handdator

Visa fullständig version : Eran egen magövning ?


brolinho
2005-04-08, 00:11
Jag själv har bara en vanlig träningsbänk, och har jätte svårt att hitta en övning där man verkligen känner att det tar i magen, precis som bänkpress för bröst. Har testat alla möjliga ideér men den bästa jag hittat är den här under, dock gör det lite ont i svanskotan när man böjer bak för mycket och det är svårt att hålla i vikten. Någon som har ett eget tips som känns ?


Min övning (http://hem.bredband.net/marcus11/ov.JPG)

Fettecke
2005-04-08, 08:48
lägg dig på bänkne med benen utanför, sen håller du tag med händerna bakom huvudet, så kroppen är sträckt och stabil, sedan lyfter du upp dina ben, raktlånga...
Du får nog binda fast en hantel, för detta är inte så tungt, men är en skön magövning, efter X reps så bränner det skönt i magen....

Sätt dig på golvet, luta överkroppen lite bakåt, lägg en vikt på bröstet, balansera kroppen på röven, samt rör överkroppen fram och tillbaka sidleds (träna yttre magmusklerna)

När jag gör "din" övning så känner jag att den även tar på ryggen, kanske jag som gör fel, eller ?

Shadow Warrior
2005-04-08, 08:56
Om jag är på gymmet väljer jag alltid hängande benlyft och maskin crunches, är jag hemma så blir det superset: Liggande strikta benlyft, situps, crunches, Sidocrunches, fixerade benlyft, backups.

Att man använder korsryggen i flertalet magövningar är naturligt samma med höften.

brolinho
2005-04-08, 09:08
lägg dig på bänkne med benen utanför, sen håller du tag med händerna bakom huvudet, så kroppen är sträckt och stabil, sedan lyfter du upp dina ben, raktlånga...
Du får nog binda fast en hantel, för detta är inte så tungt, men är en skön magövning, efter X reps så bränner det skönt i magen....

Sätt dig på golvet, luta överkroppen lite bakåt, lägg en vikt på bröstet, balansera kroppen på röven, samt rör överkroppen fram och tillbaka sidleds (träna yttre magmusklerna)

När jag gör "din" övning så känner jag att den även tar på ryggen, kanske jag som gör fel, eller ?

Ja det tar lite i ryggen också.

Din andra övning ska jag testa, den verkar bra.

hangatyr
2005-04-08, 10:11
ligg på marken som om du skulel göra vanliga situps: på rygg och med knäna böjda. fötterna ska vila på marken. därefter lägger du armarna rakt längs med sidorna och börjar göra situps. armarna får INTE lyfta från marken och du ska böja dig framåt tills du nuddar hälarna med dina tummar.

detta är en oerhört tung övning om den utförs på rätt sätt. trixet är just att händerna ska glida längs golvet.

Sigurdsson
2005-04-08, 11:02
Jag rekomenderar i alla fall att du köper ett hjul (inte en sådan stor inverstering). Den tar grymt bra, i alla all för mig.

brolinho
2005-04-08, 17:52
Hengatyr:

Testade och jag tror jag gör fel. Man måste ju böja på armbågen och då lyft ju armen från golvet.

raQblad
2005-04-08, 20:02
Rockyövningen brukar jag köra, det är den Rocky kör i Rocky IV.
Man ligger på en bänk och drar upp benen så som i benlyft, sedan lyfter du även på ryggen så att du ligger på baksida axlar med armarna greppande fast bakom huvudet på bänkens kortsida. Sänk upp o ner som i benlyft.
Hur brutalt tungt som helst...

brolinho
2005-04-08, 20:33
Den övningen råkade jag upptäcka på styrketestet i skolan. Vi hängde på en plint och så hängde två stycken på smalbenen. Vi skulle bara göra vanliga situps. Men när magen och höftböjarna tog slut belv det benen som fick jobba, adrenalinet var i topp så jag vägrade ge mig. Testade den dagen efter, för läraren vill se. Kännde direkt att den tog typ 90 % på benen. Magen jobbade bara i starten.

Funderar på att köpa en sit-ups bänk, kostar 399 på rusta. Någon som har en sådan kanske kan säga lite om den ?

Allan
2005-04-08, 20:50
I boken Inner keys to Universe påstår Bill Pearl att det finns över tvåhundra magövningar, så man har att välja på. Jag har ju en som Chris kallar homorullövningen, som syftar till allmän styrka i bålen. Jag ska ta några bilder så får ni se....


allan

brolinho
2005-04-08, 20:56
:d

fintelligens
2005-04-08, 21:10
8 minute abs. runt 9 övningar, varje övning görs i 45sekunder :thumbup:

brolinho
2005-04-08, 23:08
Ser på rocky nu. Den övningen där han hängde på bänken med huvet i. Är det den du menar ? De är ju för f*n inte änns mänskligt. Men jag ska försöka i morgon.

raQblad
2005-04-09, 10:48
Ser på rocky nu. Den övningen där han hängde på bänken med huvet i. Är det den du menar ? De är ju för f*n inte änns mänskligt. Men jag ska försöka i morgon.japp, det är nog den jag menar *flex*
Jag klarar endast av att komma upp i högsta läget, sen sänka mig nåra centimeter....sen faller man ihop. Hur jävla tungt som helst. Inse hur bra tränad killen ska ha varit...huja.

brolinho
2005-04-09, 13:27
Undra hur många normala män de behöves för att vinna över Stallone i en gatugränd, när han var i den formen.