handdator

Visa fullständig version : Skum känsla vid axelpress


Rataxes
2005-04-06, 23:08
När jag kör axelpress får jag vid första reppen nästan alltid en väldigt skum känsla. Lite svår att beskriva men det känns lite som när man plötsligt doppar ned hela huvudet i vatten, skallen känns lätt som luft, hörseln, och överhuvudtaget alla sinnesintryck blir helt annorlunda, känner inte vikten av hantlarna och jag känner mig allmänt svimfärdig. Varar bara några sekunder men det är tillräckligt för att få en rejält ur balans. Hade redan kört axelpress ungefär lika tungt och utan ryggstöd på samma sätt i flera månader innan detta först började hända, så jag vet inte vad det kan bero på. Trodde först att det kom när jag ryckte upp hantlarna från marken till startläget, men testade att rycka upp dem till startläget och sen hålla dem där. Hände inget, utan det var precis då jag började pressa upp hantlarna som känslan kom.

Nån som vet vad som skulle kunna orsaka detta, och framförallt hur jag kan undvika det?

joak1m
2005-04-07, 01:08
När jag kör axelpress får jag vid första reppen nästan alltid en väldigt skum känsla. Lite svår att beskriva men det känns lite som när man plötsligt doppar ned hela huvudet i vatten, skallen känns lätt som luft, hörseln, och överhuvudtaget alla sinnesintryck blir helt annorlunda, känner inte vikten av hantlarna och jag känner mig allmänt svimfärdig. Varar bara några sekunder men det är tillräckligt för att få en rejält ur balans. Hade redan kört axelpress ungefär lika tungt och utan ryggstöd på samma sätt i flera månader innan detta först började hända, så jag vet inte vad det kan bero på. Trodde först att det kom när jag ryckte upp hantlarna från marken till startläget, men testade att rycka upp dem till startläget och sen hålla dem där. Hände inget, utan det var precis då jag började pressa upp hantlarna som känslan kom.

Nån som vet vad som skulle kunna orsaka detta, och framförallt hur jag kan undvika det?

hände liknande sak för mig, i mitt fall vare hela proceduren alltså plocka upp vikter, sätta mig ner och till sist lyfta upp vikterna, som orsakade denna yrsel, den blev bara starkare ju högre vikter jag kom upp till, det som funkade för mig var att redan sätta mig ner och lägga vikterna på knäna och sen "knäa" upp dom tillräcktligt högt för att därefter ta över med armarna, testa det

Fatalist
2005-04-11, 14:00
Kolla hur du andas, det är lätt att man missar in/utandning på första tunga reppen och då blir lite tom i skallen. Jag gör det hela tiden :D

Rataxes
2005-04-11, 14:04
Mhmm, tack för tipsen. Tyvärr var jag av någon ougrundlig anledning helt kraftlös i axlarna senaste passet igår, så fick gå ned från 22 till 17 kg för att överhuvudtaget få hantlarna över huvudet *screwy*, då blev det ivf inga problem med syrebrist i hjärnan.