handdator

Visa fullständig version : Behov av tips på bra motionscykelar/cykelergometrar/spinningcykelar


.:: GZ ::.
2005-04-07, 16:53
Tjena !

Jag har haft ett uppehåll med min styrketrängning och har under denna tid som soffpotatis har jag blivit lite småfet.
Hur som haver, nu är det dax att ta och köra hårt igen, men saken är den att jag inte är någon större fantast av morgonpromenader - har lite svårt att hinna med detta. Så jag har tänkt ersätta det men att cykla (läs, trampa som en tok på någon form av motionscykel). Vore faktiskt riktigt nice att få en bra kondition också - har inte haft ett bra flås på många år.

Till frågan, vad är skillnaden på motionscykel, cykelergometer och spinningcykel ? Känns lite som "same shit different name", men jag kanske är ute och cyklar här (hehe, den var dålig). Skulle också vara nice om jag skulle kunna få några bra tips på några cyklar (märke och modell - länka gärna till var dom finns). Vill inte ha något rangligt skräp men det ska inte vara en som ligger på 10000-20000. Ett rimligt pris är ~3000 till ~5000 skulle jag tro.

skaparn
2005-04-07, 17:40
Vill inte ha något rangligt skräp men det ska inte vara en som ligger på 10000-20000. Ett rimligt pris är ~3000 till ~5000 skulle jag tro.
Översätter.
Jag vill både äta kakan, och ha kvar den.
Det finns visserligen cyklar i prisklassen 3-5000. Men de är enligt mig ganska rangliga och framför allt är de inte ergonomiska för fem öre.

Ifall du har en "riktig" cykel du trivs med, köp en trainer istället och montera hojjen på den.

Icke-konkurrerande webshop (http://www.cyclecomponents.com/cgi-bin/ak_secs.cgi?avd=5&funk=visa_artikel_zoom&artnr=EL051&artgrp=256&limit=&extra=&varumarke=&btg=&visa=&Sort=&Visn=&Kampanj_ID=)

http://www.cyclecomponents.com/images/artiklar/zoom/EL051_1.jpg

Jax
2005-04-07, 19:13
Motionscykel är samma sak som att cykla på en gammal gubbracer. Satsa på en spinningcykel istället så sitter man rätt och kan cykla ordentligt. Eller ännu bättre följ skaparns tips om du har en bra vanlig cykel.

.:: GZ ::.
2005-04-07, 21:41
skaparn,
Hehehe. Nja, ditt översättningsprogram har felat lite, men så är det för det mesta när man låter ett dataprogram sköta översättningen ;). Skämt o sido, jag antog att det möjligen fanns någon/några cyklar av bra kvalitet i prisklassen 3000-5000 – inte ”top of the line” men klart godkända var min förhoppning. Eftersom jag inte är en elitidrottare så känns det lite onödigt att lägga si sådär 10000-20000 på en cykel. Ett rangligt åbäke som man sitter som en kråka på är något som inte intresserar mig.

Den där ställningen är inte en dum ide, dessvärre äger jag inte någon cykel :)


Jax,
På vilket sätt sitter man mer rätt och kan cykla ordentligt på en spinningcykel än någon annan ?
Vad jag kan komma ihåg just nu så har jag bara sätt två spinningcyklar, en som ligger på den mycket skeptiska skalan ~1000kr och en annan som lång över 10000 som jag minns det.
Har du möjligen ett tips på någon cykel ?


Tack ska ni ha för hjälpen

.:: GZ ::.
2005-04-07, 21:44
Några av de cykla somr jag har tittat lite på är:

detta är vad som står om Steelflex 4300 på en sida som säljer dessa saker
Stor och lättläst display. En stadig och gedigen motionscykel ifrån Steelflex. Mycket kraftig konstruktion. Tål tuff användning i hem, skolor, vårdhem, polis-, brandstationer mm.

Motståndet är reglerbart i 16 nivåer.
Integrerad handpuls.
Stor och bekväm sadel som är höj och sänkbar.
Stor och lättläst display.
Låter inte dåligt i mina öron, men det är en mortionscykel

Jax
2005-04-07, 22:00
Jax,
På vilket sätt sitter man mer rätt och kan cykla ordentligt på en spinningcykel än någon annan ?

På en motionscykel sitter du mer upprätt, en spinningcykel känns mer som en riktig cykel (med riktig cykel menar jag racingmodell, inte enväxlad gubbcykel). Förslagsvis så går du till en sportbutik och frågar dem även om du inte tänker köpa någon av dem. Prova att sätta dig på en motionscykel och en spinningcykel.

En idé är att köpa en begnad racingcykel för 3000-5000. Mycket roligare att cykla utomhus. Men om du nödvändigtvis vill kunna cykla inomhus så kan du kolla om du får tag i en billig trainer. Du kanske kan hitta något begnat där också.

*edit*
Kolla på denna cykel. Ser du någon skillnad i förhållandet mellan sadeln och styret i jämförelse med motionscykeln du visade?
http://www.cyclingnews.com/photos/2002/tech/probikes/coast/bike.jpg

Xponent
2005-04-07, 22:03
Jag tycker att trainers kan ha lite väl litet balanshjul för att få den rätta cykelkänslan.

Jag tycker att du skall satsa på en gammal herdelig Monark istället, tex 817. Eller denna (http://www.blocket.se/view/4735495.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0) som jag hittade på blocket. För att få rätt sittställning så modifierar du (eller någon annnan) sadelstolpen och kanske byter ut sadeln. Gör likadant med styre/styrstam om det behövs. Sedan är det bara att trampa på....

Xponent
2005-04-07, 22:13
Några av de cykla somr jag har tittat lite på är:

Som Jax var inne på så är det skillnad på cykel och cykel. Om du tex tittar på de sadlar som motionscyklarna har som du hittat, så ser de maffiga ut. Ja nästan som recliners eller liknande. Dom är säkert bekväma att sitta på, men skall du trampa regelbundet kommer du inte att uppskatta en bred sadel.

Dock så tycker jag att en flack postition på cykeln (ryggen horisontellt) inte är något du skall sträva efter om du skall träna på en stationär cykel. Den sittställningen anstränger ryggen mer och försvårar andningen. Men har du tänkt att tävla i tex tempo eller triathlon så är det bra att få in tekniken även inomhus. Men annars tycker jag att du skall hitta en bekväm position för styret, vilket oftast innebär att styret kommer att vara högre placerat än sadeln.

.:: GZ ::.
2005-04-07, 22:16
På en motionscykel sitter du mer upprätt, en spinningcykel känns mer som en riktig cykel (med riktig cykel menar jag racingmodell, inte enväxlad gubbcykel). Förslagsvis så går du till en sportbutik och frågar dem även om du inte tänker köpa någon av dem. Prova att sätta dig på en motionscykel och en spinningcykel.

En idé är att köpa en begnad racingcykel för 3000-5000. Mycket roligare att cykla utomhus. Men om du nödvändigtvis vill kunna cykla inomhus så kan du kolla om du får tag i en billig trainer. Du kanske kan hitta något begnat där också.

*edit*
Kolla på denna cykel. Ser du någon skillnad i förhållandet mellan sadeln och styret i jämförelse med motionscykeln du visade?
http://www.cyclingnews.com/photos/2002/tech/probikes/coast/bike.jpg
Det är klart som korvspad att jag ska testa produkten innan den köps.
Varför jag postade om detta var att jag ville ha hjälp med att sålla bort ett antal cyklar, butiker och så med hjälp av er cykel grabbars kunskap inom området :). En säljare är alltid en säljare om man säger som så.

Visst ser jag en skillnad på den cykel du visar upp och gammel morfars bud cykel från 1800 kalt ;). Saken är den att jag knappt hittar någon cykel som har några drag av en racer cykel

Jax
2005-04-07, 22:27
Kan tyvärr inte hjälpa dig så mycket egentligen då jag inte vet speciellt mycket om cyklar, mer än att min racingcykel är fan så mycket roligare att cykla på än det andra gamla vraket.

