handdator

Visa fullständig version : Failure - Bra eller dåligt?


Timme
2005-04-08, 07:25
Jag har alltid trott att man var tvungen att ta ut sig fullständigt på varge set för att öka maximalt i muskel massa. Man skulle kämpa med varge set som om det gällde ens eget liv. Att träna till "Failure" dvs att träna tills muskeln inte klarar av att lyfta vikten var det enda som gällde.

Men jag har försökt att lära mig mer saker hela tidan. Man stöter nästan alltid på något nytt.

Så än dag när jag surfade runt lite på T-nation (en amerikansk bodybuilder/strongman sida) så läste jag lite av en respekterad och duktig "strength coach" vid namn Chad Waterbury.

Han tycker att det är förfärligt dumt och trögt att träna till Failure eftersom det läggar stor belastning på det centrala nervsystemet ordentligt. Han tycker att man bör träna runt failure men man ska alldrig gå så långt att muskeln misslyckas helt och hållet.

Nu vill jag höra era tankar och funderingar kring detta ämmne. Tränar ni till "Failure"? Vad finns det för fördelar och nackdelar, ligger det något i vad Chad säger eller är det bara strunt?

Här är en länk till sidan där han skriver vad han tycker om failure träning.

http://www.t-nation.com/readTopic.do;jsessionid=1DCED5DD7C5A5F2BA5BCB5671F ACCB45.ti
tan?id=599754

/TImme

kirch
2005-04-08, 07:51
jag tränar oftast tills det är slut i musklen. Övningar som chins är ett bra exempel, eftersom jag itne kan göra så många så blir det att jag kör fullt ut. Måste säga att det är det samma med bänkpress och andra tunga övningar. Jag kör helt enkelt tills det är stopp ( om passare finns tillgängligt dvs).

Lastar man så mycket vikt att man endast kan göra 4 reps, Så tar det oftast stopp på just 4-5 reps. Är detta då en dålig form av repp-upplägg för att öka i styrka? hum...

Intressant topic.

Shadow Warrior
2005-04-08, 08:03
Som jag ser det:

Träning till failure = Relativt låg volym

Träning till strax innan failure = Relativt låg volym

Shadow Warrior
2005-04-08, 08:16
Som jag ser det:

Träning till failure = Relativt låg volym

Träning till strax innan failure = Relativt låg volym

Jag har försökt gjort en edit här nu i 15min men d vägrar funka.... men ni fattar nog vad som är fel och vad som menades ;)

Fettecke
2005-04-08, 08:30
Att köra till failure på över 20 reps tror jag inte är så nyttigt, då jag anvbänder mig själv som exempel, jag mådde piss den månad jag körde så, så enormt trött i kroppen konstant, spyfärdig minst 2 pass i veckan...

men som Kirch säger, köra tungt som fan 4-5 reps är nånting jag (nästan) kör nu, jag kör 7 reps... lastar på så pass mkt så att max den 7de nästan ska vara failure.
Finns de däremot inga mer vikter att lägga på stången / maskinen, så kör jag den till failure x set, men nu är det kanske max 3 övningar i veckan....

Känns mkt bättre, samt att tunga vikter stimulerar muskelökning mer än vad mjölksyreträning gör =D

Har även för mig at de tar längre tid för kroppen att återhämta sig från ett lång-rep failure pass

jwzrd
2005-04-08, 10:16
Jag kan bara berätta hur det fungerar för mig. Om jag kör till failure (och nån partial) så kan jag bara köra 1-5 set per muskel. Biceps blir ett set, ryggen kanske 5. Kör jag fler så är jag helt utbränd i kroppen på 3-4 veckor och kommer ingenstans. Sen kan jag omöjligt träna oftare än varannan dag, fyrsplit-schema. Så 8-9 dagar mellan två pass för samma muskler.

Varför det är så vet jag inte, håller jag den frekvensen och volymen så fungerar det dock riktigt bra, maxstyrkan blir aldrig lika bra som att exempelvis köra många set på runt 3-5 reps, grundtonusen är heller inte lika bra, men det fungerar definitivt. Effektivast för mig om jag kör till failure i varje set är att ligga runt 6-8 reps per set.

Jag tror det är svårt för en nybörjare att träna med låg volym, om man inte har en stor motorisk talang och ett tjockt pannben. Det är svårt att uppbringa tillräckligt hög intensitet och.. "våld" för att kunna få ut nånting av det helt enkelt.

Ulf A Big
2005-04-08, 10:49
Failure har inget att göra med lågreps att göra utan om du har tänkt att försöka köra en 8 men klarar bara sju så har du nått failure.
Failure vid 3-5 ren styrkeutvecklande stimuli utan någon nämndvärd proteinsyntes efter passet.
Failure vid (6)8-12 både styrke- och muskelutvecklande stimuli med hög proteinsyntes efter passet.

Kommentar failure runt 3-5 är extrem belastning av muskulturen och CNS och därför behövs längre vilotid mellan passen.
Failure runt (6) 8-12 är ren stimuli som du kan göra oftare då det krävs mindre återhämtning.

Sheogorath
2005-04-08, 11:45
Attans, jag som alltid kört till failure på 4-6. Tyckte att jag växte rätt bra, eller riktigt bra, men jag antar att jag hade fel. Tack för att ni öppnade mina ögon.

Ulf A Big
2005-04-08, 12:47
Failure har inget att göra med lågreps att göra utan om du har tänkt att försöka köra en 8 men klarar bara sju så har du nått failure.
Failure vid 3-5 ren styrkeutvecklande stimuli utan någon nämndvärd proteinsyntes efter passet.
Failure vid (6)8-12 både styrke- och muskelutvecklande stimuli med hög proteinsyntes efter passet.

Kommentar failure runt 3-5 är extrem belastning av muskulturen och CNS och därför behövs längre vilotid mellan passen.
Failure runt (6 vissa svarar bra ned mot 6 men för de flesta är 8-12) 8-12 är ren stimuli som du kan göra oftare då det krävs mindre återhämtning.

Failure runt (vissa svarar bra ned mot 6 men för de flesta är 8-12 det som är det mest optimala) 8-12 är ren stimuli som du kan göra oftare då det krävs mindre återhämtning

AnimalGen
2005-04-08, 12:54
Jag kör till jag har uppnått mitt mål. Säg att jag ska göra 8-12 reps. Klara jag 12:an köra jag inte fler även om jag känner att jag kan en till. Men om jag inte klara 12 så klarar jag inte 12.

Timme
2005-04-08, 13:14
Mycket intresannta tankar och funderingar men en grej undrar jag över. Hur är det med de där tunga seten då du ligger på 3-5reps? Är det dåligt att köra till failure på så låga reps om man vill öka maximalt i styrka eller?

Popeye
2005-04-08, 13:55
Det intressanta är väl huruvida själva "failure" har något egenvärde?
En som tränat ett tag brukar kunna känna om han orkar en rep till eller inte. Valet är då att sluta eller köra en sista misslyckad rep.

jwzrd
2005-04-08, 14:00
Mycket intresannta tankar och funderingar men en grej undrar jag över. Hur är det med de där tunga seten då du ligger på 3-5reps? Är det dåligt att köra till failure på så låga reps om man vill öka maximalt i styrka eller?

Min erfarenhet säger det. När man närmar sig failure brukar stången röra sig "för" sakta. Bättre att ha bra fart.

jwzrd
2005-04-08, 14:02
Det intressanta är väl huruvida själva "failure" har något egenvärde?
En som tränat ett tag brukar kunna känna om han orkar en rep till eller inte. Valet är då att sluta eller köra en sista misslyckad rep.

Failure vid få reps innebär att det är "kalabalik" runt motorenheterna i muskeln och det sliter en hel del på CNS. Får inte CNS vila mellan träningspassen går det snabbt utför mot overreaching och överträning. Failure av många reps handlar mer och mjölksyra, smärta och helt enkelt momentant slut på ATP.

Metal_boy_
2005-04-08, 14:06
Kör alltid tills jag inte orkar mer i verje set. Ett set där jag slutar om jag kan trycka några fler, är för mig ett onödigt set. Allt eller inget är det som gäller, inget halvdant skit.

Timme
2005-04-08, 15:29
Tack så mycket för era svar.

Det jag har lärt mig är att det inte är särsklit smart att träna till "Complete failure" när man kör låga reps (1-6) då det sliter otroligt mycket på CNS.

jwzrd
2005-04-08, 15:42
Tack så mycket för era svar.

Det jag har lärt mig är att det inte är särsklit smart att träna till "Complete failure" när man kör låga reps (1-6) då det sliter otroligt mycket på CNS.

Det är som vanligt med träning, fungerar det bra för dig så är det bara att köra på. Det funkar för mig, men inte för många set.

Timme
2005-04-08, 15:57
Senaste bröst passet så körde jag 5 set bänkpress och 3 set lutande bänkpress i smithmaskinen. I alla seten så körde jag till failure.

Det kanske funkar om man bara kör 8 set men om man skulle köra fler än 12 så kanske det inte är särsklit bra. Fast jag vet inte. Alla är ju olika och det som funkar för mig funkar kanske inte för någon annan.

Doctor Snuggles
2005-04-08, 16:08
Jag misstänker att det som påverkar CNS:n är den upplevda ansträngningen, då menar jag både den mentala och fysiska aspekten.
T.ex om jag kör explosivt och dragövningar till failure, så sliter det inte ens i närheten så mycket som tunga pressar till failure. Att just ligga och pressa och få upp den där sista reppen med allt man har är enormt slitsamt, i min mening.

Sheogorath
2005-04-08, 16:13
Om man kan få mer tidseffektiv träning genom att alltid köra tungt till failure och dra ner på antalet set (för att motverka överträning så som jwzrd beskrev), varför skulle man då INTE vilja göra detta?

Visst är det kul på gymmet, man kan jag uppnå X mängd resultat på kortare tid är jag en klad hest.

