handdator

Visa fullständig version : Fett tidigt på dagen?


hassezilla
2005-04-07, 09:19
Hur lång tid in på dagen ska det gå innan man kan börja trycka i sig lite nyttigt fett? Klev upp vid 8, är det okej att ta 20 gram rapsolja vid halv 11 - 11 tiden då? Eller ska jag vänta in på eftermiddagen?

King Grub
2005-04-07, 09:22
Hur lång tid in på dagen ska det gå innan man kan börja trycka i sig lite nyttigt fett?

En minut?

Synd att allt skall övertolkas med faktor 10. Skriver man att mjölk orsakar stor insulinutsöndring så läser man efter en månad "jag har inte druckit en droppe mjölk på 30 dagar". Samma sak här. Skriver man att fett på morgonen sänker insulinkänsligheten reageras det med att frukostens fettmängd skall nollas, trots att man försöker betona att det dels handlar om större mängder än en kapsel fiskolja eller två dels främst mättat fett. *rolleyes*

shifty
2005-04-07, 09:26
En minut?

Synd att allt skall övertolkas med faktor 10. Skriver man att mjölk orsakar stor insulinutsöndring så läser man efter en månad "jag har inte druckit en droppe mjölk på 30 dagar". Samma sak här. Skriver man att fett på morgonen sänker insulinkänsligheten reageras det med att frukostens fettmängd skall nollas, trots att man försöker betona att det dels handlar om större mängder än en kapsel fiskolja eller två dels främst mättat fett. *rolleyes*

Men UNGEFÄR vad är okej då? Är två ägg för mycket? Är 30 gram nötter för mycket?

Vart ligger ribban? :)

hassezilla
2005-04-07, 09:38
En minut?

Synd att allt skall övertolkas med faktor 10. Skriver man att mjölk orsakar stor insulinutsöndring så läser man efter en månad "jag har inte druckit en droppe mjölk på 30 dagar". Samma sak här. Skriver man att fett på morgonen sänker insulinkänsligheten reageras det med att frukostens fettmängd skall nollas, trots att man försöker betona att det dels handlar om större mängder än en kapsel fiskolja eller två dels främst mättat fett. *rolleyes*

Men kom igen nu. Har ju redan käkat frukost klockan 8, och där är det ingen nollning... lite fett har vi ju i havregryn och lättmjölk. :)
Däremot känns 20 gram fett rätt upp och ner ganska mycket, var därför jag undrade om det var för tidigt på dagen att ta så stora mängder?

Fors
2005-04-07, 09:40
Men kom igen nu. Har ju redan käkat frukost klockan 8, och där är det ingen nollning... lite fett har vi ju i havregryn och lättmjölk. :)
Däremot känns 20 gram fett rätt upp och ner ganska mycket, var därför jag undrade om det var för tidigt på dagen att ta så stora mängder?

Du ska ju upp till 80-100 g fett om dagen i vilket fall. 20g är inte mer än normalt för en måltid.

hassezilla
2005-04-07, 09:43
nja jag äter 60-70.

King Grub
2005-04-07, 09:47
40 gram fett där majoriteten av fettsyrorna är mättade är dåligt (Br J Nutr. 2002 Dec;88(6):635-40).

25.7 gram fett till frukost jämfört med 5 gram innebär försämrad glukostolerans i minst 6 h.

Att låta frukosten innehålla mycket mättat fett sänker fettförbränningen signifikant minst 5 h framåt jämför med samma mängd enkelomättat (Int J Obes Relat Metab Disord. 2002 Jun;26(6):814-21).

King Grub
2005-04-07, 09:48
Men kom igen nu. Har ju redan käkat frukost klockan 8, och där är det ingen nollning... lite fett har vi ju i havregryn och lättmjölk. :)
Däremot känns 20 gram fett rätt upp och ner ganska mycket, var därför jag undrade om det var för tidigt på dagen att ta så stora mängder?

Kom igen nu? Ditt första inlägg gav ju intrycket av att du inte ansåg det acceptabelt att inkludera fett förrän vid 11-tiden, "nyttigt" sådant dessutom. Skriv det inte om du inte menar det.

shifty
2005-04-07, 09:50
Då behöver man ju inte oroa sig sålänge man inte äter en pizza till frukost.

King Grub
2005-04-07, 09:52
Då behöver man ju inte oroa sig sålänge man inte äter en pizza till frukost.

Den första nämnda studien gällde 40 gram. Den nämner inte var den nedre "ribban" går.

