handdator

Visa fullständig version : Skatteåterbäringen


edgen_ÖSD
2005-04-08, 16:10
När vi ändå är inne på det här med skatter, hur fungerar det egentligen med vad jag ska få tillbaka?

Om jag tjänat ca 32000 och skattat 8900, vad borde jag få tillbaka då?

Grundavdraget ligger ju på 16700, betyder inte det att jag kommer få tillbaka allt jag skattat tills jag har passerat den nivån?

Det jag skattat på över 16700, dvs ca 15000 ska jag ha tillbaka ca 1600 eftersom jag skattat för mkt. Och efter att ha dragit bort avgifter för pension, kyskoavgift och gravavgifter (*rolleyes*) ska jag få tillbaka ca 3000 kronor? Låter inte det lite väl lite??

throat
2005-04-08, 19:27
Öh, jag gillar vikter, inte skattetabeller :D
Fråga skatteverket.se, lär ju vara det lättaste.

HenrY
2005-04-08, 19:29
AAahhhhhh, fick tillbaka 3500 kr:D Fy satan va lägligt det kommer för min del!

Officer
2005-04-08, 19:53
Fy fan vad OLÄGLIGT för min del som måste pröjsa 2700 spännjävlars senast november eller nåt..
Jävla bögeri på hög nivå det här! :booty:

edgen_ÖSD
2005-04-08, 19:53
Jäklar vad najs, hur mycket tjänade du om man får fråga det?

edgen_ÖSD
2005-04-08, 19:54
Fy fan vad OLÄGLIGT för min del som måste pröjsa 2700 spännjävlars senast november eller nåt..
Jävla bögeri på hög nivå det här! :booty:

Ojojoj, jäklar vad surt... Speciellt då man verkligen inte har något val.

Officer
2005-04-08, 19:55
Ojojoj, jäklar vad surt... Speciellt då man verkligen inte har något val.



Jag funderade nån minut när jag såg pappret om jag ska bli skattefuskare men icke.. Jag är svartskalle så jag vill inte befläcka oss ännu mer hehe..

Men men.. helvete alltså. Men det var gott då jag tjänade pengarna, men surt nu när man ska pröjsa litet tillbaks... För fan!

ölobrännvin
2005-04-08, 19:58
Fråga skatte avdelningen på din komun för alla komuner har sin egna lilla skatte politik. Om du ska betala 32 % så ska väl alla avgifter inklusive kyrkskatt och skit vara betalt.

Hades
2005-04-08, 20:23
När vi ändå är inne på det här med skatter, hur fungerar det egentligen med vad jag ska få tillbaka?

Om jag tjänat ca 32000 och skattat 8900, vad borde jag få tillbaka då?

Grundavdraget ligger ju på 16700, betyder inte det att jag kommer få tillbaka allt jag skattat tills jag har passerat den nivån?

Det jag skattat på över 16700, dvs ca 15000 ska jag ha tillbaka ca 1600 eftersom jag skattat för mkt. Och efter att ha dragit bort avgifter för pension, kyskoavgift och gravavgifter (*rolleyes*) ska jag få tillbaka ca 3000 kronor? Låter inte det lite väl lite??
Om du tjänat 32000 ska du skatta på 32000-16700=15300. På dessa betalar du full skatt, dvs 15300*0.33=5049 (räknade med 33% här, skatten brukar väl ligga någonstans där). Du borde därmed få tillbaka 8900-5049=3851

Jag är nybörjare, så jag vet inte om det funkar så här, men jag tror det :D

Själv ska man betala tillbaka drygt 3000.

abjorn
2005-04-08, 20:25
Har fan inte fått mina papper än.

blekfet2
2005-04-08, 20:25
enligt dom så skulle jag bara få tillbaka 1800...såååååå man var väl tvungen att lägga till lite skit på "övrigt" så man får sig en liten extra hacka....bwähähähä

Officer
2005-04-08, 21:37
Själv ska man betala tillbaka drygt 3000.

Det är extremt skönt att veta att det inte är bara jag som ska pröjsa tillbaka sura cash! :D


Hur fan funkar det egentligen? Jag menar, jag hade två jobb, ett extrajobb på sportbutik tidigare i fjol och sen på sommarn jobbade jag på lager i två månader och jag lämnade in korrekt a-skattesedel till båda arbetsgivarbögarna, men hur fan kommer det sig att det blev så fel så jag får pröjsa tillbaka 2700 spänn? Jag menar, vart "gick det fel" ? Vad är det för bögeri?

Hades
2005-04-09, 13:16
Det är extremt skönt att veta att det inte är bara jag som ska pröjsa tillbaka sura cash! :D


Hur fan funkar det egentligen? Jag menar, jag hade två jobb, ett extrajobb på sportbutik tidigare i fjol och sen på sommarn jobbade jag på lager i två månader och jag lämnade in korrekt a-skattesedel till båda arbetsgivarbögarna, men hur fan kommer det sig att det blev så fel så jag får pröjsa tillbaka 2700 spänn? Jag menar, vart "gick det fel" ? Vad är det för bögeri?
I mitt fall beror det helt enkelt på att jag jämkade och betalade mindre skatt än normalt, men sen tjänade jag mer än jag hade beräknat. Hoppas att jag på något sätt kan kvitta det mot att jag gjorde en ganska rejäl kapitalförlust.

I ditt fall vet jag inte vad som har gått fel. Det var inte så att du hann få en lön innan du lämnade in a-skattesedeln eller nåt sånt?

