handdator

Visa fullständig version : Gener eller träning?


Micke_B
2005-04-08, 11:22
På gymmet där jag tränar finns en kille som har den fysik vill ha. Lagom(kanske 10kg mer än jag) med muskler och lite fett. Brukar kolla hur han tränar ibland, igår t ex, han körde igenom hela överkroppen på passet och körde med lättare vikter än jag? Detta trots att jag uppskattar att han har åtminstonde 10kg mer muskler än jag.

Hur kommer det sig, själv tränar jag efter principen att tungt träning bygger. Men att dömma av killen på gymmet så verkar det inte vara så.

Jag vet att denna fråga varit upp förut, men men har inte riktigt sett dom argumenten jag vill. Så: Om jag vill öka min muskel massa maximalt, antag att jag äter och vilar "rätt" hur ska jag träna? Är det Tunga set så jag bara årkar 3-5reps(som jag kör nu) eller är det Medel tunga set som gäller(8-10reps)?

Eller nån annan variant? Vad stimmulerar musklerna att växa maximalt? Mitt mål är alltså att packa på mig muskler, styrkan är inte ika viktig, bara en kul "bieffekt". Ja, jag e nog lite disco. *kissass*


Tacksam för svar, känns bara konstigt att killar med mer muskler tränar på lättare vikter, känns som jag gör fel. :( Eller har killen bara "supergener"?

Karl_alfred
2005-04-08, 11:34
Handlar nog en del om hur man tränar, har sett många som cheatar på vikter jag värmer på med mer muskler så gener handlar det om naturligtvis också.

Gabber
2005-04-08, 11:46
På gymmet där jag tränar finns en kille som har den fysik vill ha. Lagom(kanske 10kg mer än jag) med muskler och lite fett. Brukar kolla hur han tränar ibland, igår t ex, han körde igenom hela överkroppen på passet och körde med lättare vikter än jag? Detta trots att jag uppskattar att han har åtminstonde 10kg mer muskler än jag.

Hur kommer det sig, själv tränar jag efter principen att tungt träning bygger. Men att dömma av killen på gymmet så verkar det inte vara så.

Jag vet att denna fråga varit upp förut, men men har inte riktigt sett dom argumenten jag vill. Så: Om jag vill öka min muskel massa maximalt, antag att jag äter och vilar "rätt" hur ska jag träna? Är det Tunga set så jag bara årkar 3-5reps(som jag kör nu) eller är det Medel tunga set som gäller(8-10reps)?

Eller nån annan variant? Vad stimmulerar musklerna att växa maximalt? Mitt mål är alltså att packa på mig muskler, styrkan är inte ika viktig, bara en kul "bieffekt". Ja, jag e nog lite disco. *kissass*


Tacksam för svar, känns bara konstigt att killar med mer muskler tränar på lättare vikter, känns som jag gör fel. :( Eller har killen bara "supergener"?

det kan inte vara att killen tränat flera år innan och nu försöker bibehålla fysiken genom att träna lätt bara?

jwzrd
2005-04-08, 12:28
Tror det handlar om hur det ser ut när någon som tränat länge och hunnit bli stark tränar. Det ser ut att gå lätt. Det handlar om motorik och muskelkontakt, något som tar ett tag att lära sig.

Sen får man inte samma volym av att köra runt 3-5 reps som att köra närmare 10. Kanske bättre uttryckt som: man får inte samma styrka med samma volym om man kör 10 reps.

"Gener" för alla som inte tränat hårt och seriöst mer än 5-6 år är sen bara lama ursäkter.

JJ
2005-04-08, 12:36
"Gener" för alla som inte tränat hårt och seriöst mer än 5-6 år är sen bara lama ursäkter.