Doctor Snuggles
2005-04-08, 16:13
Jag kan bara berätta hur det fungerar för mig. Om jag kör till failure (och nån partial) så kan jag bara köra 1-5 set per muskel. Biceps blir ett set, ryggen kanske 5. Kör jag fler så är jag helt utbränd i kroppen på 3-4 veckor och kommer ingenstans. Sen kan jag omöjligt träna oftare än varannan dag, fyrsplit-schema. Så 8-9 dagar mellan två pass för samma muskler.

Varför det är så vet jag inte, håller jag den frekvensen och volymen så fungerar det dock riktigt bra, maxstyrkan blir aldrig lika bra som att exempelvis köra många set på runt 3-5 reps, grundtonusen är heller inte lika bra, men det fungerar definitivt. Effektivast för mig om jag kör till failure i varje set är att ligga runt 6-8 reps per set.



Detta är intressant, för jag har funderat i samma banor.
Hur mycket bättre styrkeökningar tycker du att du får när du kör högre volym 3-5 reps, och inte till failure?

jwzrd
2005-04-08, 17:42
Detta är intressant, för jag har funderat i samma banor.
Hur mycket bättre styrkeökningar tycker du att du får när du kör högre volym 3-5 reps, och inte till failure?

Skillnaden ligger mycket i att jag blir bättre på övningarna. Men men styrkan ökar någon procent snabbare.

Yankeee
2005-04-08, 17:49
Det jag har lärt mig är att det inte är särsklit smart att träna till "Complete failure" när man kör låga reps (1-6) då det sliter otroligt mycket på CNS.

Smart och smart. Om du tycker att det fungerar bra så kör du så, eller om du tycker att det roligare, eller vilken annan anledning du nu kanske har.

Personligen har jag inga negativa erfarenheter av att gå till failure på 1-3 reppare, 6+ däremot, sliter ruskigt mycket på mig. Men det har nog mycket att göra vad man är van vid.

Doctor Snuggles
2005-04-08, 17:55
Smart och smart. Om du tycker att det fungerar bra så kör du så, eller om du tycker att det roligare, eller vilken annan anledning du nu kanske har.

Personligen har jag inga negativa erfarenheter av att gå till failure på 1-3 reppare, 6+ däremot, sliter ruskigt mycket på mig. Men det har nog mycket att göra vad man är van vid.

Finns väl skillnad på vad man anser failure antar jag. Vissa kanske ligger och pressar vikten i ett halvt döläge i 10+ sekunder innan de ger upp.
De sliter nog rätt mycket, lågreps eller högreps.

Yankeee
2005-04-08, 18:00
Finns väl skillnad på vad man anser failure antar jag. Vissa kanske ligger och pressar vikten i ett halvt döläge i 10+ sekunder innan de ger upp.
De sliter nog rätt mycket, lågreps eller högreps.

Hmm, när du säger det så. Om man som jag t.ex kör 1-2 reps, så är det oftast 1 eller 0. Antingen så orkar man eller så gör man det inte. Kör man 6+ reps så kan man ta ut sig på ett helt annat sätt, och tom stanna under lyftet för att ta i ännu mer, och på så sätt ta ut sig ännu mer.

brolinho
2005-04-08, 22:14
Eh.. ok här kommer frågenisse.

Just nu kör jag 4-6 reps och oftast 3-4 set, samma muskel två gånger i veckan. Tex:

Mån: Bröst 3-4 set - 4-6 reps.
Fre: Bröst 3-4 set - 4-6reps.

Är det bättre att gå upp till 8-10 reps med en lägre vikt ?

Är 16 år och kom i puberteten för ett år sedan.

vrålapa
2005-04-08, 23:22
Jag måste få fråga vad är CNS?!
Kan någon vara bussig och förklara det!?

Yankeee
2005-04-09, 07:15
Jag måste få fråga vad är CNS?!
Kan någon vara bussig och förklara det!?

http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=12148

Jay-Z
2005-04-09, 08:05
Eh.. ok här kommer frågenisse.

Just nu kör jag 4-6 reps och oftast 3-4 set, samma muskel två gånger i veckan. Tex:

Mån: Bröst 3-4 set - 4-6 reps.
Fre: Bröst 3-4 set - 4-6reps.

Är det bättre att gå upp till 8-10 reps med en lägre vikt ?



Hur länge har du tränat? Inte länge, eller hur? Jag hade tagit mig tid att lära övningarna och köra efter z_bumbis nybörjarprogram, inte lajja omkring med lågreppare och köra bröst två ggr i veckan.



Är 16 år och kom i puberteten för ett år sedan.
Tack för informationen.

vrålapa
2005-04-09, 13:39
http://www.infomedica.se/artikel.asp?CategoryID=12148

CNS = Centrala nerv systemet
ahhh;) Tackar:D

Diana
2005-04-09, 18:06
Jag misstänker att det som påverkar CNS:n är den upplevda ansträngningen, då menar jag både den mentala och fysiska aspekten.
.
de här har ja funderat på! om man tex brytit av nåt, typ en arm? :) o därav har ont som faen så skulle ju trots de tex ett vadpass gå åt helvete, skulle de då va pga CSN blivit sååpass försvagat av den upplevda ansträngningen/påfrestningen på kroppen, i dehär fallet pga den brutna armen? eller skulle passets helvetes-åt-gång bero på helt andra grejjer -stresshormon, kortisol mm?

