handdator

Visa fullständig version : Vägledning


chopper
2005-04-07, 09:26
Nu har jag kört på en vecka till och lagt in HIIT cardio och försökt ändra lite med förhållandet mellan P/K/F men tyvärr verkar jag ha stannat av rejält eftersom jag vägde mig i morse och vägde fortfarande 75,2 kg, har gjort det i 1,5-2 veckor nu. Nu skulle jag verkligen uppskatta lite vägledning hur jag ska göra, har några frågor som jag hoppas någon vänlig själ kan svara på eller spekulera i.

1.
Har min fettnedgång stannat av? Alltså jag ser lite lite skillnad i spegeln vissa dagar men jag står stadigt stilla i midjemåttet och väger hela tiden 75,2 kg när jag väger mig på morgonen innan frukost. Har som sagt gjort det i ca 2 veckor. Kan jag tappa 0,5-0,8 kg fett i veckan men ÄNDÅ ligga kvar på 75,2 kg? Är det möjligt tror ni? Jag är 18 år, 75,2 kg tung, 183 cm.

2.
Om svaret är nej på ovanstående fråga, då måste jag göra en förändring för att kunna fortsätta att gå ned. Just nu kör jag 40 mins cyckling på 60% av maxpuls varje dag innan frukost och 40 mins löpning på eftermiddagen på 70% av maxpuls. Samtidigt som jag äter 1900 kcal (låg högre i början). Styrketräningen kommer också in där, 3 ggr/veckan. Detta är ganska maxat för mig, jag har kört så sen den 12 januari och tappat ca 6 kg, alltså för att ha en chans att tappa dom sista 2-3 kg bör jag ta en vecka ledigt från deffen och äta upp mig lite lagom för att sen gå på deffen igen? Det är väl det bästa? Eller vad tycker ni?

3.
Om ni tycker att någon form av höjt energiintag och vila från cardio är bäst, hur ska jag då göra? Ska jag vila HELT från all träning och äta 2-400 kcal över +-0 eller ska jag styrketräna som vanligt och kanske vila 1 dag helt och äta 2-400 över +-0? Det bästa antar jag är att styrketräna samtidigt så jag kanske lägger på mig en gnutta mer muskler eller iallafall lagrar in det som glykogen istället för fett? Vad tycker ni?

4.
Om det bästa är att köra med styrketräning, är det bästa då inte att lägga styrketräningen ganska så sent på dagen så att dom 4 timmarna efter träning då jag äter blir dom sista 4 timmarna innan läggdags? Anledningen till att jag tänker så är att om man ser ur 24h-perspektiv så borde ju kroppen då lagra en stor del av det överskott som jag skapar, i musklerna än om jag skulle träna runt 12-13 och sen äta 4 timmar efter träning för att sen äta igen runt 20-22 för då lagras överskottet som fett istället? Hänger ni med?

5.
En sidofråga kanske, eftersom jag äter mat efter träning som frisätter mycket insulin, jag kör med vassle och högglykemiska kolhydrater som flingor och potatismos dom två närmsta timmarna efter passet sen äter jag mellan höga eller lågglykemiska kolhydrater och långsamt protein eftersom musklerna blir insulinresistenta efter två timmar. Min farhåga är, om jag tränar 6 dagar denna "äta mer" vecka finns det då inte risk för att jag förstör min insulinproduktion eller insulinresistans eftersom jag äter så mycket mat som utsöndrar så mycket insulin? Jag tror jag inte får diabetes, men är det inte skadligt?
Jag äter ju såklart lågglykemiskt och långsamma protein resten av dagen.

Hoppas ni kan vägleda mig i dom här frågan. Jag uppskattar all hjälp.
Tack för ett jättebra forum! :thumbup:

chopper
2005-04-07, 15:04
Ingen som kan hjälpa mig hur jag ska göra? :confused:

chopper
2005-04-07, 17:29
Snälla, någon kan väl hjälpa mig på något sätt?

chopper
2005-04-07, 20:29
Jag får fråga på ett annat forum och någon annan som kanske kan svara på min fråga.