I det här fallet kan det mycket väl vara så att killen är stor redan innan han kliver in på gymmet. Jag har 2 polare som väger 90-95 i ok form utan att ha styrketränat. Och ja, jag hatar dem :)

Karl_alfred
2005-04-08, 12:37
"Gener" för alla som inte tränat hårt och seriöst mer än 5-6 år är sen bara lama ursäkter.
BS! hade en kille i lumpen som studsbänka 2 på 105 i bänk och cheata i allt möjligt, åt inte speciellt mycket men han var väldigt stor, framförallt hans bröstmuskler var enorma. Ligger rätt mycket över hans dåvarande träningsvikter och i bänk och ännu mer om jag skulle använda mig av den tekniken han gjorde, jag åt redan mycket mer då och är inte i närheten av hans massa.

jwzrd
2005-04-08, 12:37
I det här fallet kan det mycket väl vara så att killen är stor redan innan han kliver in på gymmet. Jag har 2 polare som väger 90-95 i ok form utan att ha styrketränat. Och ja, jag hatar dem :)

:)

Gripper 200 LB
2005-04-08, 12:39
Under mina år som aktivt gymtränande så har jag haft möjligheten att se det mesta. Jag har sett grova grabbar som tränar med lätta vikter under flera års tid, dom verkar med andra ord ha lyckats att bygga en stor och solid kropp med lätta vikter. Jag har sett små grabbar med klen fysik, smala armar och dåliga axlar lyfta vikter som dom egentligen inte borde rubba enligt ens egna logiska mått, paradoxalt, javisst men så är det. Jag kan inte annat än att finna svaret i genetikens fantastiska och för den delen orättvisa sfär. Vissa är skapta på ett sätt och det gynnar dom på ett sätt, andra är skapta på ett annat sätt och det gynnar dom på andra sätt.

Om du strävar efter ett visst ideal så bör du prova på olika träningsmetoder för att på så sätt själv upptäcka vad som ger bäst resultat på din kropp. Det är precis det jag har gjord sedan förra sommaren, att våga gå ut från den ram som man satt upp och istället våga experimentera sig fram med olika träningsmetoder. Oftast är det så att man fastnar i ett visst tänkande och med ett visst träningssätt och sedan vågar man inte prova på något nytt i tron på att man då skulle uppnå sämre resultat fast det kanske skulle kunna leda till nya framsteg istället.

Du kan ju också passa på att ta en liten pratstund med den där killen som du nämner om, så att du får höra hur han tränar och hur länge han har tränat osv

jwzrd
2005-04-08, 12:39
BS! hade en kille i lumpen som studsbänka 2 på 105 i bänk och cheata i allt möjligt, åt inte speciellt mycket men han var väldigt stor, framförallt hans bröstmuskler var enorma. Ligger rätt mycket över hans dåvarande träningsvikter och i bänk och ännu mer om jag skulle använda mig av den tekniken han gjorde, jag åt redan mycket mer då och är inte i närheten av hans massa.

Vadå BS? Inget av det du säger refuterar något av det jag sa. *screwy*

Karl_alfred
2005-04-08, 12:41
Vadå BS? Inget av det du säger refuterar något av det jag sa. *screwy*
Dubbelpost, kolo e bra segt asså.

Karl_alfred
2005-04-08, 12:42
Vadå BS? Inget av det du säger refuterar något av det jag sa. *screwy*
Jo att gener inte spelar roll. Eller att man inte kan veta detta om man tränat över 5-6 år.

jwzrd
2005-04-08, 12:50
Jo att gener inte spelar roll. Eller att man inte kan veta detta om man tränat över 5-6 år.

Jovisst, det var vad du vill säga, det är jag med på. Men det du verkligen sa kan du inte knyta till gener på det sätt som trådskaparen var/är ute efter. Det är klart att någon som, tex, kört redskapsgymnastik i 10 år kommer att ha ett annat utgångsläge än någon som legat på soffan under samma tid när dom sen träffas för att börja träna. Det är _inte_ gener.

Jag kan ge dig en halv poäng för "bondsöner". Såna som glider in på gymmet på modiga 90kg utan särskillt mycket kroppsfet, leker upp 110 i bänken första gången och allt det. Men ditt exempel handlar bara att ni startar med olika utgångslägen, den ena kanske nötte armhävningar hemma på kammaren, du kanske bara satt och degade framför datorn.

Däremot, två personer som tex börjar samtidigt och tränar "lika hårt", där den ena ändå är ett par strån vassare, där kan man börja undra om det inte handlar om genetiska skillnader i förmågan att tex lägga på sig muskler utan att bli särskillt fet samtidigt. Eller att tex ha smala höfter så att midjan blir smal och fint. Breda axlar osv.