(aaaahh,, detta eviga CSN- allti lika skojj att spekulera i :D )

Timme
2005-04-09, 19:36
Jag har tyvärr ingen aning men någon annan kanske har det?

/Timme

Hoffa
2005-04-09, 19:47
Vad är failure egentligen?

Om du är helt slut i en muskelgrupp efter 6 reps på en övning och någon kommer in och säger att du får 10 miljoner om du orkar 2 st reps till så är chansen ganska så stor att du orkar 2 reps till då och därmed flyttar failure gränsen eller?

Jag brukar köra tills jag tror att jag inte orkar mera och då pressar jag ut 1-2 reps till. Det är väldigt individuellt vart den gränsen går, en drar den för tidigt och en del försent.

Men vad är det som gör att man inte orkar fler reps efter ett tag? Glykogenet i musklerna tar ju inte slut efter ett set?

Doctor Snuggles
2005-04-09, 20:21
de här har ja funderat på! om man tex brytit av nåt, typ en arm? :) o därav har ont som faen så skulle ju trots de tex ett vadpass gå åt helvete, skulle de då va pga CSN blivit sååpass försvagat av den upplevda ansträngningen/påfrestningen på kroppen, i dehär fallet pga den brutna armen? eller skulle passets helvetes-åt-gång bero på helt andra grejjer -stresshormon, kortisol mm?

(aaaahh,, detta eviga CSN- allti lika skojj att spekulera i :D )

Jag skulle vilja se ett försvagat CSN.. eller att de gick å konkade t.o.m. då skulle jag kanske slippa betala mina studieskulder. :D

Shadow Warrior
2005-04-09, 21:15
Vad är failure egentligen?

Om du är helt slut i en muskelgrupp efter 6 reps på en övning och någon kommer in och säger att du får 10 miljoner om du orkar 2 st reps till så är chansen ganska så stor att du orkar 2 reps till då och därmed flyttar failure gränsen eller?

Jag brukar köra tills jag tror att jag inte orkar mera och då pressar jag ut 1-2 reps till. Det är väldigt individuellt vart den gränsen går, en drar den för tidigt och en del försent.

Men vad är det som gör att man inte orkar fler reps efter ett tag? Glykogenet i musklerna tar ju inte slut efter ett set?

CNS/hjärnan skickar signalen att du ska lyfta vikten detta går bara ett visst antal gånger, det är givetvis beroende av mjölksyra och så med då kontraktionen blir mindre effektiv osv.

För övrigt så tror jag det är bra att träna till failure periodvis för att man ska lära sej att köra hårdare helt enkelt. Som ett exempel så är jag alltid väldigt psykiskt svag efter ett längre uppehåll, men efter nån vecka med så går det mycket "lättare" att pressa sej själv till failure och bortom.

drkrupp
2005-04-09, 21:28
Vad är failure egentligen?

Om du är helt slut i en muskelgrupp efter 6 reps på en övning och någon kommer in och säger att du får 10 miljoner om du orkar 2 st reps till så är chansen ganska så stor att du orkar 2 reps till då och därmed flyttar failure gränsen eller?
De set jag kör till failure kör jag till jag inte får upp ett rep till fast jag försöker. Det är väl det som är failure? Eller jag kanske bara är klen som inte orkar "two more no matter what". :whipped:

Diana
2005-04-09, 21:28
doktorn> o ja som satt o tänkte specieeellt på att ja inte skulle skriva fel denna gång,,när ja började läsa i tråden *slap* :D

hah de gäller o ha huvvet på skaft!

Shadow Warrior
2005-04-09, 21:29
De set jag kör till failure kör jag till jag inte får upp ett rep till fast jag försöker. Det är väl det som är failure? Eller jag kanske bara är klen som inte orkar "two more no matter what". :whipped:

Failure är när du misslyckas med att lyfta vikten, sen så har vi teknik failure som kan uppkomma i tex mark då man bör tolka det som failure osv.

När jag kör till failure kör jag alltid partials efteråt (i det övningar där det är lämpligt) då vet man att man verkligen gett allt.

Sheogorath
2005-04-09, 21:45
Vad är failure egentligen?

Om du är helt slut i en muskelgrupp efter 6 reps på en övning och någon kommer in och säger att du får 10 miljoner om du orkar 2 st reps till så är chansen ganska så stor att du orkar 2 reps till då och därmed flyttar failure gränsen eller?

Jag brukar köra tills jag tror att jag inte orkar mera och då pressar jag ut 1-2 reps till. Det är väldigt individuellt vart den gränsen går, en drar den för tidigt och en del försent.

Men vad är det som gör att man inte orkar fler reps efter ett tag? Glykogenet i musklerna tar ju inte slut efter ett set?

Tror inte på din 10-miljoners-teori helt och fullt. Visst är det säkert så i basövningar som böj om mark där du kan "fuska" i det oändliga, med hög skaderisk, och ändå få upp någon rep till, men inte fan hjälper 10 miljoner mig när jag fastnar hälften upp i scottcurl med hantel, eller hantelsträck bakom nacken eller någon annan single-limb-movement där man isolerar en muskel. Där är failure verkligen failure.

jwzrd
2005-04-09, 21:53
Man får skilja på failure på grund av mjölksyra och på failure som beror på att summan av kraften hos alla muskelfibrer som CNS lyckas trigga samtidigt fortfarande inte räcker till att flytta vikten. Dom 10 miljonerna får kanske hjärnan att skicka en ännu starkare signal, och ett intag av stimulanta kan få ytterligare starkare signaler. Men den typen av failure drabbar iallafall mottagarstrukturerna av signalen, alltså där nervändarna fäster i fibrerna. Stället blir "grillat" av nerven och tar förhållandevis lång tid på sig att återhämtas. Grillar man för mycket så snackar vi om återhämtning på månader till år. Överträning innebär ofta den här typen av grillning.

Timme
2005-04-10, 08:37
Aj då jwzrd, det där lät otäkt! Det är nog bäst att ta det lite lungt med det där "absolut failure" specielt på riktigt tunga basövningar, jag skulle inte vilja grilla stället där nervändarna fäster i fibrerna. Uhhh hemska tanke! Jag kommer hädan efter att träna runt failure men inte träna tills jag inte ens orkar röra vikten.

Mycket härliga och intressanta funderingar och svar ni har *popcorn* , tack så mycket alla

jwzrd
2005-04-10, 09:48
Sålänge man lyssnar och känner efter (dvs kollar dagboken osv) så är det bara att köra på det vis som funkar bäst. MEn fortsätter man att köra skiten ur sig även när det börjar gå riktigt tungt och har gjort så ett tag, då kommer trubblen som ett brev osv.

Hoffa
2005-04-10, 10:32
Tror inte på din 10-miljoners-teori helt och fullt. Visst är det säkert så i basövningar som böj om mark där du kan "fuska" i det oändliga, med hög skaderisk, och ändå få upp någon rep till, men inte fan hjälper 10 miljoner mig när jag fastnar hälften upp i scottcurl med hantel, eller hantelsträck bakom nacken eller någon annan single-limb-movement där man isolerar en muskel. Där är failure verkligen failure.

Jag har inte testat den så det kan mycket väl stämma :D

Det är sant att man kan pressa ut 2-3 fler reps med forced reps eller att man kör dropset och tröttar ut muskeln ännu mera. Jag skulle aldrig köra ALLA övningar och ALLA set till "extrem failure". Jag kör vanligtvis 4 set per övning varav det sista settet är dropset. Dom två första setten kör jag till "psykisk failure" om jag får kalla det så och i det tredje settet blir det 1-2 fler reps förbi den "psykiska failuren". En del når ju säkert det stadiet så det sammanfaller med med en "psykiska failuren" och därför aldrig ser någon anledning att pressa ut mer.

Men i längden, har det någon betydelse om man kör 1-2 reps till ibland?
Sällan tror jag, ibland är det nog kontraproduktivt som ni säger.

drkrupp
2005-04-10, 14:44
Men i längden, har det någon betydelse om man kör 1-2 reps till ibland?
Sällan tror jag, ibland är det nog kontraproduktivt som ni säger.
Samtidigt är det så därför man tar kreatin - just för att kunna köra 1-2 reps till ibland.

Viperman
2005-04-10, 15:17
Jag kör alltid till failure. Min filosofi är den att det är den sista repetionen som räknas i muskelbyggande syfte. De övriga repsen är bara en transportsträcka fram till sista repet. Det är där kroppen får sin signal om att det blivit för tungt och att den måste bygga upp sig. Varför skulle den bygga muskler om man slutar köra innan man är helt slut? Det är i alla fall så min kropp svarat bäst på, när jag inte körde till faliure förr i tiden så växte jag inte lika mycket som jag gör nu. *flex*

Griip
2005-04-10, 16:08
Jag kör alltid till failure. Min filosofi är den att det är den sista repetionen som räknas i muskelbyggande syfte. De övriga repsen är bara en transportsträcka fram till sista repet. Det är där kroppen får sin signal om att det blivit för tungt och att den måste bygga upp sig. Varför skulle den bygga muskler om man slutar köra innan man är helt slut? Det är i alla fall så min kropp svarat bäst på, när jag inte körde till faliure förr i tiden så växte jag inte lika mycket som jag gör nu. *flex*

Helt tvärtom för mig. Och ser för övrigt inte varför jag ska ta ut en muskel i 1 vecka för att "träna tills det inte går mer, tills blodådrorna spricker och alla tycker jag är en bodybuildande hardcore nisse"(@SW ;)). Senaste månaderna har jag gjort finfina ökningar i bänkpress och inte en endaste gång av dem gånger jag tränat(senaste 3 månaderna) har jag gått i närheten av failure, så din teori spricker en del där ;)

Jag lyfter helst lite och tungt, och absolut inte tills jag är helt slut. Jag stannar oftast då jag känner att musklerna precis gått över maxgränsen(Dela upp ett bänkpresspass i 10 set tex, så hade du kanske maxat som bäst efter 3-4). Sen stannar jag där och kör 1-3 set. Funkar kanon för mig.

