handdator

Visa fullständig version : Help me


Hoffa
2005-04-08, 13:43
En vän till mig skall börja deffa och jag har hjälpt honom lägga upp ett mat och cardio schema där jag har förklarat varför han måste göra si och så för att få dom resultat han vill ha. Han är med på det (fast till en början var han skeptisk till en del men när jag förklarade det mera vetenskapligt så förstod han och gick med på det). ;)

Hursomhelst, det som vi inte är överens om är styrketräningen. Jag har sagt att ett 4-5-dagars program uppsplittat på ALLA muskelgrupper är det ENDA och det BÄSTA alternativet när han skall deffa. Men han tycker att det räcker med att träna dom muskelgrupper som han vill "behålla" eller "bryr sig om" nämligen axlar,mage,biceps. Han tänker träna dom musklerna under samma pass och sen vila 2 dagar och sen köra dom igen under hela deffen och inte träna några andra muskler alls. Jag har försökt att förklara att han kommer förlora mer muskelmassa på det sättet än på min rekommendation men han vill testa och säger att "jag bryr mig inte om benen försvinner en del".

Hur ska jag få honom att förstå? Jag undra om det finns något som säger att fettförbränningen blir sämre om man inte tränar alla eller väldigt många musklergrupper under deff? Jag vet att den basala metabolismen sänks när man förlorar muskelmassa så då blir fettförbränningen sämre indirekt.

Men finns det hormonella och andra fördelar med att styrketräna alla muskelgrupper så att fettförbränningen är bättre än om man inte gör det?

Jag vet att jag har ställt en liknande fråga förut och då fick jag svaret att om man tex inte tränar benen så kan fettförbränningen nog bli sämre men kan någon utveckla det lite mer?

Hoppas ni förstår frågan. :thumbup:

Sverker
2005-04-08, 14:07
Vi kan dela upp ditt problem i små delar.

Din vän vill inte träna hela kroppen utan några små muskelgrupper som axlar, biceps och mage ! Att han har ett mål att bli helt osymetrisk kan vi lämna därhän.

Ser vi på dessa små muskler så skall de stressa var 3:e dag ! Visst kan han träna musklerna oftare när ingen annan del av kroppen tränas. Det finns alltså mer energi att lagra in för återhämtningen och mängderna kortisol kommer att bli mndfre eftersom han inte stressar kroppen så mycket.

Jag påstår absolut att dessa muskler inte kommer att kunna återhämta sig fullt ut innan nästa träningspass. Följdaktligen kommer han att överträna dessa muskler och tappa massa samtidigt som resten av kroppen är understimulerad och också tappar massa.

Mindre muskelmassa ger en lägre basalmetabolism och därmed sämre fettförbränning.

Enligt mig skall han träna hela kroppen. Dels för att den träningen är mer kaloriförbrukande. Dels att träningen kommer att bevara hans muskelmassa. Ett tips är att istället för att träna musklerna istället för med 4 - 5 dagar mellanrun öka det till 5 - 6 dagars mellanrum.
Mindre kalorier innebär sämre återhämtning helt enkelt.

Hoffa
2005-04-08, 14:59
Vi kan dela upp ditt problem i små delar.

Din vän vill inte träna hela kroppen utan några små muskelgrupper som axlar, biceps och mage ! Att han har ett mål att bli helt osymetrisk kan vi lämna därhän.

Ser vi på dessa små muskler så skall de stressa var 3:e dag ! Visst kan han träna musklerna oftare när ingen annan del av kroppen tränas. Det finns alltså mer energi att lagra in för återhämtningen och mängderna kortisol kommer att bli mndfre eftersom han inte stressar kroppen så mycket.

Jag påstår absolut att dessa muskler inte kommer att kunna återhämta sig fullt ut innan nästa träningspass. Följdaktligen kommer han att överträna dessa muskler och tappa massa samtidigt som resten av kroppen är understimulerad och också tappar massa.

Mindre muskelmassa ger en lägre basalmetabolism och därmed sämre fettförbränning.

Enligt mig skall han träna hela kroppen. Dels för att den träningen är mer kaloriförbrukande. Dels att träningen kommer att bevara hans muskelmassa. Ett tips är att istället för att träna musklerna istället för med 4 - 5 dagar mellanrun öka det till 5 - 6 dagars mellanrum.
Mindre kalorier innebär sämre återhämtning helt enkelt.

Tackar Sverker! :thumbup:

Som sagt, hans basala metbolismen kommer att falla och lägga snarskank för honom desto längre in han kommer i dieten kan man säga. MEN dessutom kommer dom musklerna som han VERKLIGEN vill behålla att OCKSÅ försvinna i större utsträckning än om man kör ALLA eller många muskelgrupper. Kanske det kan få honom att förstå.

Några följdfrågor (om det är ok?):

1.
Men de hormonella fördelarna av styrketräning då? Massor med hormoner frisätts som måste ha någon positiv verkan på fettförbränningen?

2.
Det är ju så att desto mer man "motverkar" muskelnedbrytning under deff med styrketräning och bra mat desto mindre benägen kommer ju kroppen att vara att bryta ned musklerna och använda som energi pga energiunderskottet MEN det måste ju betyda att kroppen är tvingad att förbruka mera fett pga energiunderskottet eftersom man motverkar muskelförlust så kroppen måste i större utsträckning välja en annan energikälla än musklerna än om man inte hade motverkat muskelförlust lika mycket? Förstår du resonemanget/frågan?

3.
Du menar att han skall vila musklerna 5-6 dagar för att sen börja på en cykel igen? Jag sa att han kunde träna och dela upp muskelgrupperna på måndag,tisdag,vila onsdag,torsdag,fredag och vila lördag,söndag sen börja om igen på måndag. Kör han då ben på måndag så får dom vila i 6 dagar och alla andra muskelgrupper också. Det är väl okej? 5-6 dagars vila är bäst?

Tack än en gång! ;)