Karl_alfred
2005-04-08, 12:55
Jovisst, det var vad du vill säga, det är jag med på. Men det du verkligen sa kan du inte knyta till gener på det sätt som trådskaparen var/är ute efter. Det är klart att någon som, tex, kört redskapsgymnastik i 10 år kommer att ha ett annat utgångsläge än någon som legat på soffan under samma tid när dom sen träffas för att börja träna. Det är _inte_ gener.

Jag kan ge dig en halv poäng för "bondsöner". Såna som glider in på gymmet på modiga 90kg utan särskillt mycket kroppsfet, leker upp 110 i bänken första gången och allt det. Men ditt exempel handlar bara att ni startar med olika utgångslägen, den ena kanske nötte armhävningar hemma på kammaren, du kanske bara satt och degade framför datorn.

Däremot, två personer som tex börjar samtidigt och tränar "lika hårt", där den ena ändå är ett par strån vassare, där kan man börja undra om det inte handlar om genetiska skillnader i förmågan att tex lägga på sig muskler utan att bli särskillt fet samtidigt. Eller att tex ha smala höfter så att midjan blir smal och fint. Breda axlar osv.


okej!

thezet
2005-04-08, 13:19
Jag har i en annan tråd skrivit att jag är övertygad om att en man med låga naturliga nivåer av testosteron alltid kommer att arbeta i uppförsbacke. Lika övertygad är jag om att de fåtaliga personer som börjar med 1000 ng/dl i princip kommer att bygga muskler oavsett program. För en utpräglat ectomorf person är det fullständigt meningslöst att snegla på den mesomorfe polarens träningsschema. Att ta överdrivet intryck av andra personers träning är förmodligen den säkraste vägen till frustration och ett slöseri med tid och engagemang. Bortom grundprinciperna (vilka förvisso inte är huggna i sten) får var och en finna sin egen väg. Skall man ta intryck av någon annan, är det av den som har börjat från ett liknande utgångsläge; detta är som nämnts inte alltid lätt att konstatera, men man kan med säkerhet sålla bort personer som har en helt annan benstruktur, och personer vilkas föräldrar trots att de inte tränat är stora som hus.

jwzrd
2005-04-08, 14:14
Vet inte om jag tycker man bör sålla bort någon bara sådär, man måste definitivt anstränga sig för att förså varför någon ökar mycket (och/eller man själv lite). Det är inte så simpelt som att Nisse kör lätta vikter men växer som gräs, Plucke kör tunga vikter och växer som gräs.

Bigbulka
2005-04-08, 14:26
Dina gener avgör hur din fysik kommer att svara på träning.Finns ju många som inte tränar alls men som ändå har en bättre fysik än många många som tränar på gym.Har sett det mesta,folk som tränar som galningar men helt enkelt inte svarar på träning pga dåliga anlag,folk som knappt tränar alls men har bra med muskler pga bra anlag,folk som är stora som hus pga bra anlag hårdträning osv.Men det som styr hur du kommer att lyckas är i grund och botten dina anlag.Gäller att få insikt i vad man personligen har att jobba med och sen göra det bästa av den situationen.

jwzrd
2005-04-08, 14:39
Jag delar, som synes, inte den åsikten. Det är extremt många som skyller andras grovlek på anlag och skyller sin egen brist på resultat på dåliga anlag. Av 100 kanske 2-3 har "rätt" i att deras anlag faktiskt begränsar dom, kanske lika många som har "rätt" i att deras anlag hjälper dom. Resten är normala män och kvinnor som fungerar normalt och också bygger muskler helt normalt.

Av dom jag mött som snackat om sina kassa anlag så har det handlat om folk som tror dom tränar hårt, som tränar jävligt kasset (men på ett jobbigt sätt), som äter värdelöst, slarvar med sömn, festar varje helg osv osv, listan blir lång. SKULLE alla med helt normala anlag göra det som krävs för att bygga muskler, så skulle muskler byggas. Den stora skillnaden mellan dom som blir stora/grova/starka/hårda och dom som inte uppnår sina mål ligger i att folk inte gör det som krävs och ger upp för snabbt.

