handdator

Visa fullständig version : Blästrade kalsonger?


Lasse Kongo
2005-04-07, 12:32
Jag blev dålig i kistan då och då av mitt malto/druvcosker som ja drack efter träningen, kunde låta och se ut som snubben i dum dummare som får en attack på toan på väg hem från gymmet för att sedan hoppa från hallen rakt in på toan och KABRAK! men det hände bara ibland.

så tog maltot slut för ngn vecka sen så ja tänkte att ja kör bara druvsöcker, ca 2 dl tar ja och nu mår ja riktigt illa varje gång ja kommer hem+hyffsade attacker, igår var ja dock rätt bra i magen efter träningen, men så skulle ja fisa imorse :thumbup: kissa med baken typ...

Och jag har ALDRIG dajre eller är dålig i magen, aldrig ngnsin, har inte ens varit magsjuk i HELA mitt liv, så det måste bero på druvsockret ju?

Måste prova ngt nytt alternativ, ja gillar riskakor efter men orka dra ett helt paket minst! Lurar på att prova godis typ bilar eller ngt, är inte kul att inte vara hungrig när man kommer hem på kvällen.

Ngn som har haft liknande prob när ni ätit druvsocker, läste ngt i ngn tidning att det tvingar in vätska i magsäcken, låter inte så bra *whatever*

King Grub
2005-04-07, 12:34
Hur mycket vatten blandar du ut druvsockret med? 60 gram druvsocker kräver 1 liter vatten för att lösningen skall bli isoton, dvs 6%-ig.

Herkulez
2005-04-07, 12:39
kör med enbart malto då, har jag gjort i 3års tid nu och fungerar bra. polaren min fick likadan problem när han drack druvsocker

Kuriosa: han kallar vi för fathead pga av hans höga panna.

King Grub
2005-04-07, 12:41
Kuriosa: han kallar vi för fathead pga av hans höga panna.

Antecknat! http://www.barricksinsurance.com/smileys/writing2.gif

Lasse Kongo
2005-04-07, 13:00
Hur mycket vatten blandar du ut druvsockret med? 60 gram druvsocker kräver 1 liter vatten för att lösningen skall bli isoton, dvs 6%-ig.

blandar allt i en vanlig shaker, 2dl druv o 1dl prottepulver, men sen späder ja ut det med vatten under tiden ja dricker.

Lasse Kongo
2005-04-07, 13:01
kör med enbart malto då, har jag gjort i 3års tid nu och fungerar bra. polaren min fick likadan problem när han drack druvsocker

Kuriosa: han kallar vi för fathead pga av hans höga panna.

ja, det får bli det, svårt att ersätta dessa pulver med ngt annat efter träningen när man behöver komma upp i bra mängd.

King Grub
2005-04-07, 13:22
blandar allt i en vanlig shaker, 2dl druv o 1dl prottepulver, men sen späder ja ut det med vatten under tiden ja dricker.

Det är oftast för lite vatten som ligger bakom symptom som att druvsocker "drar in vatten" i magsäcken, med illamående eller kramp som följd.

Lasse Kongo
2005-04-07, 13:29
Det är oftast för lite vatten som ligger bakom symptom som att druvsocker "drar in vatten" i magsäcken, med illamående eller kramp som följd.

jupp, ne det känns inte bra, behöver få i mig hyffsat med kolisar efter passet, så har precis beställt malto, inte kännt ngt när ja enbart tatt malto, men toppade rätt ofta med druv, o då mådde jag inte bra som sagt.

Metal_boy_
2005-04-07, 13:31
haha kissa me bakdelen :laugh:

Blev me dålig förut, att skita var rutin efter en gainer. Men den jag har är det bara malto i ju. Det kanske kan bli så av den me?

Kaboffastar
2005-04-07, 13:52
Hur mycket vatten ska man blanda ut låt oss säga 100 gram malto med då ?
humlegårdsmalto.

