handdator

Visa fullständig version : Kort fråga om muskler vid deff


Prowler
2005-04-07, 11:27
Betyder oförändrad styrka vid träningspassen att man inte förlorar muskelmassa vid deff?

Jag kör en liten deff nu och får ibland för mig att musklerna ser "tunnare" ut, men jag har inte förlorat någon styrka ännu så jag hoppas att jag inte tappat någon massa. Dum som jag är så mätte jag inte överallt innan jag startade, men de mått jag hade har inte minskat.

Fors
2005-04-07, 11:32
Styrka och muskelmassa löper inte helt analogt, utan du kan förlora muskelmassa medan du behåller din styrka. Det är många som ökar sin styrka under deff, utan att lägga på sig ett gram muskler. Dock är bibehållen styrka en hyfsat bra indikator på att deffen går som den skall.

Att du upplever musklerna som tunnare kan bero på ett gäng olika saker; ex. kan det ha försvunnit fett runt dem eller du kan ha tappat vatten och kolhydrater som tidigare fyllde dem.

Prowler
2005-04-07, 11:47
Styrka och muskelmassa löper inte helt analogt, utan du kan förlora muskelmassa medan du behåller din styrka. Det är många som ökar sin styrka under deff, utan att lägga på sig ett gram muskler. Dock är bibehållen styrka en hyfsat bra indikator på att deffen går som den skall.

Att du upplever musklerna som tunnare kan bero på ett gäng olika saker; ex. kan det ha försvunnit fett runt dem eller du kan ha tappat vatten och kolhydrater som tidigare fyllde dem.

Ok, tack för svar. Även om man kan minska i muskelmassa utan att tappa i styrka så måste det väl vara till en viss gräns innan det drar med sig styrkan neråt? Antar att det kanske finns ett individuellt medelvärde med högsta och lägsta mängd massa inom samma nivå på styrkan, sjunker man under den lägsta nivån i massa så följer styrkan med neråt till en lägre nivå som också har ett lägsta, medel och högsta värde...jag kanske svamlar. Bra i allafall om man inte kan minska alltför mycket innan man märker det på styrkan.