Visst är en försäljare alltid en försäljare, men oftast så kan de ganska så mycket också. Och är du inte allt för lättlurad så ser du igenom dåliga försäljare. De flesta försöker faktiskt hjälpa dig att se ut det du söker.

.:: GZ ::.
2005-04-07, 22:48
Visst är det så, de flesta ger en bra service.
Har man som kund ingen koll på området så finns det en viss risk att det blir fel, medvetet som omedvetet från säljarens sida.

Det blir väll till att springa runt som en tok i ett flertal butiker och testa cyklar :)

skaparn
2005-04-08, 05:57
Tänkte bara tillägga, för att vara pessimist, att jag känner flera som har köpt motionscyklar av olika slag. Det enda de har gemensamt idag är att de inte använder den längre. I början kan nyhetens behag få en att piska sig själv att sitta och inomhuscykla, men efter ett tag så kräver det järnvilja.
Det finns motionsformer man inte behöver tvinga sig till, prova dig fram så kanske du hittar något sådant.


Nu antog jag iofs att du inte älskade inomhuscykling, kanske jag har fel.

.:: GZ ::.
2005-04-08, 09:23
Jag kan tänka mig att det är vanligt att motionscyklar hamnar undanstoppade i de svenska garagens djupaste vrå. Denna väg brukar hemgym produkter inte allt för sällan gå.
Jag skulle tro att om jag införskaffade en riktigt cykel så är risken för att den ska hamna skräpandes någonstans betydligt större än en inomhuscykel, men tanke på att jag då är beroende av väder och vid, och kommer därmed inte cykla när än jag känner för det - disciplinen skulle möjligen få en bra mycket större törn om jag var tvungen att ge mig ut när det regnar eller så.

Cinna
2005-04-08, 10:11
För mig är det en välldans stor skillnad mellan en motionscyckel och en spinningcyckel.

Motionscyckel: Sittställningen på dessa är som nämnts ovan ofta helt upprätta. Vanligt är att man endast kan ställa höjden på sadeln samt ibland även sadelns avstånd till styret. Pga sittställningen kommer styret högt upp, ofta en bra bit över sadelhöjden. Motionscycklarna är ofta utrustade med en liten "dator" där man kan läsa av tid, motstånd, hastighet och ibland även puls. Sadeln är ofta otroligt bred, något som fort blir obekvämt.

Spinningcyckel: Sittställningen på en spinningcyckel är vanligtvis lite mer lik en vanlig cyckel, dvs du sitter lite mer framåtlutad. De flesta cycklar tillåter fyra olika inställningar, 2 skruvar på styret och 2 skruvar på sadeln. Detta gör att du lättare kan hitta en cyckelställning som passar just dig. Motståndet regleras med en ratt mitt framme på cyckeln, men allt är manuellt. Här finns alltså ingen "dator" som berättar hur långt du cycklat, tid osv. Sadlarna är ofta ganska smala även om det är långt till sådana som finns på riktiga racercycklar.

(Detta är välldigt generellt beskrivet, naturligtvis finns det varianter av allt)

Själv ser jag bara fördelar med spinningcyckeln. De många inställningsmöjligheterna gör att man kan hitta den perfekta cyckelställningen. Både sittställningen och cyckelkänslan blir alltså bättre med en spinningcykel, men troligtvis är de även lite dyrare. Visserligen får man inte datorns finesser ... men dessa är lätt att fixa på annat sätt.

Ett tips är att kolla www.cykloteket.se - de har båda varianterna.

Cinna
2005-04-08, 10:14
Jag skulle tro att om jag införskaffade en riktigt cykel så är risken för att den ska hamna skräpandes någonstans betydligt större än en inomhuscykel, men tanke på att jag då är beroende av väder och vid, och kommer därmed inte cykla när än jag känner för det - disciplinen skulle möjligen få en bra mycket större törn om jag var tvungen att ge mig ut när det regnar eller så.

Inte om du köper en trainer ... kolla några posts upp !!!

Då kan du använda cyckeln ute när det är sol alt hemma i garaget när det är kallt å regnar :)