Alla måste komma ihåg att bara för att man sett en person som verkligen anlägger "nya" muskler som gräs, så kommer man hela tiden snacka om den personen i såna här sammanhang och glömma dom andra tusen man sett som inte har den personens anlag utan "normala" anlag.

Såna som hängt med mig och tränat har nästan alltid ökat mycket mer än när dom tränat själv, inte för att jag tvingat i dom nån medicin eller tvingat dom träna tills dom spytt, utan för att dom tränat tillräckligt bra och konsekvent längre än två veckor. Tränar man bra i 3 månader så KOMMER man att ha gjort synbara förändringar. Folk som bara slarvtränar år ut och år in ser lika ut efter 3 år som efter 6 år.

mangs
2005-04-08, 14:48
Jag delar, som synes, inte den åsikten. Det är extremt många som skyller andras grovlek på anlag och skyller sin egen brist på resultat på dåliga anlag. Av 100 kanske 2-3 har "rätt" i att deras anlag faktiskt begränsar dom, kanske lika många som har "rätt" i att deras anlag hjälper dom. Resten är normala män och kvinnor som fungerar normalt och också bygger muskler helt normalt.

Av dom jag mött som snackat om sina kassa anlag så har det handlat om folk som tror dom tränar hårt, som tränar jävligt kasset (men på ett jobbigt sätt), som äter värdelöst, slarvar med sömn, festar varje helg osv osv, listan blir lång. SKULLE alla med helt normala anlag göra det som krävs för att bygga muskler, så skulle muskler byggas. Den stora skillnaden mellan dom som blir stora/grova/starka/hårda och dom som inte uppnår sina mål ligger i att folk inte gör det som krävs och ger upp för snabbt.

Alla måste komma ihåg att bara för att man sett en person som verkligen anlägger "nya" muskler som gräs, så kommer man hela tiden snacka om den personen i såna här sammanhang och glömma dom andra tusen man sett som inte har den personens anlag utan "normala" anlag.

Såna som hängt med mig och tränat har nästan alltid ökat mycket mer än när dom tränat själv, inte för att jag tvingat i dom nån medicin eller tvingat dom träna tills dom spytt, utan för att dom tränat tillräckligt bra och konsekvent längre än två veckor. Tränar man bra i 3 månader så KOMMER man att ha gjort synbara förändringar. Folk som bara slarvtränar år ut och år in ser lika ut efter 3 år som efter 6 år.

:bow:

Mycket bra skrivet jwzrd

Denna gången håller jag med dig! :thumbup:

Janolov
2005-04-08, 14:49
Gener har stor beydelse...den som säger något annat snackar skit...det är ju så glasklart det kan bli...va fan vem tror att alla är födda med samma förutsättningar?

Hård och rätt träning är bra...kan förändra alla kroppar...

Sen är dina dagliga sysslor genom livet mycket betydelsefulla...vissa lyfter mer än andra i det vanliga livet...vissa är mer aktiva än andra...hehe vissa lekte herren på täppan på skolrasterna och andra kanske tjuvrökte bakom tegelväggen...



alla vet ju att gener, kost, träning och vardagslivet är avgörande...
vissa spränger gränserna med prepp...

Shadow Warrior
2005-04-08, 14:54
Bra skrivet JWZRD.

Konternuerlig seriös träning är det enda som gäller.

Själv har jag överansträngt korsryggen flera gånger, skadat den en gång och nu råkat ut för handledsproblem och en skadad axel, det går liksom inte att bortförklara detta, mina leder e svaga som fan helt enkelt, ska väl tilläggas att jag aldrig haft särkilt dålig form eller tränat överdrivet mycket (snarare tvärt om).

Micke_B
2005-04-08, 14:55
Tack för alla svar.

Jag försöker inte skylla på att han har bra gener, förutom att han har smal midja och breda axlar då. Men han har absolut inten ouppnålig muskelmassa, kan själv se mig med den muskelmassan i framtiden. ;)


Det är heller inte så att min träning går dåligt, har ex gått från att vara en kille på 75kg som plockar 70kg i bänk -> en killen på 63kg som plockar 100kg i bänk -> en kille på 71kg som för några veckor sen tog 115kg. Detta har för mig tagit ca 2år.


Det är bara det att det känns som om min träning går sakta, och som att jag jag inte alltid får bra kontakt i musklerna vid tunga vikter, tycker jag får mer kontakt vi 7-8reps/set. Det beror säkert som dagt på utförande, att man inte kan vara lika strikt med tunga vikter. Känns också som att i vissa övningar har jag stått och kämpat med samma vikt hur länge som helst. :em: Nån som har någor tipps om det?


Men det är väll som "Gripper 200 LB" sa att jag har rutat in mig i att försöka lyfta så tungt som möjligt. Får försöka ändra på det och kanske satsa mer på att verkligen göra bra/strikta utföranden med fler(7-8reps).

jwzrd
2005-04-08, 14:55
Gener har stor beydelse...den som säger något annat snackar skit...det är ju så glasklart det kan bli...va fan vem tror att alla är födda med samma förutsättningar?

Hård och rätt träning är bra...kan förändra alla kroppar...

Sen är dina dagliga sysslor genom livet mycket betydelsefulla...vissa lyfter mer än andra i det vanliga livet...vissa är mer aktiva än andra...hehe vissa lekte herren på täppan på skolrasterna och andra kanske tjuvrökte bakom tegelväggen...



alla vet ju att gener, kost, träning och vardagslivet är avgörande...
vissa spränger gränserna med prepp...

Du glömmer det viktiga i hela frågeställningen. Generna styr ju naturligtvis nästan ALLT som händer med din och min kropp. Det intressanta ligger i om DINA gener ger DIG mer än MINA gener ger MIG i en tävling mellan just DIG och MIG. Generna avgör kanske vem som vinner på SM-scenen, eller om jag bör satsa på styrkelyft (bra vinklar för knäböj tex) eller bodybuilding (smal midja, breda axlar, naturligt låg fetthalt).

Du får skilja på förutsättningar och förutsättningar också. Snackar du om skelettstruktur, hur snabbt man bygger muskler, hur fet man blir, motorisk talang eller kanske intelligens? Hur hur stor roll spelar någon av dom om man bara tränar 3 månader i taget mellan uppehållen på 4?

jwzrd
2005-04-08, 14:56
:bow:

Mycket bra skrivet jwzrd

Denna gången håller jag med dig! :thumbup:

Jag blir rörd :em:

Gripper 200 LB
2005-04-08, 17:17
Tack för alla svar.

Jag försöker inte skylla på att han har bra gener, förutom att han har smal midja och breda axlar då. Men han har absolut inten ouppnålig muskelmassa, kan själv se mig med den muskelmassan i framtiden. ;)


Det är heller inte så att min träning går dåligt, har ex gått från att vara en kille på 75kg som plockar 70kg i bänk -> en killen på 63kg som plockar 100kg i bänk -> en kille på 71kg som för några veckor sen tog 115kg. Detta har för mig tagit ca 2år.


Det är bara det att det känns som om min träning går sakta, och som att jag jag inte alltid får bra kontakt i musklerna vid tunga vikter, tycker jag får mer kontakt vi 7-8reps/set. Det beror säkert som dagt på utförande, att man inte kan vara lika strikt med tunga vikter. Känns också som att i vissa övningar har jag stått och kämpat med samma vikt hur länge som helst. :em: Nån som har någor tipps om det?


Men det är väll som "Gripper 200 LB" sa att jag har rutat in mig i att försöka lyfta så tungt som möjligt. Får försöka ändra på det och kanske satsa mer på att verkligen göra bra/strikta utföranden med fler(7-8reps).

Om du har stagnerat på träningsresultaten och du vet med dig att du tränar efter samma inrutade rutiner som sedan långt bak i tiden så bör du ändra på ditt träningsprogram snarast. När jag började träna i tonåren så tränade jag slavsikt efter ett speciellt program utvecklat av mig själv i tro på att det var det enda som behövdes för att öka i styrka och i muskelmassa. Jag tränade tungt med tunga vikter och få repetitioner, långa pass och ofta, det gav kanonfina resultat till en början, dom första månaderna vill säga men sedan sade kroppen ifrån och övertränig kom som ett brev på posten vilket gjorde att mina resultat blev vacklande och till slut stagnerade. Jag fattade inte vad som var felet och fortsatte att träna efter samma enträgna program månad ut och månad in, stupid som man var kan jag tycka såhär efteråt men då var man rädd för att ändra på något och trodde att en ändring skulle ställa till med ännu större problem än vad jag redan hade.

Idag många år senare tränar jag efter en helt annan princip, jag tränar tre dagar i veckan och då tränar jag hårt, hög intensitet och med allt från tunga till relativt tunga vikter och med ett repetitionsantal på mellan 3-12 reps. Jag har ett bestämt schema på vilka muskelgrupper som jag ska träna för varje pass men jag har däremot inga bestämda övningar, jag går alltså ned till gymmet, jag vet att jag idag ska träna ryggen och axlarna men jag har inte bestämt vilka övningar som ska användas det gör jag när jag väl är där, jag tränar dom övningar som jag känner för just den dagen. Jag varierar mig stort mellan övningarna, ena veckan kanske jag kör hårt med raka marklyft för ryggen medan andra veckan så tränar jag hårt med stångrodd osv. För att avkorta det hela, jag tränar hela tiden varierat och efter vad jag själv känner för att träna, inte genom att ha ett stipulerat träningsschema med alla övningarna redan klara långt innan du stiger in innanför gymmets portar. På detta sätt så har jag avancerat snabbt i både styrka och massa på bara några månades tid och jag är inte den som vanligtvis har lätt att lägga på mig massa. Dessutom mår ditt psyke bättre eftersom att man mer sällan hamnar i tristess på gymmet som annars kan uppstå när man tränar samma övningar för hundrafemtioelfte gången.

Prova att göra som jag, blanda ihop övningar från styrkelyft, tyngdlyftning (OL-lyftning), strongman, bodybuilding osv, blanda ihop allt i en härlig mix och du kommer att få variation, styrka, massa, uthållighet och framförallt betydligt roligare på gymmet än vad du har nu.

Sparrisen
2005-04-08, 18:18
Jag är svag och skitstor! :hbang: ;)

tristan
2005-04-08, 18:37
Micke B var i Luleå tränar du?


Han kanske bara slökörde/kan ta mer?

Allan
2005-04-08, 18:52
Diskussionen har givetvis varit uppe tidigare. Här Jag är less på snacket om anlag (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=24405&highlight=anlag)

allan

Lizard
2005-04-08, 19:12
För det första - min erfarenhet är att man ytterligt sällan sysslar frivilligt med något man inte har den minsta talang för. Undantaget kan vara fiolspelande ungar, men det brukar de rätta till själva när de är gamla nog att försvara sig.

:laugh: :laugh: :laugh:
Bland det roligaste jag läst! :bow:

Lizard

tristan
2005-04-08, 22:39
Sedan kanske det kan ha att göra med hur intensivt man kör. Du kanske kör tunga vikter och lång vila och han kanske inte kan ha så tunga vikter för att han vilar kortare mellan setten?

Micke_B
2005-04-09, 05:45
Diskussionen har givetvis varit uppe tidigare. Här Jag är less på snacket om anlag (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=24405&highlight=anlag)

allan

Om du läser mina frågor lite nogrannare så märker du att den tråden du postat är ganska orelevant här ...

Detta är inte meningen att vara en duskution om gener, kanske dålig vald rubrik av mig. Den enda frågeställing jag har velat hafft svar på är: Vad bygger muskler? låg rep eller medel rep träning.

Men jag har nu insett att olika människor svarar olika på olika träning och det gäller att hitta sin egen väg. Och det är precis det jag håller på att försöka göra nu, hitta vad jag svarar bäst på. Men det är juh alltid intressant och veta vad "Svensson" svarar bäst på också ...


tristan, Som mitt upplägg ser ut nu är det tre tunga styrkepass i veckan, försöker pressa mig så mycket jag bara kan hela tiden, tungt och lite vila mellan set:en. Och sendan har jag 3 kondis pass i veckan också på dagar jag inte styrketränar, försöker ta mig 5 km på löpbandet varje gång. Jo och jag tränar i Porsöhallen.

Gripper 200 LB, tack för bra tips.

Allan
2005-04-09, 07:51
En tråd är aldrig trådstartarens. Mitt svar var inte riktat till dig - det var till den övriga diskussionen.

allan