Viperman
2005-04-10, 16:40
Helt tvärtom för mig. Och ser för övrigt inte varför jag ska ta ut en muskel i 1 vecka för att "träna tills det inte går mer, tills blodådrorna spricker och alla tycker jag är en bodybuildande hardcore nisse"(@SW ;)). Senaste månaderna har jag gjort finfina ökningar i bänkpress och inte en endaste gång av dem gånger jag tränat(senaste 3 månaderna) har jag gått i närheten av failure, så din teori spricker en del där ;)

Jag lyfter helst lite och tungt, och absolut inte tills jag är helt slut. Jag stannar oftast då jag känner att musklerna precis gått över maxgränsen(Dela upp ett bänkpresspass i 10 set tex, så hade du kanske maxat som bäst efter 3-4). Sen stannar jag där och kör 1-3 set. Funkar kanon för mig.

Nja spricker gör nog inte min teroi eftersom det funkar för mig samt de personer som jag tränat. Jag håller fast vid min teori om att musklen måste få en anledning till att växa, att den måste belastas till sitt max. Hur man sedan belastar sin muskel till sitt max på ett optimalt sätt kan ju sedan skilja avsevärt mellan olika individer precis som på samma sätt att det inte finns övningar eller träningssätt/metoder som fungerar för alla. Alla är ju olika och jag tror inte på att något visst antal set etc fungerar för alla personer. Det som är spännande är ju att du växer bäst på att inte köra till faliure enligt din egen erfarenhet, det visar ju att alla behöver olika typer av träning. Säkerligen spelar ju också så mycket annat in i en mycket högre grad än man någonsin kan tänka sig när det gäller muskeltillväxt, vilken ålder man har, vad man äter, hur man vilar etc. Man tycker nog olika typer av träning är "bäst" i olika skeenden av livet. Jag kommer säkert inte köra till faliure om 10 år, då kommer jag förmodligen lägga upp träningen på nåt annat sätt. Huvudsaken är man ser resultat av sin träning i dagsläget som man är nöjd med, HUR man sedan tränar tycker jag är mindre viktigt. Tummen upp till dig som hittat ett sätt som fungerar kanon för dig, inte alla som gör det :kickass:

Hoffa
2005-04-10, 17:56
Jag kör alltid till failure. Min filosofi är den att det är den sista repetionen som räknas i muskelbyggande syfte. De övriga repsen är bara en transportsträcka fram till sista repet. Det är där kroppen får sin signal om att det blivit för tungt och att den måste bygga upp sig. Varför skulle den bygga muskler om man slutar köra innan man är helt slut? Det är i alla fall så min kropp svarat bäst på, när jag inte körde till faliure förr i tiden så växte jag inte lika mycket som jag gör nu. *flex*

Är det inte så statisk träning funkar? Om det funkar? Fast man håller vikten stilla i ett läge tills man inte orkar mera?

Viperman
2005-04-10, 18:02
Är det inte så statisk träning funkar? Om det funkar? Fast man håller vikten stilla i ett läge tills man inte orkar mera?


Nä inte riktigt, med faliure menas med att man kör så många reps tills man kommer till det repet där man inte får upp vikten längre, då är man klar hehe.. Statisk träning är intressant, har själv testat det, man blir helt klart starkare av det i ytterlägena av muskeln .

Hoffa
2005-04-10, 18:41
Nä inte riktigt, med faliure menas med att man kör så många reps tills man kommer till det repet där man inte får upp vikten längre, då är man klar hehe.. Statisk träning är intressant, har själv testat det, man blir helt klart starkare av det i ytterlägena av muskeln .

Jo, failure vet jag vad det är, det är ju det vi har diskuterat i tråden hela tiden. ;)

Men vad jag syftade på är att du skrev att det är den sista repetetionen som är muskelbyggande och dom andra repetetionerna är bara transport sträcka. Så argumenterar dom som förespråkar statisk träning (även fast dom är få) nämligen att det inte är förrän musklen är överbelastad som den reagerar med att växa sen när man vilar och ger den tillräcklig näring.

Men jag har svårt att tänka mig att dom som kör en rep mindre än failure aldrig skulle växa?

Viperman
2005-04-10, 19:27
Jo, failure vet jag vad det är, det är ju det vi har diskuterat i tråden hela tiden. ;)

Men vad jag syftade på är att du skrev att det är den sista repetetionen som är muskelbyggande och dom andra repetetionerna är bara transport sträcka. Så argumenterar dom som förespråkar statisk träning (även fast dom är få) nämligen att det inte är förrän musklen är överbelastad som den reagerar med att växa sen när man vilar och ger den tillräcklig näring.

Men jag har svårt att tänka mig att dom som kör en rep mindre än failure aldrig skulle växa?


