rätt stretching, manipulation av kiropraktor/naprapat/sajukgymnast eller så. Kanske? (obs. stort KANSKE, det här är inte mitt område)

DenSisteMohikanen
2006-08-23, 16:31
Har haft ont i ryggen hela mitt tonårsliv. Är 20 nu

Visade sig att vid mitt senaste kiropraktor besök att min vänsterben är 3 cm kortare *grr27*

Går runt med toffla hemma nu på ena benet samt tränar med en toffla på...körde förut med några sulor i ena skon men det verkar vara för lite :]

Ska se vad min kiropraktor säger på fredag men jag ska iaf fixa nya skor som är upphöjda så man äntligen kan träna och motionera riktigt och för en gångs skull försöka få bort ryggonten för gott!

Har aldrig kunnat tränat mage typ så ni vet inte hur drygt detta är!