King Grub
2005-04-07, 13:54
Hur mycket vatten ska man blanda ut låt oss säga 100 gram malto med då ?
humlegårdsmalto.

Med maltodextrin kan löstningen vara 15-20%:ig och ändå bli isoton.

Scratch
2005-04-07, 15:56
Tror lätt att det är druvsockret. Var samma för mig, kanske lite lindrigare dock. Det blev bättre när jag blandade 50 g druvsocker med nästan 1,5 liter vatten. Kör nu med Malto och det är en fröjd för magen.

AndersHermansson
2005-04-07, 17:50
haha kissa me bakdelen :laugh:

Blev me dålig förut, att skita var rutin efter en gainer. Men den jag har är det bara malto i ju. Det kanske kan bli så av den me?

Hehe det har jag gjort med, efter en äppeljosdrickartävling. Det blev oavgjort. 2 liter var. Hhahaha jag kunde knappt gå efteråt.

Entity
2005-04-08, 17:35
Känns inte logiskt detta, att hälla i sig allt detta i kroppen ?? Borde man inte lyssna på sin kropp ? At hälla i sig så mycket socker kan ju aldrig vara bra.

Tror ni inte detta blir som dricka grädde på 80 talet om 10 år ?
Känns som vi bara precis börjar förstå hur mat o andra ämnen påverkar kroppen.

JAM
2005-04-08, 23:55
Känns inte logiskt detta, att hälla i sig allt detta i kroppen ?? Borde man inte lyssna på sin kropp ? At hälla i sig så mycket socker kan ju aldrig vara bra.

Tror ni inte detta blir som dricka grädde på 80 talet om 10 år ?
Känns som vi bara precis börjar förstå hur mat o andra ämnen påverkar kroppen.Varför tycker du inte att det känns logiskt? Vad skulle du "hälla i dig" om du "lyssnade på din kropp" då? Varför kan det inte vara bra att hälla i sig så mycket socker?

Nej, jag tror inte att "detta blir som dricka grädde på 80 talet om 10 år". Vi äter dessa sockerarter eftersom vi vet att det är vad vår kropp vill ha. Man vet idag mycket om detta. Ex: det är kolhydraterna som avbryter muskelnedbrytningen, vänder katabolism till anabolism, startar glykogeninlagring och återhämtning, samt är huvudansvariga för den avgörande insulinutsöndringen som aminosyrorna drar nytta av.

JAM
2005-04-08, 23:55
Det är oftast för lite vatten som ligger bakom symptom som att druvsocker "drar in vatten" i magsäcken, med illamående eller kramp som följd.
Antecknat! http://www.barricksinsurance.com/smileys/writing2.gif
(ej ironiskt :))

-xR-
2005-04-09, 12:00
Det borde väl göra det samma om man blandar sin druvsocker drink och dricker mycket vatten från vattenflaskan vid sidan om, eller?

tomccc
2005-04-13, 13:17
Jag satt och småskrattade åt den här tråden tidigare, I laugh no more.

Råkade ut för samma sak igår. Har druckit dextro nu ett bra tag, typ i ett halvår, har aldrig riktigt brytt mig om att göra något isotont. Har snarare tagit så lite vatten som bara möjligt för att få ned det snabbt.

Var påväg till ICA och kände mig allmänt illamående, sen väl på ICA förstod jag vad som höll på att hända. Det var bara att ta raska takten hemmåt. Jag åkte på salmonella under en resa till cypern förut och det var ungefär samma sak nu, dvs riktigt illa.

Kan det bero på annat än att man dricker för lite vatten för jag brukar blanda ganska dåligt utan problem. Skillnader från andra gånger jag tränar var att jag åt en pastasallad precis innan jag skulle träna, och att jag öppnade en ny påse dextros (kan det vara olika kvalité månne?). Band pastan upp allt vatten eller vad hände?

Idag drog jag mig lite för att ta den där drinken igen, vill ju inte springa omkring och vara orolig om man ska ta en vända på stan innan man åker hem. Kan det vara så att magen blir känsligare med tiden?