handdator

Visa fullständig version : Stretcha axlarna


Prowler
2005-04-07, 12:00
Vad är det bästa sättet att värma upp axlarna på innan man påbörjar uppvärmningseten? Typ rörelser med armarna osv.

Hur stretchar man axlarna på bästa sätt? Särskilt framsida.

Gabber
2005-04-07, 12:02
Vad är det bästa sättet att värma upp axlarna på innan man påbörjar uppvärmningseten? Typ rörelser med armarna osv.

Hur stretchar man axlarna på bästa sätt? Särskilt framsida.

jag brukar stretcha framsidan av axeln som bröst fast jag lägger armen mot väggen lägre, hoppas du fattar.

att ta i chinsräcket o häng brukar få bort all smärta i mina axlar när jag har kört ett pass. alltså hänga eller trycka armarna mot väggenoch gå ner med huvudet.

jwzrd
2005-04-07, 12:15
Jag undrar om någon har fler alternativ för att stretcha utsidan av axlarna. Stretch-sidan som Allan rekomenderar har en övning där man tar tag i armbågen bakom ryggen med motsatt arm, grejen är den att jag inte har en sportmössa att nå och får svinkramp i latsen om jag försöker för mycket.

Det fungerar att få "tag" i angränsande delar genom att hänga i ett dip-barr, och att hålla i tex powerracket bakom ryggen och luta sig från detsamma.

King Grub
2005-04-07, 12:31
Jag vet inte varför man skulle stretcha före styrketräning.

http://www.exrx.net/StretchImages/DeltoidAnterior/Wall.jpg

http://www.exrx.net/StretchImages/DeltoidAnterior/Doorway.jpg

Prowler
2005-04-07, 13:42
Jag vet inte varför man skulle stretcha före styrketräning.

Stretchningen var menad att utföras efter, men jag funderade även lite på hur man värmer upp samma delar innan man påbörjar uppvärmningsset osv. Känner mig alltid stel innan. Brukar köra olika typer av svingande med armar i cirklar och upp mot taket, räcker det eller finns det mer "utstuderade" metoder?

bear.flowertwig
2005-04-07, 20:40
Några lätt och kontrollerade set för rotatorkuffarna tycker jag räcker utmärkt bra för att värma upp axlarna. Kan ju komplettera en uppvärmning innan i tex roddmaskin.

Allan
2005-04-07, 20:45
Stretchar efter, tänjer före!


allan

The Draf
2005-04-08, 12:58
Vad är skillnaden?