Rataxes
2005-04-07, 10:16
Lånar tråden lite, hoppas den inte hamnar alltför långt från huvudfrågan. Förutom att man bör undvika stora mängder fett till morgonen har det ju också påståtts att det är bäst att lägga majoriteten av ens kolhydratintag på de första 3-4 måltiderna efter att man har stigit upp eftersom förmågan att lagra in glykogen är som bäst efter uppstigning och försämras ju längre dagen går, samt att man bör separera kolhydratrika och fettrika måltider. Detta upplägg skulle innebära att de första 3-4 måltiderna är kolhydratrika och fettfattiga, medan de sista måltiderna innan läggdags är fettrika men innehåller mindre kolhydrater.

Har det egentligen någon betydande positiv effekt för muskeltillväxt och fettinlagring att lägga upp intaget av kolhydrater och fett på det här viset, istället för att bara sprida ut intaget jämnt över dagens alla måltider? Har ju sett denna metod att bara köra måltider med antingen kolhydrat+protein eller fett+protein förespråkas flera gånger av folk som verkar kunna en del.

hassezilla
2005-04-07, 14:54
Kom igen nu? Ditt första inlägg gav ju intrycket av att du inte ansåg det acceptabelt att inkludera fett förrän vid 11-tiden, "nyttigt" sådant dessutom. Skriv det inte om du inte menar det.

Men lär dej läsa. Jag skrev "är det okej att ta 20 gram fett klockan 11 om man klivit upp vid 8-tiden". Jag har aldrig ens kommenterat tidsintervallet mellan 8 och 11!
Med "trycka i sig" menar jag en lite större mängd > 20 gram, inte 3 omega-3 tabletter.
Ja ursäkta att jag skrev "nyttigt" jag hoppas jag får brinna för det.
Jag brukar av vissa skäl inte trycka i mej fett till frukost, utan baserar gärna det målet på en redig gröttallrik istället, men det hör inte hit.

Snart vågar man ju inte ställa en fråga här utan att få 17 piskrapp. :whipped:

King Grub
2005-04-07, 15:17
Det skrev att du klev upp klockan 8, och klockan var över 10 när du undrade "hur lång tid in på dagen ska det gå innan man kan börja trycka i sig lite nyttigt fett".

Vad skall man tro att du menar, om inte det du skriver?

Varför fattar du humör? Jag bad dig bara formulera dig tydligt.

hassezilla
2005-04-07, 21:41
Det skrev att du klev upp klockan 8, och klockan var över 10 när du undrade "hur lång tid in på dagen ska det gå innan man kan börja trycka i sig lite nyttigt fett".

Vad skall man tro att du menar, om inte det du skriver?

Varför fattar du humör? Jag bad dig bara formulera dig tydligt.

Du jämför 20 gram rapsolja med en kapsel omega-3. Jag är absolut inte rädd för några gram fett till frukost men jag skulle inte ta 1/3 av dagsbehovet då.

Om jag planerat att ta endast 5 gram omega så hade jag aldrig ens lagt upp frågan, men för mig som inte tar mer än 60-70 gram fett per dag så är 20 gram rätt upp och ner rätt mycket.

Ja vad kan man säga? Jag är en aggresiv kille. :)

King Grub
2005-04-08, 08:12
Du jämför 20 gram rapsolja med en kapsel omega-3.

Inte alls; "jämförelsen" var illustrativ för övertolkningarna som sker alltför ofta.

Metal_boy_
2005-04-09, 02:11
En minut?

Synd att allt skall övertolkas med faktor 10. Skriver man att mjölk orsakar stor insulinutsöndring så läser man efter en månad "jag har inte druckit en droppe mjölk på 30 dagar". Samma sak här. Skriver man att fett på morgonen sänker insulinkänsligheten reageras det med att frukostens fettmängd skall nollas, trots att man försöker betona att det dels handlar om större mängder än en kapsel fiskolja eller två dels främst mättat fett. *rolleyes*


Jag har insett, att för en del så är det bra att inte veta för mycke. Det får bara negativa konsekvencer. Man måsste hantera faktan med lite distans, och det har jag lärt mig till skillnad från förut.

King Grub
2005-04-09, 05:42
Jag har insett, att för en del så är det bra att inte veta för mycke. Det får bara negativa konsekvencer. Man måsste hantera faktan med lite distans, och det har jag lärt mig till skillnad från förut.


II på krossade tomater? :D

Jay-Z
2005-04-09, 08:06
II på krossade tomater? :D

Inte så högt, va? Va? Va? Va? Va? Visst är det lågt? Lågt? Lågt? Lågt? :D

King Grub
2005-04-09, 08:24
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=24102

Tur att du har sansat dig... på den fronten i alla fall. ;)

Metal_boy_
2005-04-09, 10:14
II på krossade tomater? :D

haha :laugh: