handdator

Visa fullständig version : Träna nedre magen?


Alexlindgren
2005-04-07, 06:18
Tjenare!
det e så att jag har börjat träna magen inför sommarn ;)
Jag har börjat äta rätt + jogga och träna.
Jag koncentrerar mig på bröst,arm,mage,rygg just nu, ben får jag när jag joggar :)
Men något tips på att magrutorna ska synas bättre?
Sen behöver jag också tips på att träna dom 4st nedersta magrutorna.. För dom syns inte :(

Tack för hjälp.

Grahn
2005-04-07, 06:24
finns ingen "nedre mage", vill du få synliga rutor så är det att skala bort det sista fettet som gäller.

Varför du nu ska ha fram alla rutorna?

AnimalGen
2005-04-07, 06:59
Ben/knä-lyft tränar nedre delen av magen, men som Grahn säger, du måste bli av med fettet för att rutorna ska synas.

Sparrisen
2005-04-07, 07:31
Sök och du skall finna!

Men som sagt; det går ej att träna nedre delen av magen ty muskelfibrerna löper längs med kroppen vertikalt och man kan ej träna enbart en del av en muskelfiber, och en enskild muskelfiber kan enbart kontrahera 0 eller 100 procent, det finns inget mellanting.

Jogging kommer iof inte ge dig några benmuskler, se maratonlöparna... ;)

King Grub
2005-04-07, 07:56
Finns förvisso studier som tyder på annat.

J Strength Cond Res. 2001 Nov;15(4):480-5. Relative activity of abdominal muscles during commonly prescribed strengthening exercises.

"The purpose of this study was to determine the relative electromyographic (EMG) activity of the upper and lower rectus abdominis and the external oblique muscles during 5 commonly performed abdominal strengthening exercises. Twenty-five healthy subjects participated in the study. EMG data were collected under isometric and dynamic conditions. The reverse curl resulted in the greatest amount of lower rectus activity, the v-sit and reverse curl exercises resulted in the greatest amount of external oblique activity, and the trunk curl, reverse curl, trunk curl with a twist, and v-sit all resulted in similar amounts of upper rectus EMG activity. The vacuum exercise resulted in moderate levels of external oblique EMG activity but very low levels of activity in the rectus abdominis. Our findings support the concept that abdominal strengthening exercises can differentially activate various abdominal muscle groups, but contradict some traditionally held assumptions regarding the effects of specific exercises."

Sonny
2005-04-07, 08:07
Läs Allans tråd om magträning i "best of kolozzeum", kanske kan va till lite hjälp :)

henke_in_training
2005-04-07, 08:08
Finns förvisso studier som tyder på annat.

J Strength Cond Res. 2001 Nov;15(4):480-5. Relative activity of abdominal muscles during commonly prescribed strengthening exercises.

"The purpose of this study was to determine the relative electromyographic (EMG) activity of the upper and lower rectus abdominis and the external oblique muscles during 5 commonly performed abdominal strengthening exercises. Twenty-five healthy subjects participated in the study. EMG data were collected under isometric and dynamic conditions. The reverse curl resulted in the greatest amount of lower rectus activity, the v-sit and reverse curl exercises resulted in the greatest amount of external oblique activity, and the trunk curl, reverse curl, trunk curl with a twist, and v-sit all resulted in similar amounts of upper rectus EMG activity. The vacuum exercise resulted in moderate levels of external oblique EMG activity but very low levels of activity in the rectus abdominis. Our findings support the concept that abdominal strengthening exercises can differentially activate various abdominal muscle groups, but contradict some traditionally held assumptions regarding the effects of specific exercises."


var går gränsen när man pratar om "upper" och "lower" inom rectus abdominis? och påverkar en förhöjd EMG aktivitet i en del av muskeln endast den delen eller påverkar det hela muskeln??

King Grub
2005-04-07, 08:16
Fullängdsstudien. (http://nsca.allenpress.com/nscaonline/?request=purchase-document&doi=10.1519/1533-4287(2001)015%3C0480:RAOAMD%3E2.0.CO;2)

henke_in_training
2005-04-07, 08:26
om pengar växte på träd vore det inte svårt att ta reda på :) men 20$ är lite väl magstarkt :)

Karl_alfred
2005-04-07, 08:26
, ben får jag när jag joggar :)

*rolleyes* Vart har alla fått de ifrån?

Sonny
2005-04-07, 08:29
Det kan man fundera över läääänge :D

ugly_kid
2005-04-07, 08:33
Tjenare!
det e så att jag har börjat träna magen inför sommarn ;)
Jag har börjat äta rätt + jogga och träna.
Jag koncentrerar mig på bröst,arm,mage,rygg just nu, ben får jag när jag joggar :)
Men något tips på att magrutorna ska synas bättre?
Sen behöver jag också tips på att träna dom 4st nedersta magrutorna.. För dom syns inte :(

Tack för hjälp.

Nedre "rutorna" är plattare än dom övre och det samlas ofta mer fett på nedre delen av magen än övre.
Så det ser bara ut som om nedre magen behövs tränas, men det du kan göra är som alla andra säger, träna Hela magen och bränn sista fettet.
Och jag tror inte du kommer få ett gram muskelmassa på benen av jogging men du gör som du vill. Beachbyggare o strandraggare brukar ju ändå inte ha några ben så för ditt mål så tränar du säkert helt rätt. men men *screwy*

Junior
2005-04-07, 09:33
Hur ser en "reverse curl" ut?

Hittar den inte på Exrx...

Robban
2005-04-07, 10:46
Bli stark i magen och deffa that´s it!

TylerDurden84
2005-04-07, 11:02
Finns förvisso studier som tyder på annat.

J Strength Cond Res. 2001 Nov;15(4):480-5. Relative activity of abdominal muscles during commonly prescribed strengthening exercises.

"The purpose of this study was to determine the relative electromyographic (EMG) activity of the upper and lower rectus abdominis and the external oblique muscles during 5 commonly performed abdominal strengthening exercises. Twenty-five healthy subjects participated in the study. EMG data were collected under isometric and dynamic conditions. The reverse curl resulted in the greatest amount of lower rectus activity, the v-sit and reverse curl exercises resulted in the greatest amount of external oblique activity, and the trunk curl, reverse curl, trunk curl with a twist, and v-sit all resulted in similar amounts of upper rectus EMG activity. The vacuum exercise resulted in moderate levels of external oblique EMG activity but very low levels of activity in the rectus abdominis. Our findings support the concept that abdominal strengthening exercises can differentially activate various abdominal muscle groups, but contradict some traditionally held assumptions regarding the effects of specific exercises."


Jag har aldrig opponera mig mot Grub innan, men jag har läst ett flertal andra studier (från 2003-2004) där det står att man INTE kan träna den segmenterade rectus adominis nedre och övre rutor för sig, utan att hela tjofräsen aktiveras hur du än böjer dig i magövningarna, tyvärr har jag inte refernser framför mig. Antar att man får tro på vad man vill när det kommer till magen ;)

henke_in_training
2005-04-07, 11:05
Jag har aldrig opponera mig mot Grub innan, men jag har läst ett flertal andra studier (från 2003-2004) där det står att man INTE kan träna den segmenterade rectus adominis nedre och övre rutor för sig, utan att hela tjofräsen aktiveras hur du än böjer dig i magövningarna, tyvärr har jag inte refernser framför mig. Antar att man får tro på vad man vill när det kommer till magen ;)

som ofta är så finns det forskning som säger si och forskning som säger så

King Grub
2005-04-07, 11:08
Jag har aldrig opponera mig mot Grub innan, men jag har läst ett flertal andra studier (från 2003-2004) där det står att man INTE kan träna den segmenterade rectus adominis nedre och övre rutor för sig, utan att hela tjofräsen aktiveras hur du än böjer dig i magövningarna, tyvärr har jag inte refernser framför mig. Antar att man får tro på vad man vill när det kommer till magen ;)

Det var inte min åsikt; inte jag som utfört studien. *rolleyes*

Jag vet mycket väl att det finns studier som visar på icke-signifikanta skillnader (Phys Ther. 2001 May;81(5):1096-101), om några. Samtidigt finns det, som jag påpekade, studier som visar att det går.

Hur verifiera hemma på kammaren?

Kom ihåg att det är stor skillnad på att isolera olika delar och på att aktivera olika delar mer eller mindre. Det förstnämnda har inte ens varit på tal.

En teori är ju att EMG mäter aktivitet från M. Pyramidalis och registererar den som aktivitet i nedre magmuskulatur.

thezet
2005-04-07, 11:15
Jag har aldrig opponera mig mot Grub innan, men jag har läst ett flertal andra studier (från 2003-2004) där det står att man INTE kan träna den segmenterade rectus adominis nedre och övre rutor för sig, utan att hela tjofräsen aktiveras hur du än böjer dig i magövningarna, tyvärr har jag inte refernser framför mig. Antar att man får tro på vad man vill när det kommer till magen ;)

Att "hela tjofräsen aktiveras hur du än böjer dig i magövningarna" och att det med andra ord inte är möjligt att isolera en del, är inte detsamma som att olika övningar inte kan stressa muskeln på olika sätt. Personligen vet jag att detta är möjligt, och att olika övningar ger olika resultat. Har man inte legat under 5% bf med bra muskelutveckling (och alltså inte kan bedöma den nedersta delens utveckling) har man å andra sidan inte underlag för att tro någonting alls. Och den som tror att det likgiltigt om man kör benlyft i snedbänk eller cablecrunches, därför att resultatet blir detsamma, är inte värd att ta på allvar.

henke_in_training
2005-04-07, 12:05
Att "hela tjofräsen aktiveras hur du än böjer dig i magövningarna" och att det med andra ord inte är möjligt att isolera en del, är inte detsamma som att olika övningar inte kan stressa muskeln på olika sätt. Personligen vet jag att detta är möjligt, och att olika övningar ger olika resultat. Har man inte legat under 5% bf med bra muskelutveckling (och alltså inte kan bedöma den nedersta delens utveckling) har man å andra sidan inte underlag för att tro någonting alls. Och den som tror att det likgiltigt om man kör benlyft i snedbänk eller cablecrunches, därför att resultatet blir detsamma, är inte värd att ta på allvar.

Hur VET du att det är så?? bara undrar...

Metal_boy_
2005-04-07, 14:04
Jag har aldrig opponera mig mot Grub innan, men jag har läst ett flertal andra studier (från 2003-2004) där det står att man INTE kan träna den segmenterade rectus adominis nedre och övre rutor för sig, utan att hela tjofräsen aktiveras hur du än böjer dig i magövningarna, tyvärr har jag inte refernser framför mig. Antar att man får tro på vad man vill när det kommer till magen ;)


Du aktivera<r ju alltid en muskel primärt och sekundärt.

bubbe
2005-04-07, 17:11
det är en ganska intressant frågeställning detta, av vad jag har uppfattat så kan
en muskel ej dra ihop sina fästen utan att spänna hela muskellängden. rectus abdominis fäster nere vid blygdbenet, pubis crist (någon kan kanske förklara exaktare vart det är?) och går upp mot revbenen. alltså muskeln är ej uppdelad på flera korta muskler utan det är en hel lång muskel. detta borde så att säja motverka teorin att en viss övning där man flexerar höften, också påverkar mer eller mindre olika längder av muskeln.

Däremot mot detta, finns det nerver längs med hela muskeln och att kunna spänna olika delar av muskeln är därför möjligt, därmed inte sagt att detta utför en flexion. möjligtvis att olika nerver aktiverar muskeln olika mycket vid olika övningar, kan det vara svaret????

själv vet jag inte utan detta är bara idioter spekulerar....

abjorn
2005-04-07, 17:41
Rectus abdominis har sigg ursprung i costa (revben) 5-7 och proc xiphoideus (nedre delen av bröstbenet), och fäster i pubis (på bäckenet). Då jag inte är någon expert låter jag det vara osagt om man kan träna övre/under delen av magen. Men jag skulle gissa på att det inte går.

Alexlindgren
2005-04-07, 20:06
Okej, nu har jag läst alla kommentarer, jag kommer fortsätta att köra t.ex. benlyft för att träna magen + situps och ett antal andra övningar. Men jag kommer ha ordentlig kost och inget godis och sånt skit, ska dra ner underhudsfettet...

Allan
2005-04-07, 20:12
Man kan träna magen från olika håll, till skillnad från andra muskler, där man alltid går mot ursprunget. Men det är de förbannade senbanden som ligger korsvis över abdominalerna som stökar till det. Magen är som en kassler. Rutorna representerar inte olika muskler.
Män precis som kvinnor har olika position på sina inre organ - har man organen ytligt liggande kommer magen att verka lite uthängande oavsett hur mycket man tränar.

Men det finns inte övre och nedre magmuskler. Det finns inte yttre och inre bröst heller!


allan

Lizard
2005-04-07, 21:29
det är en ganska intressant frågeställning detta, av vad jag har uppfattat så kan
en muskel ej dra ihop sina fästen utan att spänna hela muskellängden. rectus abdominis fäster nere vid blygdbenet, pubis crist (någon kan kanske förklara exaktare vart det är?) och går upp mot revbenen. alltså muskeln är ej uppdelad på flera korta muskler utan det är en hel lång muskel. detta borde så att säja motverka teorin att en viss övning där man flexerar höften, också påverkar mer eller mindre olika längder av muskeln.

Däremot mot detta, finns det nerver längs med hela muskeln och att kunna spänna olika delar av muskeln är därför möjligt, därmed inte sagt att detta utför en flexion. möjligtvis att olika nerver aktiverar muskeln olika mycket vid olika övningar, kan det vara svaret????

själv vet jag inte utan detta är bara idioter spekulerar....

Ytterligare en idiot lägger sig i.

Du är med all sannolikhet sanningen på spåren; i vila håller ändå kroppen en viss muskeltonus, framförallt med typ 1 fibrerna, som nervsystemet hela tiden matar med en svag signal på ungefär −95 mV (någon procent av vad ett vanligt Walkman-batteri levererar). Det är dock inte hela muskeln som vilar utan delar matas med cirkus -50mV via Motor-axelns Motor-enhet och när en Motor-enhet har varit på en liten stund så slutar Motor-axeln att sända signaler till just den, och en annan och därmed annan musklefiberkombination tar vid, i samma muskel, dygnet runt, hela tiden. Fantastiskt är det inte?!

Den viljestyrda delen av muskulaturen (i huvudsak skelettmuskulaturen, och det är den vi pratar om här) matas alltså med elektriska signaler som släpper ut Motor-enhetens lager av acetylcholine (ACh) som då "låser upp" muskelns receptoryta och släpper in natriumjoner (Na+) med en fart av sisådär 25 000 molekyler i sekunden, and away we go - muskelns Actin och Myosin leker dragskåp (de är konstanta i längd, men skjuts ihop mellan varandra - som ett gäng skjutdörrar ungefär) och muskeln dras ihop.

Nu vet vi två saker; att muskeln har flera cellknippen och att cellknippet kan aktiveras av en enskild Motor-enhet. Olika muskler har olika antal Motor-enheter för olika antal cellknippen, biceps t ex har ungefär 1000 fibrer för en Motor-enhet medans ögat bara har 10.

Om belastningen upplevs som högre för en muskel på en viss del kan man alltså spekulera i att nervsystemet väljer att aktivera fler Motor-enheter just där och därmed så aktiveras också fler muskelceller där.

Att det inte går att spänna magens nedre del utan att spänna den övre står utom allt tvivel, men en liten hemmaövning kan ni som orkat läsa ända hit kanske bjuda er själva på?; halvligg ned med stöd för ryggen och slå på magen vid naveln. Flytta sen slagen ned till höftområdet så känner ni att ni blir tvugna att spänna på ett annat sätt för att motverka sammanpressningen - eller hur? Slå er inte gula och blå hela natten bara, jag avsäger mig allt ansvar.. :)


Lizard

rememberence
2005-04-07, 21:34
bråka aldrig med lizard, han sätter dig bara på plats med massa fakta :bow: :hbang: *yourock*

bubbe
2005-04-07, 21:38
Lizard: Du har en jävligt cool walkman.... :thumbup:

henke_in_training
2005-04-07, 21:42
riktigt intressant Lizard!! :thumbup: är det möjligt att senbanden på nåt sätt avlastar/avgränsar rectus abdominis? och därigenom ger den ökade aktiviteten i "nedre" delen? som den studie King Grub hänvisade till???

TylerDurden84
2005-04-07, 22:19
Lizard: Kunde inte sagt det bättre själv :D :thumbup:

Lizard
2005-04-07, 22:27
riktigt intressant Lizard!! :thumbup: är det möjligt att senbanden på nåt sätt avlastar/avgränsar rectus abdominis? och därigenom ger den ökade aktiviteten i "nedre" delen? som den studie King Grub hänvisade till???

Senband är tråkiga jäklar som i stor kan böjas och vridas hur som helst. Vad de skulle ha med saken att göra ligger lång över mitt kunnande, men så mycket kan jag att jag upplever att man ibland förenklar magens rörelser lite väl mycket. Visserligen är magmuskulaturens uppgift i huvudsak att föra bålen mot höften, men som så mycket annat med en gudomliga kroppen kan den mer än så. Den kan faktisk föra höften mot bålen också, och det är väl det som Grub's studie syftade mot? En sådan rörelse i sin prydo är inte att hänga rakt ned och lyfta benen, för antingen så kommer höften (rumpan alltså) att pendla bakåt, eller om den har stöd, röra sig inom för liten del för att faktiskt aktivera nedre delen av bukmuskulaturen optimalt (där kom det ordet igen :) ). Om du ligger på en trampolin (varför man nu skulle vilja det? *screwy* ) på rygg med rumpan och benen utanför och släpper ned höften en bit och sedan rullar upp höften och benen tills ryggen släpper delvis mot trampolinen så kan du kanske tänka dig hur en sådan rörelse skulle kunna se ut? Visserligen aktiveras andra muskler som Iliopsoas - höftböjarna, men mest statiskt, om rörelsen är rätt utförd. Och vem har sagt att en rörelse är mest effektiv om den isolerar en muskel? Inte jag i alla fall.
Översätt nu den här rörelsen till gymmet; ta en hög bänk (kan pallra upp med viktskivor och gärna lutande med huvudet högst) och rulla upp en hantel mellan fötterna. Du ligger alltså med hela kroppen och rumpan på bänken och nyper ihop en hantel med fotvalven. Vikten på hanteln kommer att tvinga dig att gå upp en aning i brygga och när du rullar upp den så kommer ryggen att kuta - och träningsvärken nästa dag i nedre delen av magen vara magnifik. :D

Lizard

thezet
2005-04-07, 22:28
Att det inte går att spänna magens nedre del utan att spänna den övre står utom allt tvivel, men en liten hemmaövning kan ni som orkat läsa ända hit kanske bjuda er själva på?; halvligg ned med stöd för ryggen och slå på magen vid naveln. Flytta sen slagen ned till höftområdet så känner ni att ni blir tvugna att spänna på ett annat sätt för att motverka sammanpressningen - eller hur? Slå er inte gula och blå hela natten bara, jag avsäger mig allt ansvar.. :)


Ytterligare tips på samma tema

"Several years ago, one of the TV learning or discovery channels featured a belly dancer in a club who performed an amazing feat of abdominal muscle control. She lay supine on a table with a four coins on either side of her lower abdomen and she contracted her abs sequentially until she had flipped the coins over until they reached the upper abdomen. She then repeated the sequence from top to bottom and then left to right, right to left and then in diagonal sequences. As a grand finale she called for a dollar note to be placed upon the centre of her abdomen and she proceeded to fold the note in two movements to a quarter of its size."

-- Mel Siff

JAM
2005-04-08, 01:05
Jag koncentrerar mig på bröst,arm,mage,rygg just nu, ben får jag när jag joggarAvsaknaden av benträning säger jag inget om, men du kan ju ha i bakhuvudet att tung benträning ger mycket, mycket hormonutsöndring som hela kroppen tar åt sig av. Om du börjar träna tunga knäböj kommer dina biceps att växa bättre... ;)

Dessutom har du glömt bort axlarna.

Johan86
2005-04-18, 18:05
ska man stretcha efter man gjort sit ups? gör ni det?

King Grub
2005-04-18, 18:06
Har du problem med för korta bukmuskler? Då kanske du behöver stretcha. Annars behöver du inte göra det. Jag vill inte ha långa bukmuskler.

henke_in_training
2005-04-18, 19:35
Har du problem med för korta bukmuskler? Då kanske du behöver stretcha. Annars behöver du inte göra det. Jag vill inte ha långa bukmuskler.

visste inte att man kunde ändra längden på en muskel *rolleyes* but I see your point... :D kunde inte låta bli

King Grub
2005-04-18, 19:43
visste inte att man kunde ändra längden på en muskel

Funktionell längd. ;)

Johan86
2005-04-19, 12:41
Har du problem med för korta bukmuskler? Då kanske du behöver stretcha. Annars behöver du inte göra det. Jag vill inte ha långa bukmuskler.

hur vet jag om dom e för korta?

obesogen
2005-04-19, 21:22
hur vet jag om dom e för korta?

Om du inte kan stå rakt upp utan hela kroppen kutar.
Skämt åsido, för korta bukmuskulaturer är mycket ovanligt, så du behöver med all sannolikhet inte oroa dig

Johan86
2005-04-19, 21:25
Om du inte kan stå rakt upp utan hela kroppen kutar.
Skämt åsido, för korta bukmuskulaturer är mycket ovanligt, så du behöver med all sannolikhet inte oroa dig

menar du att magen sticker framåt? ryggen ska vara som en en banan längst ner alltså?

obesogen
2005-04-19, 21:32
menar du att magen sticker framåt? ryggen ska vara som en en banan längst ner alltså?

Förlåt mig, jag skyller på trötthet. ;) en gammal gubbe som går framåtlutad med käpp, hans hållning, så skulle du se ut om du hade korta bukmuskler. Nu menar jag inte att gubben har kort rectus abdominis, utan antagligen problem med ryggen, men nu kanske du fattar?

der_rickard
2005-04-20, 09:35
Varför är det dåligt med långa (eller mindre korta) bukmuskler? Har för mig att min anatomilärare sagt att man även stretchar ut nån fascia i magen, och när den väl blivit lång går det inte att få den kort igen -> ballongmage. Sant eller falskt?

King Grub
2005-04-20, 12:13
Sant, om man till äventyrs skulle lyckas med det.

obesogen
2005-04-20, 22:06
Stretcha lika mycket som gymnasterna men koncentrera dig på bukstretch så kommer du om några år skaffat dig en fiiiin ballongmage :thumbup: :D