Cilia
2005-04-09, 13:22
Det är extremt skönt att veta att det inte är bara jag som ska pröjsa tillbaka sura cash! :D


Hur fan funkar det egentligen? Jag menar, jag hade två jobb, ett extrajobb på sportbutik tidigare i fjol och sen på sommarn jobbade jag på lager i två månader och jag lämnade in korrekt a-skattesedel till båda arbetsgivarbögarna, men hur fan kommer det sig att det blev så fel så jag får pröjsa tillbaka 2700 spänn? Jag menar, vart "gick det fel" ? Vad är det för bögeri?
det är att när du har fler än en arbetsgivare så måste du uppge det till dom som hanterar löner så dom kan lägga dig i rätt skattekolumn annars gör dom beräkningen utifrån det du tjänar hos dom och då blir det fel. Alternativt kan du säga till dom att du vill hamna i en högre kolumn för att gardera dig.

Officer
2005-04-09, 13:42
det är att när du har fler än en arbetsgivare så måste du uppge det till dom som hanterar löner så dom kan lägga dig i rätt skattekolumn annars gör dom beräkningen utifrån det du tjänar hos dom och då blir det fel. Alternativt kan du säga till dom att du vill hamna i en högre kolumn för att gardera dig.


Hmm hur menar du nu? Jag jobbar för tillfället extra på sportbutiken nu t ex, och ska jobba på lagret igen juni-augusti. Jag har just lämnat in min skattesedel till sportbutiken för detta år, ska jag då säga till chefen att "jag ska börja jobba på lager i sommar"? Så han placerar mig i rätt fack eller vad det nu var. Och sedan samma sak till lager-chefen? Ska jag också upplysa cheferna om hur mkt jag kommer tjäna på båda ställena eller hur funkar det?

jakke
2005-04-09, 13:55
Hmm hur menar du nu? Jag jobbar för tillfället extra på sportbutiken nu t ex, och ska jobba på lagret igen juni-augusti. Jag har just lämnat in min skattesedel till sportbutiken för detta år, ska jag då säga till chefen att "jag ska börja jobba på lager i sommar"? Så han placerar mig i rätt fack eller vad det nu var. Och sedan samma sak till lager-chefen? Ska jag också upplysa cheferna om hur mkt jag kommer tjäna på båda ställena eller hur funkar det?
Vad är det för papper du lämnat?
edit: Det enklaste är ju att be bägge arbetsgivarna dra "full" skatt. Då får du tillbaka lite pengar på deklarationen

Cilia
2005-04-09, 14:02
Hmm hur menar du nu? Jag jobbar för tillfället extra på sportbutiken nu t ex, och ska jobba på lagret igen juni-augusti. Jag har just lämnat in min skattesedel till sportbutiken för detta år, ska jag då säga till chefen att "jag ska börja jobba på lager i sommar"? Så han placerar mig i rätt fack eller vad det nu var. Och sedan samma sak till lager-chefen? Ska jag också upplysa cheferna om hur mkt jag kommer tjäna på båda ställena eller hur funkar det?
Gör som Jakke sa eller gå in på rsv.se och kolla vilken tabell du ska hamna i med den inkomst du beräknar så säger du till dom hur mycket dom ska dra. Dom drar det du säger iaf så länge det är högre än vad dom beräknar.

nossie
2005-04-09, 14:26
får igen 5300 blir bra det, nöjd så länge man ligger på plus.

Instinkt
2005-04-09, 14:50
Får tillbaka 5600:- själv.
Så jävla nice!
Men nä'r är det pengarna trillar in? i slutet av sommaren något?

Hamrin
2005-04-09, 16:09
Du kan få de innan midsommar ifall du godkänner via sms eller internet står det. Sedan ifall det verkligen fungerar är ju en annan femma.

Får tillbaka ca 4500:-, känns bra :)

mini_Arnold
2005-04-09, 16:10
AAahhhhhh, fick tillbaka 3500 kr:D Fy satan va lägligt det kommer för min del!
jag får tillbaka 3594kr, dvs du blev ägd :D

Officer
2005-04-10, 15:48
Tack för svaren.
Jag lämnade nyligen in prel. A-skattesedel till butiken jag jobbar på nu, där står det ju nån standardtabell att använda typ. Ska jag alltså ringa min chef där och säga att jag vill att de drar full skatt? Jag kollade lite på tabellerna som finns på Rsv.se men fattar inte mycket. Ska jag även göra samma sak hos lagret jag kommer jobba på i sommar? Dvs lämna in A-skattesedel och be om att de drar full skatt? Är det allt jag behöver göra för att inte åka på skattesmäll igen nästa år?! :furious:

jakke
2005-04-10, 15:54
Tack för svaren.
Jag lämnade nyligen in prel. A-skattesedel till butiken jag jobbar på nu, där står det ju nån standardtabell att använda typ. Ska jag alltså ringa min chef där och säga att jag vill att de drar full skatt? Jag kollade lite på tabellerna som finns på Rsv.se men fattar inte mycket. Ska jag även göra samma sak hos lagret jag kommer jobba på i sommar? Dvs lämna in A-skattesedel och be om att de drar full skatt? Är det allt jag behöver göra för att inte åka på skattesmäll igen nästa år?! :furious:
Ja. Då kommer du att skatta ~30% på Alla pengar. Alltså kommer du får tillbaka en del.