handdator

Visa fullständig version : Försämrad proteinsyntes med NSAID, men....


Zion
2005-04-07, 07:19
Försämrad proteinsyntes med NSAID står ju klart, men hur är det med läkemedlet salazopyrin. Jag skrev för några månader sedan (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=19787&page=3&pp=15&highlight=bechterew) om mina smärtor i kroppen, och det har nu visat sig att jag har någon typ av reumatisk åkomma, men den exakta diagnosen är ännu inte fastställd. Har behandlats hittills med enbart Diklofenak, men nu har jag och min läkare beslutat oss för att sätta in salazopyrin i min behandling. Tidigare har vi belyst att NSAID preparat har en negativ effekt på proteinsyntesen. Med tanke på att salazopyrin inte är något NSAID preparat, men ändå fungerar i slutändan för att minska den inflamatoriska aktivitet som uppstår, ger det mig denna fundering... Påverkar salazopyrin proteinsyntesen på samma negativa sätt som NSAID preparat?

Mvh Zion

Lizard
2005-04-07, 14:45
De negativa effekterna av reumatism är långt mer begränsande än du får av sulfa och salicylsyra (Salazopyrin) eller ens NSAID. Svaren i den länkade tråden får falla in under avdelningen "roligt att veta" men berör inte dig i samma utsträckning som lider av en smärtsam och livslång sjukdom. Men det finns mer att göra serru; medelhavsdiet, dvs att begränsa mängden rött kött och äta mer kyckling och fisk, mer grönsaker och frukt och mindre pasta, ris och potatis, har visar sig i allmänhet ha mycket positiva effekter på de flesta reumatiska besvär. I synnerhet, om man som du, håller igång kroppen dessutom.

Lizard

Edit: z_bumbi kanske har erfarenhet av Salazopyrin eftersom det ofta förskrivs vid Chron's?

Kischen
2009-07-09, 11:48
Har lite samma undran som TS.

Har problem med bicepssenan och besvären blir lindrigare om jag använder Linnex (även om Linnex bränner som bara den i sig) som innehåller just Salicylsyra.

Jag får min axel tittad på redan men hade Linnex hemma sen tidigare.

King Grub
2009-07-09, 12:19
Svaret är ja, proteinsyntesen påverkas.

JoeyP
2009-07-09, 12:20
Hur mkt påverkas proteinsyntesen av tex nässpray (kortison).

King Grub
2009-07-09, 12:26
Man har inte testat effekten av nässpray på proteinsyntesen efter styrketräning...

JoeyP
2009-07-09, 12:51
Man har inte testat effekten av nässpray på proteinsyntesen efter styrketräning...

Okej! :)

Kischen
2009-07-09, 16:19
Svaret är ja, proteinsyntesen påverkas.

Skulle vara intressant att veta hur det fungerar när man tar det lokalt och inte låter det gå via magsäcken. Något du har tankar om?

Tolkia
2009-07-09, 16:35
Övriga systemiska effekter av kortison lokalt anses väl vara mindre än effekterna av kortison peroralt (eller hur man nu annars kan tänkas ta/få det ut i hela systemet). Jag gissar att det blir samma sak med effekten på proteinsyntesen. Men lär ju vara en dosfråga också.

Kischen
2009-07-10, 09:00
Tack för spekulationen:) Är värt att få bort det onda.

w0mbat
2009-07-21, 23:10
Jag blir väldigt nyfiken här när ni prata om sämre proteinsyntes med NSAID.
Jag äter själv NSAID (diklofenak) konstant pga Bechtrews sjukdom (ankolyserande pelovspondylit).
Jag har itne tränat hårt på nästan ett år nu, då jag även med medicinering varit för dålig för att kunna träna mer än basal träning på låg nivå.
Mitt skov verkar dock vara mer eller mindre borta nu och smärtan är på acceptabla nivåer (kan gå utan att halta, kan ligga på rygg så länge underlaget inte är för hårt osv), just nu är min enda ordentliga begränsning att jag inte klarar av att springa då stötarna blir för mkt för min stackars kropp.

Därför så har jag bestämt mig för att börja träna mer seriöst igen, tappa dem kilo fett jag lagt på mig under senaste året är mitt första mål. Men, självklart undrar jag då, har jag ännu lättare att bli av med muskler om jag går på kalori-underskott än vad jag skulle haft om jag inte åt diklofenak? kan även lägga till att även nu är doserna jag äter ganska höga, 50mg en bra dag, och upp till 150mg en dålig dag. Bör jag iakta extra försiktighetsåtgärder för att inte bli av med massa muskelmassa? Tex köra ett lägre underskott på kalorier, använda EAA 3-4ggr dagligen? finns det andra saker som skulle kunna funka?
Hur mkt försämrad blir proteinsyntesen? är det bara marginellt, eller klart märkbart?

Kommer även börja gå på en medicin som heter remicade from nästa vecka. Detta är ett biologiskt läkemedel som är en TNF-alfa blockerare, någon som har någon koll på om denna också påverkar proteinsyntesen?

Hoppas någon kan ge mig lite klarhet här.

Mvh
w0mbat

illitch77
2009-07-22, 08:12
Vad gäller Remicade och proteinsyntes så har det så vitt jag vet inte gjorts några specifika studier. Däremot tor jag nog att man med lugn kan säga att aktivitet i din grundsjukdom är sämre för muskeltillväxten än någon av läkemedlen. Dessutom borde Remicade kunna innebära en minskning av diklofenakbehovet vilket naturligtvis är positivt ur många aspekter. Vad gäller viktnedgång och träningsupplägg skulle jag rekommendera dig att diskutera saken med din sjukgymnast, så länge du inte lägger dig på allt för stort underskott borde det dock inte vara några problem.

LillisJ
2015-10-22, 23:02
River upp tråden.

Har smort med klobetasol(dermovat) i snart ett år. Påverkar det mps eller andra faktorer som spelar in i muskelbygge? Hittar inte så mycket på Google.

Tack på förhand