Som jag skrev ovan så är det ju olika från person till person. Jag har funnit det optimalt för mig själv att ta ut mig till max, dvs köra till failure. När jag körde med ett bestämt antal reps förr i tiden t.ex. 8 reps och stannade där fastän jag egentligen skulle kunnat ha kämpat mig till 2 reps till så växte jag inte lika mycket som jag gör nu. Obsevera att jag VÄXTE även att jag inte körde till failure men som sagt, inte lika mycket som jag gör nu. Sen har vi ju de personerna med kanon fina gener som min brorsa t.ex, det spelar ingen roll för honom hur han tränar för han växer som fan bara han rör en vikt hehe :MrT:

Diana
2005-04-11, 15:15
hatarrrr att alla har olika åsikter om hurvida failure e positivt eller negativt :D , tycker de låter vääldans logiskt att de där sista reppet faktiskt e de som betyder mest för om muskeln tvingas växa :whipped: , men applicerar ja detta på mejsjälv så verkar de mer logiskt att de e tvärt om *screwy* mina vader e de enda som ja aldrig tränat till failure o dom har allti växt som ogräs hur ofta/sällan ja än plågar dem,,Wierd.

Fettecke
2005-04-11, 15:35
hatarrrr att alla har olika åsikter om hurvida failure e positivt eller negativt :D , tycker de låter vääldans logiskt att de där sista reppet faktiskt e de som betyder mest för om muskeln tvingas växa :whipped: , men applicerar ja detta på mejsjälv så verkar de mer logiskt att de e tvärt om *screwy* mina vader e de enda som ja aldrig tränat till failure o dom har allti växt som ogräs hur ofta/sällan ja än plågar dem,,Wierd.


Det som spelar roll är sin egen förmåga att våga prova en annan teknik, du har hela livet på dig att träna

Man tränar ju för livet, inte livet för träningen.

jag säger: "Våga Våga prova nya saker..." =D

z_bumbi
2005-04-11, 15:36
tycker de låter vääldans logiskt att de där sista reppet faktiskt e de som betyder mest för om muskeln tvingas växa

Jag tycker inte det låter lika självklart, man stressar muskeln redan från första repetionen och kör man t ex 10 reps så är det 9 reps som påverkar muskeln innan man kommer till det sista.
Kör man inte tvärslut på muskeln så kan man få till något reps mer i setet som kommer efter, upprepar man det sen i flera set så börjar det bli intressant.
12, 9, 7, 6 och 6 reps eller 10, 10, 10, 9 och 8 reps under samma tidsperiod, vilket ger mest stimuli av den typ man är ute efter?
Nu är det inte så enkelt som ovan men det är inte heller så enkelt att det är sista repset som räknas mest eller att man måste köra slut på en muskel för att få resultat.

Diana
2005-04-11, 15:56
fettecke> Gyllene ord! :thumbup: de e alltför lätt att snöa in sej o tappa självinsikten!

zbumbi>"det är inte heller så enkelt att det är sista repset som räknas mest eller att man måste köra slut på en muskel för att få resultat."

- precis de där verkar mina vader ha lärt mej :thumbup: men de finns ändå inbyggt i min hjärna att de där repsen innan filure klarar man ju me sin nuvarande styrka så varför ska muskeln vilja förbättra sej o bli starkare utan de där sista repet(sen) där man går lite över sin förmåga,,typ? :)

Ulf A Big
2005-04-11, 17:09
Ett problem som jag tror att många har är att de inte vet vad som är failure. De tror att muskelns hela lagrade energi måste utraderas innan man har nått failure. T ex när nödvändig mängd träning är ett arbetsset till failure så fortsätter de med fyra set till för att vara riktigt säkra på att allt är slut. Slutkontentan av detta missförstånd är att muskeln ständigt är på gränsen till överträning eller övertränad och slutresultatet av Failure är <0=0.
Mot bakgrund av det här problemet rekommeneras de tränande att träna genom kroppen en gång per vecka vilket eliminerar en del av överträningen. Men med rätt mängd träning kunde han kunnat träna två pass i veckan och fått betydligt bättre resultat.

Allan
2005-04-11, 17:16
tycker de låter vääldans logiskt att de där sista reppet faktiskt e de som betyder mest för om muskeln tvingas växa

Mja, jag har ju sett en del "sista reppen" som knappast kan ses vara utförd i en biomekaniskt vettig bana, och då kan man ju fråga sig hur förtjänstfull den var.


allan

Viperman
2005-04-11, 17:26
hatarrrr att alla har olika åsikter om hurvida failure e positivt eller negativt :D , tycker de låter vääldans logiskt att de där sista reppet faktiskt e de som betyder mest för om muskeln tvingas växa :whipped: , men applicerar ja detta på mejsjälv så verkar de mer logiskt att de e tvärt om *screwy* mina vader e de enda som ja aldrig tränat till failure o dom har allti växt som ogräs hur ofta/sällan ja än plågar dem,,Wierd.

Mycket har att göra med gener oxå, speciellt det där med vader känner jag igen. Min polare har aldrig styrketränat sina vader annat än att han har sprungit en del och de är extremt stora. Ett av de mest utvecklade par av vader jag sett, helt i sverige elit klass. Samma sak med min brorsa som kan träna hur han vill, hans muskler ökar stadigt hela tiden i alla fall. Det finns mycket att beakta i det här med styrketräning hehe, undrar om vi någonsin kommer nära "sanningen" om optimal muskeltilväxt *flex*

Doctor Snuggles
2005-04-11, 17:47
Det där med "sista reppen" håller inte riktigt. Inte minst för att jag sett åtminstone en studie där man kom fram till att aktivera musklerna till 40% räckte för styrkeökningar.
Jag tror att träning till failure är ETT sätt att stimulera styrkeökningar och muskeltillväxt. Det finns många fler, samt många variationer, som uppenbarligen fungerar eftersom folk har växt sig stora och starka på många olika sätt.

En intressant artikel i ämnet:
http://web.archive.org/web/20021015232945/weightrainer.virtualave.net/training/failure.html
http://web.archive.org/web/20021208064904/http://weightrainer.virtualave.net/index.html

z_bumbi
2005-04-11, 17:49
Inte minst för att jag sett åtminstone en studie där man kom fram till att aktivera musklerna till 40% räckte för styrkeökningar.

Kolla vilka som ingick i den studien. :D

Diana
2005-04-11, 18:13
Ulf a big>de där håller ja helt me om attfå bättre resultat av att göra igenom kroppen 2 ggr i veckan men finns de verkligen nåra "bevis" på att de skulle va bättre än en gång i veckan? ja tycker de funkar en tid sen stannar de upp osså går man tillbax till 1 gång i veckan osså byter man igen efter ett tag, kan de inte va så att de funkar bättre me 2 ggr i veckan för många just därför att de helt enkelt e VARIATION? motför va man tidigare pysslat me,, en tanke.. :)

Allan>heh kan ju knappast förklara mej oskyldig till sånna dåd once in a while men ja tycker ändå trots att man fuskar i sista reppet så involverar man ju ändå samma muskler(o kringliggande) i olika grad så att liiite mer press läggs på den muskeln att "vilja" växa än om man inte fuskat, här gäller de ju såååklart att välja väl de e ju uppenbarligen inte lika ehhm positivt att fuska sista reppen i böj som de kan va i tex bic-curl me tanke på skaderisken.. ;)
(förutsatt att de e failure som ger tillväxt)

Viperman>gener ja de skulle de ju kunna bero på,, ja som så gärna ville tro att ja löst failure-gåtan *grr27*

Doctor snuggles>jo de e klart att mycke mindre belastning än "failure-belastning" kan få en muskel att vilja växa men vad är OPTIMALAST?(aaah, kolozzeums slogan? :D )

Ulf A Big
2005-04-11, 21:10
Variation i träningen är nog något som är underskattat. Eller heter det periodisering?

Vader, kraftiga vader på en otränad brukar ge en bra hint på om personen har bra anlag för att bygga muskler.

Doctor Snuggles
2005-04-11, 21:25
Kolla vilka som ingick i den studien. :D

Jaja, det var dessutom om isometrisk träning (om vi tänker på samma studie), men jag gav det bara som en fotnot. Uppenbarligen så är det inte ett optimalt sätt att träna på. :D

Doctor Snuggles
2005-04-11, 21:32
Doctor snuggles>jo de e klart att mycke mindre belastning än "failure-belastning" kan få en muskel att vilja växa men vad är OPTIMALAST?(aaah, kolozzeums slogan? :D )

Ja, det är frågan. Men frågan är om det är en relevant fråga. Att frågas rent generellt iaf. Och sen är frågan om frågan kan besvaras överhuvudtaget. Om man frågar mig. :D

I slutändan så krävs det nog mer kunskap om träningsfysiologi än vad jag besitter för att svara på den frågan. Men det finns enormt mycket halvsanningar som florerar på nätet och i byggartidningar osv som man kan ta del av. ;)

Min gissning skulle vara att förhållandet volym/frekvens/intensitet är högst individuell, och att de flesta skulle tjäna på hur det förhållandet ligger till för just dem. Detta gäller särskilt dem som inte ser några direkta framsteg speciellt regelbundet.

Doctor Snuggles
2005-04-11, 21:34
Variation i träningen är nog något som är underskattat. Eller heter det periodisering?

Vader, kraftiga vader på en otränad brukar ge en bra hint på om personen har bra anlag för att bygga muskler.

Jaså? Har sett ett par vad-bjässar som tränat i åratal utan att lägga på sig särskilt mycket. Men de kanske tränade/åt dåligt, vad vet jag.

Diana
2005-04-12, 15:13
Vader, kraftiga vader på en otränad brukar ge en bra hint på om personen har bra anlag för att bygga muskler.

de där ligger de nog mycke i, när ja o min kära vänner först började styrketräna hade Jag rätt kraftiga vader redan utan att vara överviktig, o de märks verkligen nu när man hållit på ett tag att ja har mycke lättare att öka än dem,, aaaah im soo blessed! :cool:

doctorsnuggles> de e ju just de där som e sååå trisst att alla grejjer me styrketräning som man vill ha svar på, helt enkelt saknar svar, eftersom de allti ska va sååå INDIVIDUELLT! *grr27* ;) man vill ju så gärna tro att eftersom vi människor e så satans lika i alla andra situationer hur kan muskelutveckling, o va som krävs för de, skilja sej så? men de e väl som nån nämnde helt beroende på livvstil(o kanske tillvissdel gener) *flex*